Lillafrosk vil ha rumpetroll nr. 2!

23+0!
Den magiske grensen for å kunne redde prematurfødte! Heretter teller hver eneste dag veldig. Overlevelsessjansen pr i dag er vel nede på 29%, og hver eneste ekstra dag teller godt på muligheten for overlevelse, og risikoen for senskader. Så.. Hvor stor sjanse lillebror har i praksis er uvisst, men i teorien har han en overlevelsessjans ved fødsel.

Fant denne fra babyverden:
"Overlevelsen har ikke endret seg så mye siden forrige studie i 1999-2000. Av de som blir født levende er sjansen for å overleve nå slik:

Uke 23 – 29 %

Uke 24 – 56 %

Uke 25 – 84 %

Uke 26 – 90 %"
Så. Innen ei uke er sjansen for at alt går fint UANSETT ved fødsel e.l., større enn at det ikke går bra.



Neste delmål er 3. Mai. Da er det bare 3 mnd igjen til termin, og jeg "har lov" til å hente ut babypakker. Deretter et mål på 30 uker, som er 22. Mai. Det er på en måte litt greit å ha noe å se frem til hele tiden. Å kun kikke etter termindatoen blir så lenge.

Mulig jeg høres pessimistisk ut ved å sette små mål, og glede meg over overlevelsesgrensene og slikt..? Men det er ikke sånn ment. Jeg tror ikke at babyen blir å komme såpass tidlig, og er heldigvis ikke konstant nervøs for at det skal skje. Jeg bare liker å sette små mål, og synes det er betryggende å vite at DERSOM noe skjer, så har han en sjanse.

Når vi prøvde, ble det nemlig vanskelig å se for seg at man tilslutt skulle klare ende opp med en frisk liten baby som resultat. Og jeg sliter enda litt med å innse akkurat det. Men, det begynner synke inn. Og det hjelper å være over den grensen [emoji4]
Veldig enig med deg. Jeg og har hatt slike milepæler, og det føles godt å straks være i uke 31 nå, også er jeg så glad for at alt har gått så fint. En periode var jeg sikker på jeg skulle føde veldig prematurt selv om alt har sett bra ut hele veien, sikkert bare en irrasjonell frykt. Så, selv om man ikke bekymrer seg hele tiden er det likevel litt godt å komme nærmere og nærmere målet, spesielt etter "lang" prøvetid og humper i veien ❤ syns ikke det er lenge siden vi heiet på hverandre i prøveforumet, nå er vi begge kommet så langt! Masse lykke til videre med den fine prinsen din ❤ det er så fortjent!
 
Veldig enig med deg. Jeg og har hatt slike milepæler, og det føles godt å straks være i uke 31 nå, også er jeg så glad for at alt har gått så fint. En periode var jeg sikker på jeg skulle føde veldig prematurt selv om alt har sett bra ut hele veien, sikkert bare en irrasjonell frykt. Så, selv om man ikke bekymrer seg hele tiden er det likevel litt godt å komme nærmere og nærmere målet, spesielt etter "lang" prøvetid og humper i veien [emoji173] syns ikke det er lenge siden vi heiet på hverandre i prøveforumet, nå er vi begge kommet så langt! Masse lykke til videre med den fine prinsen din [emoji173] det er så fortjent!

Kommet langt nå, da :D
Det er ikke alltid grunn til at man går og bekymrer seg for sånt, men milepælene er kjekke å ha.
Tusen takk [emoji173]️
 
Kommet langt nå, da :D
Det er ikke alltid grunn til at man går og bekymrer seg for sånt, men milepælene er kjekke å ha.
Tusen takk [emoji173]️
Nei. Det er nok ikke det, innerst inne tror jeg at jeg faktisk går over termin og blir veldig overrasket om det skulle skje meg noe nå de kommende dagene, men samtidig vet man så godt at det skjer og man kan aldri være sikker. Da er det godt med sånne milepæler ❤ Jeg har bekymret meg masse, mye har vært helt ubegrunnet, men kommer nok av tidligere erfaringer og redselen for at det på nytt skal gå galt :/ er nok veldig vanlig hos vi som har opplevd mye på veien/prøvd lenge.
 
Nei. Det er nok ikke det, innerst inne tror jeg at jeg faktisk går over termin og blir veldig overrasket om det skulle skje meg noe nå de kommende dagene, men samtidig vet man så godt at det skjer og man kan aldri være sikker. Da er det godt med sånne milepæler [emoji173] Jeg har bekymret meg masse, mye har vært helt ubegrunnet, men kommer nok av tidligere erfaringer og redselen for at det på nytt skal gå galt :/ er nok veldig vanlig hos vi som har opplevd mye på veien/prøvd lenge.

