Hjemmelaget barnemat (bilder og oppskrifter)

Vil bare nevne at avokado er noe av det beste jeg vet siden det var noen her som ikke liker det:) Pleide å få av mamma da jeg var liten, spiste med skje rett fra skallet. Gjerne med litt salt på:) Nam nam!
 
Vil bare nevne at avokado er noe av det beste jeg vet siden det var noen her som ikke liker det:) Pleide å få av mamma da jeg var liten, spiste med skje rett fra skallet. Gjerne med litt salt på:) Nam nam!

Enig! Avokado med litt salt er veldig godt :)
 
Sære unger vi har da :D :p

Skal sies at han spiser som regrl ALT han får i kjeften
Men ikke dette. Kan jo være konsistensen som gjør det og.

Hehe, bare jeg som har en container unge eller :s
Han sluker alt han får, avokado er noe av det beste han får :D
 
Fisk og grønnsaker! Ble kjempegodt, men kunne nok hatt mer fisk oppi.

Brukte 3 poteter, 2 søtpotet, 2 gulrøtter, 3 torskefileter, kokevannet til grønnsakene (bare noe), en god klunk med olivenolje og persille.
 

Vedlegg

  • 1412585620677.jpg
    1412585620677.jpg
    50,5 KB · Visninger: 20
  • 1412585632578.jpg
    1412585632578.jpg
    47,3 KB · Visninger: 20
1412592268494.jpg
Vi hadde lammefrikkasé i går -så da ble det: litt lammekjøtt (kokte en liten bit til Felix for seg selv), potet, gulrot, brokkoli, blomkål og spedde på med litt mme. Han sluuuukte det! :D

(Tips: kjøpte phillips stavmikser på obs hypermarked til 299,-
Fulgte med en slik beholder (står i bakgrunnen på bildet) med et knivbald oppi, vanlig mikser, visp og litermål -er lett og bytte mellom de forskjellige)
 
Fisk og grønnsaker! Ble kjempegodt, men kunne nok hatt mer fisk oppi.

Brukte 3 poteter, 2 søtpotet, 2 gulrøtter, 3 torskefileter, kokevannet til grønnsakene (bare noe), en god klunk med olivenolje og persille.

Dette laga jeg å en dag bare med salmalaks,og den gikk ned på høykant (pleier jo det med det meste da men:p)
 
Hehe, bare jeg som har en container unge eller :s
Han sluker alt han får, avokado er noe av det beste han får :D

Snuppa er også sånn! Ikke skeptisk til noe... i dag ga jeg henne brødskive med leverpostei (andre gang hun smaker)... og hun sluker det :p :p :p
 
Snuppa er også sånn! Ikke skeptisk til noe... i dag ga jeg henne brødskive med leverpostei (andre gang hun smaker)... og hun sluker det :p :p :p

Så herlig med matglade babyer :D
Felix sluker alt han får, flaske med melk er ikke så poppis lengre :p
 
Her også sluker hun alt! Til og med sitron:p hehe

Hehe, slik er 2 åringen vår også :p
Men han er helt ekstrem -plukker ut grønnsakene først når vi har middag, og han liker alt -absolutt alt! Tran, oliven, løk, paprika, brokkoli, rødbetet ++ en noe av favorittene ;p
 
Hehe, slik er 2 åringen vår også :p
Men han er helt ekstrem -plukker ut grønnsakene først når vi har middag, og han liker alt -absolutt alt! Tran, oliven, løk, paprika, brokkoli, rødbetet ++ en noe av favorittene ;p
Hehehe så morsomt:p er jo bra de ikke er kresne ihvertfall:)
 

til ca. 24 polarbrød trenger du omtrent:
• 150 g havregryn, finmalt (eller havremel -det brukte jeg)
• 500 g fullkornshvetemel (eller annet finmalt grovt mel)
• ca. 300 g siktet hvetemel
• ca. 15 g fersk gjær eller 1/2 pose tørrgjær
• 1 ts sukker
• ca. 1 ts salt
• 4 1/2 dl melk
• 2 dl vann
• 1 dl solsikkeolje eller annen nøytral matolje
Mal havregrynene i en EkstraChef til de er ganske finmalt. Ha alt det tørre i bakebollen sammen med gjæren. Tilsett melk, vann (ca. 25 grader) og solsikkeolje, og kjør det på lav hastighet i kjøkkenmaskinen til alt er godt blandet. Kjør det deretter på middels hastighet, totalt i ca. 10 minutter. Deigen skal nå være smidig og ikke for kompakt. Sett deigen til heving på et lunt sted i ca. 1 time.

