Overvektig gravid

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Hei :)
Jeg tenkte det kunne vært fint med en tråd for oss som er overvektige.
Dele litt erfaringer med svangerskapet, vektutvikling, opplevelser, negativitet/positivitet fra andre osv :)
 
Jeg har hittil gått ned litt over 3 kg, er 16+4. Håper jeg ikke går opp så mye, forrige sv.skap gikk jeg ned 4 så opp 6kg. Satser på noe det samme denne gangen ;)
Har ikke møtt på noe negativitet enda, men har bare hatt første sv.skapskontroll hos fastlegen min.

Hvordan er det for dere å finne klær/mammaklær?
Jeg finner ingenting i butikkene, men har kjøpt et par ting fra Ellos og Zalando :)
 
Jeg har gått opp under 4 og er 17+1
Ikke funnet mye klær som passer, men prøver å finne på nett. Bare håpe det passer når det kommer frem...

De siste dagene har jeg begynt å få vann i beina, noe som er plagsomt, men bruker kompresjonsstrømper.
Fikk mage da jeg var 16+5, da hoppet den frem, men ikke kjent noe bevegelse ennå
 
Jeg har gått mye opp i vekt og magen er blitt skikkelig stor. Er 18 +3, men magen min er fortsatt myk. Om jeg ligger flatt kan jeg kjenne at det begynner å bli hardt rett under navelen, men når jeg står ser det ut som jeg er 7 mnd. Håper hele magen blir hard snart. Folk som vil ta på magen kommenterer at den er myk :(
 
Jeg er fortsatt på minus, gikk ned nesten 7kg i starten og er fortsatt på -5.5. Hadde vært mer fornøyd med det om barna ikke vokste for lite, men jordmor er veldig fornøyd da. Hun masse mye om at jeg må passe på og jublet fordi jeg var i minus i starten. Synes hun er litt slitsom, og har tenkt å kutte henne ut. Straks halvveis, 19+6 idag.

Jeg har nettopp vært i England og kjøpt bukser fra New look. De får man på zalando også, men de har ikke fullt utvalg. Gode størrelser, mine bukser i 18 (46) er definitivt større enn samme størrelse hos H&M (46 der stopper på lårene hos meg). Jeggingsene er veldig stretchy, jeansen mer fast. Rimelig er de også - 250-300kr.

Dorothy Perkins har maternity clothes opp til 22, men de vet jeg ikke hvordan er i størrelsen. Generelt tror jeg de er romslige. International shipping er typisk £6, så man får en bukse og en topp på tollgrensen.
 
Jeg er fortsatt på minus, gikk ned nesten 7kg i starten og er fortsatt på -5.5. Hadde vært mer fornøyd med det om barna ikke vokste for lite, men jordmor er veldig fornøyd da. Hun masse mye om at jeg må passe på og jublet fordi jeg var i minus i starten. Synes hun er litt slitsom, og har tenkt å kutte henne ut. Straks halvveis, 19+6 idag.

Jeg har nettopp vært i England og kjøpt bukser fra New look. De får man på zalando også, men de har ikke fullt utvalg. Gode størrelser, mine bukser i 18 (46) er definitivt større enn samme størrelse hos H&M (46 der stopper på lårene hos meg). Jeggingsene er veldig stretchy, jeansen mer fast. Rimelig er de også - 250-300kr.

Dorothy Perkins har maternity clothes opp til 22, men de vet jeg ikke hvordan er i størrelsen. Generelt tror jeg de er romslige. International shipping er typisk £6, så man får en bukse og en topp på tollgrensen.

Så rart at jordmor er så på vekt... Jeg var innom bare i uke 12, og skal ikke før i juni, men der ble ikke vekt nevnt en gang.
Jeg er klar over at vi ikke burde gå opp så mye som normalvektige (hvertfall sist jeg hørte om det) men det er litt ekstremt å juble over at vi går ned i vekt pga svangeskapet... Håper du er fornøyd med legen da, hvis du bare går til h*n videre :)
 
Er det flere av dere som har tatt, eller skal ta glukosebelastning?

Jeg tok i uke 13. Viste ingen forhøyet sukkernivå. Heldigis :)

Men ser at noen må ta en både tidlig og sent i svangerskapet. Er det vanlig?
 
