Tok ut hormonspiral i mars - Veien mot den første - IVF

PP10 - CD1

Da ble det en ny PP igjen :sorry: Testen i dag tidlig hadde også en veldig svak strek, men uten farge. Så det var nok en fæl skyggestrek på testen i går.

Fikk enorme menssmerter i dag. Har aldri opplevd maken. Når TR først kom, så både føltes det ut og så ut som alt kom på en gang. Vanligvis kommer det litt og litt. Så det var veldig overraskende:eek:

Nå skal jeg snakke litt med samboer å se om vi skal bestille oss full utredning privat etter nyttår. Jeg tror en slik utredning kan bidra til at vi enten blir mer avslappet rundt prøving. Eller at vi får den hjelpen vi trenger. Blir nok nervepirrende å vente på resultatene. Men da er det i hvertfall gjort ;)
 
PP10 - CD1

Da ble det en ny PP igjen :sorry: Testen i dag tidlig hadde også en veldig svak strek, men uten farge. Så det var nok en fæl skyggestrek på testen i går.

Fikk enorme menssmerter i dag. Har aldri opplevd maken. Når TR først kom, så både føltes det ut og så ut som alt kom på en gang. Vanligvis kommer det litt og litt. Så det var veldig overraskende:eek:

Nå skal jeg snakke litt med samboer å se om vi skal bestille oss full utredning privat etter nyttår. Jeg tror en slik utredning kan bidra til at vi enten blir mer avslappet rundt prøving. Eller at vi får den hjelpen vi trenger. Blir nok nervepirrende å vente på resultatene. Men da er det i hvertfall gjort ;)

Så kjedelig med ny pp :( Så lurt, håper utredning kan bidra til god hjelp eller mer ro til å prøve videre på egenhånd. Vi skal også i gang med utredning på nyåret, det er fint å føle at man gjør noe ihvertfall. Håper du får en fin førjulstid, til tross for uønsket besøk av tr :shifty: :)
 
Så kjedelig med ny pp :( Så lurt, håper utredning kan bidra til god hjelp eller mer ro til å prøve videre på egenhånd. Vi skal også i gang med utredning på nyåret, det er fint å føle at man gjør noe ihvertfall. Håper du får en fin førjulstid, til tross for uønsket besøk av tr :shifty: :)

Tar du utredning privat? Har null peiling på hva slags klinikk jeg burde gå for :wtf:
 
Tar du utredning privat? Har null peiling på hva slags klinikk jeg burde gå for :wtf:

Jeg var veldig usikker på om jeg skulle gå privat eller offentlig, men spurte fastlegen min om henvisning for å se hvor lang tid det ville ta offentlig. Var innstilt på å gå privat om det tok for lang tid. Men fikk time hos gynekolog et par måneder senere (i januar), så går greit å vente. Det er en gynekolog jeg har gått til før, som jeg antar at skal ta første sjekk og så vurdere veien videre for meg. Så får vi se om jeg fortsetter i det offentlige eller hopper over til privat etterhvert.. Ser at mange har gode erfaringer med oppfølgingen og hjelpen de får privat, og om vi må i gang med ulike behandlinger som tar lang tid i det offentlige kan det være vi går privat :)

Mannen tok forresten sædprøve privat, da fastlegen anbefalte det og sa at det ikke er stor prisforskjell..

Håper du finner en god løsning, er ikke lett å vite hva man skal gå for nei :facepalm:
 
Jeg var veldig usikker på om jeg skulle gå privat eller offentlig, men spurte fastlegen min om henvisning for å se hvor lang tid det ville ta offentlig. Var innstilt på å gå privat om det tok for lang tid. Men fikk time hos gynekolog et par måneder senere (i januar), så går greit å vente. Det er en gynekolog jeg har gått til før, som jeg antar at skal ta første sjekk og så vurdere veien videre for meg. Så får vi se om jeg fortsetter i det offentlige eller hopper over til privat etterhvert.. Ser at mange har gode erfaringer med oppfølgingen og hjelpen de får privat, og om vi må i gang med ulike behandlinger som tar lang tid i det offentlige kan det være vi går privat :)

Mannen tok forresten sædprøve privat, da fastlegen anbefalte det og sa at det ikke er stor prisforskjell..

