kake i barnehagen

Jippi

kommende tobarnsmor :)
Et det lov i barnehagen deres?

Jeg syns personlig det er en uting.

Nope ikke lov! kanskje en bolle hvis det er noe helt spesielt, men bursdager dreier seg ikke om mat, men hyggelige leker/aktiviteter som setter fokus på barnet :) det er vi veldig fornøyd med :)

I barnehagen der jeg jobber er det lov med kake til bursdager. Men de får gjerne bare et lite stykke hver, og det er ikke det som er hovedfokuset for dagen. Skjønner ikke hvorfor det skal være en sånn uting?

Vi har kake eller is til bursdager i vår barnehage, men har oppfordret til at spennende frukt også er en mulighet (noe annet enn eple, banan o.l. som vi spiser hver dag). Med 14 barn fordelt på ett år, selvfølgelig ikke jevnt fordelt riktig nok, synes vi ikke det er så mye å lage oppstandelse over et lite kakestykke nå og da. Det er jo like mye foreldrenes oppgave å passe på hva barna får i seg når de ikke er i barnehagen og er man generelt bevisst på sukkerinntaket, ser jeg ikke problemet med en liten bursdagskake når barnets bursdag markeres i barnehagen. Ellers i året er vi restriktive på søtsaker i barnehagen, med unntak av lussekatter til Lucia og muligens en is om vi er på bytur en fin sommerdag. Og jo, vi baker pepperkaker til jul...

Veldig sjelden, foreldrene har fått beskjed om å ikke ta med noe til bursdagene. Vi lager grove vaffler og boller av og til.

Kake er lov på bursdager og det syns jeg er helt greit.
På småbarnsavdelingen ville de heller ha mindre sukker, og da lagde jeg små boller.

Begge fikk med fruktpinnsvin.

Litt kake på bursdager er greit for meg.

I vår barnehage får dei både kaker og is ein sjelden gong. Kun 12 unger, så da blir ikkje i overflod. Den så har bursdag får velga et varmt måltid på dagen sin. Må ha med kaka sjøl om da ska etast kaka på dagen i bhg.
Syns da e heilt greit, ete jo sunt og variert ellers :)

I vår barnehage får dei både kaker og is ein sjelden gong. Kun 12 unger, så da blir ikkje i overflod. Den så har bursdag får velga et varmt måltid på dagen sin. Må ha med kaka sjøl om da ska etast kaka på dagen i bhg.
Syns da e heilt greit, ete jo sunt og variert ellers :)

I barnehagen der jeg jobber er det lov med kake til bursdager. Men de får gjerne bare et lite stykke hver, og det er ikke det som er hovedfokuset for dagen. Skjønner ikke hvorfor det skal være en sånn uting?

Hadde det vært 1 stykke i mnd (14 ganger i året) så hadde det vært ok for meg også. men det er så mye av det. Over alt, spise her spise der. Å nå skal vi kose oss, da må vi ha kjeks og kaker.
Også blir jeg provosert av de som spiser kake så det tyter ut av øra og ikke skjønner hvorfor ungen ikke spiser noe annet enn pølser og spaghette og kaster opp av grønnsaker, kjøttkaker eller koktepoteter. ikke rart det når det er kjeks, is, skoleboller, sjokoladekake eller vafler til kvelds.

Jepp, man kan ha med kake eller lignende til bursdager :)

Hadde det vært 1 stykke i mnd (14 ganger i året) så hadde det vært ok for meg også. men det er så mye av det. Over alt, spise her spise der. Å nå skal vi kose oss, da må vi ha kjeks og kaker.
Også blir jeg provosert av de som spiser kake så det tyter ut av øra og ikke skjønner hvorfor ungen ikke spiser noe annet enn pølser og spaghette og kaster opp av grønnsaker, kjøttkaker eller koktepoteter. ikke rart det når det er kjeks, is, skoleboller, sjokoladekake eller vafler til kvelds.

Jeg husker da datteren min var rundt året. Spiste ALT, absolutt alt! Tenkte som deg "herregud, de som har unger som bare spiser spagetti og pølser får skylde seg selv" og bla bla.. Men.. Da datteren min ble 18 mnd, sluttet hun å spise alt. Nå spiser hun ris, spagetti og til nød bittelitt kjøttkake/kjøttbolle og fiskepinner. Dette barnet som slukte i seg alt av grønnsaker, fisk og kjøtt. Og kake og pølser får hun servert ytterst sjeldent, men likevel trykkes det nedpå hvis hun får det en sjelden gang. Så ting kan fort snu!

Og for å svare på hovedspørsmålet, nei, det er dessverre ikke lov med kaker/is i barnehagen til datteren min.

Da jeg var i praksis i barnehage var det en a satt som hadde med kake til barna for å se hvem kake hun hadde laga var best for barn var alltid ærlig ! :-S syns det er iorden å spise det på bursdager ! Spesielle ting men ikke ofte !

Nei ikke kake i barnehagen. Men de får godteri av både nisden ig påskeharen. Og når de har solfest. Skjønner ikke.....

Ja, her får de både is og kake på bursdagen. Jeg forsøkte og ta opp på foreldremøter, om det ikke holdt med enten kake eller is, men ble regelrett buet ut av andre foreldre. Følte jeg var tilbake på ungdomsskolen igjen.

Det er greit at det bare er 20 bursdager i løpet av ett år, men når kanskje tre av de kommer samme uke, så har du tre dager med kake OG is i barnehagen.... Jeg synes det er unødvendig!

I barnehagen jeg jobber er det lov å ha med kake ol på bursdager, det samme i jentungen sin barnehage. Men begge disse barnehagene er små barnehager med lite barn så det blir ikke så ofte

Ikke kake her, og det er jeg glad for.
Ved bursdager ordner barnehagen med fruktsalat eller noe slikt som de koser seg med.
Får alltids nok kaker uansett ;)

Her har de kake en gang i blandt, men ikkje hver gang et av barna har bursdag.. då har de noe annet som bursdags barnet velger :)

Ja, her får de både is og kake på bursdagen. Jeg forsøkte og ta opp på foreldremøter, om det ikke holdt med enten kake eller is, men ble regelrett buet ut av andre foreldre. Følte jeg var tilbake på ungdomsskolen igjen.

Det er greit at det bare er 20 bursdager i løpet av ett år, men når kanskje tre av de kommer samme uke, så har du tre dager med kake OG is i barnehagen.... Jeg synes det er unødvendig!
Hvis det er fler bursdager i samme uke syns jeg dem skal feire alle sammlet på 1 dag ! :)

Back
Topp