Den store barnestoltesten 2013

KSO

Juni12s omtenksomme
VIP
Jeg har sett litt rundt, og fant ut at ADAC har kunngjort resultatene av sin årlige test av barnestoler; Link.

De siste årene har de fremovervendte putestolene kommet bedre ut i tester enn tradisjonelle, bakovervendte fempunktsele-stolene, også i kollisjonstestene. Likevel holder Forbrukerrådet fast på sin generelle anbefaling av bakovervendte stoler, uansett hva faktisk testene viser. Dette året blir resultatet enda mer dramatisk.

Barnesetet løsnet:
Bakovervendte stoler som kan brukes helt til barnet veier 25 kilo er en stor mangelvare i markedet. Derfor var det stort håp for Axkid Kidzofix, som kan brukes både fremovervendt festet med bilens belter (9-25 kg), bakovervendt festet med isofix (0-18 kg) og bakovervendt festet med bilbelter helt til 25 kilo.

Men ved kollisjonstesten klarte ikke isofix-festene, som skal holde stolen på plas, å stå imot de sterke kreftene som oppsto. Hele stolen løsnet og føk fremover i bilen. I en virkelig situasjon kunne en sånn kollisjon ha vært katastrofal. Testen ble for sikkerhets skyld gjort om igjen på en annen stol av samme merke, med samme katastrofale resultat.
Kilde

Farlige stoffer:
I testen oppdaget man også at én av stolene , Britax Max-fix, inneholdt så høye verdier av polyaromatiske hydrokarboner, PAH, at karakterskalaen ikke var tilstrekkelig.

- Vår laveste karakter er en ener, men denne stolen får egentlig langt under en ener. Den havner helt utenfor karakterskalaen, sier Karlsson.

PAH er kreftfremkallende og skal absolutt ikke finnes i barneseter. Men også i babystolen Cybex Aton 3 fant man høye nivåer av PAH. Hadde det ikke vært for det funnet, ville stolen ha endt opp med svært gode resultater.
Kilde

Flere bakovervendte stoler får også veldig dårlig resultat i sidekollisjonstester.

Stolen som får historiens beste resultat i barnesete-testen er et fremovervendt sete, men Forbrukerrådet kan likevel ikke anbefale den:
Det beste resultatet fikk en fremovervendt stol, Cybex Juno 2-fix (9-18 kg). Den scoret klart høyest i testen og fikk det beste resultatet noensinne i barnesete-testens historie.

Men paradoksalt nok så kan ikke Forbrukerrådet anbefale denne stolen. Forbrukerrådet har i samsvar med Trygg Trafikk, konkludert med at det utvilsomt er tryggest med en bakovervendt barnestol så lenge som mulig.
Kilde

Tredje år på rad har fremovervendte stoler kommet best ut i slike tester, men Forbrukerrådet holder fremdeles fast på mantraen sin "bakovervendt er best". Dette året er til og med flere av de bakovervendte stolene livsfarlige. Det er urovekkende at forbrukere potensielt kan kjøpe stoler som setter deres barns liv i fare, og overser tidenes beste barnestol, på grunn av Forbrukerrådets stahet.

Forbrukerrådets sider med samme informasjon: Link

Ble litt langt dette jenter, men synes det er litt rart at man år etter år ser bort ifra slike tester bare fordi Forbrukerrådet sier noe annet :)

Edit:
Inkluderer tabell som viser resultatet fra kollisjonstestene alene:
bilstoler-png.38960

Kun stoler med minimum "lav belastning" på begge kollisjonstestene kommer med i listen. Dette er 2013-modellene i Klasse 1. Dersom noen har andre, konkrete forslag, så kom gjerne med dem i tråden.

Ettersom noen frykter misforståelser:
NB! I klasse 0 (0-13 kg) er det bakovervendte stoler som gjør det best i test.
NB! Selv om noen fremovervendte putestoler kommer svært godt ut i kollisjonstestene, betyr det ikke at man skal snu sitt eget sete fordi retning ikke betyr noe. Undersøk sikkerhetstester grundig for valg av bilstol!
 
Last edited:
Jeg klarer ikke finne den.her og nå, men er ikke lenge siden det var en link til en artikkel her inne hvor de hadde testa disse stolene med pute foran. Der var resultatet at barnet ble slynget ut av stolen i en kræsj der bilen rulla rundt. For det kan jo skje i en ulykke. Puta vil holde på barnet fremover, men ikke hvis bilen ruller på taket.

Jeg skal se om jeg klarer å rote det frem.

