Pass til Tyskland?

nei er nok ikke alle men de jeg har hørt om har også hatt dåpsattest, vis ikke går det sikkert ann å få en prest til å bekrefte din tilhørighet der.

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app
Det er ganske tydelig at du holder hardnakket på noe du egentlig ikke vet noe om, heller enn å bare innrømme at du ikke vet, og baserer antagelsene dine på det som gjelder for deg og din tro.

Jeg har verken prest eller dåpsattest, og det gjelder for de fleste andre kristne samfunn enn DNK og katolikkene. Så du har nok snakket med et snevert utvalg kristne...

Og Islam og Kristendom er bare to av de utallige religionene, og en brøkdel av livssynene her i verden.

Men nå begynner det å bevege seg bort fra passbilder. Jeg synes alle burde følge samme regler, du synes muslimene burde få spesialbehandling. (Evnt de andre religionene der hodeplagget dekker ørene, men per idag vet jeg ikke om noen slike). Så da er vi vel uenige, og det kan jeg leve med.

Enig i at parabolører er litt unødvendig ja :p Men lurer på hvorfor det står på nett at religiøse hodeplagg er ok når loven om det ble endret for flere år siden... Men akkurat det kan jeg ikke nok om ril å utrale meg :)

★☆★duppedingsen★☆★
Det er lov å bruke religiøse hodeplagg på pass, jeg har pass med det, men det gikk ut i 2009 tror jeg, eller 2010. De fleste jeg kjenner som bruker hijab, har pass med hodeplagg, så lenge man bruker det til daglig, skal det være lov.

Det som er nytt er at også de med hodeplagg må vise øret, men som i dette tilfellet da blir ett digert parabol-øre. Men jeg var innom passkontoret på fredag faktisk, men kom for sent til å kunne bestille pass, jeg kom inn døren i det de stengte, men spurte en dame om det, og hun hadde ikke hørt om dette med ørene for oss som bruker hijab, hun måtte eventuelt sjekke opp i det, men hun mente at det ikke skal være nødvendig så lenge vi går med det til vanlig.

For ordens skyld klipper jeg fra politiet.no sine sider om pass:

Det er viktig at

• Fotoet er, riktig eksponert og i fotokvalitet
  • Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger
  • Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder
  • Fotoets størrelse skal være ca. 35 x 45 millimeter
  • Fotoet må tas rett forfra (fokuser på øynene), og mot en hvit bakgrunn
  • Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge
  • Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake skal være minst 30 millimeter
  • Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår
  • Både hake, panne og begge kinn skal være synlige
  • Munnen må være lukket
  • Briller må tas av ved fotografering
  • Hodeplagg skal ikke benyttes på passbilder. (Capser, luer, hatter, hårbånd, skjerf etc.)
Unntak

• Man kan av religiøse eller andre spesielle grunner, for eksempel ved sykdom, bruke hodeplagg, så lenge det er sannsynlig at man vil bruke tilsvarende hodeplagg i kontroller senere. Hodeplagg må ikke dekke noen deler av ansiktet eller mer av hodet enn nødvendig.
  • Tynne diskré hårbøyler eller hårbånd som er trukket godt tilbake fra ansiktet. De skal ikke være godt synlig på bildet
  • Hårspenner kan brukes, såfremt de ikke dekker deler av ansiktet

For ordens skyld klipper jeg fra politiet.no sine sider om pass:

Det er viktig at

• Fotoet er, riktig eksponert og i fotokvalitet
  • Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger
  • Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder
  • Fotoets størrelse skal være ca. 35 x 45 millimeter
  • Fotoet må tas rett forfra (fokuser på øynene), og mot en hvit bakgrunn
  • Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge
  • Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake skal være minst 30 millimeter
  • Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår
  • Både hake, panne og begge kinn skal være synlige
  • Munnen må være lukket
  • Briller må tas av ved fotografering
  • Hodeplagg skal ikke benyttes på passbilder. (Capser, luer, hatter, hårbånd, skjerf etc.)
Unntak

• Man kan av religiøse eller andre spesielle grunner, for eksempel ved sykdom, bruke hodeplagg, så lenge det er sannsynlig at man vil bruke tilsvarende hodeplagg i kontroller senere. Hodeplagg må ikke dekke noen deler av ansiktet eller mer av hodet enn nødvendig.
  • Tynne diskré hårbøyler eller hårbånd som er trukket godt tilbake fra ansiktet. De skal ikke være godt synlig på bildet
  • Hårspenner kan brukes, såfremt de ikke dekker deler av ansiktet
Men.... Etter det jeg vet er ikke hijaben til for å dekke ørene? Det er vel ingen "lov" som tilsier at muslimene ikke kan vise ørene..? Så da er det ikke NØDVENDIG å dekke ørene, og det at du nekter at ta passbilde med ørene utenfor er rent estetisk, og pga at du ikke vil se dum ut...? Så da har du vel ikke noe annet valg enn å risikere å se dum ut, eller å la være å reise.

