Tok ut hormonspiral i mars - Veien mot den første - IVF

Máire29

Forelsket i forumet
Jeg tok ut hormonspiralen min i mars i håp om å få en normal mens før vi satte i gang prøvingen i april. :)

Jeg har vært på hormonell prevensjon siden jeg var 13-14 år gammel (er nå 29). Jeg hadde mensen som varte i 14 dager og med ekstreme mengder blod. Kunne ikke bruke tampong da de ble blødd igjennom på mellom 30min til en time. Det ble aldri satt noen diagnose eller undersøkt noe årsak. Ble bare satt på "pilla" - som hjalp veldig. Det som er så rart er at jeg tenkte at mensen min gå tilbake slik den var før jeg begynte på "pilla". Men nå har jeg veldig kort mensen (2-3dager) og blør veldig lite. Rart at det har endret seg så mye siden sist jeg gikk uten hormon prevensjon. Kan det være hormonspiralen som har forårsaket den store endringen?

PP1 var jeg helt sikker på at jeg var gravid siden jeg hadde så mange symptomer og plager. Men nå viser det seg at det faktisk er mensplager. Til og med kvalme. Nå har jeg begynt å loggføre plagene så jeg slipper å lure meg selv hver måned til å tro jeg er gravid.

Jeg tror også at jeg har fått tilbake PMS-en min. Jeg føler at jeg hele tiden må unnskylde meg til partneren min og meddele at jeg er like overrasket som han over min egen oppførsel:facepalm: Det er så flaut og jeg føler meg som en fælt menneske at jeg eksploderer over småting. Ett under at partner holder ut.

Nå er vi inne i PP2, og forventningene mine er ganske så redusert fra første PP (har nå skjønt at det faktisk kan ta litt tid) :laughing002 Men den ventetiden fra EL til mensen er leeeeenge.

Noen andre som følte de måtte lære kroppen å kjenne på nytt etter å ha avsluttet hormonell prevensjon?

Oversikt:
Apr 21: PP1 - EL CD 14 - 28 dager - Ikke gravid
Mai 21: PP2 - EL CD 13 - 27 dager - Ikke gravid
Jun 21: PP3 - EL CD 14 - 27 dager - Ikke gravid
Jul 21: PP4 - EL CD 13 - 27 dager - Ikke gravid
Aug 21: PP5 - EL CD 13 - 27 dager - Ikke gravid
Aug 21: PP6 - EL CD 12 - 26 dager - Ikke gravid

Fullvaksinert
Sep 21: PP7 - EL CD 14 - 29 dager - Ikke gravid
Okt 21: PP8 - EL CD 11 - 25 dager - Ikke gravid
Nov 21: PP9 - EL CD 15? - 27 dager - Ikke gravid

Fikk ikke positiv EL-test. Mistenker dårlige tester eller anovolatorisk syklus
Des 21: PP10 - EL CD 14 - 29 dager - Ikke gravid
Jan 22: PP11 - EL CD 12 - 25 dager - Ikke gravid

Fertilitetssjekk hos Medicus - henvises til IVF pga dårlig eggkvalitet
Feb 22: PP12 - EL CD 13 - 27 dager - Ikke gravid
Q10 og bidronninggele (ampull) for å øke eggkvaliteten. 3. vaksinedose
Mar 22: PP13 - EL CD 13 - 27 dager - Ikke gravid
Øker dosen med Q10 til 600mg og fortsetter med bidronninggele frem til EL
Apr 22: PP14 - EL CD 12 - 26 dager - Ikke gravid
Forsamtale IVF
Apr 22: PP15 - EL CD 14 - 27 dager - Ikke gravid
Mai 22: PP16 - EL CD 13 - 26 dager - Ikke gravid

Siste PP før vi starter IVF-reisen - ble utsatt til september
Jun 22: PP17 - EL CD 12 - 25 dager - Ikke gravid
Juli 22: PP18 - EL CD 14 - 27 dager - Ikke gravid

Bekreftet at dette er siste PP før IVF


IVF (fra side 5):
Aug 22: PP19 - Lang protokoll - Ikke gravid

Synarela, Gonal F, Ovitrelle og Crione
Nov 22: PP21 - FER #1 - Avbrutt
Progynova
Jan 23: PP23 - FER #2 - Avbrutt
Naturlig syklus
Feb 23: PP24 - 25 dager
Trisekvens for å få tykkere slimhinne
Mar 23: PP25 - 28 dager
Trisekvens
Apr 23: PP26 - 28 dager
Trisekvens
Mai 23: PP27 - FER #3 - Avbrutt
Estradot 300mg, Progynova og cyglogest. Avbrutt pga feilbehandling
Jun 23 - PP28 - FER #4 - Avbrutt - Gravid :Heartred
Estradot 300mg + 4 progynova

