Overvektig gravid

Kan være at de ikke føler det er nødvendig om man ligger på grensen på BMI, og om sf-målet er fint :)
BMIen min er på 33,7 og sf-målet er innafor i hvert fall :)
Men skal høre likevel, skader ikke å prøve seg på enda en sniktitt ;)
2016-07-25 22.22.23.jpg
 
Last edited:
Er visst anbefalt når man har bmi på over 35 å sjekke veksten til baby. Tror de er redde for at babyen skal bli veldig stor (tror jeg). :)

Min jm sa at nå er den 35, men nettopp satt ned fra 40 tror jeg. For hu holdt på å glemme å sende henvisning
Baby lå akkurat på gjennomsnitt her så ikke noe å tenke på. Men skal tilbake
 
Har gått opp seks kg til nå. Uke 27+4 i dag.
Får håpe jeg får rørt meg litt mer framover.
 
BMIen min er på 35,7 og sf-målet er innafor i hvert fall :)
Men skal høre likevel, skader ikke å prøve seg på enda en sniktitt ;)
Vis vedlegget 188595

Morsomt å se det lilla arket. Jeg har jo det gamle, grønne og ligger helt i ytterkanten hele tiden, men på det lilla vil jeg jo ligge på den mørke lilla delen. Før jeg begynte å gå til JM, så var det legen som tok alle prøver og han skremte meg med at jeg var langt over normalen og måtte passe nøye på sukkerinntak. Men da JM målte kom jeg fint inn under normalen og ingen ting skal tyde på at jeg må passe på noe mer enn andre. :shy:
 
Morsomt å se det lilla arket. Jeg har jo det gamle, grønne og ligger helt i ytterkanten hele tiden, men på det lilla vil jeg jo ligge på den mørke lilla delen. Før jeg begynte å gå til JM, så var det legen som tok alle prøver og han skremte meg med at jeg var langt over normalen og måtte passe nøye på sukkerinntak. Men da JM målte kom jeg fint inn under normalen og ingen ting skal tyde på at jeg må passe på noe mer enn andre. :shy:
Det var litt sånn forrige sv.skal til meg. Hadde gått til jordmor alle kontrollene, men de to siste måtte jeg ta hos lege fordi jormor gikk ut i sommerferie.
Jeg merka godt at legen ikke målte like stramt som jordmora, så da spratt magemålet mitt høyt over kurven min. Derfor fikk jeg da en vekstkontroll på sykehuset, som viste at babyen var helt på gjennomsnittet.
Tror nok ikke fastlegene får like bra opplæring i svangerskap og målinger, så jeg ville stolt på jordmora di :)
 
Hvordan går det med dere damer?
Håper sommeren har gitt dere energi til neste neste 3 mnd
 
Hvordan går det med dere damer?
Håper sommeren har gitt dere energi til neste neste 3 mnd
Har mistet alt som finnes av energi i sommer. Varmen har slått meg ut helt, kombinert med at vi har kjørt mye bil og gått mye rundt på diverse plasser. Ikke hatt så mye plager med bekkenet i ferien, men fått utrolig mye kynnere istedet. Må sette meg ned og ta en pause hele tiden om jeg går :p hadde håpet å holde aktivitetsnivået oppe, men det går ikke når jeg knapt kan gå til postkassa uten å få kynnere :p
Men har hatt en veldig fin sommer også. Syns tiden har gått kjempefort, og det er bra. Liker at vi kommer nærmere og nærmere oktober.
Hvordan går det med deg da? :)
 
Jeg får ekstra oppfølging i forhold til vekst på barnet fordi jeg er overvektig. Skal på sykehuset den 15/8 for å ta sjekk nr2.
Jeg syns det er stas å se han mer! Men er litt irritert fordi jeg føler at de ser på meg som en svæææær, slapp, dvask og lat person som ikke kommer til å klare å føde engang! Haha litt sånn som de destruktive tankene mine på vonde dager :p
Jeg er ikke veldig hårsår i forhold til størrelsen min, jeg er meg selv uansett! Og legen på ul var strålende fornøyd med hvor perfekt jeg lagde en baby sist gang vi var der :) har fått opp to kg de siste 8 ukene, totalt 9kg til sammen, så jeg er ved godt mot og har joggeskoene klare til kroppen virker som den skal etter fødsel :)
 
Hvordan går det med dere damer?
Håper sommeren har gitt dere energi til neste neste 3 mnd
I alt skal jeg ikke klage :) Har ikke bekkenløsning eller lite energi, og tar på meg ekstra vakter på jobb. Men sliter med å sove, da jeg får vondt i hoften av å ligge for lenge på en side, og det presser om jeg ligger for lenge på ryggen. Men i alt har jeg det bra, og er ved godt mot til den siste tiden, enn så lenge :)

