Symfysemål?

Bubbly

ønsker meg en liten skatt
Assistert-jentene
Har alle målt symfysemål på kontrollene hittill?

De har ikke målt en eneste gang på meg. Litt skuffa over at jeg ikke kan se hvordan grafen min ser ut....
 
Blir vel å måle første gang på 24-ukers i morgen :)
 
Er vanlig å begynne etter halvgått svangerskap ca, så det vil jo si 24-ukerskontrollen for de aller fleste.
 
Nei, jeg har ikke. Jordmor sa at de begynte med det på kontrollen i uke 24.
 
Regner med de måler neste kontroll (24-ukers). :) Var da de begynte sist gang :)
 
Takk for svar alle sammen! [emoji3] Da er det ikke bare meg. Da starter de nok på min neste kontroll i uke 23 [emoji5][emoji1360] Tenkte liksom de begynte så tidlig som mulig jeg
 
Hva er symfysemål? *nybegynner*

Når de måler hvor stor magen har blitt [emoji5] kjenner ikke detaljene selv heller egentlig, men er en graf på helsekortet hvor de skal fylle det inn mener jeg
 
SF-mål (symfyse-fundus-mål) er at de måler fra symfysen (skambenet) til fundus (toppen av livmora). Hvis veksten stopper opp eller målet går ned mistenkes for liten fostervekst eller andre problemer. De kan da følge opp videre med f.eks ultralyd.

Når de måler hvor stor magen har blitt [emoji5] kjenner ikke detaljene selv heller egentlig, men er en graf på helsekortet hvor de skal fylle det inn mener jeg
Takk for svar [emoji4]
 
Nytt å ikke måle før etter uke 24 nå. Legen min målte på meg i uke 15.og skrev det i grafen sin, bare for å ha ett utgangspunkt i forhold til senere målinger
 
Nytt å ikke måle før etter uke 24 nå. Legen min målte på meg i uke 15.og skrev det i grafen sin, bare for å ha ett utgangspunkt i forhold til senere målinger
Jeg ble ikke målt før uke 24 da jeg gikk med storebror for 4,5 år siden...
 
Jeg ble målt i uke 15. Jordmor sa da at jeg lå høyt på skala og at det var et stort foster. [emoji51] Men på ultralyd i uke 18 fikk eg beskjed om at fosteret lå normalt midt på skalaen [emoji4][emoji106]
 
Jeg ble ikke målt før uke 24 da jeg gikk med storebror for 4,5 år siden...
Jeg har fått to barn siste tre årene og de har målt fra rundt uke 13-16 da første gangen. Lege og jordmora mi sa det var nytt at skjemaet ikke starta før etter uke 24. Men kan jo hende det har vørt slik andre steder lenger?
 
Jeg har fått to barn siste tre årene og de har målt fra rundt uke 13-16 da første gangen. Lege og jordmora mi sa det var nytt at skjemaet ikke starta før etter uke 24. Men kan jo hende det har vørt slik andre steder lenger?
En av grunnene er vel at det ikke er vanlig her med noen kontroll mellom uke 12 og 24 (unntatt oul). Er det ikke det de nasjonale retningslinjene sier og da...? Men steder med god kapasitet gjerne har flere kontroller...? Selvfølgelig også flere for de som måtte trenge det da.
Jeg bor i en annen kommune nå enn sist og da (nabokommuner).
 
En av grunnene er vel at det ikke er vanlig her med noen kontroll mellom uke 12 og 24 (unntatt oul). Er det ikke det de nasjonale retningslinjene sier og da...? Men steder med god kapasitet gjerne har flere kontroller...? Selvfølgelig også flere for de som måtte trenge det da.
Jeg bor i en annen kommune nå enn sist og da (nabokommuner).
jeg har hatt litt spesielle oppfølgninger siden jeg har blitt gravid på spiral og hatt sen første time så sikkert derfor. men er vel vanlig å ha en kontroll i uke8- 12 og eller rundt uke 16. har stort sett alltid hatt det med de andre.
 
Back
Topp