Ha deigen på bakebordet og del den i to like store emner. Del hvert av emnene i ca. 12 jevnstore biter og trill til boller. Kjevle bollene ut til de er ca 1/2 cm – og 10-11 cm i diameter. Legg brødene på silikon stekebrett. Prikk brødene med spisepinner eller lignende, og la dem etterheve i 10-15 minutter. Stekes midt i ovnen ved 225 grader (over- og undervarme) i 9-10 minutter, eller til brødene er gyldne under og ellers er gjennomstekte. Avkjøles på rist og under et klede, slik at de holder seg myke.
Når brødene er helt avkjølt bør de pakkes i Coolsmart og legges i fryseren. Ta opp ønsket antall brød og la dem tine i romtemperatur (tiner på ca 30 minutter) eller i kjøleskapet (over natten, hvis du skal ha dem tidlig på morgenen). Ønsker du lunkne polarbrød kan du varme dem ved ca. 175 grader varmluft, i 3-4 minutter.
 
til ca. 24 polarbrød trenger du omtrent:
• 150 g havregryn, finmalt (eller havremel -det brukte jeg)
• 500 g fullkornshvetemel (eller annet finmalt grovt mel)
• ca. 300 g siktet hvetemel
• ca. 15 g fersk gjær eller 1/2 pose tørrgjær
• 1 ts sukker
• ca. 1 ts salt
• 4 1/2 dl melk
• 2 dl vann
• 1 dl solsikkeolje eller annen nøytral matolje
Mal havregrynene i en EkstraChef til de er ganske finmalt. Ha alt det tørre i bakebollen sammen med gjæren. Tilsett melk, vann (ca. 25 grader) og solsikkeolje, og kjør det på lav hastighet i kjøkkenmaskinen til alt er godt blandet. Kjør det deretter på middels hastighet, totalt i ca. 10 minutter. Deigen skal nå være smidig og ikke for kompakt. Sett deigen til heving på et lunt sted i ca. 1 time.

Ha deigen på bakebordet og del den i to like store emner. Del hvert av emnene i ca. 12 jevnstore biter og trill til boller. Kjevle bollene ut til de er ca 1/2 cm – og 10-11 cm i diameter. Legg brødene på silikon stekebrett. Prikk brødene med spisepinner eller lignende, og la dem etterheve i 10-15 minutter. Stekes midt i ovnen ved 225 grader (over- og undervarme) i 9-10 minutter, eller til brødene er gyldne under og ellers er gjennomstekte. Avkjøles på rist og under et klede, slik at de holder seg myke.
Når brødene er helt avkjølt bør de pakkes i Coolsmart og legges i fryseren. Ta opp ønsket antall brød og la dem tine i romtemperatur (tiner på ca 30 minutter) eller i kjøleskapet (over natten, hvis du skal ha dem tidlig på morgenen). Ønsker du lunkne polarbrød kan du varme dem ved ca. 175 grader varmluft, i 3-4 minutter.

Kva er så smart med coolsmart?
 
Kva er så smart med coolsmart?

Coolsmart er en plastikkboks som tåler å fryses. Selve merket coolsmart er fra tupperware, men du kan jo selvfølgelig bruke hva som helst (så lenge det tåler å bli fryst) ;)
 
til ca. 24 polarbrød trenger du omtrent:
• 150 g havregryn, finmalt (eller havremel -det brukte jeg)
• 500 g fullkornshvetemel (eller annet finmalt grovt mel)
• ca. 300 g siktet hvetemel
• ca. 15 g fersk gjær eller 1/2 pose tørrgjær
• 1 ts sukker
• ca. 1 ts salt
• 4 1/2 dl melk
• 2 dl vann
• 1 dl solsikkeolje eller annen nøytral matolje
Mal havregrynene i en EkstraChef til de er ganske finmalt. Ha alt det tørre i bakebollen sammen med gjæren. Tilsett melk, vann (ca. 25 grader) og solsikkeolje, og kjør det på lav hastighet i kjøkkenmaskinen til alt er godt blandet. Kjør det deretter på middels hastighet, totalt i ca. 10 minutter. Deigen skal nå være smidig og ikke for kompakt. Sett deigen til heving på et lunt sted i ca. 1 time.

Ha deigen på bakebordet og del den i to like store emner. Del hvert av emnene i ca. 12 jevnstore biter og trill til boller. Kjevle bollene ut til de er ca 1/2 cm – og 10-11 cm i diameter. Legg brødene på silikon stekebrett. Prikk brødene med spisepinner eller lignende, og la dem etterheve i 10-15 minutter. Stekes midt i ovnen ved 225 grader (over- og undervarme) i 9-10 minutter, eller til brødene er gyldne under og ellers er gjennomstekte. Avkjøles på rist og under et klede, slik at de holder seg myke.
Når brødene er helt avkjølt bør de pakkes i Coolsmart og legges i fryseren. Ta opp ønsket antall brød og la dem tine i romtemperatur (tiner på ca 30 minutter) eller i kjøleskapet (over natten, hvis du skal ha dem tidlig på morgenen). Ønsker du lunkne polarbrød kan du varme dem ved ca. 175 grader varmluft, i 3-4 minutter.
Takk for oppskrift:) må prøve disse ut:)
 
Back
Topp