Håper du finner en god løsning, er ikke lett å vite hva man skal gå for nei :facepalm:

Jeg har så streng fastlege. Så hun vil nok ikke sende henvisning før vi har prøvd i 12 måneder. Også regner jeg med at det er rundt 4-6 måneders ventetid i det offentlige.

Men nå har jeg bestilt hos medicus. Så da har jeg fått time til meg selv i januar. Mannen måtte ringe inn selv siden de ikke har opprettet timer i januar for spermanalyse enda. Litt irriterende siden han er litt slækk på å huske på sånne ting selv :hilarious:
 
Jeg har så streng fastlege. Så hun vil nok ikke sende henvisning før vi har prøvd i 12 måneder. Også regner jeg med at det er rundt 4-6 måneders ventetid i det offentlige.

Men nå har jeg bestilt hos medicus. Så da har jeg fått time til meg selv i januar. Mannen måtte ringe inn selv siden de ikke har opprettet timer i januar for spermanalyse enda. Litt irriterende siden han er litt slækk på å huske på sånne ting selv :hilarious:

Så kjedelig med streng fastlege og så lang ventetid. Skjønner godt at du går privat da! Blir spennende å høre hvordan det er hos Medicus. Hehe du får minne mannen på det så ofte at han blir lei og ringer :hilarious:
 
PP10 - DPO 15 - CD 29

Her sitter jeg da å venter på TR. Negativ tester siden 10 DPO. Absolutt ingen symptomer på at TR skal komme. Vanligvis spotter jeg 13/14 dpo frem til IKM. Men denne gangen har jeg ikke gjort det. Har heller ingen typiske kramper.

Tempen kunne ikke fortelle meg noe spennende i dag siden jeg sov rett igjennom alarmen.

Hvis TR skal komme synes jeg det er veldig dårlig gjort å la meg sitte på pinebenken med den forferdelige ventingen. :mad:

Desperate tider har fått meg til å google om jeg er en av de som ikke kan påvise HCG i urinen. Jeg har googlet bilder av tappen til gravide og jeg har sikkert kjent på tappen 6 ganger siden jeg stod opp. Jeg har undersøkt alle g-testene jeg har tatt denne syklusen i tilfelle de har endret seg fra å være blenda. Alt fordi FF har gitt meg en score på 79 poeng i "pregnancy monitor" :banghead: Kanskje jeg har falsk negativ? Eller at jeg har en batch med babyplan tidligtester som ikke fungerer?

Altså blir man litt tullete i hodet av å prøve på baby? Joda, absolutt! Jeg kan vel skrive under på det nå:wacky:

15419543-1549-44DB-A3C8-DFA1D135CEFA.jpeg


D5DA47EA-CC5F-4B2B-AE25-6062778F75DF.jpeg
 
Jeg vil på en måte ikke gi deg noen falske håp i tilfelle tr bare er veldig forsinket, men da jeg var gravid med førstemann så hadde jeg negativ test den dagen mensen skulle kommet, testet positiv først uken etter mens-uken.. så, det kan jo hende?:hungover:
 
Jeg vil på en måte ikke gi deg noen falske håp i tilfelle tr bare er veldig forsinket, men da jeg var gravid med førstemann så hadde jeg negativ test den dagen mensen skulle kommet, testet positiv først uken etter mens-uken.. så, det kan jo hende?:hungover:

Det er jo lov å håpe at det samme skjer med meg :pMen hadde jo vært litt kjekt å vite før mannen skal til spermanalyse om noen få dager ;)

Lillesøsteren min opplevde å ikke få positiv test før hun var 7 uker på vei elns. Og testen var visst veldig svak. :wideyed:

Men kan ikke si at jeg føler meg gravid heller. Eller jeg vet jo ikke hvordan det føles. Har jo ikke vært gravid før. Eneste symptomet jeg har er at jeg er mye mer sulten enn til vanlig og kvalm. Men sulten kan jo komme av at jeg har begynt å trene:p Og kvalmen kan være fordi jeg er sulten.

