MA 12+6 (8+4)

Lykkeliten_86

♥ Håper på en liten en ♥
Tilgangsansvarlig
VIP
Assistert-jentene
Himmelbarn
Maiblomstene 2016
Vår prøvehistorie
Så var det bryllupsreise og p-pilleslutt. Bortfallsblødning noen dager etter pilleslutt, og dermed var første syklus i gang. Jeg begynte å tempe ganske tidlig. Jeg hadde snoket på "Før svangerskapet" i flere måneder før jeg sluttet på pillene, jeg var så spent. Siden jeg forstod at mange har veldig uregelmessige sykluser etter pilleslutt fant jeg ut at temping virket veldig greit for å få kontroll på hva kroppen gjør. Jeg elsker tempingen nå, og kommer garantert til å ta frem termometeret med en gang vi skal prøve på nytt senere. Jeg har også brukt EL-tester. Jeg har bestilt fra www.billig-teste.dk siden det er billig og rask levering. Temping og EL-testing har vist meg EL, normalt på syklusdag 17. Jeg har også fått kartlagt at jeg har 12 dager lutealfase.

Første syklusen testet jeg ikke tidlig, men det begynte jeg med i neste syklus. Jeg synes kroppen oppførte seg rart både i 1. og 2. syklus og ble utålmodig. Jeg fikk svak positiv test. På to tester. Så ble de negative igjen og tr kom. Jeg tenkte at det må ha vært noe feil med testene, og gjorde ikke noe mer med det. Tredje syklus gikk "raskt", uten noe spesielt action. Fjerde syklus var det noe rart igjen, og jeg fikk på nytt flere svake positive tester, før tempfall og tr. Nå begynte jeg å google. Tester skal ikke få riktig farge på streken innen tidsfristen uten at det er hcg i urin. De skal ikke det. Falske positive tester er så godt som ikke-eksisterende. Derimot finnes det grå skyggestreker og streker som kommer etter tidsfristen, de er ikke positive. :p I femte syklus kom EL 4 dager for sent, det er jo vanlig etter å ha hatt hcg i urin. Nok en gang fikk jeg positive tester (og i galskapen som oppstod testet jeg både med billigstrimmel, RFSU og CB pluss). Etter et par dager fikk jeg tempfall og tr. Nok en gang. Tredje kjemiske graviditen min (miste før uke 5). Kanskje fjerde, dersom det var det som skjedde i første syklus også (jeg lurer jo litt på det). Så dro jeg til legen. Legen synes jeg skulle gå til privat gynekolog for utredning for habituell abort. Hun anbefalte en privat i området her. Hun sa at hun kunne henvise meg til en offentlig, men at der var det både lang ventetid og høyst usikkert om jeg ville få noe hjelp før vi hadde prøvd i ett år.

Sjette syklus dro jeg dermed til gynekolog på syklusdag 14. Dette var 4 dager etter en rekord-tidlig EL. Denne runden kom nemlig EL på syklusdag 10. Nok en gang endret av hcg fra forrige syklus. Gynekologen kunne bekrefte at jeg hadde hatt tidlig EL, egg fra venstre side, og at eggstokken jobbet som den skulle etter EL og at livmoren var godt forsynt med blod. Han så gjennom alle temp-kurvene mine og sa at det var veldig bra at jeg hadde så god oversikt. Da ville jeg trenge mye mindre utredning på sikt. Deretter sa han at videre trinn var sædprøve og sjekk av meg for å se om jeg har tette eggledere. Han brydde seg ikke om mine positive tester fra tidligere sykluser siden jeg ikke hadde hcg dokumentert ved blodprøve og heller ikke hadde uregelmessige sykluser. Han mente progesteron ikke ville hjelpe meg.

Jeg har søkt om progesteronstøtte og funnet at studier har vist at det kan være til hjelp for kvinner som har opplevd tre eller fire spontanaborter. Jeg ble derfor veldig fortvilet når gynekologen ikke brydde seg om testene mine, og ville utrede meg for infertilitet. Jeg ville jo utredes for habituell abort. Jeg ringte fastlegen dagen etter, hun var enig med meg og ga meg resept på Crinone vaginal gel (progesteron). Dermed startet jeg med det 5 dpo. Og 8 dpo kom første ultrasvake streken til syne. 10 dpo hadde jeg bittelitt tydeligere strek og fikk tatt blodprøve hos fastlegen. Streken ble sterkere videre dag for dag. 12 dpo tok jeg ny blodprøve. Resultatene ble hcg på 6,1 ved 10 dpo og 53 ved 12 dpo. I forhold til styrken på strekene på hjemmetestene antar jeg at hcg har vært maks opp på 20 ved mine tidligere kjemiske graviditeter.