Jeg fødte jo prematurt sist, dog ikke mer enn 5 uker, men. Ja. Så tror det ligger litt der også. Gikk jo veldig greit den gang, så satte ikke skrekken i meg, men.. Da vet jeg jo godt at det er mulig å føde for tidlig.

Men mye ubegrunnet. Jeg bare.. Er så forelsket i lille babyen. Ser på ul-bildet, og han er såå fin. Så.. Det bare må gå bra.
 
  • Liker
Reactions: CH_
Herlig å lese [emoji4]
Jeg er en som alltid tror ting kommer å hå bra, den evige optimisten [emoji39]
Men jeg har og ofte delmål, eller blir reisen så lang! Og jeg er ganske utålmodig av meg [emoji6]
Det er godt å vite at han har sjanser å overleve om han kommer da, men fint om han blir der inne litt til [emoji39]
Har du begynt å shoppe/ordne rom og barnevogn mm da? [emoji4]
 
Herlig å lese [emoji4]
Jeg er en som alltid tror ting kommer å hå bra, den evige optimisten [emoji39]
Men jeg har og ofte delmål, eller blir reisen så lang! Og jeg er ganske utålmodig av meg [emoji6]
Det er godt å vite at han har sjanser å overleve om han kommer da, men fint om han blir der inne litt til [emoji39]
Har du begynt å shoppe/ordne rom og barnevogn mm da? [emoji4]

Jeg trooor, håper det går bra. Tipper ikke på ekstremprematur liksom.. Men det er muligheter at han kommer litt for tidlig.. Har satt en gjett på 37 uker da. Det er fin tid.

Er ferdig med shopping.. Eller, må ha stellebord og bilstol. Men har alt ellers.
Rommet får vi ikke stelt i stand enda. Aner ikke hvor vi skal bo enda engang, kan bare ikke være her.
Men uansett blir det jo være seng på vårt rom i starten uansett.
 
Jeg trooor, håper det går bra. Tipper ikke på ekstremprematur liksom.. Men det er muligheter at han kommer litt for tidlig.. Har satt en gjett på 37 uker da. Det er fin tid.

Er ferdig med shopping.. Eller, må ha stellebord og bilstol. Men har alt ellers.
Rommet får vi ikke stelt i stand enda. Aner ikke hvor vi skal bo enda engang, kan bare ikke være her.
Men uansett blir det jo være seng på vårt rom i starten uansett.

Så dere må flytte? Bare pga babyen eller skulle dere flytte uansett?
Godt å ha ting i orden, det betyr jo at du og tror at ting går bra innerst inne [emoji6]
Så får du vel se ut hva du vil ha for stol og stellebord å se etter tilbud [emoji1]
 
Så dere må flytte? Bare pga babyen eller skulle dere flytte uansett?
Godt å ha ting i orden, det betyr jo at du og tror at ting går bra innerst inne [emoji6]
Så får du vel se ut hva du vil ha for stol og stellebord å se etter tilbud [emoji1]

Må nok helst flytte uansett. Råte i en vegg.. Men er også for lite her.. Søkt husbanklån. Skulle få svar innen en måned, eller evt beskjed. Den måneden gikk ut forrige tirsdag. -.-
Var på visning i dag på et sted, men der.. Det er ikke mobildekning eller internettmuligheter... Må ha det. Funker dårlig uten.

Veldig lyst på en 0-25 kg bilstol, må bare finne noen jeg liker. Og stellebord/kommode.. Så kan det være hva som helst. Tenkte på å finne på ikea eller noe, men pga frakt må det veie under 20 kg i alle fall.. Vanlige kommoder blir over to tusen i frakt..!
 
Må nok helst flytte uansett. Råte i en vegg.. Men er også for lite her.. Søkt husbanklån. Skulle få svar innen en måned, eller evt beskjed. Den måneden gikk ut forrige tirsdag. -.-
Var på visning i dag på et sted, men der.. Det er ikke mobildekning eller internettmuligheter... Må ha det. Funker dårlig uten.