Men jeg holder på håpet til TR eventuelt dukker opp. Men kjenner at fallhøyden for å gå i kjelleren er veldig høy nå :yuck:
 
Ja jeg var vel da i uke 6 tror jeg, da jeg fikk positiv test:hilarious:

eneste jeg kjente var at puppene mine var skikkelig ømme, så ømme at jeg knapt kunne ta på dem:hilarious:
 
PP11 - CD 8
I går var jeg innom Medicus for min fertilitetssjekk. Hadde uka før tatt blodprøver på dag to av mensen.

Nyhetene var nedslående! Jeg har dårlig eggkvalitet og ble anbefalt å søke IVF med en gang. Jeg klarte ikke å få med meg noe av informasjonen hun ga meg etter jeg hørte dårlig eggkvalitet. Jeg er helt utrøstelig. Dette føles ut som verdens undergang:(. Venter fortsatt svar på AMH (eggreserver). Håper inderlig ikke at denne også gir dårlig resultat.

FSH = 15 (Ref. 1-13)
LH = 6 (Ref.1-13 OK)
Østradiol = 0.19 (0.0-0.30 OK)

Jeg skal ta nye blodprøver ved neste mens. Da ønsker de at jeg tar blodprøver dag 1. I mellomtiden fyller jeg og mannen inn papirer og søker politiattest for å få inn søknaden til IVF. Har selvfølgelig googlet meg frem til at høy FSH kan også bety avslag for IVF. :(

Jeg tar kanskje sorgene på forskudd, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å komme meg igjennom dette. Vurderer å være skikkelig dramaqueen og kaste alt jeg har av tester.

Får prøve å holde fokus på parforholdet og ikke vise for mannen hvor knust jeg er. Han er litt mer innesluttet enn meg, så jeg vet helt ærlig ikke hvordan han har det. Han sa bare at det var trist uten å legge til noe mer.:(

Jeg åpnet meg også opp til foreldrene mine i går, og tenker jeg har lyst til å gjøre det samme overfor svigerforeldrene mine. Det var utrolig godt å snakke med mamma og pappa :Heartred De må jo ha trodd at jeg og mannen skulle gå fra hverandre, for jeg datt bare ned på gulvet foran dem i full hylegråt. Tok lang tid før jeg fikk ut noen ord. Da fortalte de meg også noen solskinnshistorier fra sine venner som også hadde problemer med å få barn.:Heartred
 
Last edited:
PP11 - CD 8
I går var jeg innom Medicus for min fertilitetssjekk. Hadde uka før tatt blodprøver på dag to av mensen.

Nyhetene var nedslående! Jeg har dårlig eggkvalitet og ble anbefalt å søke IVF med en gang. Jeg klarte ikke å få med meg noe av informasjonen hun ga meg etter jeg hørte dårlig eggkvalitet. Jeg er helt utrøstelig. Dette føles ut som verdens undergang:(. Venter fortsatt svar på AMH (eggreserver). Håper inderlig ikke at denne også gir dårlig resultat.

FSH = 15 (Ref. 1-13)
LH = 6 (Ref.1-13 OK)
Østradiol = 0.19 (0.0-0.30 OK)

Jeg skal ta nye blodprøver ved neste mens. Da ønsker de at jeg tar blodprøver dag 1. I mellomtiden fyller jeg og mannen inn papirer og søker politiattest for å få inn søknaden til IVF. Har selvfølgelig googlet meg frem til at høy FSH kan også bety avslag for IVF. :(

Jeg tar kanskje sorgene på forskudd, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å komme meg igjennom dette. Vurderer å være skikkelig dramaqueen og kaste alt jeg har av tester.