Forsøk mellom IVF:
Okt 22: PP20 - EL CD 12 - 25 dager - Ikke gravid
Des 22: PP22 - EL CD 13 - 28 dager - Ikke gravid
 
Last edited:
PP2 - CD 22 - DPO 9

Nå har jeg blitt symptomjeger. Det får i det minste tiden til IKM til å gå raskere synes nå jeg :p

I går har jeg hatt litt "kramper" i nederste del av magen og litt stikking. Spørsmålet er om jeg innbiller meg det etter å ha lest opp og ned dette forumet etter andres symptombilde før IKM. Jeg gjør så godt jeg kan å beholde roen og ikke stresse. Jeg tror ikke det vil bidra til noe godt.

Denne ventetiden er så uendelig lang. Kanskje jeg heller burde bruke tiden produktivt å fullføre noen uferdige strikkeprosjekter?:nailbiting:
 
Last edited:
Hei,
Eneste jeg kan si er at man når kroppen går fra å være påvirket av hormonprevensjon til å være i naturlig syklus, har jeg erfart at jeg kjenner flere symptomer de første syklusene. Og når man prøver legger man også merke til alt mulig i tillegg :p
Symptomer på at man snart får mens og tidlig graviditet er ofte ganske like, noen merker mye og andre ingenting, så tenker at du ikke innbiler deg noe hvertfall det er nok reelt :) :)
masse lykke til med prøvinga!!
 
Jeg tror nok ikke jeg vill tenkt noe over symptomene mine om det ikke hadde vært for at jeg er en aktiv prøver:D For nå leter jeg jo etter symptomer.

Men jeg lurer litt på om man vil kjenne eller skjønne at det er forskjell på menssymptomer og gravidsymptomer?
 
Etter 1,5 års prøving er min erfaring at hver måned kan variere uavhengig av om jeg er gravid eller ikke:wacky: Har hatt måneder med masse ”symptomer” og måneder med ingen ”symptomer”. Sluttet etterhvert å kjenne etter, da det virkelig ikke var noe poeng.

Masse lykke til med prøvingen!:):)
 
Hvis du ikke har vært gravid før er det kanskje ikke så lett å kjenne igjen når det er gravidsymptomer og når det er vanlig pms. Også alle svangerskap er jo ulike også, jeg har ikke hatt de samme tidlige symptomene hver gang. Men jeg kjenner alltid ekstra etter når jeg er prøver så det er helt vanlig og ikke sikkert du klarer å stoppe helt lell ❤️ :p og det er jo litt spennende også, å kjenne etter og lure på om det kan være :)
Jeg fikk baby nå i mars og ble gravid med henne mens jeg hadde spiral, så da kjente jeg jo ikke etter i det hele tatt. Jeg fikk noen symptomer som gjorde meg litt betenkt, men jeg skjønte først etterpå da jeg testet positivt at «aha det var jo DET det var». De fleste symptomene kom først rundt datoen jeg skulle hatt menstruasjon og etterpå, og det var litt mer trøtt, større bryster, oppblåst (olabuksa ble ekstra stram), ekstremt god luktesans og et par bølger med kvalme/mat smakte plutselig veldig ekkelt. Testet positivt rundt 4+5, og merket disse tingene fra rundt 4+0.
 
Jeg tok ut hormonspiralen min i mars i håp om å få en normal mens før vi satte i gang prøvingen i april. :)

Jeg har vært på hormonell prevensjon siden jeg var 13-14 år gammel (er nå 29). Jeg hadde mensen som varte i 14 dager og med ekstreme mengder blod. Kunne ikke bruke tampong da de ble blødd igjennom på mellom 30min til en time. Det ble aldri satt noen diagnose eller undersøkt noe årsak. Ble bare satt på "pilla" - som hjalp veldig. Det som er så rart er at jeg tenkte at mensen min gå tilbake slik den var før jeg begynte på "pilla". Men nå har jeg veldig kort mensen (2-3dager) og blør veldig lite. Rart at det har endret seg så mye siden sist jeg gikk uten hormon prevensjon. Kan det være hormonspiralen som har forårsaket den store endringen?