Håper du og har det bra :)
 
Jeg får ekstra oppfølging i forhold til vekst på barnet fordi jeg er overvektig. Skal på sykehuset den 15/8 for å ta sjekk nr2.
Jeg syns det er stas å se han mer! Men er litt irritert fordi jeg føler at de ser på meg som en svæææær, slapp, dvask og lat person som ikke kommer til å klare å føde engang! Haha litt sånn som de destruktive tankene mine på vonde dager :p
Jeg er ikke veldig hårsår i forhold til størrelsen min, jeg er meg selv uansett! Og legen på ul var strålende fornøyd med hvor perfekt jeg lagde en baby sist gang vi var der :) har fått opp to kg de siste 8 ukene, totalt 9kg til sammen, så jeg er ved godt mot og har joggeskoene klare til kroppen virker som den skal etter fødsel :)

Så bra du får oppfølging, og det er kos å se :)
Jeg hadde samme opplevelse da jeg var til vekstestimering. hu teknikkeren var så fokusert på bmi og kosthold og hvor mye vekta mi var på. Føltes ubehagelig, spesielt når hu ikke hadde intimsone. Satt rett oppi meg. Men baby var akuratt på normalen. midt på faktisk. Hu virka skikkelig overrasket. Ville likevel sende meg til konsulatsjon med anestesi, fordi hu mente jeg kom til å trenge epidural med en gang :O Kommer til å si at det ikke kommer på tale, at mine ønsker for fødselen er noe anna enn å bli stukket med en gang jeg kommer inn på føden.
Heldigvis har jeg også de som synes at utviklingen er helt fin. Så jeg gidder ikke bry meg så mye. Jeg synes jeg er gravidefin jeg :)
 
Sommeren min har vært veldig fin, men har begynt å merke at jeg er blitt tyngre. Varmen har slått meg litt ut, men heldigvis ingen plager å snakke om. Vært en deilig sommer, og en koselig og rolig siste sommer før vi blir 3.
Vært heldig med været på østlandet også, da det har regna hele juli her i Bergen :p
Også har jeg heldigvis hatt litt overskudd og pusset opp det lille som var igjen på soverrommet sånn at garderober og alt kom på plass. Så da er det plass til babyen også når den skulle finne det for godt å komme :)

Så nå ser jeg egentlig litt frem til 8 uker på jobb (hvis jeg orker å jobbe 100% frem til permisjon da) og litt sosialisering med voksene før det blir mest meg og baby på dagtid. :)

Slår meg av og til hvor nærme det er nå... Snart er vi ikke gravide lengre, men vi er mødre. :D
 
Så bra du får oppfølging, og det er kos å se :)
Jeg hadde samme opplevelse da jeg var til vekstestimering. hu teknikkeren var så fokusert på bmi og kosthold og hvor mye vekta mi var på. Føltes ubehagelig, spesielt når hu ikke hadde intimsone. Satt rett oppi meg. Men baby var akuratt på normalen. midt på faktisk. Hu virka skikkelig overrasket. Ville likevel sende meg til konsulatsjon med anestesi, fordi hu mente jeg kom til å trenge epidural med en gang :O Kommer til å si at det ikke kommer på tale, at mine ønsker for fødselen er noe anna enn å bli stukket med en gang jeg kommer inn på føden.
Heldigvis har jeg også de som synes at utviklingen er helt fin. Så jeg gidder ikke bry meg så mye. Jeg synes jeg er gravidefin jeg :)
Skal også til anestesilege samme dag som oppfølging, men fikk inntrykk av at det kun var for kartlegging. Det kunne visst være vanskeligere å sette riktig når man var stor? Drar bare dit og ser hva det handler om, det er ingen som får sette sprøyter på meg så lenge jeg føler meg i stand til å takle fødsel uten uansett :) føler jeg derimot at det blir nødvendig med smertelindring kan de sette med en gang!
Prøver å lage meg ett inntrykk av fødselen under prosessen nå, men må jo bare ta ting ettersom de kommer når tiden er inne. Gleder meg faktisk! Å endelig få kjenne på urkreftene vi kvinner er født med!
 
Hvorfor mener de at man skal trenge epidural med en gang? Da får se ha lykke til med meg, sist prøvde de å sette den to ganger, fremdeles null effekt.
Her er jm fornøyd med vekt heldigvis. Jeg går bare hos jm.
 
