Hjemmelaget barnemat (bilder og oppskrifter)

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Tenkte vi kunne ha en tråd til inspirasjon for å lage litt hjemmelaget barnemat. Jeg har selv ikke laget så mye fra bunnen, men tenker det er mer økonomisk. Dessuten er det ikke så vanskelig heller :) Legg gjerne med bilde og oppskrift :)
 
Bananlapper

Ikke de vakreste, men de duger :)

ImageUploadedByBV Forum1409220668.739194.jpg

Oppskriften er hentet herfra.

Den opprinnelige oppskriften er superenkel:

1 banan moses og vispes sammen med 2 egg. Stek i nøytral matolje.

Min måte:
* Jeg brukte 1 egg per banan, for ellers syns jeg det ble litt for flytende.
* Og så hadde jeg i litt havregryn, siden det er en fin måte å introdusere gluten på.
* Lappene falt dessverre litt fra hverandre, så det gjelder å finne riktig steketemperatur.
Hvis stekepanna er for varm, så svir den seg under mens det på toppen renner. Da blir det bare klin når du skal snu lappene :p Hvis varmen er for svak så tar det jo litt tid.

Skjær gjerne opp i staver. Da er det lettere for babyen å holde maten og spise :)
 
Last edited:
Se der ja, tenkte jeg skulle spørre deg etter oppskrift, men det trenger jeg ikke :D


Februar-14 mamma <3
 
Gulrot og brokkoli <3
ImageUploadedByBV Forum1409223550.266207.jpg

2-3 gulrøtter og 4-5 topper av brokkolien. Kokes. Hell av vannet. Bruk for eks stavmikser for å lage mos :)

Info om brokkolien
Brokkoli er rett og slett en antioksidantbombe. Den inneholder mer C-vitamin enn appelsiner og er en god kilde til andre viktige vitaminer og mineraler. (Mange spiser ikke stilken, selv om den kanskje er den søteste og beste delen på hele brokkolien)
(ref. Bama)

Info om gulrota
Visste du dessuten at kokte gulrøtter gir deg mye mer antioksidanter i form av betakaroten enn rå gulrøtter? Når gulrøtter kokes myke slik at cellene sprenges, da frigjøres antioksidantene.
 
Last edited:
Se der ja, tenkte jeg skulle spørre deg etter oppskrift, men det trenger jeg ikke :D


Februar-14 mamma <3

Jeg spiste selv de som var litt mørke i kantene :) nam!!!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
ImageUploadedByBV Forum1409229483.813410.jpghirsegrøt med rapsolje og aprikosmos. Hirsegrøten har jeg tidligere kokt på mel, men Holle sin frysetørkede gir mye bedre konsistens og er veldig lett å jobbe med. Aprikosmosen er kokt på økologiske aprikoser til de er møre, deretter most med stavmikser.


sitter på padda!
 
Vis vedlegget 74618hirsegrøt med rapsolje og aprikosmos. Hirsegrøten har jeg tidligere kokt på mel, men Holle sin frysetørkede gir mye bedre konsistens og er veldig lett å jobbe med. Aprikosmosen er kokt på økologiske aprikoser til de er møre, deretter most med stavmikser.


sitter på padda!
Bruker mel jeg også, synes deg er kjempenkelt jeg! Har ikke prøvd holle da.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Bruker mel jeg også, synes deg er kjempenkelt jeg! Har ikke prøvd holle da.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
Neida, mel er veldig greit det altså, men jeg slet med å få blandet inn fruktmoser og diverse uten klumper i oppvarmet grøt. Grøtpulveret oppfører seg litt annerledes og er lettere å koke etterhvert som man trenger i motsetning til når jeg kokte på mel, da kokte jeg større porsjoner som jeg varmet i mikro. Jeg rører det også rett inn i most flytende frukt som melon for å gjøre det litt mer mettende. Tror ikke jeg kommer til å gå tilbake til mel etter å ha prøve Holle :)


sitter på padda!
 