Dessuten er det større krefter i sving hvis man frontkolliderer enn ved en.påkjørsel bakfra, og det er det trygg trafikk fokuserer på.

Jeg velger å kjøre med mine bakovervendt i belter som fysisk holder mine barn på plass i stolen ;)

Potensielt er det større sjanser for store skader så fort man snur de fremover fordi nakken tåler mindre uansett hva slags stol man sitter i.


Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Sony Xperia z via appen ;-)
 
JEg har ikke lest alt, men ser jo hva det dreier seg om. jeg har ikke enda forstått det skal være bedre å sitte bakovervendt enn fremovervendt, for det har jo alt å si om du blir truffet bakfra, fra sidene eller fra front... Men ser jo her i skumlesinga at det er som jeg har lurt på, at det ikke skal være bedre å sitte bakover, men at forbrukerrådet vil ha de bakover...takk for at du delte!
 
Har hørt flere si at isofix ikke er fullverdig sikring i bilen. Vi har heldigvis ikke det så den sitter godt festa med belte, bakovervendt. Vi har Britax Maxway:)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
 
Både Maxfix og Axkid har vært vurdert her som stol nr 2.. VELDIG glad for at jeg ikke har kjøpt noe ennå. Lander nok på Besafe Izi Plus, da det virker som dekker best mine krav. Synd det ikke ble tatt med. Har Maxway nå, og flytter nok det over i bil nr. 2 når vi får Besafen som da blir hovedstolen.
 
JEg har ikke lest alt, men ser jo hva det dreier seg om. jeg har ikke enda forstått det skal være bedre å sitte bakovervendt enn fremovervendt, for det har jo alt å si om du blir truffet bakfra, fra sidene eller fra front... Men ser jo her i skumlesinga at det er som jeg har lurt på, at det ikke skal være bedre å sitte bakover, men at forbrukerrådet vil ha de bakover...takk for at du delte!
Men der har jo kreftene i et sammentreff mye å si ;)
Treffer du front mot front møtes kreftene, og det blir bråstopp.
Treffes du bakfra kjører bilene i samme retning, og da går kreftene i sammenstøtet samme vei og gir ikke bråstopp på samme måte. Handler om fysikk og krefter det her ;)
Sidekollisjon blir det samme uansett.

Og da kan man jo regne ut og se for seg hva som skjer med en nakke som sitter fremover eller bakover i en.front mot front.
Dessuten er det flere frontkollisjoner enn påkjørsler bakfra statisktikkmessig.

Det er bare å se testvideoer på nett så ser man forskjellene ;)

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Sony Xperia z via appen ;-)
 
Jeg klarer ikke finne den.her og nå, men er ikke lenge siden det var en link til en artikkel her inne hvor de hadde testa disse stolene med pute foran. Der var resultatet at barnet ble slynget ut av stolen i en kræsj der bilen rulla rundt. For det kan jo skje i en ulykke. Puta vil holde på barnet fremover, men ikke hvis bilen ruller på taket.

Jeg skal se om jeg klarer å rote det frem.

Dessuten er det større krefter i sving hvis man frontkolliderer enn ved en.påkjørsel bakfra, og det er det trygg trafikk fokuserer på.

Jeg velger å kjøre med mine bakovervendt i belter som fysisk holder mine barn på plass i stolen ;)

Potensielt er det større sjanser for store skader så fort man snur de fremover fordi nakken tåler mindre uansett hva slags stol man sitter i.


Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Sony Xperia z via appen ;-)
Jeg har sett den videoen du nevner, men de oppgir aldri hvilken stol det er hvis jeg husker rett. Derfor er det viktig å ikke generalisere. Årets test viser at et bakovervendt sete løsnet fra isofix-festet og fløy frem i bilen! Men det betyr ikke at alle bakovervendte seter gjør det. Det samme gjelder forovervendte putestoler. Uten en skikkelig test kan man ikke si at alle stoler av en type feks gjør at barnet løsner fra setet når bilen ruller rundt.

Det er større krefter i sving i en frontkollisjon, det er det ingen tvil om. Men det testene viser er jo at de nye fremovervendte setene er like sikre som de bakovervendte i frontkollisjoner, sikrere i sidekollisjoner og påkjørsler bakfra og mer brukervennlig. Jeg vil heller ha et sete som er sikkert i alle type situasjoner, med mindre risiko for feilsikring, enn et sete som er sikkert i frontkollisjon (som ikke alle bakovervendte er!), men kan være farlig i andre type kollisjoner :)

Men der har jo kreftene i et sammentreff mye å si ;)
Treffer du front mot front møtes kreftene, og det blir bråstopp.
Treffes du bakfra kjører bilene i samme retning, og da går kreftene i sammenstøtet samme vei og gir ikke bråstopp på samme måte. Handler om fysikk og krefter det her ;)
Sidekollisjon blir det samme uansett.

