Om barna ikke vil gå i 17.mai tog

Jeg svarer ut i fra innlegget, og der stod det ikke vil. Tungtveiende grunner er noe helt annet som angst, mobbing osv, dette ble ikke nevnt i hi. Da er det ikke lenger snakk om vil eller ikke, da er det snakk om noe helt annet.
Vi alle kjenner barna våre, og vil ta en vurdering ut i fra det. Men ja jeg kommer til å tvinge mine barn til å gå selv om det ikke er kult nok, enn trend å ikke gå, vil ikke osv.

Hadde vi bodd i Oslo hadde min hvertfall ikke blitt tvinger, der tar det jo mange timer før de er ferdige

De minste går ikke i det store toget på Karl Johan. Og opplegget for de som går er veldig ryddig for foreldre. Noen er med som hjelpemannskap i toget, andre har et sted de plukker opp ungen når de er ferdige. Du får hjelp underveis om du trenger det, og de går ikke hele tiden. Mye venting også.
Tror de fleste bruker bindende påmelding på barna når skolen får gå i toget (ikke alle som får gå hvert år) bruker å være veldig populært og de fleste vil være med.
 
De minste går ikke i det store toget på Karl Johan. Og opplegget for de som går er veldig ryddig for foreldre. Noen er med som hjelpemannskap i toget, andre har et sted de plukker opp ungen når de er ferdige. Du får hjelp underveis om du trenger det, og de går ikke hele tiden. Mye venting også.
Tror de fleste bruker bindende påmelding på barna når skolen får gå i toget (ikke alle som får gå hvert år) bruker å være veldig populært og de fleste vil være med.
Jeg vet hvordan det fungerer å derfor ville jeg aldri tvunget barnet
 
Tror nok ikke jeg kommer til å tvinge barnet nei. Men så har jeg ikke feiret 17.Mai på mange, mange år selv heller, så har ikke noe forhold til dagen egentlig.
 
Er ikke 17 mai egentlig en obligatorisk skoledag?
Nei. Det er jo rød dag på kalenderen og offentlig fridag.

Der være sagt. Jeg tror ikke det kunne falt mine inn noe annet enn tog og feiring på skolen
 
Superenkelt om barnet begynner i korps da. 17. mai er obligatorisk så lenge du er korpsmedlem. Da holder det ikke å appellere til lagfølelse: det er så enkelt at vil du ikke stille opp 17 mai trenger du ikke stille opp de andre dagene heller.
Om det blir tvang eller ikke er sikkert et definisjonsspørsmål. Du har et valg, men det kommer med reaksjoner.

Så veldig enig. Enten er man med eller lar være. Om sju stk plutselig blir borte kan det ødelegge mye. :eek: PG personlig er jeg ikke så dikkedilledall at vi snakker litt om det, og så slipper unna.

Er ikke 17 mai egentlig en obligatorisk skoledag?

Det trodde jeg også egentlig. Absolutt på sin plass at det er det. En dag med mye viktig historie.
 
Hadde aldri tvunget mine barn til å gå i tog, 17.mai er for barna synes jeg, og da vil jeg at dagen skal bli fin for ungene.

Om de heller vil se på toget, så gjør vi det:)
 
Her blir det å gå i tog ja, så sant det ikke er tungtveiende grunner såklart.
Nå er frøkna her bare straks 2 år, men her er bhg også med i toget på 17. Mai så vi skal ut å gå :D de er i full gang med øving i bhg og.
 
Nei. Det er jo rød dag på kalenderen og offentlig fridag.

Der være sagt. Jeg tror ikke det kunne falt mine inn noe annet enn tog og feiring på skolen

Da jeg var barn mener jeg vi pleide å få en dag avspasering fordi vi gikk i tog på 17. Mai og det var en fridag, men toger var obligatorisk.
 
Er ikke 17 mai egentlig en obligatorisk skoledag?
Nei, det er i det rare grenselandet med frivillig tvang.

Jeg lurer veldig på hvordan det hadde blitt om noen foreldre uttrykte at de ikke ønsket å feire 17 mai (av annet enn religiøse årsaker), men det er litt på siden av denne diskusjonen.
 
Må så klart gå dersom det ikke er gode grunner til å la være. 17.mai er en utrolig viktig dag, en dag vi ikke kan ta for gitt sånn som verden er i dag. Husker jeg og kvidde meg til toget da jeg gikk på barneskolen, men var alltid kjekt da man først var der.
Av og til må både barn og voksne gjøre noe man i utgangspunktet ikke har lyst til. Men gjør man det beste ut av det så blir det gjerne ikke så ille allikevel. Aldri vært noe problem her heldigvis. :)
 
Kommer ikke til å tvinge noen her i huset til å gå i tog nei... Utenom meg selv :p Jeg er IKKE noe glad i større forsamlinger og føler meg alltid utenfor og klein, tror jeg er den eneste som ikke har noen å være med (utenom barna mine da), MEN jeg gjør det fordi barna mine synes det er gøy og jeg ønsker å strekke meg så langt som mulig for at de skal få være med på sånne typer feiringer.
 
Superenkelt om barnet begynner i korps da. 17. mai er obligatorisk så lenge du er korpsmedlem. Da holder det ikke å appellere til lagfølelse: det er så enkelt at vil du ikke stille opp 17 mai trenger du ikke stille opp de andre dagene heller.
Om det blir tvang eller ikke er sikkert et definisjonsspørsmål. Du har et valg, men det kommer med reaksjoner.

Hva var poenget med dette svaret? Det var litt utydelig for meg. Hva var det du ville ha frem? :)
 
Hva var poenget med dette svaret? Det var litt utydelig for meg. Hva var det du ville ha frem? :)

At man ikke bare kan la være å møte opp 17. Mai fordi man ikke vil? Er man med i korps, spiller man så klart på nasjonaldagen om man ikke har planer om å reise bort feks. Å plutselig bare ikje gidde å møte opp er jo ikke greit :eek: man kan jo kkke bare la være å møte til en fotballkamp heller, fordi man plutselig ikke vil?
 
At man ikke bare kan la være å møte opp 17. Mai fordi man ikke vil? Er man med i korps, spiller man så klart på nasjonaldagen om man ikke har planer om å reise bort feks. Å plutselig bare ikje gidde å møte opp er jo ikke greit :eek: man kan jo kkke bare la være å møte til en fotballkamp heller, fordi man plutselig ikke vil?

..men det skrev jeg jo ikke heller. Jeg skrev at dersom ens beslutning påvirker andre, må man snakke med barnet, og at det ikke vil være noe problem om man snakker med barna sine om dette på forhånd og til vanlig. :)
 
..men det skrev jeg jo ikke heller. Jeg skrev at dersom ens beslutning påvirker andre, må man snakke med barnet, og at det ikke vil være noe problem om man snakker med barna sine om dette på forhånd og til vanlig. :)

Jeg tolket det som å snakke med barnet, og så la det slippe.
 
Hadde vi bodd i Oslo hadde min hvertfall ikke blitt tvinger, der tar det jo mange timer før de er ferdige

Vi kommer ikke til å tvinge. Bor i Oslo og det tar omtrent hele dagen, mye venting og er rett og slett mer styr enn kos for meg. De får gå om de vil. Ellers er vi med på lokalfeiring.
 
Back
Topp