Overvektig gravid

Jeg har kommet til uke 26 og har gått opp fire kg så langt, jeg veide så mye på forhånd at en vektoppgang på 6 kg var anbefalt. Så kjenner jeg er lettere stressa for vektoppgang. Gjør det jeg kan, spiser sunt (med noen små utskeielser) og går/sykler endel. Andre som er i samme situasjon?
 
Jeg har kommet til uke 26 og har gått opp fire kg så langt, jeg veide så mye på forhånd at en vektoppgang på 6 kg var anbefalt. Så kjenner jeg er lettere stressa for vektoppgang. Gjør det jeg kan, spiser sunt (med noen små utskeielser) og går/sykler endel. Andre som er i samme situasjon?
Ikke vært til jordmor og snakket om vekta enda, men vil tro jeg får samme anbefaling. Gått opp 4 kg foreløpig, og er i uke 23 nå. 2 kg til høres utrolig lite ut, ihvertfall siden det er nå den største vektøkningen vil begynne.
 
Jeg har kommet til uke 26 og har gått opp fire kg så langt, jeg veide så mye på forhånd at en vektoppgang på 6 kg var anbefalt. Så kjenner jeg er lettere stressa for vektoppgang. Gjør det jeg kan, spiser sunt (med noen små utskeielser) og går/sykler endel. Andre som er i samme situasjon?
Jeg hadde og ganske høy startvekt, og er bare 164 cm. Sist uke hadde jeg gått opp 1kg, og kjenner at 11kg vil jeg unngå, om det går. Men har ikke vært til jordmor, og på første kontroll hos lege nevnte hun ingenting om vekt.
 
Skal til jm i neste uke, så håper jo det blir tatt opp da. Men synes det er rart at legen ikke har tatt det opp. Spesielt når man ofte får beskjed om å ikke google for mye :p Da må vi jo få informasjon da!
Men jeg tenker også at 1 kg til i løpet av svangerskapet ikke kommer til å gå. Har jo såklart vært bevist på at jeg skal opp et mindre anntall kg enn en gjennomsnitsvektig.
Men det er jo anbefalinger og gjennomsnitt som oppgis er det ikke det da?
 
Jeg hadde og ganske høy startvekt, og er bare 164 cm. Sist uke hadde jeg gått opp 1kg, og kjenner at 11kg vil jeg unngå, om det går. Men har ikke vært til jordmor, og på første kontroll hos lege nevnte hun ingenting om vekt.

Jeg hadde gått opp 600 g da jeg var hos JM i uke 23. Det betyr at jeg går ned i vekt, og hun syns det var på tide å gå opp nå. Hun spurte meg rett ut om jeg slanket meg og at jeg måtte tenke på at jeg har et barn som skal vokse! :)
 
Opplever dere at det tar litt lengre tid fra dere kjenner liv daglig til å kjenne spark på utsiden, enn normalvektige? Har vært baluba her i over 2 uker, men iķke merket noe utenpå ennå. Tror samboer ønsker å kjenne noe snart
 
Opplever dere at det tar litt lengre tid fra dere kjenner liv daglig til å kjenne spark på utsiden, enn normalvektige? Har vært baluba her i over 2 uker, men iķke merket noe utenpå ennå. Tror samboer ønsker å kjenne noe snart
Egentlig ikke. Kjennes kanskje ikke like kraftig ut på utsiden, men det kjennes der og. Er i uke 24 nå, og kjente de første sparkene selv i uke 17. Kjæresten fikk kjenne de første på utsiden for 2-3 uker siden, og nå kjenner han det hver gang. Så lenge han er tålmodig nok til å vente da :p han kjenner det kun om jeg ligger.
 
Opplever dere at det tar litt lengre tid fra dere kjenner liv daglig til å kjenne spark på utsiden, enn normalvektige? Har vært baluba her i over 2 uker, men iķke merket noe utenpå ennå. Tror samboer ønsker å kjenne noe snart

Kommer veldig an på leie på babyen også. Mannen kjenner en god del her, men langt fra alt. Her sparkes det mest innover, begge ligger i sete med ryggen ut.
 
Opplever dere at det tar litt lengre tid fra dere kjenner liv daglig til å kjenne spark på utsiden, enn normalvektige? Har vært baluba her i over 2 uker, men iķke merket noe utenpå ennå. Tror samboer ønsker å kjenne noe snart
Jeg kjenner ikke så fryktelig mye i det hele tatt. Det kommer noen bevegelser innimellom, men det kjennes mer ut som han strekker seg der inne, ikke veldig tydelig spark enda. Kjæresten har kjent det en gang, i uke 21, er 23 nå. Jeg kan se at magen beveger seg når jeg ligger, og det er litt stas :)
 
Opplever dere at det tar litt lengre tid fra dere kjenner liv daglig til å kjenne spark på utsiden, enn normalvektige? Har vært baluba her i over 2 uker, men iķke merket noe utenpå ennå. Tror samboer ønsker å kjenne noe snart
Jeg har morkaka foran jeg da, så jeg kjente ikke liv før i midten av uke 19 (kjente liv i slutten av uke 16 med førstemann, morkaka lå da bak. Da kjente jeg liv daglig fra uke 17).
Jeg kjenner liv nesten hver dag nå (22+6), og mannen kjente dult første gang i går kveld :)
Husker ikke når han kjente liv med forrige.
 