Får prøve å holde fokus på parforholdet og ikke vise for mannen hvor knust jeg er. Han er litt mer innesluttet enn meg, så jeg vet helt ærlig ikke hvordan han har det. Han sa bare at det var trist uten å legge til noe mer.:(

Jeg åpnet meg også opp til foreldrene mine i går, og tenker jeg har lyst til å gjøre det samme overfor svigerforeldrene mine. Det var utrolig godt å snakke med mamma og pappa :Heartred De må jo ha trodd at jeg og mannen skulle gå fra hverandre, for jeg datt bare ned på gulvet foran dem i full hylegråt. Tok lang tid før jeg fikk ut noen ord. Da fortalte de meg også noen solskinnshistorier fra sine venner som også hadde problemer med å få barn.:Heartred
Dette må jo være veldig vanskelig! Men samtidig bra at du har funnet ut av dette såpass tidlig i prøvingen - sånn at dere kan få hjelp!

Så bra å høre at du har fortalt det til foreldrene dine. Det er ikke bra å bære sånt alene ❤️ Flere og flere må ha ivf for å lykkes med å bli gravide. Jeg vet om mange! En av venninnene mine ble gravid med ivf. Hennes barn nummer to fikk hun uten hjelp. En annen jeg kjenner, har to barn med hjelp av ivf. Det var to veldig tunge prosesser, men nå har hun to barn som hun er så glad i - og kunne nok aldri tenkt seg å få barn tidligere - for da hadde det jo ikke blitt akkurat de to barna…

Det er en tung prosess, men samtidig får man så god hjelp underveis og jeg tror mange opplever at de blir veldig godt ivaretatt.
Sender deg stor, stor klem og håper at du har det bra etter forholdene ❤️
 
Skjønner godt at det er et veldig hardt slag i magen :Heartred ..men, når du har summet deg litt, søk. I det offentlige er det mange plasser i landet ganske lang ventetid.. så jo før jo bedre.

Mange klemmer:Heartred
 
Dette må jo være veldig vanskelig! Men samtidig bra at du har funnet ut av dette såpass tidlig i prøvingen - sånn at dere kan få hjelp!

Så bra å høre at du har fortalt det til foreldrene dine. Det er ikke bra å bære sånt alene ❤️ Flere og flere må ha ivf for å lykkes med å bli gravide. Jeg vet om mange! En av venninnene mine ble gravid med ivf. Hennes barn nummer to fikk hun uten hjelp. En annen jeg kjenner, har to barn med hjelp av ivf. Det var to veldig tunge prosesser, men nå har hun to barn som hun er så glad i - og kunne nok aldri tenkt seg å få barn tidligere - for da hadde det jo ikke blitt akkurat de to barna…

Det er en tung prosess, men samtidig får man så god hjelp underveis og jeg tror mange opplever at de blir veldig godt ivaretatt.
Sender deg stor, stor klem og håper at du har det bra etter forholdene ❤️

Så godt å høre at det finnes flere solskinnshistorier :Heartred Er vel ganske vanlig siden flere venter så lenge med å få barn. Men jeg kunne strengt tatt ikke startet noe tidligere. Er litt vanskelig å få barn uten en mann :laughing002

Jeg er bare veldig redd for at jeg aldri skal få oppfylt barneønsket. Det at man kun får 3 forsøk høres så lite ut. Og aner jo ikke hva statistikken for å lykkes er. Spesielt ikke når man ikke er sikre på eggkvaliteten. Men søknad blir sendt så fort vi får politiattest. Så får vi heller ha de tøffe diskusjonene om vi ikke skulle lykkes med ivf. ;)

Må bare prøve å ikke bli så stresset av situasjonen. Jeg lurer på om egget mitt ikke ville mer etter i går. For plutselig forsvant styrken i EL testene. Hadde det ikke vært for covid hadde jeg bestilt meg en ukes ferie på spa
 
Skjønner godt at det er et veldig hardt slag i magen :Heartred ..men, når du har summet deg litt, søk. I det offentlige er det mange plasser i landet ganske lang ventetid.. så jo før jo bedre.

