Pass til Tyskland?

Når jeg fikk mitt første pass i 2004 måtte jeg ha håret bak ene øret så det vistes. Så det er jo ikke noe nytt

Sent from my iPhone using BV Forum

Tydeligvis må jeg nok bare glemme det.

Dette har aldri vært ett problem inntil nå nylig, ett par uker siden de bestemte seg for å bli så strenge som de er nå.
er jo pga sikkerhet da, de gjlr det ikke for å være trassige liksom... Men blir nok vabskelig med pass fir deg on du ikke innfinner deg med de reglene ja :-/

★☆★duppedingsen★☆★

Unnskyld men siden dette ble en liten diskusjon må jeg nesten spørre om noe!

hvordan kan man identifisere noen ved bruk av ører NÅR de nye passene skal ha fingeravtrykk?
for meg høres jo det veldig sært ut! og ser at jeg får problemer om litt over et år når jeg må ha nytt pass!

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app
ørene er like individuelle som fingeravtr.kk. fingertuppene kan også brennes og slik om det er noe, og da er ørene en slags "backup-plan" , om jeg kan kalle det det.

★☆★duppedingsen★☆★

Last edited:
ørene er like individuelle som fingeravtr.kk. fingertuppene kan også brennes og slik om det er noe, og da er ørene en slags "backup-plan" , om jeg kan kalle det det.

★☆★duppedingsen★☆★
ja ja og ser man inne på politiet.no står det ikke noe om ører!

ja ja og ser man inne på politiet.no står det ikke noe om ører!

Nei det er godt mulig det, men det er ikke mindre sant at det er like individuelt som fingeravtrykk for det ;-) Er flere og flere saker der folk er blitt dømt på øreavtrykk i mangel på fingeravtrykk :-) Var ikke mer enn det jeg mente ;-)

★☆★duppedingsen★☆★

Å vise ørene er ikke "å kle av seg", å ta av seg et hodeplagg er heller ikke "å kle av seg".

Ta nå og bare ta det passbildet slik du kan reise der du vil. Kanskje de du reiser med har lyst å reise til Tyskland, men kan ikke fordi du ikke vil ta et passbilde?

Ikke meningen å virke kvass, men forstår ikke hvorfor man skal lage noe stirr ut av det.

Nei det er godt mulig det, men det er ikke mindre sant at det er like individuelt som fingeravtrykk for det ;-) Er flere og flere saker der folk er blitt dømt på øreavtrykk i mangel på fingeravtrykk :-) Var ikke mer enn det jeg mente ;-)

★☆★duppedingsen★☆★
ja men det er avtrykk, dette blir jo parabol ører istedenfor og på et bilde som jeg personlig mener at det er så dårlig kvalitet at man ikke ser så godt kjennetegn der heller

Å vise ørene er ikke "å kle av seg", å ta av seg et hodeplagg er heller ikke "å kle av seg".

Ta nå og bare ta det passbildet slik du kan reise der du vil. Kanskje de du reiser med har lyst å reise til Tyskland, men kan ikke fordi du ikke vil ta et passbilde?

Ikke meningen å virke kvass, men forstår ikke hvorfor man skal lage noe stirr ut av det.
nå virker det som om de hadde reist uten henne uansett, så hun hadde jo ikke hindret de på noe vis!
og i islam så er faktisk det å ta av hijaben å kle av seg!
jeg hadde selv aldri akseptert dette spesielt siden de ikke sier noe om det på sine nettsider så der burde egentlig diskusjonen være ferdig!

ja men det er avtrykk, dette blir jo parabol ører istedenfor og på et bilde som jeg personlig mener at det er så dårlig kvalitet at man ikke ser så godt kjennetegn der heller

Enig i at parabolører er litt unødvendig ja :-P Men lurer på hvorfor det står på nett at religiøse hodeplagg er ok når loven om det ble endret for flere år siden... Men akkurat det kan jeg ikke nok om ril å utrale meg :-)

★☆★duppedingsen★☆★

nå virker det som om de hadde reist uten henne uansett, så hun hadde jo ikke hindret de på noe vis!
jeg hadde selv aldri akseptert dette spesielt siden de ikke sier noe om det på sine nettsider så der burde egentlig diskusjonen være ferdig!

Men er jo ikke alle muslimer som går med hijab. Vil det da si at de beregnes som å gå nakne?
Bare spør forsi jeg er nysgjerrig :-)

★☆★duppedingsen★☆★

Vi fikk nye pass og førerkort i slutten av 2010. Vi tok bilde på hhv biltilsynet og i luka på politistasjonen. Vi måtte sitte rett fram, ikke smile, og begge ørene måtte synes.

Husker det var en stor familie der alle skulle ha nye pass, og den minste måtte bruke fotoautomat, for der må foreldrene holde. Og de måtte ta hundre bilder fordi ungen ikke satt ordentlig. Samme regler for spedbarn altså.

