Testikkel kreft **Oppdatert x4**

reddførstegangs

Betatt av forumet
Min mann har i en ukes tid blitt obs på at den venstre testikkelen var hoven og vond, men ikke varm eller rød. Jeg kjente på det i går, og den vestre er nesten dobbelt så stor som den høyre, men det er bitestikkelen som er urovekkende. Den er DIGER, og helt hard[&o]

Leste på NHI sine sider at om man hadde testikkel kreft, så skilte svulsten ut HCG i kroppen, så jeg gav han en graviditets test i morres, og den ble positiv med en gang[:(]

"Omkring 60% av kreftsvulstene i testiklene produserer spesielle proteiner som kan påvises i blodet. Det ene heter alfaføtoprotein (AFP), og det andre er koriogonadotropin (HCG). Påvisning av AFP eller HCG hos en yngre mann betyr nesten alltid at det foreligger testikkelkreft. Dog kan man ikke si motsatt at fravær av AFP eller HCG utelukker testikkelkreft, fordi 40% av dem med testikkelkreft ikke produserer disse stoffene." Fra NHI sine sider.

Han skal bestille seg legetime på mandag, men jeg er redd, kvalm og helt ute av meg selv. Han derimot går på jobb, men han er tydelig redd og engstelig.

Helvette!! Skal det aldri bli nok[:(] Vi trenger eller fortjener ikke dette[:(]


---------------------------------------------------------------------------------

Da er vi hjemme fra legen. Måtte vente lenge, også var det noen unger som måtte hentes i bhg[:)]

Legen kjente på testikkelen som er hoven, tok CRP prøve (som var helt normal, så ingen betennelse..) og hendviste til ultralyd. Vi får ikke vite noe før vi har vært der, så det blir enda mer venting desverre[&o]

Ang. hcg prøven, så mener mannen at kanskje det var en feil på den, men som jeg har lest og også erfart, så blir ikke en grav. test SÅ positv (test streken var sterkere enn kontrollstreken...) uten at det er HCG i kroppen?! Correct me if I'm wrong!
Dette var da en billigtest, og jeg har selv erfart mye rart med dem, men ALDRi har jeg hatt en såpass sterk strek uten at det har vært noe... Så er jo litt merkelig om det er det som er tilfellet i denne saken syns jeg.

Tusen takk for all støtte alle sammen!! Er helt overveldet!![&o][:(][:D]

Noen som har erfaring med dette?

-------------------------------------------------------------------------------------

Blir ingen ultralyd i dag, kanskje i morgen, men mer trolig på Torsdag[&o] Ingen på røngten som kunne gjøre noe med det i dag, da henvisningen lå til vurdering til legen... SYKT at det skal ta så lang tid å ta en liten UL liksom..

Syns det er umennekelig å gå å vente sånn, men det hjelper visst ikke hva jeg mener...[&o].

--------------------------------------------------------------------------------------

Har enda ikke skjedd noe, men jeg har ringt og ringt, og fått sendt hendvisningen til 2 andre sykehus i nærheten, og i morres fikk han telefon om at han kunne komme inn der i morgen[:D] Så da slipper vi å vente mer! Håper og satser på at det er noe helt ufarlig, men det skal bli usannsynlig godt å få et svar!

Skal heldigvis til en spesialist (faktisk!) som visst nok var kjempenøye og grundig - så da vil vi i det allefall få et svar som vi er 100% sikre på[:D]

---------------------------------------------------------------------------------------

Da har vi vært på UL, og ikke blitt så veldig mye klokere egentlig..
Legen sa at han egentlig ikke så noe som helst, men han skulle sende bildene til en kirurg, også fikk vi svar fra fast legen[8|]

Må nesten bare tro at om det hadde vært noe prekært, så hadde de tatt ham inn med en gang...?! Så må bare vente å se - igjen.

Men er mye tryggere iog med at de ikke tok han inn tvert liksom.
 
har ingen erfaring med dette, men håper virkelig at det ikke er kreft. mange klemmer til dere
 
PRØV å ikke ta sorgene på forskudd!!! okey? skjønner det ikke er lett altså![&o]

lykke til hos legen på mandag!!
 
ORIGINAL: mkt

har ingen erfaring med dette, men håper virkelig at det ikke er kreft. mange klemmer til dere


 
Ja jeg skjønner det, men det er ikke enkelt[&:]

Det verste er nesten at HAN er engstelig. Han som tilvanlig er roen selv[:(] Når han er engstelig og redd - da er det noe som ikke er som det skal være!
 
Jeg forstår det er skummelt, men dette er en av de "mildest" kreftformene en kan få. Jeg kjenner flere yngre menn som har hatt det, og alle har det bra i dag, om det er noen trøst i dag.
Det vil nok bli behov for å fjerne testiklen, og kanskje cellegift etterpå.
 
ORIGINAL: mkt

har ingen erfaring med dette, men håper virkelig at det ikke er kreft. mange klemmer til dere
 
Vet ikke hva jeg skal si,men det må jo være helt forferdelig å leve i uvissheten....
Lykke til hos lege på mandagen,men dere kan jo dra på lege vakta også da og late som dere ikke vet noe om hcg nivå osv,så kansje dere får en vidre sending til en spesialist med engang...
Jeg fikk det når legen på legevakten var bekymret for min helse tilstand!
 
lykke til - håper at det ikke er kreft.

Hadde en kompis som fikk det når han var ganske ung, opererte bort den ene. Han gikk det i allefall kjempe fint med.
 
Huffda [:(] Skjønner godt deres redsel og enstelighet... om det i verste fall skulle være testikkelkreft så er det jo en fattig trøst at prognosene er veldig gode på denne type kreft i dag [:)]
 
ORIGINAL: maibaby 2011

Jeg forstår det er skummelt, men dette er en av de "mildest" kreftformene en kan få. Jeg kjenner flere yngre menn som har hatt det, og alle har det bra i dag, om det er noen trøst i dag.
Det vil nok bli behov for å fjerne testiklen, og kanskje cellegift etterpå.


Ja etter det jeg leser, så er det 90% for at han blir helt frisk. Heldigvis - noe annet er uaktuelt!

Er bare så mye som skal skje framover nå - cellegift, operasjon, undersøkelser +++ Kommer til å bli kjempetøfft - særlig for han[&o]
Vet liksom ikke hva jeg kan gjøre i grunn - er bare kaos i hodet..
 
Uff, så grusomt å vente!

Jeg likte forslaget litt over her.
Ta kontakt med legevakt. Ikke si noe om hcg-testen.
Jeg vil tro de vil ta ham inn.

Lykke til!!!
 
Jeg ville kanskje kontaktet legevakten i dag, jeg. Er jo ikke normalt med dobbelt så stor testikkel...
De vil evt umiddelbart henvise han videre til sykehuset. Det kan jo være en betennelse eller annet. Selvom dere googler, så er dere vel ikke leger?
Ikke tenk svart med engang [:)] Det kommer til å ordne seg.
 
ORIGINAL: Masallah xxl

Vet ikke hva jeg skal si,men det må jo være helt forferdelig å leve i uvissheten....
Lykke til hos lege på mandagen,men dere kan jo dra på lege vakta også da og late som dere ikke vet noe om hcg nivå osv,så kansje dere får en vidre sending til en spesialist med engang...
Jeg fikk det når legen på legevakten var bekymret for min helse tilstand!


Han er på jobb (av alle ting[8|]) for det er hans måte å tenke på noe annet på... så her sitter jeg alene med alle våre små, og prøver å fungere[&o] Jeg er IKKE sånn at jeg kan jobbe for å få ting bort - jeg må vite.. Så føler meg så hjelpesløs!
 
ORIGINAL: Durken

Jeg ville kanskje kontaktet legevakten i dag, jeg. Er jo ikke normalt med dobbelt så stor testikkel...
De vil evt umiddelbart henvise han videre til sykehuset. Det kan jo være en betennelse eller annet. Selvom dere googler, så er dere vel ikke leger?
Ikke tenk svart med engang [:)] Det kommer til å ordne seg.


njaa.. en betennelse sender ikke ut HCG, og da hadde han hatt vondere, og ville vært rød og hoven. Det er han jo ikke - han har en KUL og han skiller ut HCG.

Men neida - vi er ikke leger...
 
Hadde slept mannen med meg på Volvat idag jeg..hadde aldri klart å vente..

Men som sagt over er det utrolig gode prognoser om det er kreft! og du får trøste deg med at OM det er det og han må fjerne ting og tang så har dere mange søte små allerede, en mager trøst men allikevel[:)]

Krysser fingre for mannen din, klem [:)]
 
ORIGINAL: Gollemor

Uff, så grusomt å vente!

Jeg likte forslaget litt over her.
Ta kontakt med legevakt. Ikke si noe om hcg-testen.
Jeg vil tro de vil ta ham inn.

Lykke til!!!


Jo men det er jo ikke noe akutt da... hmmm.. men jeg skal ringe han å gi han beskjed allikevel!
 
Neida - han er 100% sikker på at det er det, og vil ikke på legevakta - det skjer ikke noe i helga uansett sier han[8D] Mannfolk altså!!!

Blir så forbannet for at han ikke engang vil reise til legevakten!!!!! Men jeg må bare gi meg...
 
Testikkelkreft er den "beste" kreftformen og få siden det stort sett bare er å fjerne den testikkelen som er affisert også er man frisk igjen.
Testiklener er overskuddsorganer, så det holder massevis med en av de..
Vet hvor skummelt du syntes dette er.. Det er bare noen mnd siden vi gikk gjennom det samme selv.. Overhode ikke noe gøy..

Klem
 
jeg vil si det er akutt jeg da.Jeg ville ringt med en gang.Jeg ville også sagt det om graviditetstesten(si at dere leste om det på nettet)
 
Back
Topp