Sent from my GT-P5110 using BV Forum mobile app

Men.... Etter det jeg vet er ikke hijaben til for å dekke ørene? Det er vel ingen "lov" som tilsier at muslimene ikke kan vise ørene..? Så da er det ikke NØDVENDIG å dekke ørene, og det at du nekter at ta passbilde med ørene utenfor er rent estetisk, og pga at du ikke vil se dum ut...? Så da har du vel ikke noe annet valg enn å risikere å se dum ut, eller å la være å reise.

Jo, vi skal dekke ørene også. Noen mener fram på haken, men det er meningsforskjeller akkurat der. så jo, ørene er en del av det som skal dekkes.

Det er jo ingen lov som påbyr hijab i det hele tatt, men opp til hver enkelts tolkning og valg (evnt familiens og omgangskretsens mening), så..enig med deg

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Jo, vi skal dekke ørene også. Noen mener fram på haken, men det er meningsforskjeller akkurat der. så jo, ørene er en del av det som skal dekkes.
Da er jeg nysgjerrig på hvor man kan lese det..? Jeg har alltid bare funnet dette når det kommer til tildekking...

"Si til de troende menn at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme. Dette er mer sømmelig for dem. Gud er vel underrettet om det de foretar seg. Og si til de troende kvinner at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men er hinsides kjønns-begjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet. La dem heller ikke trampe med føttene slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pryd. Omvend dere alle til Gud, dere troende, så det må gå dere godt! ""

Da er jeg nysgjerrig på hvor man kan lese det..? Jeg har alltid bare funnet dette når det kommer til tildekking...

"Si til de troende menn at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme. Dette er mer sømmelig for dem. Gud er vel underrettet om det de foretar seg. Og si til de troende kvinner at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men er hinsides kjønns-begjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet. La dem heller ikke trampe med føttene slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pryd. Omvend dere alle til Gud, dere troende, så det må gå dere godt! ""

Ja, om man kun leser Koranen. Men for oss muslimer er hadith like mye en kilde til kunnskap, og fra de vet man hva som skal dekkes mer nøyaktig, feks da Profeten ble spurt om hva man kunne la være å dekke, og han pekte rundt ansiktsrammen og på håndleddene.

Ja, om man kun leser Koranen. Men for oss muslimer er hadith like mye en kilde til kunnskap, og fra de vet man hva som skal dekkes mer nøyaktig, feks da Profeten ble spurt om hva man kunne la være å dekke, og han pekte rundt ansiktsrammen og på håndleddene.
Fair enough. Men hvorfor..? Jeg skjønner at om man velger å følge en eller annen profets ord og regler, så følger man de reglene, men er det noen som i det hele tatt spør hvorfor!?!? Jeg finner MASSEVIS av regler man liksom skal følge, men aldri noen grunn... Altså. Forstår selve grunnprinsippet med å være påkledd, og ikke "vise seg frem" og slikt (eller... skjønner ikke helt det heller, men skjønner grunnlaget bak det hvertfall...). Men ører????? O g håret og er lettere å forstå, pga det er en mer "feminin" del av en jente/dame... men hører jo at ankler og slikt og skal dekkes. ?. Hva er grunnen? Er det feminint? Nei. Er det seksuelt? Nei.... så... why...?

Fair enough. Men hvorfor..? Jeg skjønner at om man velger å følge en eller annen profets ord og regler, så følger man de reglene, men er det noen som i det hele tatt spør hvorfor!?!? Jeg finner MASSEVIS av regler man liksom skal følge, men aldri noen grunn... Altså. Forstår selve grunnprinsippet med å være påkledd, og ikke "vise seg frem" og slikt (eller... skjønner ikke helt det heller, men skjønner grunnlaget bak det hvertfall...). Men ører????? O g håret og er lettere å forstå, pga det er en mer "feminin" del av en jente/dame... men hører jo at ankler og slikt og skal dekkes. ?. Hva er grunnen? Er det feminint? Nei. Er det seksuelt? Nei.... så... why...?