Jeg har heller ikke fått noen påpekelse ang vekt, men har heller ikke fått time hos JM ennå, og det virker vel som det er de som er mest på hugget angående sånt. Ikke at jeg er så fryktelig overvektig heller, men BMI slår jo ut ganske kraftig og sier at jeg burde vært 11 kg lettere.

- er 172 og veier 85= bmi 28,6, så da skal vel JM tvinge meg til glukosetest?
- Vekt nå er samme som startvekt før jeg ble gravid.

Ellers har jeg ingen problemer med å bruke samme klær som før, bortsett fra bukser og de mammabuksene fra HM bor jeg i. Går faktisk ned en str når jeg bruker de (str 42).

Gleder meg til å reise til London i begynnelsen av Juni, syns de hadde en del fint på TopShop Mama sist vi var der (og bestevenninnen min var gravid).
 
Sniker fra Sept15; Svangerskapet på Majorstua har mammabukser i store str, svangerskapet.no - dårlig utvalg på nett dessverre.

Tror jeg tok 4-5 glukosebelastninger gjennom svangerskapet, på den siste hadde jeg bikket over grensen til svangerskapsdiabetes. Synes det var trygt å få så tett oppfølging, og da fikk også frøkna den oppfølgingingen hun trengte etter fødsel med hyppige blodprøver for å se blodsukkernivå hos henne.
 
Jeg har høy bmi, legen nevnte i forbifarta at det kanskje ble nødvendig med glukosetesten, men det ble ikke før senere.
Når det kommer til vekt har jeg gått opp i underkant av 1 kg, noe jeg er veldig glad for! Prøver å gå tur så ofte jeg kan, og spise riktig. Alt for å gå opp minst mulig :)
Klær har jeg ikke vært nødt til å se etter enda, da jeg har noen bukser som var store i utgangspunktet. Magen har begynt å komme, så gleder meg litt til å kjøpe gravidbukse, når det skulle bli nødvendig :)
 
Er det flere av dere som har tatt, eller skal ta glukosebelastning?

Jeg tok i uke 13. Viste ingen forhøyet sukkernivå. Heldigis :)

Men ser at noen må ta en både tidlig og sent i svangerskapet. Er det vanlig?

Jeg kommer til å måtte ta en glukosebelastning, ja. Men det blir nok ikke før uke 27-28 :)
Kasta opp halvveis når jeg tok den i forrige sv.skap, så kan ikke si jeg gleder meg :wtf:
 
Er det flere av dere som har tatt, eller skal ta glukosebelastning?

Jeg tok i uke 13. Viste ingen forhøyet sukkernivå. Heldigis :)

Men ser at noen må ta en både tidlig og sent i svangerskapet. Er det vanlig?

Hvor jeg bor er det vanlig med en tidlig i graviditeten, og en i uke 29-30. Ellers må man vel ta dersom det er utslag på sukker i urinen på kontroll.
 
Har foreløpig gått opp 2-3 kg. Er nå 18+3. Veldig redd for at jordmor skal henge seg opp i vekta. Legen min som kjenner meg og helsehistorien min vet at jeg ikke har noe å bekymre meg for, og at glukosebelastning ikke er nødvendig. Om jordmor begynner å mase om vekta, så kommet jeg til å droppe henne. Orker ikke negativitet i graviditeten :)
Begynt å få mage som er tydelig mer enn bare fett, men føler meg likevel 80% av tiden bare feit :p gleder meg til magen blir mye større :)
 
Jeg har ikke gått opp noe enda, men gikk ned 4 kilo da jeg fikk et virus/bakterie basert influensa i 3 måneder i begynnelsen av graviditeten. Absolutt ikke noe å anbefale når man allerede kaster lett opp pga kvalme.
Jeg har allerede tatt glukosetest men har også noe med at min mamma hadde svangerskap diabetes da hun gikk gravid med meg. Noe nytt jeg har opplevd nå i dette svangerskapet er at er man over en vis bmi så skal man ha ekstra oppfølging på sykehuset. Føler jeg det er helt nødvendig.. egentlig ikke men det er jo alltid gøy å få se babyen tre ganger ekstra i løp av svangerskapet :)
Når det kommer til jordmødre så har jeg aldri brukt dem. Liker bedre å gå til legen min. Tror hva jordmødre sier har mye med dagsformen deres å gjøre også. De har lov å ha dårlige dager de også ;) men noen henger seg nok mer oppi vekt enn andre.
Jeg vet jeg er overvektig men har ingen planer om å la noen andre ødelegge svangerskapsfølelsen min over det. Dette er min rugetid og jeg nyter den uavhengig av kroppsfasongen min.
Håper at dere også gjør det.
 