Bananlapper

Ikke de vakreste, men de duger :)

Vis vedlegget 74600

Oppskriften er hentet herfra.

Den opprinnelige oppskriften er superenkel:

1 banan moses og vispes sammen med 2 egg. Stek i nøytral matolje.

Min måte:

* Jeg brukte 1 egg per banan, for ellers syns jeg det ble litt for flytende.
* Og så hadde jeg i litt havregryn, siden det er en fin måte å introdusere gluten på.
* Lappene falt dessverre litt fra hverandre, så det gjelder å finne riktig steketemperatur.
Hvis stekepanna er for varm, så svir den seg under mens det på toppen renner. Da blir det bare klin når du skal snu lappene :p Hvis varmen er for svak så tar det jo litt tid.
2 kommentarer :D
Havregryn er glutenfritt
Hvis du har mer egg i detter de ikke så lett fra hverandre (orginaloppskriften)

Ser gode ut da :) Supert å spise selv ved trening, både banan og havregryn og egg!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
2 kommentarer :D
Havregryn er glutenfritt
Hvis du har mer egg i detter de ikke så lett fra hverandre (orginaloppskriften)

Ser gode ut da :) Supert å spise selv ved trening, både banan og havregryn og egg!


Sent from my iPhone using BV Forum

* Nei, det er ikke glutenfritt :) De kan inneholde spor av gluten fordi det produseres på samlebånd hvor andre kornslag har vært, og derfor er det en fin måte å introdusere gluten på fordi det inneholder små mengder.

Virka som de falt fra hverandre fordi jeg hadde for høy varme. Men får prøve mer egg neste gang :)
 
  • Liker
Reactions: BMC
Er vel en grunn til at det finnes glutenfrie havregryn ;)


Februar-14 mamma <3
 
Er vel en grunn til at det finnes glutenfrie havregryn ;)


Februar-14 mamma <3

Jepp :) Og som sagt... når man skal introdusere baby for gluten, så er det jo genialt å bruke havregryn da det inneholder spor av gluten :)
 
Er vel en grunn til at det finnes glutenfrie havregryn ;)


Februar-14 mamma <3
Det er fordi de kan være forurenset. Men kornet i seg selv er glutenfritt. Men pga hyperallergikere finnes glutenfritt, på samme måte som andre ting som kan inne holde spor av noe ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det er fordi de kan være forurenset. Men kornet i seg selv er glutenfritt. Men pga hyperallergikere finnes glutenfritt, på samme måte som andre ting som kan inne holde spor av noe ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
Det er jeg klar over ;) og er jo derfor (som spireliten sier) det er en grei kornsort for å introdusere gluten, fordi det er så lite.


Februar-14 mamma <3
 
Jeg putta inn litt info om gulrøtter og brokkoli i den posten over her forresten :D :)
 
Vis vedlegget 74618hirsegrøt med rapsolje og aprikosmos. Hirsegrøten har jeg tidligere kokt på mel, men Holle sin frysetørkede gir mye bedre konsistens og er veldig lett å jobbe med. Aprikosmosen er kokt på økologiske aprikoser til de er møre, deretter most med stavmikser.


sitter på padda!

Her likte hun desverre ikke hirsegrøten :( :( Men er desverre ikke så rart når hun har spist Sinlac den siste tiden :(
 
Jepp :) Og som sagt... når man skal introdusere baby for gluten, så er det jo genialt å bruke havregryn da det inneholder spor av gluten :)
Mener å ha lest babyen bør få i seg mye gluten mens den fremdeles ammes... Tidlig eksponering for gluten reduserte glutenallergi var den siste forskningen. mulig jeg har missforstått.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Mener å ha lest babyen bør få i seg mye gluten mens den fremdeles ammes... Tidlig eksponering for gluten reduserte glutenallergi var den siste forskningen. mulig jeg har missforstått.


Sent from my iPhone using BV Forum

Vel, nå ammer ikke jeg så skjønner ikke hvorfor det er relevant for denne tråden :) Det er naturlig å begynne med små mengder gluten for så å øke :)
 
Back
Topp