Overvektig gravid

Det er sykt vanskelig! Jeg har rett og slett gitt opp, gidder ikke prøve mer :p Har korte tights og kjoler, får klare meg med det resten av sommeren.
Jeg bruker shorts fra cubus i str xl. (tynt joggebukse-stoff.) Jeg får heller ikke på meg str 46 fra hm.
Det er masse fint på zalando og ikke spesielt dyrt heller. Har også modifisert en cubus shorts med å klippe bort lommene og sy i stretchstoff. Kjempelett!
 

Vedlegg

  • 1467438796979.jpg
    1467438796979.jpg
    33,4 KB · Visninger: 61
Hvordan går det med dere der ute?

Jeg har blitt sykemeldt og bruker dagene til å slappe av, og det hadde jeg jammen behov for.

Bruker mye tankevirksomhet på vekt, er nå i uke 29 og har lagt på meg 6 kg. Altså omtrent maks av anbefalt total og kjenner på at det er krise! Magen noe synes jeg faktisk er ganske liten og har stått på stedet hvil ei stund, men kjenner og ser masse aktivitet inni der:D
 
Jeg er også sykemeldt, pga bekkenet. Utenom det så har jeg det kjempeflott :D 26+1 idag og opp 4 kg. Tar ferie på søndag og drar sørover. Blir godt å gjøre noe annet. Blir fort kjedelig å gå hjemme merker jeg :p
 
Sniker fra des 16. Og nov 15.

Jeg ble skikkelig lei meg forrige svangerskap, fordi jeg følte at jordmødre og gyn jeg var borti forventet at jeg spiste usunt, at jeg hadde svangerskapsdiabetes osv osv. De var veldig opptatt av å snakke om sunne matvarer. Jeg spiser sunt i svangerskapet, men sa man det så ble man ikke trodd. Jeg gikk ned 10 kg forrige svangerskap. Jeg tok glukosebelastning rundt uke 25, og hadde fastende bs på 4,5 og etter to timer så hadde jeg 4,6. Alle maste om glukosebelastning og at det var så viktig, da jeg fortalte at jeg hadde tatt det og at de kunne se resultatet i papirene mine ble de fleste ganske stumme. Jm var raskt ute med å fortelle meg at jeg hadde for høy bmi til å kunne føde på det sykehuset som ligger nærmest oss. Før gyn ringte noen dager etterpå og fortalte at jeg kunne få føde på sykehuset allikevel for jeg lå jo tross alt bare på grensen for hvor høy bmi man kunne ha der.

Man kan ikke slanke seg i svangerskapet, så vil bare si at ingen av dere skal la dere knekke av helsesektoren og deres holdninger med en gang noen gravide er overvektige. Jeg hadde forresten hyperremesis i forrige svangerskap. Da var det i grunnen greit at jeg hadde litt ekstra lager, hvis ikke hadde jeg havnet på sykehuset mye før.
 
Jeg merker godt at kroppen blir tyngre og føler meg til tider bare gigantisk. Øker ganske bra i vekt nå, opp nesten 8kg på 10uker. Venter tvillinger. Var på -6kg da, så totalt har jeg bare gått opp 2kg, men jeg ser jo stor forskjell. Håper det bremser!
 
Jeg sliter veldig med ryggen for tiden, noe som passer dårlig på ferie.. Har det ikke så godt. Ellers føler jeg meg ganske stor selv, føler at magen er blitt veldig tung, i tillegg er den blitt ganske hardt. For ei uke siden var vekta 1kg opp, og er i grunn fornøyd med det, men går vel bare oppover nå. Så er en del plager, men nyter de gode stundene, hvor jeg kan ligge smertefritt og kjenne bevegelser :)
 
Jeg er 25+3 Og gått opp 6,8 men har lege og jordmor som ikke virker så stressa over vekten min. Men fikk tilbud om vekstestimering da siden bmi ligger innenfor at jeg kan få det.
Tok glukosetest i uke 13 og den var perfekt. Skal ta igjen når jeg er uke 28. Regner med den er like fin
Ellers merker jeg at det begynner å bli tungt for ryggen. Vondt i ryggen men mest sannsynlig i sammenheng med at jeg er på ferie og har sovet i flere ikke optimale senger. Gleder meg til å komme hjem til senga mi.
Ellers er alt greit. Litt mindre pust og liker oppoverbakker mindre og mindre
Men ser pitte litt mørkere på mer vekt på magen i 3.trimester. Men det går nok fint det å
 
Flere som har vært/skal på vekstestimering?
 
Uff, jeg har gått opp 16 kg nå, er i uke 28. Skulle mer enn gjerne vært superglad for å kun ha gått opp rundt 10 kg hittil!
Jeg er veldig redd for å få kommentarer på at jeg ikke kan føde på sykehuset mitt. Samtidig har jeg venninner som har vært veldig overvektige hvor det aldri har vært tema. Jordmor har heller ikke nevnt det til meg. Når blir dette eventuelt et tema??
 
Jeg er i uke 27 og har gått opp 8 kilo. Bmi på 37. Denne gangen har jeg bestemt meg for å si igjen om noen nevner vekt/bmi osv i negativt otdlag. Det er ikke overvekten som definerer meg, men min personlighet. Jeg er meg selv. Haukeland er veldig negativ til overvektige og jeg har bestemt at de skal få svar tilbake. Jeg er dritlei av at overvektige sees på som noe alarmerende.

Har 2 barn fra før og med begge lå jeg på 36-38 i bmi. Alle født helt normalt og normal fødselsvekt.
 
Jordmor som sa at det var standard med ekstra oppfølging pga høy bmi. Men jeg visste ikke noe om det fra før.
Er visst anbefalt når man har bmi på over 35 å sjekke veksten til baby. Tror de er redde for at babyen skal bli veldig stor (tror jeg). :)
Hmm, da må de være dårlig opplyst om det her tror jeg :p Hørte ikke noe om det forrige sv.skap heller..
Får høre med jordmora mi neste gang jeg skal dit, hadde ikke gjort meg noen ting å fått sett nurket flere ganger :D
 
Hmm, da må de være dårlig opplyst om det her tror jeg :p Hørte ikke noe om det forrige sv.skap heller..
Får høre med jordmora mi neste gang jeg skal dit, hadde ikke gjort meg noen ting å fått sett nurket flere ganger :D
Kan være at de ikke føler det er nødvendig om man ligger på grensen på BMI, og om sf-målet er fint :)
 
Back
Topp