Jeg har kommet til uke 26 og har gått opp fire kg så langt, jeg veide så mye på forhånd at en vektoppgang på 6 kg var anbefalt. Så kjenner jeg er lettere stressa for vektoppgang. Gjør det jeg kan, spiser sunt (med noen små utskeielser) og går/sykler endel. Andre som er i samme situasjon?
Jeg har også gått opp fire kg og var redd jeg kom til å få kjeft av legen. Men jeg fikk skryt pga at jeg hadde lagt på meg så lite. :)
 
Jeg har også gått opp fire kg og var redd jeg kom til å få kjeft av legen. Men jeg fikk skryt pga at jeg hadde lagt på meg så lite. :)

Jeg fikk også positiv respons på at 4,5 kg på 22 uker var helt fint. Ingen pekefinger eller ubehagligheter rundt vektoppgangen. Selv om jeg også strengt tatt ligger i den gruppen som ikke bør gå opp mer enn 6 kg.
 
Jeg fikk også positiv respons på at 4,5 kg på 22 uker var helt fint. Ingen pekefinger eller ubehagligheter rundt vektoppgangen. Selv om jeg også strengt tatt ligger i den gruppen som ikke bør gå opp mer enn 6 kg.
4kg er så lite at det i praksis er sikkert ingenting med tanke på alt som øker av vann, blod osv i kroppen. Og morkaken og foster veier litt.
Før svangerskapet skulle jeg ned i vekt, men fikk streng beskjed om å ikke gå ned i vekten i graviditeten.
 
Flere her som skal på vekstestimering?
JM sa hun skulle sende henvisning, så får jeg sikkert tid over sommeren.
 
Selv skal jeg til glukosetest om 2 uker, siden jeg hadde litt over snittet i BMI.. Synes det er tåpelig å sammenligne alle mennesker basert på sånt tull, folk har da forskjellig kroppsbygning! Menmen, får vel bare gjennomføre :p Så langt i svangerskapet har jeg gått opp 5-6kg (26+1 i dag) :)
 
Selv skal jeg til glukosetest om 2 uker, siden jeg hadde litt over snittet i BMI.. Synes det er tåpelig å sammenligne alle mennesker basert på sånt tull, folk har da forskjellig kroppsbygning! Menmen, får vel bare gjennomføre :p Så langt i svangerskapet har jeg gått opp 5-6kg (26+1 i dag) :)

Du _må_ ikke ta Glukosebelastning. Alle prøver og sånne ting i svangerskapet er valgfritt.
Jeg har tatt en gang i uke 13. Den var helt fint. Fått tilbud om å ta en gang til, og skal det når jeg er i uke 28. Synes det er greit. Men jeg ligger ikke bare såvidt over BMI.
 
Fått en ladning med klær fra zalando, ny bukse og shorts. Å finne shorts er vanskelig om du bruker vanlig 46 og ikke hm-46.
 
Fått en ladning med klær fra zalando, ny bukse og shorts. Å finne shorts er vanskelig om du bruker vanlig 46 og ikke hm-46.
Det er sykt vanskelig! Jeg har rett og slett gitt opp, gidder ikke prøve mer :p Har korte tights og kjoler, får klare meg med det resten av sommeren.
 
Du _må_ ikke ta Glukosebelastning. Alle prøver og sånne ting i svangerskapet er valgfritt.
Jeg har tatt en gang i uke 13. Den var helt fint. Fått tilbud om å ta en gang til, og skal det når jeg er i uke 28. Synes det er greit. Men jeg ligger ikke bare såvidt over BMI.

Jeg er også en av de som burde tatt glukosebelastning, har en bmi på 34.
Men jeg kasta opp når jeg tok den forrige sv.skap, så vil helst unngå den denne gangen. Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde kasta opp denne gangen også, da jeg 5 ganger i løpet av 3 uker har kastet opp fordi jeg drakk vann på tom mage. Vanlig vann altså :p Og jeg sliter ikke med kvalme lengre, ikke vært kvalm de dagene det har skjedd heller :)
Så jeg har målt HbA1c (langtidsblodsukkeret) i første omgang (resultatet var visst svært bra), så får jeg heller satse på at jeg ikke får noe utslag i urin eller noe ved en senere anledning.
Følge med litt ekstra etter eventuelle symptomer og generelt være flink med sukkerinntaket så tror jeg nok det går greit med de fleste :)
 
Fått en ladning med klær fra zalando, ny bukse og shorts. Å finne shorts er vanskelig om du bruker vanlig 46 og ikke hm-46.
Jeg bruker shorts fra cubus i str xl. (tynt joggebukse-stoff.) Jeg får heller ikke på meg str 46 fra hm.
 
Back
Topp