Om barna ikke vil gå i 17.mai tog

Jeg har selv aldri likt å gå i tog så det faller ikke naturlig hos meg. Derfor går jeg ikke i tog med ungene. Om de har lyst kan vi såklart gjøre det.
 
Tenk om alle barn slutter å vifte med flagget, synge sanger, og gå i tog. Ville ikke vært mye igjen av 17 mai da? Vi feirer 17 mai av viktige grunner, så jeg ser på det som vår plikt å feire grunnloven vår, vår nasjonaldag er unik og viktig å føre de tradisjonene videre :)
Så barna mine må gå uansett ja:)

Vi feirer 17. mai selv om vi ikke går i tog. Det er stor tilstelning ved bhg/skolen med mat og leker der vi er først før vi reiser til svigers og spiser rømmegrøt. Før vi går ut står gjerne nrk1 på på tv'en mens vi spiser frokost og tar på festantrekkene. :)
 
Vi feirer 17. mai selv om vi ikke går i tog. Det er stor tilstelning ved bhg/skolen med mat og leker der vi er først før vi reiser til svigers og spiser rømmegrøt. Før vi går ut står gjerne nrk1 på på tv'en mens vi spiser frokost og tar på festantrekkene. :)

Så hva blir igjen av våre spesielle feiring om alle valgte deres måte, droppet barnetoget? Da var det kanskje ingen vits å se på NRK der ingen barn viftet med flagget eller sang nasjonalsangen lenger. Det viser seg at svært mange barn i barneskolen kan ikke engang nasjonalsangen vår, vi som oppdrar barn i dag er ganske historieløse og lærer heller ikke bort tradisjonene våre og det som gjør 17 mai til en spesiell dag som andre misunner oss. Trist :(
 
Så hva blir igjen av våre spesielle feiring om alle valgte deres måte, droppet barnetoget? Da var det kanskje ingen vits å se på NRK der ingen barn viftet med flagget eller sang nasjonalsangen lenger. Det viser seg at svært mange barn i barneskolen kan ikke engang nasjonalsangen vår, vi som oppdrar barn i dag er ganske historieløse og lærer heller ikke bort tradisjonene våre og det som gjør 17 mai til en spesiell dag som andre misunner oss. Trist :(

Etter de voldsomme togene på tv år etter år er jeg ikke bekymret. Fordi jeg ikke går i tog betyr ikke at alle slutter. Og her lærer vi ungene både tradisjoner og sanger om 17. mai. Idag har vi hatt mini 17.mai hvor vi har gått i tog rundt bhg og skolen, lest historie om hvorfor vi feirer, sunget nasjonalsangen(alle barna, til og med de minste kunne teksten), spist pølse med brød og kake pyntet med bær som avbildet flagget vårt, og i de siste ukene har vi lest i bok om 17 mai og laget dekorasjoner. Til og med malt på vinduene med norske flagg.

Hos oss er jeg ikke redd feiringen forsvinner. Hva folk i andre deler av landet gjør rår ikke jeg over.
 
Her går vi i tog. Det velger man ikke bort.

Her er det først barnehagetog, med alle (30) bhg i byen, og vi snakket senest om det i dag vi få som dukket opp fra frøkna sin bhg; det var begredelig dårlig oppmøte fra vår bhg, rett og slett dårlig. Jeg synes at en sånn viktig dag for Norge skal prioriteres med å delta.

Eldste gikk i skoletoget her, alle barneskolene, de 3 ungdomsskolene, videregående, de to folkehøgskolene og tilogmed høgskolen deltar i toget. Veldig godt oppmøte på skolene, selv om sikkert mange ikke stilte.

I klassen til eldste (2.trinn) var det vel 2 av 19 som ikke gikk.
 
Barnehagen har vi ikke gått med på noen år, da trumfer skoletoget. Her er ikke eget tog for bhg, men de går med skoletoget i den kretsen de ligger. Og vi har bhg i annen skolekrets enn vi bor. Men neste år har vi to i skoletoget og ei som går i den bhg som går bak så da går vi i tog alle sammen. En i korpset, ei i første klasse, ei i bhg med en eller to voksne, om ikke en av oss må gå med klassen eller korpset. (hmm, definitivt, til neste år må jeg ha fått meg nye bunadssko, jeg har gnagsår, og i år så jeg på toget)
 
Back
Topp