Veldig lyst på en 0-25 kg bilstol, må bare finne noen jeg liker. Og stellebord/kommode.. Så kan det være hva som helst. Tenkte på å finne på ikea eller noe, men pga frakt må det veie under 20 kg i alle fall.. Vanlige kommoder blir over to tusen i frakt..!
det er noe rart det der at man alltid skal flytte når man er gravid :p eller maaaange som gjør det. Husker jordmor jeg var til med storebror, hun sa "det er så typisk at de skal flytte når de blir gravide" og himlet med øyene... "hvorfor kan man ikke bare bo der man bor?" (jeg likte ikke henne)
men er det såååå dyrt med frakt asså? Klart, det går jo både på vekt og postnummer, for når jeg la en hyllesekjon fra Kallax i handlekurven nå nettopp (2x4 rom) så økte frakten fra 89 til 189 eller noe....
Ikke mobil eller internet?? Hvordan kan man bo der??! :p hehe, jeg er litt for modern av meg jeg for å klare det, men tenker meg at dere og trenger det for å fungere ;) Får håpe dere finner noe annet snart da :)
 
det er noe rart det der at man alltid skal flytte når man er gravid [emoji14] eller maaaange som gjør det. Husker jordmor jeg var til med storebror, hun sa "det er så typisk at de skal flytte når de blir gravide" og himlet med øyene... "hvorfor kan man ikke bare bo der man bor?" (jeg likte ikke henne)
men er det såååå dyrt med frakt asså? Klart, det går jo både på vekt og postnummer, for når jeg la en hyllesekjon fra Kallax i handlekurven nå nettopp (2x4 rom) så økte frakten fra 89 til 189 eller noe....
Ikke mobil eller internet?? Hvordan kan man bo der??! [emoji14] hehe, jeg er litt for modern av meg jeg for å klare det, men tenker meg at dere og trenger det for å fungere ;) Får håpe dere finner noe annet snart da :)

Ikke sant, typiske greier [emoji28]
Fikk forresten beskjed her i stad at.. Vel. Det er en i nabolaget nær mamma som eier et hus, som vi har sett litt langt etter. Kompis av stepappa. Og det KAN hende vi kan få lov til å leie der, og evt kjøpe senere. :) Er bare 2 soverom i den etg vi kan få leie, men.. Holder i massevis i starten..

Hun høres forresten ut som en sur jordmor, og jeg likte henne heller ikke basert på det du skrev [emoji28]

Og ja. Over 20kg = over 2000 i frakt. Så må være et enkelt stellebord derfra i alle fall.. :/

Og ja, si det. Det kan hende man kan få Internett der, men.. Dekningen var på absolutt null.. Håper heller vi kan få fast Internett der vi flytter. Mobilt bredbånd som vi har her, er egentlig litt uholdbart.
 
24 uker på vei i dag!

Var i byen i dag og tok blodprøvene (rhesus-prøvene) på legekontoret. Møtte etterpå ei venninne på café, og deretter gikk litt rundt på senteret. Måtte finne bursdagsgave til søstrene mine, som har bursdag begge to i løpet av de neste 8 dagene.. Surret mye, og måtte ta masse sittepauser. Inne på bokhandleren måtte jeg rett og slett bare parkere ræva på gulvet. Ble så ufattelig svimmel..
Møtte også på bestefar og onkel.
Bestefar lurte på når krabaten meldte ankomst, hvorpå jeg bare svarte "ila sommeren". Fikk beskjed om at vuggen var ferdig og i orden nå [emoji106]
Onkel hadde egentlig ikke fått med seg at jeg var gravid i det hele tatt, så da han spurte, sa jeg når terminen var. Bestefar utbrøt sjokkert "AUGUST? Jeg var sikker på at det måtte være juni eller noe.. Det er altså bare en?" [emoji23]
Vel, til hans forsvar, er jeg blitt gedigen.

699d21a1ac96ab6b0f2b498800b6eca3.jpg


Tar meg heldigvis ikke nær av det, og svarte bare at jeg ble fort stor forrige gang også [emoji14]
Magen min popper greit ut. Sånn er det bare. Det har jo ingenting med MEG å gjøre, sånn sett. Det er jo bare sånn graviditetene mine er [emoji106]
 
24 uker på vei i dag!

Var i byen i dag og tok blodprøvene (rhesus-prøvene) på legekontoret. Møtte etterpå ei venninne på café, og deretter gikk litt rundt på senteret. Måtte finne bursdagsgave til søstrene mine, som har bursdag begge to i løpet av de neste 8 dagene.. Surret mye, og måtte ta masse sittepauser. Inne på bokhandleren måtte jeg rett og slett bare parkere ræva på gulvet. Ble så ufattelig svimmel..
Møtte også på bestefar og onkel.
Bestefar lurte på når krabaten meldte ankomst, hvorpå jeg bare svarte "ila sommeren". Fikk beskjed om at vuggen var ferdig og i orden nå [emoji106]
Onkel hadde egentlig ikke fått med seg at jeg var gravid i det hele tatt, så da han spurte, sa jeg når terminen var. Bestefar utbrøt sjokkert "AUGUST? Jeg var sikker på at det måtte være juni eller noe.. Det er altså bare en?" [emoji23]
Vel, til hans forsvar, er jeg blitt gedigen.

