Om barna ikke vil gå i 17.mai tog

Ja, 17 mai er engang i året bare og mye man må gjøre i livet som man ikke vil :)
Selv om jeg husker hvor kjedelig det var å gå i tog så er jeg no enig med deg:p
 
Om vi først feirer på skolene, så går vi. Enda jeg synes det å gå i tog er rimelig teit selv.
Men vi velger ofte heller å ikke dra i det hele tatt. Feire hjemme.
 
Får de slippe da eller må de gå?

Han får selvfølgelig slippe. Alt som kan slippes får han slippe om han vil, vi sier aldri nei for å si nei, og tvinger ham ikke til å gjøre noe som ikke er nødvendig.
Det gjør vi ikke i yrket vårt som barnehagelærere heller; tvang skal kun brukes dersom barnets sikkerhet står i fare.
 
Hmmm... mener å huske at når jeg gikk på barneskolen (slutten av 90 tallet) så måtte alle gå i toget.... at det ikke var et valg ungene tok selv.(utenom når man ikke gikk på u.skolen) mine barn er i bhg ennå,så vet ikke åssen ting er nå
 
Hmmm... mener å huske at når jeg gikk på barneskolen (slutten av 90 tallet) så måtte alle gå i toget.... at det ikke var et valg ungene tok selv.(utenom når man ikke gikk på u.skolen) mine barn er i bhg ennå,så vet ikke åssen ting er nå
Er ikke sånn lenger, hvertfall ikke her
 
De velger selv om de vil gå i tog :p har aldri falt meg inn å si at du MÅ gå. Er kun vår eldste det har vært aktuelt for dog... å et år ville han ikke. Jeg prøvde å presse litt men når han fortsatt ikke ville så nei ble det ikke slik. Året etter ville han gå igjen.
Sånn var det hjemme hos oss også når vi var små. Vi valgte selv. Å som regel valgte jeg å gå. Tror jeg to ganger ble hjemme å da hadde jeg mine grunner, ikke fordi jeg ikke gadd liksom :p
Vi gledet oss stort til å gå i tog husker jeg å det virker som det fortsatt er sånn at barna gleder seg i min omgangskrets i alle fall. Ikke hørt noe om at det skal være "ukult" å gå i tog
 
Han får selvfølgelig slippe. Alt som kan slippes får han slippe om han vil, vi sier aldri nei for å si nei, og tvinger ham ikke til å gjøre noe som ikke er nødvendig.
Det gjør vi ikke i yrket vårt som barnehagelærere heller; tvang skal kun brukes dersom barnets sikkerhet står i fare.

Så dine barn slipper unna med alt de ikke vil eller synes er kult nok?
Spør av ren nysgjerrighet :)
 
Alle går[emoji4][emoji106]
 
Så dine barn slipper unna med alt de ikke vil eller synes er kult nok?
Spør av ren nysgjerrighet :)

Han kommer ikke til å bli tvunget til noe som kun påvirker ham, men hvis han f.eks går i korps, og ikke synes det er så digg å stå opp kl.4 på morgenen 17.mai for å være med på flaggheising, kommer vi til å snakke med ham om "lagfølelse" og å stille opp for vennene sine, selvfølgelig.
Men, jeg kommer ikke til å tvinge ham, for det synes jeg ikke noe om. Det skal ikke være sånn at man stiller opp eller er med på ting fordi man blir tvunget. Ved å snakke om ting på forhånd på en ordentlig måte, pleier det ikke å være nødvendig heller. :)
Det blir nok av ting han må gjøre som han ikke kan velge, så hjemme får han velge der han kan. :)
 
Han kommer ikke til å bli tvunget til noe som kun påvirker ham, men hvis han f.eks går i korps, og ikke synes det er så digg å stå opp kl.4 på morgenen 17.mai for å være med på flaggheising, kommer vi til å snakke med ham om "lagfølelse" og å stille opp for vennene sine, selvfølgelig.
Men, jeg kommer ikke til å tvinge ham, for det synes jeg ikke noe om. Det skal ikke være sånn at man stiller opp eller er med på ting fordi man blir tvunget. Ved å snakke om ting på forhånd på en ordentlig måte, pleier det ikke å være nødvendig heller. :)
Det blir nok av ting han må gjøre som han ikke kan velge, så hjemme får han velge der han kan. :)

Vi ser nok veldig forskjellig på 17 mai, for det er for meg en veldig viktig dag, en dag vi feirer friheten/grunnloven vår som ikke er en selvfølge lenger :)
Så det er for oss veldig viktig å delta nettopp på en slik dag, en rett og slett selvfølge.

Det vil jo også påvirke andre når barna selv bestemmer at det er ukult å gå i tog, og det møter opp 3 barn fra hver klasse.. Blir jo ikke 17 mai til slutt da :)
Så er det hva legger man i ordet tvang, for på meg så virker det som du mener det er noe veldig negativt?
Mens jeg mener det er på samme måte som at barnet må gå på skolen. Eneste vi gjør er å snakke med barnet hvor viktig skolen er og at noen ting i livet er ikke morsomt akkurat der og da, men noe vi må likevel. Samme med tog på 17 mai, jobb når man er voksen osv :)
 
Ut barneskolen må de. På ungdomsskolen får de slippe om de heller vil se toget på barneskolen med søsken i.

Sånn i teorien.

I praksis er det eneste skolebarnet mitt i korpset så da har han ikke noe valg så lenge han fortsetter der.
 
Her i huset tvinger jeg ikke mitt barn til å gå i 17 mai tog. Ser ikke poenget med å tvinge mitt barn til å feire dagen med en skole, som H*n blir mobbet på og det blir ikke gjort noe med det.
 
Hadde vi bodd i Oslo hadde min hvertfall ikke blitt tvinger, der tar det jo mange timer før de er ferdige
Oslo hadde nok vært noe annet, men her er det snakk om det lokale toget som går 2/3 av skoleveien hans og tilbake..
 
Hadde dem blånektet helt og det var en god grunn for det som ikke kunne løses så hadde jeg ikke tvunget dem nei.
 
Han kommer ikke til å bli tvunget til noe som kun påvirker ham, men hvis han f.eks går i korps, og ikke synes det er så digg å stå opp kl.4 på morgenen 17.mai for å være med på flaggheising, kommer vi til å snakke med ham om "lagfølelse" og å stille opp for vennene sine, selvfølgelig.
Men, jeg kommer ikke til å tvinge ham, for det synes jeg ikke noe om. Det skal ikke være sånn at man stiller opp eller er med på ting fordi man blir tvunget. Ved å snakke om ting på forhånd på en ordentlig måte, pleier det ikke å være nødvendig heller. :)
Det blir nok av ting han må gjøre som han ikke kan velge, så hjemme får han velge der han kan. :)

Superenkelt om barnet begynner i korps da. 17. mai er obligatorisk så lenge du er korpsmedlem. Da holder det ikke å appellere til lagfølelse: det er så enkelt at vil du ikke stille opp 17 mai trenger du ikke stille opp de andre dagene heller.
Om det blir tvang eller ikke er sikkert et definisjonsspørsmål. Du har et valg, men det kommer med reaksjoner.
 
Back
Topp