Jeg skal fortsette å ta Crinone i 10 - 12 uker, så jeg må kjøpe mer til uka. Det koster over 500 kr per eske, og en eske varer i 15 dager. Så det koster en god del. :eek: Dersom spiren sitter helt til termin så er det absolutt verdt det. :love017

Jeg har hatt en dagbok på Før svangerskapet også:
http://forum.babyverden.no/index.php?threads/1655171/

Graviditeten min
Jeg skal skrive litt mer her etter hvert, noen stikkord tenkte jeg. :) Foreløpig ville jeg bare lage et sted som hørte til mitt svangerskap.

Vi kommer nok til å bestille tidlig UL. Jeg skal til legen i starten av januar, siden jeg går på Crinone og alt så blir det tidlig time. Jeg kommer til å fortelle henne da at jeg er nokså nervøs for at dette heller ikke skal gå bra. Selv om jeg merker at jeg allerede er mye mindre bekymret siden jeg har kommet over kneiken med IKM, og fortsatt får sterkere og sterkere streker for hver dag som går.

Uke 5/6 og utover:
Diagnosen ekstrem svangerskapskvalme, sykemeldt fra jobb. Vekten gikk nedover. Fryktelig slitsomt. Var hos lege for sykemelding, men ikke svangerskapskontroll. Flere ganger hos jordmor for akupunktur. Delvis tilbake i jobb uke 11, håp om at det gradvis skal bli bedre og mer normal hverdag igjen.

Uke 10:
Begynne å ta Crinone bare annenhver dag!
Vekten har gått litt opp igjen.

Uke 11:
Vekten går fortsatt litt opp igjen.
Første svangerskapskontroll hos lege torsdag 6. februar.

Uke 12:
Slutte med Crinone.
Tidlig ultralyd onsdag 12. februar.

12+5 tidlig UL privat, ikke liv. Modningstablett på sykehus. Medisinsk abort 12+6. Embryo målt til 8+4. Flyttet tilbake til Før svangerskapet.
 
Last edited:
upload_2013-12-12_17-12-47-png.43346


(Jeg har ordnet sånn at det er så kort tid mellom første dag i siste menstruasjon og EL, siden EL kom utrolig tidlig denne syklusen. Jeg er helt sikker på EL-dag fordi jeg både tok EL-tester, tempet og var på UL rett etter EL hos privat gynekolog for å sjekke at alt var i orden etter tre kjemiske graviditeter).

Jeg har blitt testegal pga. de tre rundene med svake positive tester da jeg hadde tre kjemiske. Så her kommer testegalskapen min:

CB digital, fra formiddagsurin 11 dpo:
imageuploadedbybv-forum1386673359-440876-jpg.43118

Og jeg forstår at dette ser ut som den rene og skjære galskap for de av dere som ikke kjenner meg fra FS, men etter å ha hatt flere kjemiske så har jeg blitt gal. :p:smiley-angelic006

Vanligvis er jeg fornuftig, men da jeg tok alle testene var jeg håpefull og spent. <3

testetøsa ferdig pp 6.jpg
 
Last edited:
I dag er jeg 4+3. Jeg er fremdeles litt nervøs. Vi har valgt at vi skal fortelle det til våre aller nærmeste før jul, for da blir det litt mindre skuespill for oss. Vi er forberedt på litt skuespill, jeg har kjøpt inn alkoholfri hvitvin som vi skal helle over i andre flasker og snike med oss overalt, dessuten skåler jeg med velkomstdrinken og slik. Det blir uansett litt lettere om de aller nærmeste vet det. Jeg vil gjerne ha dem med nå, og særlig om vi mister nå. Det har vært litt frustrerende å miste så tidlig at ingen av de nærmeste vet det, for da har jeg ingen andre enn mannen å dele det med. Jeg vil helst dele det med mine nærmeste. Denne gangen håper jeg jo ikke det er et tap vi skal dele da.