699d21a1ac96ab6b0f2b498800b6eca3.jpg


Tar meg heldigvis ikke nær av det, og svarte bare at jeg ble fort stor forrige gang også [emoji14]
Magen min popper greit ut. Sånn er det bare. Det har jo ingenting med MEG å gjøre, sånn sett. Det er jo bare sånn graviditetene mine er [emoji106]

Off, ikke noe greit med svimmelheten, men så bra du tar litt pauser underveis!! Flott mage da ❤️
 
Veldig fin mage [emoji4]
Du får ta ting med ro! [emoji6] begynner du å komme i mål med babyting? Og gleder seg snuppa til å bli storesøster? [emoji4]
 
Off, ikke noe greit med svimmelheten, men så bra du tar litt pauser underveis!! Flott mage da [emoji173]️
Ja, funker greit med pauser [emoji3]
Hehe.. Føler meg helt enorm. I dag når jeg skulle handle, slet jeg veldig med å få tak i det i bunnen av handlevognen [emoji23] Måtte vippe meg skikkelig over..
Veldig fin mage [emoji4]
Du får ta ting med ro! [emoji6] begynner du å komme i mål med babyting? Og gleder seg snuppa til å bli storesøster? [emoji4]
Takk [emoji4] Babyting har vært i orden lenge egentlig, nå, mangler bare bilsete og kommode :)
L gleder seg litt, men hun aner jo ikke helt hva hun går til [emoji28]
 
24 uker på vei i dag!

Var i byen i dag og tok blodprøvene (rhesus-prøvene) på legekontoret. Møtte etterpå ei venninne på café, og deretter gikk litt rundt på senteret. Måtte finne bursdagsgave til søstrene mine, som har bursdag begge to i løpet av de neste 8 dagene.. Surret mye, og måtte ta masse sittepauser. Inne på bokhandleren måtte jeg rett og slett bare parkere ræva på gulvet. Ble så ufattelig svimmel..
Møtte også på bestefar og onkel.
Bestefar lurte på når krabaten meldte ankomst, hvorpå jeg bare svarte "ila sommeren". Fikk beskjed om at vuggen var ferdig og i orden nå [emoji106]
Onkel hadde egentlig ikke fått med seg at jeg var gravid i det hele tatt, så da han spurte, sa jeg når terminen var. Bestefar utbrøt sjokkert "AUGUST? Jeg var sikker på at det måtte være juni eller noe.. Det er altså bare en?" [emoji23]
Vel, til hans forsvar, er jeg blitt gedigen.

699d21a1ac96ab6b0f2b498800b6eca3.jpg


Tar meg heldigvis ikke nær av det, og svarte bare at jeg ble fort stor forrige gang også [emoji14]
Magen min popper greit ut. Sånn er det bare. Det har jo ingenting med MEG å gjøre, sånn sett. Det er jo bare sånn graviditetene mine er [emoji106]
Kjipt at folk skal kommentere sånn, men sånn er det vel bare, folk er forskjellige :)

Synes du har veldig fin mage jeg [emoji7] Litt glad for at min ikke er like stor enda, fordi jeg liker fortsatt at det er mulig å skjule det litt på jobb. Men så er jeg jo flere uker etter deg fortsatt også ;)
 
Kjipt at folk skal kommentere sånn, men sånn er det vel bare, folk er forskjellige :)

Synes du har veldig fin mage jeg [emoji7] Litt glad for at min ikke er like stor enda, fordi jeg liker fortsatt at det er mulig å skjule det litt på jobb. Men så er jeg jo flere uker etter deg fortsatt også ;)
Som sagt, så bryr det meg ikke stort [emoji28]
Vet det er PGA babyen, og ikke pga meg. Og vet at det er store individuelle forskjeller. At andre ikke har det helt på plass, er ikke mitt problem. [emoji14]

Liker at magen er synlig! Selv om den godt kunne vært mindre, for min del. Blir jo veldig stor og tung.. Men det er som det er :)
 
4a2c5c7f275df6326dd584f3b89f30d4.jpg


25 uker! Nå er sjansen for levende baby, selv ved fødsel, ganske så stor! [emoji7]
Tre uker igjen av dette trimesteret, bare :eek:
 
Back
Topp