Er overvektig enda (bmi 27,5), men gikk ned 20kg fra jan-juli -15. Har skikkelig angst for å gå tilbake til slik jeg var før. Har gått opp 6-7 kg, er nå 17+5. Skikkelig kjipt! Lenge igjen...
Prøver å nyte svangerskapet likevel.
 
Jeg har ikke gått opp noe enda, men gikk ned 4 kilo da jeg fikk et virus/bakterie basert influensa i 3 måneder i begynnelsen av graviditeten. Absolutt ikke noe å anbefale når man allerede kaster lett opp pga kvalme.
Jeg har allerede tatt glukosetest men har også noe med at min mamma hadde svangerskap diabetes da hun gikk gravid med meg. Noe nytt jeg har opplevd nå i dette svangerskapet er at er man over en vis bmi så skal man ha ekstra oppfølging på sykehuset. Føler jeg det er helt nødvendig.. egentlig ikke men det er jo alltid gøy å få se babyen tre ganger ekstra i løp av svangerskapet :)
Når det kommer til jordmødre så har jeg aldri brukt dem. Liker bedre å gå til legen min. Tror hva jordmødre sier har mye med dagsformen deres å gjøre også. De har lov å ha dårlige dager de også ;) men noen henger seg nok mer oppi vekt enn andre.
Jeg vet jeg er overvektig men har ingen planer om å la noen andre ødelegge svangerskapsfølelsen min over det. Dette er min rugetid og jeg nyter den uavhengig av kroppsfasongen min.
Håper at dere også gjør det.


Vet du ved hvilke bmi grense man får ekstra oppfølging? Regner med det er litt lokale forskjeller som med alt annet.
Litt nysgjerrig

Tenker at jeg er klar over at det er ekstra kg på kroppen min. Jeg er jo ikke dum... og det er greit å følge opp, men ingen grunn til å bli fanatisk eller ufin.
Synes det er fint at jeg har fått litt mage. Selv om den er langt ifra fast ennå så er det min gravidemage! Skal nyte den forandringen. Og håper jeg fort vender meg til kroppen etter fødsel også
 
Vet du ved hvilke bmi grense man får ekstra oppfølging? Regner med det er litt lokale forskjeller som med alt annet.
Litt nysgjerrig

Tenker at jeg er klar over at det er ekstra kg på kroppen min. Jeg er jo ikke dum... og det er greit å følge opp, men ingen grunn til å bli fanatisk eller ufin.
Synes det er fint at jeg har fått litt mage. Selv om den er langt ifra fast ennå så er det min gravidemage! Skal nyte den forandringen. Og håper jeg fort vender meg til kroppen etter fødsel også

Jeg er litt usikker på grensen...men tror den låg rundt 35. Dette er for Akershus området. Vet ikke om det gjelder for hele Norge eller om det bare er her på østlandet.
 
Er overvektig enda (bmi 27,5), men gikk ned 20kg fra jan-juli -15. Har skikkelig angst for å gå tilbake til slik jeg var før. Har gått opp 6-7 kg, er nå 17+5. Skikkelig kjipt! Lenge igjen...
Prøver å nyte svangerskapet likevel.
Jeg gikk også ned i fjor. Gikk ned 16kg. Er redd for det samme, men tenker at jeg nå vet hva som må til for å gå ned kiloene igjen etter fødsel. Det vet sikkert du også, så det her kommer til å gå bra! :D
 
Er overvektig med bli på 33, er i uke 21 og har fremdeles ikke blitt veid. Rart!
 
Er overvektig med bli på 33, er i uke 21 og har fremdeles ikke blitt veid. Rart!
Var sånn til meg forrige sv.skap pgså. Har en bmi på 34, men ble ikke veid før kontroll i uke 24 :)
På første kontroll i uke 12, så oppga jeg bare vekta før jeg ble gravid. Ikke vekta mi på det tidspunktet, og ikke ble jeg veid da heller. Og så var jeg jo ikke på flere kontroller før uke 24, blir jo ikke veid eller noe på OUL heller så ;)

Ble bare spurt om vekta før sv.skapet denne gangen også, så blir vel ikke veid før uke 24 denne gangen heller. Men jeg veier meg hjemme for å ha litt kontroll selv da :)
 
Back
Topp