PP1 var jeg helt sikker på at jeg var gravid siden jeg hadde så mange symptomer og plager. Men nå viser det seg at det faktisk er mensplager. Til og med kvalme. Nå har jeg begynt å loggføre plagene så jeg slipper å lure meg selv hver måned til å tro jeg er gravid.

Jeg tror også at jeg har fått tilbake PMS-en min. Jeg føler at jeg hele tiden må unnskylde meg til partneren min og meddele at jeg er like overrasket som han over min egen oppførsel:facepalm: Det er så flaut og jeg føler meg som en fælt menneske at jeg eksploderer over småting. Ett under at partner holder ut.

Nå er vi inne i PP2, og forventningene mine er ganske så redusert fra første PP (har nå skjønt at det faktisk kan ta litt tid) :laughing002 Men den ventetiden fra EL til mensen er leeeeenge.

Noen andre som følte de måtte lære kroppen å kjenne på nytt etter å ha avsluttet hormonell prevensjon?
Hei :) jeg kjenner meg igjen i dette med at kroppen forandrer seg etter p-piller. Jeg hadde mensen i ei uke før jeg begynte på prevensjon, men nå (rundt 11 år senere) fikk jeg mensen for første gang, og den varte i 5 dager, og de to siste dagene var veldig små blødninger. Kjenner meg igjen i at tiden går sakte, og at man kjenner på symptomer mellom EL og mensen. Var helt sikker på at jeg var gravid for en uke siden, men det var mensen 2.0 med helt ville mensensmerter. Jeg strikker også for å få tiden til å gå fortere :) Masse lykke til med prøvingen:)
 
Veivalsa Ja, det er kjempespennende å følge med :p Og det får tiden til å gå litt raskere til IKM. Men jeg ble veldig skuffa sist når TR meldte anbud. Jeg er bare redd for at jeg setter meg opp for skuffelse hver måned. Nå er jeg også et veldig engstelig menneske som liker å ha alt under kontroll. Dette er jo en av de tingene jeg ikke kan kontrollere :joyful: Jeg må bare forsøke å stresse ned og ikke tenke som om det er et maraton å bli gravid raskest mulig.

Prøver og håper, det er godt å høre at det ikke bare er jeg som opplever det slik. Tenkte jeg skulle strikke litt babyklær. Jeg har noen venninner som får barn ila året, så jeg har alltids noen å gi det bort til:)
 
Etter 1,5 års prøving er min erfaring at hver måned kan variere uavhengig av om jeg er gravid eller ikke:wacky: Har hatt måneder med masse ”symptomer” og måneder med ingen ”symptomer”. Sluttet etterhvert å kjenne etter, da det virkelig ikke var noe poeng.

Masse lykke til med prøvingen!:):)
Tusen takk :Heartred
 
PP2 - CD 26 - DPO 13

Jeg har sovet så dårlig over helgen. Nå begynner jeg å kjenne på underskudd av søvn. Så langt i dag har jeg også grått to ganger av helt merkelige småting. Så er nok noen hormoner i sving. Men dette kan like så godt være PMS. IKM er på torsdag, men disse appene skal ha det til at det er i morgen siden EL var tidligere enn forventet. Jeg har såååå lyst til å teste, men skal prøve å holde meg til torsdag. ;) Krysser alt som er at det har gått denne PP-en. Neste PP tror jeg kan være litt vanskelig å få til et ærlig forsøk siden samboer skal jobbe en intens uke med nattvakter den uka jeg mest sannsynlig har EL :eek:

De to første PP-ene har vært veldig spennende. Jeg har blitt kjent med kroppen på en helt ny måte. Lært meg at jeg burde notere symptomer fra hver syklus så jeg kan følge med på om jeg har et fast mønster. Første PP var jeg så utålmodig at jeg begynte å teste en uke etter EL. Det skal jeg aldri gjøre igjen, for det forårsaket unødvenlig mye stress. Nå få jeg prøve å holde meg lugn og tenke at jeg så vidt har begynt:p

Det er så godt det finnes forum slikt som dette, jeg har allerede fått svar på masse spørsmål og lært masse nytt.:smug:
 
Last edited:
PP2 - CD 27 - DPO 14

Nei og nei, jeg røk på en test i dag... Den var så klart negativ.:( TR skal ikke komme før torsdag, så kan hende jeg var tidlig ute. Men tror ikke det er noe poeng å fortsette å håpe. Nå kan jeg heller slappe av litt før ny PP setter i gang.

