Svangerskapskilo

Forrige svangerskap gjekk eg opp 6 kg første trimester. No har eg kun gått opp 2 kg (21+0 då eg vog meg sist), men har litt å ta av frå før.. :p men trur da e veldi individuelt og da går som regel litt i rykk og napp te å begynna me.. sist gjekk eg opp 15 kg tilsammen, håpa ikkje eg øvestige da denna gongen :) .. e tungt nok på slutten!:p
 
19+4 og gått opp 8 kg! Følger akkurat samme vektøkning som sist og da endte jeg på 22 kg.
 
Sjekket vekta nå etter mat og fullt påkledd:
3 kg opp og 22 uker på vei
 
21 uker og 7,5 kg opp! Fikk beskjed om å legge på meg litt ekstra av legen så har bare spist det jeg har hatt lyst på nå, noe som er ganske uvant da jeg spiser veldig "strikt" fra før. Men det er deilig! Er ikke bekymra for det❤️
 
21 uker og 7,5 kg opp! Fikk beskjed om å legge på meg litt ekstra av legen så har bare spist det jeg har hatt lyst på nå, noe som er ganske uvant da jeg spiser veldig "strikt" fra før. Men det er deilig! Er ikke bekymra for det❤️
Samme her, forrige svangerskap gikk jeg opp 14 kg men ned 20 kg etterpå, og klarte bare å legge på meg to kg på igjen før jeg ble gravid igjen knapt to år etterpå, så denne gangen har jordmor bedt meg spise så mye og så hyppig jeg klarer :) (var på grensen til undervektig da jeg ble gravid denne gangen)
 
25 uker i dag og opp 10 kg. Hadde BMI på 19 før graviditet, og føler meg absolutt ikke på tur til å bli feit :D
 
Sist jeg veide meg var jeg 23+5, og da viste vekten 6,8 kilo opp. Håper virkelig det stagnerer snart, for jeg har virkelig nok å ta av!
 
Jeg fant denne informasjonen fra helsenorge nyttig i mitt forrige svangerskap:

Igjennomsnitt trenger man dette ekstra hver dag:
Første trimester: en frukt, f.eks et eple
Andre trimester: et mellommåltid, f.eks en brødskive eller en frukt
Tredjetrimester: to mellommåltider f.eks havregrøt og en frukt.

Det hjalp meg til å ikke få dårlig samvittighet de dagene jeg ikke orka så mye mat. Nå spiser jeg nok mer enn dette ekstra per dag de fleste dager da jeg har hyperforbrenning og dermed ikke gjennomsnittlig.

Tabellen hjelper kanskje også å motvirke holdingen at man 'spiser for to' så man kan spise dobbelt. Den andre man spiser for er jo pitteliten og utifra denne tabellen har ikke såå stort behov. Men det er jo viktig å ikke slanke seg når man er gravid også.
 
21+3 og opp 3-4kg. Gidder ikke stresse med vekt så lenge jeg er frisk og rask. Foreløpig lever jeg fortsatt sunt og trener flere ganger i uken :)
 
Uke 22+5 lagt på meg 8 alt, målet mitt var at jeg ikke skulle legge på meg mer enn 7 da det var det jeg gikk ned rett etter fødsel sist.. men har jo så innmari bra appetitt om dagen ;)
 
23+0 idag. Gått opp 0,2 kg fra før graviditeten. Har fått svangerskapsdiabetes så har endret kostholdet i forhold til sukker..
I forrige svangerskap gikk jeg opp ca 5,5 kg frem til ca halvveis. Fikk da konstatert svangerskapsdiabetes og gjennom endring av kostholdet gikk jeg ned de kg igjen. Så når jeg fødte da veide jeg det samme som før jeg ble gravid. Det hele endte med at etter graviditeten var jeg 7 kg lettere enn før. Var litt overvektig før graviditeten.
 
Gått opp 1,5 kg og er 25 uker. Magen har begynt å vokse nå, og med julen i møte vil jeg tro kiloene renner inn:mad::eek:
 
Back
Topp