Og da kan man jo regne ut og se for seg hva som skjer med en nakke som sitter fremover eller bakover i en.front mot front.
Dessuten er det flere frontkollisjoner enn påkjørsler bakfra statisktikkmessig.

Det er bare å se testvideoer på nett så ser man forskjellene ;)

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Sony Xperia z via appen ;-)
Man kan bli påkjørt bakfra av en bil i 80 km/t som ikke ser at du har stoppet fordi noe ligger i veien. Det beste er å ha en stol som er sikker i alle typer kollisjoner, ikke bare i frontkollisjon? Og igjen, de siste års tester viser at bakovervendte ikke nødvendigvis er sikrere i frontkollisjoner heller ;)
 
Det jeg ikke helt skjønner er hvordan de fremovervendte stolene kan være tryggere på noe som helst vis ift barnets nakke. Hvordan beskytter putestol barnets nakke? Skjønner ikke det jeg....
 
Om man blir truffet i rompa i 80km i timen og du står rolig så treffes du 80km i timen. Kræsjer man front mot front i 80km i timen så treffes man da i 160 km i timen.
Bakover er best uansett, finnes mye elendig stoler som er fremovervendt også. Ingen vits å protestere på hva som er best for barnet.
Det å få en nakkesleng i 160km i timen betyr død!



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det jeg ikke helt skjønner er hvordan de fremovervendte stolene kan være tryggere på noe som helst vis ift barnets nakke. Hvordan beskytter putestol barnets nakke? Skjønner ikke det jeg....
Puten demper støtet, og holder kroppen på plass, så man ikke får samme belastning på nakke og hode som ved en fempunktsele-stol.

Om man blir truffet i rompa i 80km i timen og du står rolig så treffes du 80km i timen. Kræsjer man front mot front i 80km i timen så treffes man da i 160 km i timen.
Bakover er best uansett, finnes mye elendig stoler som er fremovervendt også. Ingen vits å protestere på hva som er best for barnet.
Det å få en nakkesleng i 160km i timen betyr død!



Sent from my iPhone using BV Forum
Meninger kan vi alle ha, derfor må vi ha tester som viser hva som faktisk er riktig. I år, som tidligere år kommer fremovervendte best ut i test, også i frontkollisjon.

Mitt poeng er ikke å "konvertere" alle til å velge fremovervendt, men de siste års tester viser at det er større forskjell i sikkerhet mellom seter i hver klasse, enn det er mellom de beste i begge klassene. Derfor er det villedende av Forbrukerrådet, og andre, å påstå at bakovervendt alltid er best, når det ikke er tilfellet. Det viktigste er å finne et sikkert og godt sete. Akkurat nå er det sikreste setet fremovervendt. Noen liker kanskje ikke det, av en eller annen grunn, men slik er realiteten. Det er viktigere å advare mot farlige seter, både bakover og forovervendt, enn å holde fast på en mantra som er bevist feil år etter år.
 
Uansett hva testene sier så det kraften i ulykken som faktisk avgjør om det er best fremovervendt eller bakovervendt. Vi voksene burde også sittet bakovervendt i bilen. Det fordi kraften er størst om man kræsje front mot front. Svært få mennesker dør ved en ulykke med å kjøre til noen i rompa, derimot er det mange som dør i frontkollisjon. Jeg vet hva jeg vil sikre min sønn mot og det er mot død.
Kjøper man en god stol bakovervendt så er det opptil 90% sjanse for å overleve mot 50% fremovervendt. Jeg bryr meg ikke noe om at Forbrukerrådet kårer fremmovevendt som best år etter år. De testene de har stoler jeg veldig lite på da montering teller over 50% av karakteren til stolen.
Det de gjør med slike tester er at flere foreldre snur sine barn med god samvittighet og flere barn vil dø i ulykker!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Synes det var leit at cybex aton inneholder kreftfremkallende stoffer...Vi har det babysetet og er så fornøyd med det ellers...:(
 
Et annet viktig argument er at hodet til små barn veier en del i forhold til den totale kroppsvekt, derfor blir belastningen for nakken mye større i et fremovervendt sete. I tillegg er de fastlåst i en fempunktsele og dødeligheten øker pga faren for knekt nakke. Dette er også argumenter bilstolselgere kommer med;)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
 
Svar til Netrom:
Jeg vet ikke helt hva du argumenterer mot. Ja, kraften er størst i en frontkollisjon, ingen sier noe annet. Men når man tester frontkollisjoner i stor fart kommer fremovervendte seter like godt ut som bakovervendte. Alle ønsker å sikre sine barn mot død, det er jo derfor slike tester blir gjennomført.