Mange klemmer:Heartred

Vi venter bare på å få politiattest, så blir det sendt inn søknad. Er ikke så mye mer vi får gjort. Vi fortsetter å prøve mens vi venter. Plutselig klarer kroppen min å slippe det perfekte egget. Nå gjelder det bare å holde motet oppe :Heartred
 
PP11 - CD13 - DPO 1
Da har sjokket lagt seg. Jeg har lest meg opp masse på ivf. Søknaden er ikke sendt enda siden mannen fortsatt venter på politiattest. Han må jo få det via posten siden han ikke hadde aktivert digipost :banghead:. Jeg fikk min 30 min etter jeg la inn bestilling. Så kjedelig at vi må vente på snegleposten.

Holder også på med utfylling av egenerklæringen. Den stiller spørsmål jeg ikke tenkte jeg trengte svar på. Så jeg har jo makulert alt som finnes av papirer fra tiden jeg var på aap og diagnose fra psykolog. Er veldig vanskelig å finne igjen de eksakte datoene når det er så lenge siden. NAV har jo ikke den beste elektroniske løsningen. :inpain: Kjenner jeg er livredd for at angsten skal sette kjepper i hjulene for ivf. Men enda mer redd er jeg for at FSH blodprøven skal gi oss avslag. Får håpe jeg jeg får bedre resultater ved neste mens. Og kryssee alt jeg har :smiley-angelic001

Nå har jeg jo også kjøpt inn helsekost til 1000kr. Q10 og bidronninggele som vistnok skal bedre eggkvaliteten. Leste at Q10 skal fungere godt, men at man må ta 600mg for å få en effekt. Vet ikke om jeg tør å spise mer enn 100mg som er maksdosering i pakkevedlegget. Så forsøker først 100mg. Så får jeg heller ta en samtale med fastlegen om hun synes det er ok å gå opp i dosering. Jeg bryr meg nesten ikke om det fungerer så lenge det hjelper på å få ned stresset :hilarious:
 
PP11 - CD 24 - DPO 12

I dag kjenner jeg på at livet er urettferdig :(Synes venner og bekjente bare deler den ene babynyheten etter den andre. Jeg blir så full av sjalusi og jeg kjenner på en skam for at jeg føler det sånn. Jeg skulle ønske dagboken min var fylt med positivitet rundt prøvingen.

Nå har jeg delt nyheten om at vi må ha hjelp til ganske mange. Men ikke til svigerforeldrene mine enda. Der kjenner jeg mest på det. For svigermor har begynt å strikke masse barneplagg. Hun har til og med begynt å strikke til mine nieser og nevøer. Svigers vet ikke en gang at vi prøver. Så det er vel forsiktig hinting hun prøver på. Jeg må få mannen om bord så vi kan fortelle dem det også. Så jeg slipper å kjenne på presset og så få dårlig samvittighet. Det er så tungt å ikke vite om vi noengang kommer til å få til å lage egen baby. :sorry: En ting jeg har gledet meg lenge til er å overraske svigers og mine foreldre med barnebarn.

Mannen er ikke villig til å bruke «ekstra» penger på babyønsket utenom de forsøkene vi får via det offentlige. Jeg har nå begynt å spare penger til privat i tilfelle det ikke går i det offentlige. For babyønsket sitter hardt i meg. Og jeg er ikke villig til å kassere drømmen fordi vi ikke har råd til å fortsette privat. Enebolig får vente. Hva er poenget med enebolig når man ikke får fylt opp rommene med barn?