Jeg har menssmerter, hatt det av og på siden 3+5. Så jeg håper det ikke er noe alvorlig. Det er vanskelig å ikke tenke litt på de skumle tankene. Jeg velger likevel å fokusere på det positive, jeg har fortsatt to streker på testen og ikke noe blod. Vi holder oss til det. :)
 
Var ikke klar over at du bor i Vestfold - men elsker at du sluttet på pillen etter bryllupsreisen, det er jo skikkelig romantisk ;)

Forstår godt at du trenger å la det synke litt før du tørr å håpe at det samme ikke skal skje denne gangen <3 Jeg håper virkelig du sitter med et barn i armene til sommeren kjære deg <3

Åj, kom på nå at det kanskje ikke er lov til å skrive og klusse inne på andres dagbøker?!? Unnskyld! Ops... Har allerede lagt inn så nå trykket jeg bare på edit men er ingen slette knapp x)
 
Var ikke klar over at du bor i Vestfold - men elsker at du sluttet på pillen etter bryllupsreisen, det er jo skikkelig romantisk ;)

Hihi.. Ja, jeg ville ikke ta noen sjanse på å være gravid til bryllupet så da synes vi det var like greit å vente til vi var helt ferdig med det. <3 Det er jeg glad for, det var nok annet å tenke på, og veldig deilig å kunne glede seg til pilleslutt og så fullt fokus på prøving etter at brudekjolen var hengt tilbake på hengeren sin. :p

Jepp. Vestfold her. :)
 
Så koselig historie dere har <3
 
Åj, kom på nå at det kanskje ikke er lov til å skrive og klusse inne på andres dagbøker?!? Unnskyld! Ops... Har allerede lagt inn så nå trykket jeg bare på edit men er ingen slette knapp x)

Oj, jo, det er lov å skrive i andres dagbøker. Det er jo kjempekoselig med en hilsen. :) Det er jo ikke så mye aktivitet her på august-dagbøkene enda, men hvis du snoker i dagbøkene på FS så ser du at veldig mange heier og spør hvordan det går i dagbøkene. :)

*Taster på app på mobilen*
 
Tok ny digital test nå, på formiddagen. Den var sånn her :D

bilde 2 med hjerte.jpg
 
5+0

Jeg er fem fullgåtte uker i dag. Jeg er over grensen for kjemisk graviditet. Jeg er så glad at jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre. :) Bra jeg har mye å gjøre i dag siden det straks er jul. <3

God helg til dere som titter innom! :)

*Taster på app på mobilen*
 
5+2

Vi har reist på juleferie. Vi skal først med min familie, så på hytta til svigers, så på hyttetur med venner og til slutt kanskje på familiehytta alene (eller med noen andre venner). Vi har mulighet til å ta hjemmekontor de første dagene i januar. Så da trenger vi ikke reise hjem før søndag 5. januar.

Det kan bli litt mindre innlegg fra meg i julen, så til dere som titter innom:
God Jul og Godt Nytt År! :) :D

*Taster på app på mobilen*
 
5+6 (ble det for 30 minutter siden :p)

Sniker innom fra senga. Dagene går fort nå i julen. Skvetter litt av juledopapiret innimellom. De røde hjertene er ikke laget med tanke på nygravide hvert fall. Bortsett fra det går som sagt tiden veldig fort. Og det er fint. Da føler jeg at vi kommer nærmere og nærmere de tryggere grensene. Det er bare 8 % risiko for SA fra uke 6. Altså om ett døgn så er jeg på 92 % sjanse for at alt går bra. ♥

Vi koser oss med familien, skal snart på hytta med svigers. Utrolig godt med juleferie nå. Føler at mannen og jeg har det utrolig bra sammen og kan virkelig kose oss med tidenes julegave. :)

Fortsatt god jul!

*Taster på app på mobilen*
 
Vekt og svangerskap

Her er de anbefalte områdene for vektoppgang når man har én baby i magen. BMI beregnes ved vekt og høyde før svangerskapet.
1388062024316.jpg

Her er en BMI kalkulator:
http://www.apotek1.no/vektkontroll/kmi-kalkulator

Jeg har gått litt opp og ned i høst. Jeg har ligget rundt 27-30 i BMI det siste året. Jeg må derfor forsøke å begrense den totale vektoppgangen en del (mellom 5-11,5 kg).

Da er det viktig at man spiser all den vanlige, næringsrike maten, men kutter ut kosen. Babyen trenger jo alle de sunne næringsstoffene så beinhard slanking i svangerskapet skal jeg ikke holde på med. Jeg veier meg regelmessig og har målt omkrets på overarm og lår. Mage og bryst tror jeg ikke det er noe poeng i å måle senere, men jeg har målt nå for å kunne sammenligne etter fødsel. :)

*Taster på app på mobilen*
 
Kvalm, 6+1

Jeg er fryktelig kvalm. Det har jeg jo vært noen uker, men de siste dagene har det blitt verre og verre. Jeg får nesten ikke spist og blir svimmel og uvel hele tiden. Jeg er egentlig veldig glad for å ha symptomer, for jeg tenker at det er den lille som har det bra, men det er ganske slitsomt også. :)

Jeg håper det ikke blir verre og jeg håper jeg klarer å unngå å spy. Hittil har jeg bare hatt et par episoder hvor jeg brekker meg. Det viktigste er å spise litt ofte. Jeg spiser til og med på natten, om jeg våkner, men bare noen små musebiter.