Det er jo ikke sånn at man kan vise knærne og så dekke anklene, det er jo fordi man skal ha ett fra- og til-område, forsåvidt. Og den gang gikk man ofte med masse ringer etc rundt anklene. Menn den gang kanskje hadde andre definisjoner også av hva som var feminint. Og menn i dag kan jo ha fot-fetisher, hva vet vi.

For meg handler det om at Gud vet hva som er best. Og så ser det jo helt teit ut å dekke håret men ikke ørene, jeg synes det er stygt, men jeg er sikkert for gammel hehe...

Det er jo ingen lov som påbyr hijab i det hele tatt, men opp til hver enkelts tolkning og valg (evnt familiens og omgangskretsens mening), så..enig med deg

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Det er jo helt feil. Er en minoritetstolkning som sier hijab ikke er nødvendig, men bøkene taler sin klare tale. Man skulle ta sin khimaar, som var ett slør som lå på hodet allerede, og dra det rundt brystene. Hvordan skal man gjøre det uten å ha det på hodet? Og de første generasjoner muslimer var jaggu raske å dekke seg til, så hvorfor skulle ikke vi?

Jeg skjønner jo at du ikke vil gå imot dine religiøse prinsipper, selv om jeg må innrømme at det høres noe trivielt ut for meg som ikke-religiøs å risikere og ikke få se verden på grunn av et øre :)
Håper uansett det ordner seg på et vis, du får henvise til politiets egne retningslinjer.

Og en annen ting jeg lurer litt på. Hvis en følger det som står skrevet er profetens ord; menes det da også at det er greit å drepe (eller "bekjempe" som det heter seg) ikke-muslimer, at religion går over (i dette tilfelle) norsk lov?

Og en annen ting jeg lurer litt på. Hvis en følger det som står skrevet er profetens ord; menes det da også at det er greit å drepe (eller "bekjempe" som det heter seg) ikke-muslimer, at religion går over (i dette tilfelle) norsk lov?

Akkurat det er jo ett løsrevet sitat fra Koranen, og ikke fra Profetens ord egentlig, om man bare leser neste vers, ser man jo at det gjelder i krigssituasjoner.

Der sa du det ganske så bra selv. Det er altså av estetiske grunner du ikke vil vise øret, men du skylder på religion.
Nope. Det handler om at vi ikke kan vise noe annet enn kun ansiktsflaten og hendene. At jeg i tillegg synes det er stygt, er jo ikke noe jeg har felles med alle, ser da mange damer der ute med "Mikke Mus-hijaber".

Men altså, vil man ha norsk pass må man vell bare finne seg i å følge de reglene som ligger til grunn for å få ett gyldig ett.
Ingen som tvinger noen til å ha norsk pass, selv om man da mangler gyldig legitimasjon, og heller ingen som tvinger noen til å tro på Gud og hver mann. Jaggu ikke rart det er uenigheter når man ikke kan finne seg i at slik er det, godta det.

Sent from my iPhone using BV Forum

Mannen min vil jeg skal få pass, for han vil ha meg med til Tyskland, så jeg får nok bare gå inn og høre om de har fått disse nye reglene her i Bergen eller ikke, i Oslo var det veldig aktuelt, men det skal tas videre med Islamsk Råd, fordi det har ikke vært ett problem tidligere, er bare blitt sånn siste par ukene, og kun ett sted, tydeligvis.

Mannen min vil jeg skal få pass, for han vil ha meg med til Tyskland, så jeg får nok bare gå inn og høre om de har fått disse nye reglene her i Bergen eller ikke, i Oslo var det veldig aktuelt, men det skal tas videre med Islamsk Råd, fordi det har ikke vært ett problem tidligere, er bare blitt sånn siste par ukene, og kun ett sted, tydeligvis.
I bunn og grunn handler det om frykten for videre salg av pass og kriminalitet, og da må reglene strammes inn. For kan se for meg at ett norsk pass er godt verdt på markedet, det er til og med strenge regler for utlevering av honnørkort liksom fordi de er mye verdt på markedet :p
At det går ut over ærlige folk er synd, men slik blir det dessverre.

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp