Symfysemål?

det kan hende de måler litt forskjellig, min jordmor er ikke veldig nøye, legen min er mer korrekt i såfall... men det kan jo hende de ligger mer på siden også da så ikke sf målet ditt blir så høyt.
min livmor har dog også blitt strukket fire ganger før å da, hehe

Ja, også er målet ditt 2 svangerskapsuker etter mitt [emoji6] Vi får se hva de måler på meg neste gang. De vokser jo fort [emoji1360]
 
23 cm på uke 24 så helt på streken denne gang. Spent på videre målinger. Høye symfysemål sist og stor baby...
 
Uke 25+3 og sf-mål på 33cm. Legen ville måle i dag. Ser på forrige svangerskap, da var jeg 33cm i uke 32/33. Litt større nå med to ja :)
 
Nei men blir målt neste kontroll, da er jeg 24 uker på vei:happy:
 
Hvordan ligger dere an nå?

Jeg lå på 32 cm 31+2. Helt nederst på det lyselilla feltet, akkurat som sist (29 cm 27+6).
 
Da jordmor målte meg, så lot hun studenten som var med "overtale" henne til et høyere mål enn hun fant selv. Så jeg har ikke så mye tro på nøyaktigheten av disse målingene. Da stoler jeg heller på ultralydundersøkelsene.
 
Da jordmor målte meg, så lot hun studenten som var med "overtale" henne til et høyere mål enn hun fant selv. Så jeg har ikke så mye tro på nøyaktigheten av disse målingene. Da stoler jeg heller på ultralydundersøkelsene.
Samme her. Ul viser at jeg ligger over gjennomsnittet, mens symfysemålet viser at jeg ligger under.
Men ul kan også ta feil. Min første ble estimert ved ul til 3500g 7 dager over termin. Bare 6 dager senere kom han ut og var 4600g. Så vanskelig å måle nøyaktig.
 
Da jordmor målte meg, så lot hun studenten som var med "overtale" henne til et høyere mål enn hun fant selv. Så jeg har ikke så mye tro på nøyaktigheten av disse målingene. Da stoler jeg heller på ultralydundersøkelsene.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er riktig, jeg var bare nysgjerrig på magestørrelse nå som vi nærmer oss slutten :)
 
Last edited:
Begge mine mål har så langt vært akkurat på gjennomsnittet.
Veldig spent på om det fortsetter, for da kommer magen til å bli enorm! :eek:
 
Begge mine mål har så langt vært akkurat på gjennomsnittet.
Veldig spent på om det fortsetter, for da kommer magen til å bli enorm! :eek:

Hvis målene er på gjennomsnittet blir vel magen også gjennomsnittlig og ikke enorm? :hilarious:
 
Hehe
Godt poeng. Magen kommer til å føles enorm ;) :hilarious:
I forhold til før jeg ble gravid så føles det som magen allerede er veldig stor. :woot:

Hehe [emoji12] prøv tvillinger
 
:wideyed:
hehe. Kan tenke meg at det er noe litt ekstra :)
Hvordan er det med målingene dine? Blir de dobbel eller 1 1/2 av størrelsen på 1?

Husker ikke nøyaktige mål nå, men ligger godt over normallinja på symfysemål hvertfall [emoji28]
Det sies at tvillinggravide i uke 30 ofte er på størrelse med en fødeklar enlinggravid i uke 40. Så de siste 10 ukene blir jo voldsomt tunge.
Begge jentene ligger på normal enling-vekt (1100g og 1200g) fortsatt, så det er liksom dobbelt opp inni der (uke 29 nå).
 
Husker ikke nøyaktige mål nå, men ligger godt over normallinja på symfysemål hvertfall [emoji28]
Det sies at tvillinggravide i uke 30 ofte er på størrelse med en fødeklar enlinggravid i uke 40. Så de siste 10 ukene blir jo voldsomt tunge.
Begge jentene ligger på normal enling-vekt (1100g og 1200g) fortsatt, så det er liksom dobbelt opp inni der (uke 29 nå).

Hehe. Ja, det kan jeg tenke meg.
Det blir jo veldig mye å skulle bære på slutten da!
Tungt for ryggen enda?
 
Hehe. Ja, det kan jeg tenke meg.
Det blir jo veldig mye å skulle bære på slutten da!
Tungt for ryggen enda?

Går egentlig veldig bra med ryggen [emoji5][emoji1360].
Er værre med tyngde-smertene under magekulen. Har også hatt tendenser til for kort livmorhals, så må ligge mye for å avlaste den.
 
Går egentlig veldig bra med ryggen [emoji5][emoji1360].
Er værre med tyngde-smertene under magekulen. Har også hatt tendenser til for kort livmorhals, så må ligge mye for å avlaste den.

Ah. Så bra da.
Jeg som "bare" har en sliter med ryggen.
Åja, de kjenner jeg til. Hender jeg løfter litt på magen når jeg går. Det er ganske godt :)
Går det greit å ligge mye?
 
Ah. Så bra da.
Jeg som "bare" har en sliter med ryggen.
Åja, de kjenner jeg til. Hender jeg løfter litt på magen når jeg går. Det er ganske godt :)
Går det greit å ligge mye?

Det er ikke bare «bare» å slite med ryggen altså, jeg vet det. Hadde en periode der jeg slet veldig med ryggen, men det hjalp med BBHugMe faktisk. Jeg føler meg heldig som ikke har mer ryggproblemer [emoji5]
Hjelper å løfte på magen ja, jeg bærer den rundt jeg og [emoji1] Men har fått kjøpt ett bekkenbelte nå også som jeg bruker om jeg skal gå litt mer ute.
Det går usedvanlig bra å ligge mye. I senga får jeg vondt i hoftene på natta, men i sofaen går det veldig bra. Er oppe å går litt da. Må ligge sidelengs, klarer ikke ligge på ryggen, da mister jeg pusten [emoji87]
 
Det er ikke bare «bare» å slite med ryggen altså, jeg vet det. Hadde en periode der jeg slet veldig med ryggen, men det hjalp med BBHugMe faktisk. Jeg føler meg heldig som ikke har mer ryggproblemer [emoji5]
Hjelper å løfte på magen ja, jeg bærer den rundt jeg og [emoji1] Men har fått kjøpt ett bekkenbelte nå også som jeg bruker om jeg skal gå litt mer ute.
Det går usedvanlig bra å ligge mye. I senga får jeg vondt i hoftene på natta, men i sofaen går det veldig bra. Er oppe å går litt da. Må ligge sidelengs, klarer ikke ligge på ryggen, da mister jeg pusten [emoji87]

Nei, sant det.
Men så bra da :) Godt å høre.
Så smart. Om det blir mye tyngre for ryggen fremover, så skal jeg også se på det.
:wideyed: Mister pusten? Det hørtes ikke bra ut. En lege på Ahus sa at det ikke er helt unormalt at gravide svimer av om de ligger på ryggen heller.. (dette var i forbindelse med MR da, så de møter mange gravide)
 
Det er ikke bare «bare» å slite med ryggen altså, jeg vet det. Hadde en periode der jeg slet veldig med ryggen, men det hjalp med BBHugMe faktisk. Jeg føler meg heldig som ikke har mer ryggproblemer [emoji5]
Hjelper å løfte på magen ja, jeg bærer den rundt jeg og [emoji1] Men har fått kjøpt ett bekkenbelte nå også som jeg bruker om jeg skal gå litt mer ute.
Det går usedvanlig bra å ligge mye. I senga får jeg vondt i hoftene på natta, men i sofaen går det veldig bra. Er oppe å går litt da. Må ligge sidelengs, klarer ikke ligge på ryggen, da mister jeg pusten [emoji87]
Da ligger du vel på den nerven i ryggen? Det er skrekkelig ubehagelig. Fikk slike ubehagelig episoder da jeg gikk med frøkna. Deriblant en gang da jm styrte litt ekstra med å finne hjertelyd, så man trenger ikke nødvendigvis ligge så lenge for å bli uvel :hungover:
 
Back
Topp