Svangerskapskontrollstråd - diskusjon av resultater osv

Dere som har målt jernlagre: hvordan gjør man det? Jeg har aldri målt det jeg vet.
 
30+5

BT 103/67
Hb 11,1 (spist mer kjøtt siden sist, da vqr det 10)
Urin +1P (?)
Fosterlyd 146

Jernlager viste seg å være på 7, så nå tar jeg Floradix og håper det hjelper.

I dag våknet jeg utrolig svimmel og dårlig balanse. Tippet nesten over på siden da jeg gikk opp trappa, og når jeg endrer stilling duve hele rommet fremfor meg. Håper det bare kommer av jernlageret !?
Tomt jernlager kan iallfall gi svimmelhet. (Men vanskelig å si om det er bare dét.)
 
Er det lav Hb og/eller svimmelhet som fører til at det blir målt?
Ikke sikker. Hos meg ble det gjort fordi det var en annen årsak til å ville følge med på behov for vitaminer og andre tilskudd. Men var veldig greit å finne det ut, for akkurat den uka hadde jeg begynt å bli veldig svimmel! To-tre dager med tilskudd og det ble bedre. :)
 
Dere som har målt jernlagre: hvordan gjør man det? Jeg har aldri målt det jeg vet.

Blodprøve. Serum-jern og ferritin kan si noe om jernlagrene i kroppen. Ferritin stiger også ved infeksjoner og en del andre tilstander, så den er kun nyttig hvis den er for lav.

Tas ofte rutinemessig hos gravide på første svangerskapskontroll og i tredje trimester, særlig hvis Hb legger seg lavere enn forventet.
 
Blodprøve. Serum-jern og ferritin kan si noe om jernlagrene i kroppen. Ferritin stiger også ved infeksjoner og en del andre tilstander, så den er kun nyttig hvis den er for lav.

Tas ofte rutinemessig hos gravide på første svangerskapskontroll og i tredje trimester, særlig hvis Hb legger seg lavere enn forventet.
Ikke på min liste i alle fall. Ymse hepatitt, rubella, hiv, syfilis og toxoplasmose. Jeg blir visst alltid utsatt for leger og jordmødre som mener at man ikke trenger måle Hb hver gang engang. Jeg synes hver 8. ende uke er litt sjeldent, så jeg går og får målt på labben likevel:) Skriver inn på helsekortet selv.

Edit: Jeg har ganske gode verdier for Hb. Startet på 12,5 og har kommet ned på 10,9 nå.
 
Ikke på min liste i alle fall. Ymse hepatitt, rubella, hiv, syfilis og toxoplasmose. Jeg blir visst alltid utsatt for leger og jordmødre som mener at man ikke trenger måle Hb hver gang engang. Jeg synes hver 8. ende uke er litt sjeldent, så jeg går og får målt på labben likevel:) Skriver inn på helsekortet selv.

Edit: Jeg har ganske gode verdier for Hb. Startet på 12,5 og har kommet ned på 10,9 nå.
De måler ikke min Hb ofte heller, tror jeg har bare 2 verdier oppført på helsekortet.
 
Jeg hadde jernlager (ferritin), på 33 i begynnelsen av svangerskapet. Når de tok blodprosent i uke 28 hadde det gått fra 13 til 10, og jeg hadde i forkant sagt at jeg var ganske svimmel og redusert frem til kl. 15 hver dag. Dermed målte de jernlageret, og det var på 7, dette var såpass lavt forsto jeg at jeg skulle begynne å ta jerntilskudd i 3-4 uker og måle igjen da.

Men fikk også beskjed av jordmor at det var å foretrekke at blodprosent og jernlager gikk ned i svangerskapet pga.mindre sannsynlighet for blodpropp. Derfor skulle man visst ta jerntilskudd i kontrollerte former.
 
De måler ikke min Hb ofte heller, tror jeg har bare 2 verdier oppført på helsekortet.
Jeg har tre verdier, men to av dem har jeg bedt om selv. Er ikke så veldig ofte på kontroll :) Jeg har vel hatt omtrent like mange kontroller i løpet av svangerskapet som krølle... hadde i uka på det verste.
 
Kontroll i dag, lite endring siden sist. Neste kontroll 3 Juli hos jordmor. Litt greit nå for å snakke litt om fødsel/tiden på sykehuset :)

Uke: 35 + 0

Vekt: Opp 8 kg

SF mål: 32 cm

Blodtrykk: 115/70

Urin: Neg

Ødem: 0

Fosterlyd: 130

Leie: Hode

Kurven min
1F659DD8-1A29-452A-83E5-16871B01A08C.png
 
Jeg har tre verdier, men to av dem har jeg bedt om selv. Er ikke så veldig ofte på kontroll :) Jeg har vel hatt omtrent like mange kontroller i løpet av svangerskapet som krølle... hadde i uka på det verste.

Det tror jeg stemmer ganske godt, ja. Kunne gjerne delt litt med deg! Jeg har fortsatt kontroll hver 14. dag på sykehuset, og jeg er ikke gravid lenger en gang [emoji6]
 
Det tror jeg stemmer ganske godt, ja. Kunne gjerne delt litt med deg! Jeg har fortsatt kontroll hver 14. dag på sykehuset, og jeg er ikke gravid lenger en gang [emoji6]
Jeg har vært hos lege 4 ganger + ultralyd og skal til legen igjen om 3 uker og vekstestimering om 4 uker:)
 
Jeg har vært hos lege 4 ganger + ultralyd og skal til legen igjen om 3 uker og vekstestimering om 4 uker:)

Det er faktisk færre kontroller enn jeg hadde per uke i april [emoji33]. Liker det ikke. Du må finne en annen doktor før Eskimorgan.
 
Det er for friske gravide med ukomplisert svangerskap... den kategorien rykket du ut av for flere uker siden!!
Jeg er frisk og ukomplisert så lenge jeg ikke spiser karbohydrater:D
 
Skal på kontroll i morgen tidlig. Spent på om legen måler livmorhalsen min igjen.
 
Back
Topp