Jeg trenger ikke være bekymret for vektoppgang akkurat nå hvert fall. :p

Jeg er i gang med uke 7 og jeg er fortsatt glad og fornøyd (bortsett fra at jeg også må klage bittelitt på kvalmen). Jeg tåler heldigvis å være kvalm, det skal jeg overleve. Det viktigste av alt er at reka har det bra. ♥

*Taster på app på mobilen*
 
6+2

Jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre resten av julen nå. Planen var egentlig å dra til hytta til noen venner for å feire nyttår. Jeg ligger rett ut sånn omtrent 20 timer i døgnet nå, er fryktelig kvalm. Mannen skal kjøre til en kiosk oppi her nå for å se om de har salte kjeks og tyrkisk pepper. Siden det er flere som tipser om det. Vi er på hytta til svigers og jeg gruer meg til bilturen hjem/videre. Heldigvis er det en litt åpen invitasjon til nyttårsfesten med venner så vi kan trekke oss fortsatt uten at det er noe problem. Jeg vet enda ikke hva jeg vil. Jeg trodde ikke den voldsomme kvalmen kunne komme så "fort" og så kraftig. For én uke siden fungerte jeg helt fint med litt kvalme.

Og hver gang jeg leser om noen som ønsker seg kvalme siden de ikke har noen symptomer så tenker jeg: "Ønsk deg ømme pupper i stedet!" Dette unner jeg ingen.

Veide meg i dag, og vekten her oppe pleier å vise det samme som den hjemme. Jeg har gått ned 1 kg på en snau uke nå. Det er kvalmen og musespisingen. Jeg orker nesten ikke julekaker, dessert eller smågodt og takler dårlig å være stappmett (klarer heller ikke spise lenge av gangen). Så jeg har visst rett i at kvalmen hindrer vektoppgang nå i starten hvert fall.

Jeg er spent på hvor lenge kvalmen er sånn her. Må vel kanskje vurdere kvalmestillende. Skal oppdatere om salte kjeks og tyrkisk pepper funker. :) Det er hvert fall viktig å spise litt "hele" tiden og så hjelper fysisk aktivitet, men det orker jeg ikke i dag (selv om jeg vet at kvalmen blir bedre etterpå. Det er bare så utrolig tungt å skifte og starte.)

Så det var dagens syting. :p Jeg tenker fortsatt at spiren har det bra og at kvalmen er et godt tegn. Ingen menssmerter på lenge og heller ikke noe spor av blod i det hele tatt. ♥

*Taster på app på mobilen*
 
God kveld :) Håper kvalmen roer seg litt og at det blir en hyggelig nyttårsfeiring. Det lille jeg hadde av kvalme forsvant da juleferien starta, så jeg er spent på om den dukker opp igjen når jeg begynner å jobbe igjen. Ellers lite symptomer å melde, og jeg ønsker meg noen for å beroliges litt, men greit, ikke kvalme ;)
 
God kveld :) Håper kvalmen roer seg litt og at det blir en hyggelig nyttårsfeiring. Det lille jeg hadde av kvalme forsvant da juleferien starta, så jeg er spent på om den dukker opp igjen når jeg begynner å jobbe igjen. Ellers lite symptomer å melde, og jeg ønsker meg noen for å beroliges litt, men greit, ikke kvalme ;)

God dag! :)

Jeg håper kvalmen roer seg ja, det kan bli litt vanskelig dette her hvis ikke. Klarer hvert fall ikke å holde noe hemmelig. :p

Jeg forstår jo at man gjerne vil ha noen betryggende symptomer og om kvalmen min ble helt borte over natta ville jeg sikkert blitt livredd. :p Jeg tenker likevel at ømme pupper (eller veldig mild kvalme) er mye bedre symptomer enn dette tullet her. ;)

*Taster på app på mobilen*
 
Uffda, håper kvalmen trapper litt ned snart:).. Måtte ta en tur innom her og se hvordan det går med deg:). Så godt og se at alt ellers er bra:).
 
Back
Topp