Det er så kjedelig å kjenne på så mange nye symptomer i syklusen sin som man ikke har hatt tidligere (på pille/hormonspiral), også er det ingenting. Jeg har i hvert fall notert hvert minste lille symptom, så neste PP skal jeg ikke bli lurt av egen kropp. Da skal jeg være helt avslappa. Om det går an å bestemme seg for det?? :D
 
Last edited:
PP3 - CD 1

Da er jeg offisielt inne i PP3. Tante rød er på besøk sammen med sine venner menssmerter. Kan ikke si at jeg har pleid å være plaget med menssmerter tidligere. Ikke annet enn migrene. Men nå er det full krampeparty i underlivet. :laughing002 Jeg får ta meg en paracet også be de roe seg ned :p

Jeg ville jo vært utrolig heldig om jeg hadde fått det til allerede i PP2. Men nå kan jeg se frem mot enda en måned med en øl i solveggen. Så kan ikke si at det gjør så veeeldig mye at det ikke gikk denne gangen.

Mål for denne PP-en er å ikke lete etter symptomer som er nesten kke-eksisterende. Jeg har også som mål å heller ha det moro denne PP-en, ikke stresse så fælt med å få lagt inn aksjer hele tiden. Det burde jo bli rimelig lett ettersom samboer skal ha lange nattevakter rundt EL :p
 
Last edited:
PP3 - CD 3

Da var mensen overstått. Reagerer litt på at jeg de to siste syklusene kun har hatt 2 dager med mens. Håper ikke at det er en dum ting, eller noe som er unormalt. Har googla meg ihjel, men finner ingen kloke svar. :wideyed:

Skal starte testing etter EL på mandag. Blir spennende å se om vi får det til denne gangen, men jeg har mine tvil. Hvis jeg er heldig, så får vi lagt inn noen aksjer rett før EL. *krysser fingerne*:rolleyes:
 
Last edited:
PP3 - CD 9

Andre dag med høy på EL-tester. Enda ikke hatt tid til å legge inn noen aksjer. Men som sagt tidligere så har jeg ikke spesielt trua på denne PP-en. Men vi får se. Jeg var jo også så dum at jeg begynte å røyke igjen. Men jeg skal stoppe så fort EL-testen viser max.

Jeg har i det minste fått henvisning til gynekolog for å sjekke om jeg har PCO. Håper jeg ikke har det :nailbiting:
 
Last edited:
PP3 - CD 15 - DPO 1

Da er jeg offisielt over i DPO-land :D Fikk helt hinsides vondt i det jeg antar er høyre eggstokk kvelden før EL.Var vondt å røre på seg. Samleie var også smertefult. Lurer veldig på hva det var for no?

Mista helt trua på denne PP-en nok en gang. Vi rakk bare å legge inn aksjer de to dagene før EL. Men vi får se... Frøa kan jo overleve i opptil fem dager i livmoren av det jeg har lest. Så vi får se. Litt lettere å slappe av og unngå symptomjakta når man ikke har helt trua. Heldigvis er det mye som skjer frem mot IKM, så da kan det gå litt i glemmeboka ;)

Funderer litt på om jeg heller skal kontakte en privat gynekolog. Jeg har ikke fått time hos den offentlige før i november. Kanskje heller se om vi får det til på egenhånd igjennom sommeren, og heller sjekke det opp i august om ingenting har skjedd enda?
 
Last edited:
CD15 - DPO1:
Da er jeg offisielt over i DPO-land :D Fikk helt hinsides vondt i det jeg antar er høyre eggstokk kvelden før EL.Var vondt å røre på seg. Samleie var også smertefult. Lurer veldig på hva det var for no?

Mista helt trua på denne PP-en nok en gang. Vi rakk bare å legge inn aksjer de to dagene før EL. Men vi får se... Frøa kan jo overleve i opptil fem dager i livmoren av det jeg har lest. Så vi får se. Litt lettere å slappe av og unngå symptomjakta når man ikke har helt trua. Heldigvis er det mye som skjer frem mot IKM, så da kan det gå litt i glemmeboka ;)

Funderer litt på om jeg heller skal kontakte en privat gynekolog. Jeg har ikke fått time hos den offentlige før i november. Kanskje heller se om vi får det til på egenhånd igjennom sommeren, og heller sjekke det opp i august om ingenting har skjedd enda?