Kan ikke forstå at det plutselig skal ha blitt innført spesialbehandling av de med hijab.

At man skal vise ørene har vært en regel noen år allere

Nei, men da hadde du heller ikke fått pass. Reglene er jo der av en grunn, så da må man enten følge de eller så får man droppe å reise ut av landet fordi man ikke får pass.

Enig i at parabolører er litt unødvendig ja :-P Men lurer på hvorfor det står på nett at religiøse hodeplagg er ok når loven om det ble endret for flere år siden... Men akkurat det kan jeg ikke nok om ril å utrale meg :-)

★☆★duppedingsen★☆★
kan hende det er endret, men når det ikke endret på nettsidene så står de fryktelig svakt :p

Men er jo ikke alle muslimer som går med hijab. Vil det da si at de beregnes som å gå nakne?
Bare spør forsi jeg er nysgjerrig :-)

★☆★duppedingsen★☆★
nei de er ikke nakne da, men da fordi de ikke bruker den til vanlig.

vis du alltid har på deg en genser så vil du føle deg avkledd og ukomfortable vis du nærmest ble beordret til å ta den av, selvom du kanskje har topp under.

At man skal vise ørene har vært en regel noen år allere

Nei, men da hadde du heller ikke fått pass. Reglene er jo der av en grunn, så da må man enten følge de eller så får man droppe å reise ut av landet fordi man ikke får pass.
ja men hvor står disse reglene?
det står nemlig begge kinn inne på politiet.no står ikke noe om ører!

Skjønner hva du mener. Men her er vi i norge og hijab blir ikke brukt av majoriteten. Da burde samme reglene gjelde for alle.

Et pass er et identitetsbevis. Jeg syns politiet strekker seg langt i at man kan bruke hodeplagg. For det riktige her er om alle må ta bilde uten plagg eller pyntegjenstander på/rundt hodet. Ikke fordi jeg vil at de med hijab skal kle av seg, men fordi at for vår sikkerhet er det viktig å se alle kjennetegn på mennesket man gir pass til. Dette er for min sikkerhet, din sikkerhet og alles!
Hvis dette strider så imot egne verdier og religion så må man dessverre holde seg i landet synes nå jeg, det er ikke statens ansvar å lage reglene mildere slik at alle kan gjør som de vil, ansvaret dems er vår sikkerhet!

Fra min kjære iPhone<3ææ

Vi fikk nye pass og førerkort i slutten av 2010. Vi tok bilde på hhv biltilsynet og i luka på politistasjonen. Vi måtte sitte rett fram, ikke smile, og begge ørene måtte synes.

Husker det var en stor familie der alle skulle ha nye pass, og den minste måtte bruke fotoautomat, for der må foreldrene holde. Og de måtte ta hundre bilder fordi ungen ikke satt ordentlig. Samme regler for spedbarn altså.

Kan ikke forstå at det plutselig skal ha blitt innført spesialbehandling av de med hijab.
det har i mange mange år (så lenge jeg kan huske) hvert "spesial behandling" i så måte at man ikke trengte å ha ørene på vift eller ta av hijaben!
har jo alltid hvert akseptert med hodeplagg av religiøse grunner så lenge man bruker det når man er ute å reiser også! og så lenge det ikke dekker store deler av ansiktet! noe det fortsatt idag står om på politiet.no!

så jeg venter faktisk på bevis at slik er reglene nå! men deres ord på det teller jo fryktelig lite når politiet sier noe annet på sine nettsider!

Hva som står på nettsidene vet ikke jeg, jeg hører på det de sier når jeg skal ha pass jeg. Å da fikk jeg beskjed om at ørene må vises, jeg forholder meg da selvsagt til det.

det har i mange mange år (så lenge jeg kan huske) hvert "spesial behandling" i så måte at man ikke trengte å ha ørene på vift eller ta av hijaben!
har jo alltid hvert akseptert med hodeplagg av religiøse grunner så lenge man bruker det når man er ute å reiser også! og så lenge det ikke dekker store deler av ansiktet! noe det fortsatt idag står om på politiet.no!

så jeg venter faktisk på bevis at slik er reglene nå! men deres ord på det teller jo fryktelig lite når politiet sier noe annet på sine nettsider!

Synes fremdeles det er rart. For i teorien kan jo jeg bare gå til politiet og ta bilde i hijab, og si at jeg er religiøs, og så dele pass med mim venninne som ligner på meg, men har ørene langt oppe...

Og jeg synes at det skal være likt for alle, uansett hva det er snakk om. Om det praktiseres på denne måten er det faktisk en form for omvendt diskriminering.

Jeg tar av meg brillene når jeg skal ta passbilde, for det er lettere å ta dem av om jeg har dem på, enn å ta dem på om jeg en sjelden gang har dem av. Nå er jo ikke det er religiøst symbol, men blir litt det samme.

Back
Topp