Hvordan går det med vekta deres? :)

Her er jeg 3 kg opp fra startvekta, men gikk jo ned 3 kg i starten da.
 
Opp 8 kg foreløpig. Blir nok noen kilo til før fødsel. Klarer ikke røre meg så lenge av gangen pga kynnere og bekkenløsning, og når matlysten er stor så blir det mye mat og lite aktivitet. Syns heldigvis ikke det er så kjipt da, selv om startvekta var 91kg og jeg nå snarter tipper over til 3-sifret igjen. Har gått ned i vekt før, og vet jeg klarer det den her gangen også. Kjæresten skal kjøpe 10 timer til personlig trener i gave til meg etter fødsel, så da får jeg en kickstart :D
 
Opp 8 kg foreløpig. Blir nok noen kilo til før fødsel. Klarer ikke røre meg så lenge av gangen pga kynnere og bekkenløsning, og når matlysten er stor så blir det mye mat og lite aktivitet. Syns heldigvis ikke det er så kjipt da, selv om startvekta var 91kg og jeg nå snarter tipper over til 3-sifret igjen. Har gått ned i vekt før, og vet jeg klarer det den her gangen også. Kjæresten skal kjøpe 10 timer til personlig trener i gave til meg etter fødsel, så da får jeg en kickstart :D
Så snill kjæreste du har :)
Kanskje jeg skal hinte til mannen om det jeg også, er jo tross alt jul snart oooog jeg har bursdag 7. januar ;)
Her har vekta vært på 3-sifra hele sv.skapet, var nesten nede på 2-sifra da jeg gikk ned litt i vekt i starten.
Er jeg heldig så rekker den å bli 2-sifra i år, med hjelp av fødsel/amming, ellers får det bare bli neste år ;)
 
Så snill kjæreste du har :)
Kanskje jeg skal hinte til mannen om det jeg også, er jo tross alt jul snart oooog jeg har bursdag 7. januar ;)
Her har vekta vært på 3-sifra hele sv.skapet, var nesten nede på 2-sifra da jeg gikk ned litt i vekt i starten.
Er jeg heldig så rekker den å bli 2-sifra i år, med hjelp av fødsel/amming, ellers får det bare bli neste år ;)
Er en perfekt gave, om man ikke tar seg nær av det selvfølgelig :p
Amming er vel en perfekt "slankekur" det også :D haster ikke å komme seg ned i vekt etter fødsel, men blir ikke lei meg om vekta går fort nedover :)
 
Jeg har gått opp 5 kg, hvor 3 har kommet de siste 3 ukene. Kjenner jeg er litt stressa, men veit ikke helt hvorfor. Jordmor virket ikke som hun syntes det gjorde noe ved sist kontroll. Har og bikket 3-sifret, og har aldri veid så mye i mitt liv før.. Håper ammingen tar noe av det :) Gifter oss i mai, og har store planer om å skaffe meg en PT på nyåret! ;-)
 
Jeg har gått opp 5 kg, hvor 3 har kommet de siste 3 ukene. Kjenner jeg er litt stressa, men veit ikke helt hvorfor. Jordmor virket ikke som hun syntes det gjorde noe ved sist kontroll. Har og bikket 3-sifret, og har aldri veid så mye i mitt liv før.. Håper ammingen tar noe av det :) Gifter oss i mai, og har store planer om å skaffe meg en PT på nyåret! ;-)
Anbefaler Peter på Access-PT. Fikk 25 timer til han på bursdagen min i fjor, og gikk ned 16kg fra august til januar. Han er kjempeflink. Koster litt, men verdt hver ei krone. Det som er veldig greit er at det ikke er på et treningssenter der alle ser på, men hjemme hos han (veldig profesjonelt med eget treningsrom i sokkelen av huset sitt) så man slipper å føle at alle stirrer på deg :)
 
Anbefaler Peter på Access-PT. Fikk 25 timer til han på bursdagen min i fjor, og gikk ned 16kg fra august til januar. Han er kjempeflink. Koster litt, men verdt hver ei krone. Det som er veldig greit er at det ikke er på et treningssenter der alle ser på, men hjemme hos han (veldig profesjonelt med eget treningsrom i sokkelen av huset sitt) så man slipper å føle at alle stirrer på deg :)
Takk for tips :-D Nå har jeg i grunn ikke noe problem med at folk skulle se på, og jeg får litt ansattrabatt på 3t, men alltid kjekt å ha alternativer :-D Og råbra jobb med å gå ned 16 kg! :-O
 
Back
Topp