Kjenner meg igjen i det å noen ganger miste troen på at det klaffer.. Samtidig, som du selv skriver, så kan jo spermen overleve flere dager i livmoren, så det er fremdeles håp :Heartred

Nå kan det være forskjell på hvor i landet vi bor - men fastlegen min spurte meg om jeg heller ville bli henvist til Medicus enn til sykehuset da det var veldig lang ventetid. Ettersom jeg er henvist dit via fastlegen betaler vi bare en liten egenandel. Vet ikke om det kanskje er mulig for dere også? Nå kan jeg veldig lite om dette egentlig, så hvis jeg har misforstått noe om offentlig vs. privat så bare se bort fra dette :facepalm:
 
Kjenner meg igjen i det å noen ganger miste troen på at det klaffer.. Samtidig, som du selv skriver, så kan jo spermen overleve flere dager i livmoren, så det er fremdeles håp :Heartred

Nå kan det være forskjell på hvor i landet vi bor - men fastlegen min spurte meg om jeg heller ville bli henvist til Medicus enn til sykehuset da det var veldig lang ventetid. Ettersom jeg er henvist dit via fastlegen betaler vi bare en liten egenandel. Vet ikke om det kanskje er mulig for dere også? Nå kan jeg veldig lite om dette egentlig, så hvis jeg har misforstått noe om offentlig vs. privat så bare se bort fra dette :facepalm:

Takk - det er jo lov å håpe :Heartred

Jeg tror nok ikke at problemet mitt er helt aktuelt for medicus enda. Jeg mistenker bare at jeg har PCO basert på familiehistorikk. Jeg har ikke så veldig mange symptomer på det. Men er kjekt å sjekke opp så jeg kan legge fra meg bekymringen. Er jo så redd for at jeg ikke skal få til å bli gravid :sorry: Hvis de finner PCO så regner jeg med at jeg kanskje kan få noe form for hjelp. Så det blir bra å finne ut av uansett hva det viser seg å være :p
 
CD15 - DPO1:
Da er jeg offisielt over i DPO-land :D Fikk helt hinsides vondt i det jeg antar er høyre eggstokk kvelden før EL.Var vondt å røre på seg. Samleie var også smertefult. Lurer veldig på hva det var for no?

Mista helt trua på denne PP-en nok en gang. Vi rakk bare å legge inn aksjer de to dagene før EL. Men vi får se... Frøa kan jo overleve i opptil fem dager i livmoren av det jeg har lest. Så vi får se. Litt lettere å slappe av og unngå symptomjakta når man ikke har helt trua. Heldigvis er det mye som skjer frem mot IKM, så da kan det gå litt i glemmeboka ;)

Funderer litt på om jeg heller skal kontakte en privat gynekolog. Jeg har ikke fått time hos den offentlige før i november. Kanskje heller se om vi får det til på egenhånd igjennom sommeren, og heller sjekke det opp i august om ingenting har skjedd enda?

Er det ikke det ikke de to dagene før el som er de mest fruktbare? Jeg hadde vært fornøyd med det, tror det er gode odds da! Krysser fingrene for deg ❤️
 
Takk - det er jo lov å håpe :Heartred

Jeg tror nok ikke at problemet mitt er helt aktuelt for medicus enda. Jeg mistenker bare at jeg har PCO basert på familiehistorikk. Jeg har ikke så veldig mange symptomer på det. Men er kjekt å sjekke opp så jeg kan legge fra meg bekymringen. Er jo så redd for at jeg ikke skal få til å bli gravid :sorry: Hvis de finner PCO så regner jeg med at jeg kanskje kan få noe form for hjelp. Så det blir bra å finne ut av uansett hva det viser seg å være :p

Aha, da forstår jeg. For min del så ønsket jeg både en sjekk nedentil og en celleprøve, jeg mistenkte egentlig ikke at det var noe galt med meg, og vi hadde bare prøvd 6 måneder da legen min henviste meg. Kan være at jeg ble henvist så tidlig på grunn av celleprøven, og at jeg bare var heldig som ble henvist til Medicus. Det er som du skriver, at hvis det skulle vise seg at du har f.eks. PCO så finnes det ulike former for hjelp og støttemedisiner :Heartred Samtidig så er du jo ganske tidlig i løpet enda, så kanskje det kan være lurt å bruke sommeren til å prøve selv, også ta opp tråden igjen med eventuelt privat gynekolog til høsten? :)
 
Back
Topp