Testen hadde et bakovervendt sete som løsnet fra isofix-festet og fløy gjennom bilen! Hadde du anbefalt et slikt sete bare fordi det er bakovervendt?

Statestikken du nevner gjelder fremovervendte fempunktsele-seter, ikke puteseter.

Det er viktigere å anbefale konkrete, sikre seter, enn å være bastant på at bakovervendt alltid er best. Det finnes mange livsfarlige bakovervendte (og forovervendte) seter, disse bør man advare mot. Så finnes det også gode fremover- og bakovervendte seter som man bør anbefale.
 
Et annet viktig argument er at hodet til små barn veier en del i forhold til den totale kroppsvekt, derfor blir belastningen for nakken mye større i et fremovervendt sete. I tillegg er de fastlåst i en fempunktsele og dødeligheten øker pga faren for knekt nakke. Dette er også argumenter bilstolselgere kommer med;)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
Det stemmer, det er derfor putesetene er sikrere en fremovervendte fempunktsele-stoler :)
 
Når man da sier at fremovervendt er like bra som bakovervendt så er det en farlig ting å si i Norge da, kun 40% av barn mellom 1-4 år sitter bakovervendt. Bakovervendt er best, men som alt annet man kjøper som skal sikre oss så må man undersøke dette først. Kjøper man ett godt bakovervendt sete så er det sikreste man kan sikre sine barn mot.
Nei, jeg anbefaler ikke ett sete som har gjort det dårlig, men jeg ville undersøkt litt mer enn å bare lest på en tysk tesk. Eller vårt Forbrukerrådet. Jeg prøver å formidle nå er at selv om noen seter har gjort det dårlig i test så er det ikke dermed sagt at det er tryggere å snu barna.
Axkid har heller ikke de isofix armene de hadde i den testen lenger, de er byttet og har nå bevist at de sitter fast selv i stor fart.

Sent from my iPhone using BV Forum
 
vi kommer fortsatt til å ha bakovervendt av den enkle grunnen at i front til front kollisjon vil trykket gå ifra nakke med til rumpe, dermed så vil kollisjonen være mindre på barnet.

men viktig med en stol som sitter godt og som selvsagt ikke kommer ut av festene sine!

ang fremover og bakover vendt er dette forsket mye på og i fly, buss, tog og div andre fremkomst midler er det bevist at overlevelses raten er mye høyere for alle aldre vis man sitter bakover vendt, men vi gjør det ikke pga komfor

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app
 
Jeg prøver å formidle nå er at selv om noen seter har gjort det dårlig i test så er det ikke dermed sagt at det er tryggere å snu barna.
Det har jeg heller ikke sagt at man skal gjøre. Du må lese det jeg skriver, og ikke legge ord i munnen min :)

Poenget mitt er at det er mange som tror at setet sitt er sikkert bare fordi det er bakovervendt, men det er ingen selvfølge. Man bør underske grundig, som du også sier, og velge seter som er sikre, uavhengig av retning.

Vi er alle enige i at forovervendte 5-punktsele-seter er de minst sikre. Det er ikke de som vinner testene, men de forovervendte putestolene.
 
Uansett hva testene sier så det kraften i ulykken som faktisk avgjør om det er best fremovervendt eller bakovervendt. Vi voksene burde også sittet bakovervendt i bilen. Det fordi kraften er størst om man kræsje front mot front. Svært få mennesker dør ved en ulykke med å kjøre til noen i rompa, derimot er det mange som dør i frontkollisjon. Jeg vet hva jeg vil sikre min sønn mot og det er mot død.
Kjøper man en god stol bakovervendt så er det opptil 90% sjanse for å overleve mot 50% fremovervendt. Jeg bryr meg ikke noe om at Forbrukerrådet kårer fremmovevendt som best år etter år. De testene de har stoler jeg veldig lite på da montering teller over 50% av karakteren til stolen.
Det de gjør med slike tester er at flere foreldre snur sine barn med god samvittighet og flere barn vil dø i ulykker!


Sent from my iPhone using BV Forum
Helt enig!
 
Back
Topp