Mannen fikk også påvist ureaplasma i urinen sin. Så vi er på antibiotikakur den neste uken. Har lest flere historier om par som ble gravide syklusen etter endt kur. Så jeg håper jo ;)
 
PP11 - CD 24 - DPO 12

I dag kjenner jeg på at livet er urettferdig :(Synes venner og bekjente bare deler den ene babynyheten etter den andre. Jeg blir så full av sjalusi og jeg kjenner på en skam for at jeg føler det sånn. Jeg skulle ønske dagboken min var fylt med positivitet rundt prøvingen.

Nå har jeg delt nyheten om at vi må ha hjelp til ganske mange. Men ikke til svigerforeldrene mine enda. Der kjenner jeg mest på det. For svigermor har begynt å strikke masse barneplagg. Hun har til og med begynt å strikke til mine nieser og nevøer. Svigers vet ikke en gang at vi prøver. Så det er vel forsiktig hinting hun prøver på. Jeg må få mannen om bord så vi kan fortelle dem det også. Så jeg slipper å kjenne på presset og så få dårlig samvittighet. Det er så tungt å ikke vite om vi noengang kommer til å få til å lage egen baby. :sorry: En ting jeg har gledet meg lenge til er å overraske svigers og mine foreldre med barnebarn.

Mannen er ikke villig til å bruke «ekstra» penger på babyønsket utenom de forsøkene vi får via det offentlige. Jeg har nå begynt å spare penger til privat i tilfelle det ikke går i det offentlige. For babyønsket sitter hardt i meg. Og jeg er ikke villig til å kassere drømmen fordi vi ikke har råd til å fortsette privat. Enebolig får vente. Hva er poenget med enebolig når man ikke får fylt opp rommene med barn?

Mannen fikk også påvist ureaplasma i urinen sin. Så vi er på antibiotikakur den neste uken. Har lest flere historier om par som ble gravide syklusen etter endt kur. Så jeg håper jo ;)

Åå :Heartred Sender deg en stor klem :Heartred
 
PP12 - CD 8

Hormonprøvene jeg tok på CD 2 kom tilbake, og alt er innenfor normalen denne gang. Vi ble satt på en antibiotikakur av medicus etter at mannen min fikk påvist uteaplasma i urinen sin. Mistenker at det er det som har ført til dårlig eggkvalitet hos meg. Har lest flere steder at det er veldig lite og dårlig forskning på sammenhengen med ureaplasma og dårlig fertilitet. Men de antar at å gå med det over tid kan ha samme effekt som å gå med uoppdaget klamydia. Så blir spennende å se om antibiotikakuren er nok til at vi får til baby på egenhånd. Det er jo lov å håpe :smiley-angelic001 Mannen dro til sin fastlege for å ta ny urinprøve slik at vi er sikre på at vi er kvitt infeksjonen før vi hopper i høyet igjen. Jeg ble litt satt ut av at fastlegen ikke hadde hørt om ureaplasma før og ikke en gang visste hvilke tester som må utføres for å påvise/avkrefte infeksjonen. :shifty:

Etter å ha lest meg opp mye. Og prøve å finne frem pålitelige kilder. Så er det ikke vanlig å verken teste for ureaplasma når man skal teste seg for kjønnsykdommer i Norge. Det er heller ikke vanlig å få en antibiotikakur om man får det påvist. Nå skjønner jeg godt hvorfor damer her inne på forumet sender mensenprøver til Athen for å være helt sikre. Men det er faktisk fult mulig å teste seg for det uansett hvor man er i syklusen som kvinne også. Det er en helt vanlig penselprøve som skal tas på innsiden av livmoren. Det dumme er at det nesten ikke er fastleger som vet om det eller som vil utføre testen. For menn er det en enkel urinprøve som skal tas på morgenurin.

I dag begynte jeg også å spotte ganske kraftig. Samtidig som jeg fikk høy på EL-test. Er litt redd for at vaksinen skal tulle til syklusen på nytt. Nå får vi bare håpe at mannen får tilbake prøveresultatene og at de er negative slik at vi rekker å legge inn aksjer denne PP-en:)
 
Back
Topp