JOD

Bamsemums- 19’+21’+23’

Forumet er livet
Junibarna 2019
Vårspirene 2021
✨️Julestjernene2023✨️
Hei dere!

Er det noen som tar Jod tilskudd her? Hørte på NRK P1 om hvor mange unge norske kvinner som hadde jodmangel og at dette kan gjøre det problematisk å bli gravid/under graviditeten.

Noen som har undersøkt dette hos lege?

Leste så på helsedirektoratets sider og der anbefaler de:

«I tillegg til folat, bør du ta et daglig kosttilskudd med 150 mikrogram jod dersom du:

har et lavere daglig inntak enn 6 dl melk/yoghurt (men spiser hvit saltvannsfisk regelmessig),

eller

spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig får i deg mindre enn 8 dl melk/yoghurt per dag.

På samme måte som for folat, bør jod tas så tidlig som mulig i svangerskapet, og aller helst før du blir gravid. Det er en fordel om du har god jodstatus før du blir gravid.

For mye jod kan være uheldig, og inntak på mer enn 600 mikrogram per dag bør unngås.»

Hvordan skal man tolke dette? Hvis jeg oppfyller kriterier om lavere inntak en 6dl melk/yoghurt så burde jeg ta selv om jeg ikke har sjekket om jeg har mangel? Sånn som vi gjør med folat. Eller burde man her sjekke nivå hos lege først? Hvis det er tilfelle ville de vel skrevet det.

Hilsen skeptisk til å ta for mye av noe!
 
Tar ingen tilskudd av noe før legen min sier jeg skal det.
 
Jeg begynte med jod for noen måneder siden. Har ikke sjekket jodmangel hos legen men drikker ikke melk (utenom litt litago en sjelden gang og spiser litt ost) eller spiser yoghurt og lite fisk.
 
Jeg hadde kritisk lavt nivå, halvparten av minimum for mange år siden. Har tatt tilskudd siden da. Spiser i tillegg hvit fisk ca en gang i uka og noe melkeprodukter. Man kan også tilsette jodmel i mat, for eksempel brøddeigen. Fås kjøpt på helsekost.

Det finnes en jod-kalkulator på nett.

Dette med jodmangel er veldig nytt. frem til nylig sa man at det var sjelden i Norge. Men det er ikke det. Helsedirektoratet har skrevet om det på sine sider. Jeg gjetter at det ikke er noe som alle fastleger har fått med seg.
 
Jeg begynte med jod for noen måneder siden. Har ikke sjekket jodmangel hos legen men drikker ikke melk (utenom litt litago en sjelden gang og spiser litt ost) eller spiser yoghurt og lite fisk.

Jeg er laktoseintolerant så får ikke i meg noe meieriprodukter og når det er fisk er det nesten alltid laks. Sånn som jeg da leser anbefalingen så burde jeg ta jod. Er du ikke enig?
 
Jeg hadde kritisk lavt nivå, halvparten av minimum for mange år siden. Har tatt tilskudd siden da. Spiser i tillegg hvit fisk ca en gang i uka og noe melkeprodukter. Man kan også tilsette jodmel i mat, for eksempel brøddeigen. Fås kjøpt på helsekost.

Det finnes en jod-kalkulator på nett.

Dette med jodmangel er veldig nytt. frem til nylig sa man at det var sjelden i Norge. Men det er ikke det. Helsedirektoratet har skrevet om det på sine sider. Jeg gjetter at det ikke er noe som alle fastleger har fått med seg.

Ja, jeg har skjønt at dette er nytt. Hvis dette var noe man måtte sjekke via fastlegen så ville vel ikke helsedirektoratet gått ut med slike tommelfingerregel som de har gjort? Da ville de vel skrevet sjekk med lege først.

Jeg er laktoseintolerant så får ikke i meg meieriprodukter og jeg spiser kanskje hvit fisk 1 gang i måneden. Her går det mest i laks. Saltet vårt inneholder jod, men det er vel den eneste kilden for meg og det er veldig lite i forhold til anbefalingene.
 
Jeg er laktoseintolerant så får ikke i meg noe meieriprodukter og når det er fisk er det nesten alltid laks. Sånn som jeg da leser anbefalingen så burde jeg ta jod. Er du ikke enig?
Enig med deg at du burde ta jod :) Jeg tåler ikke så mye melk og her blir det torsk en gang i blandt. Har tatt den jodkalkulatoren tidligere og fikk opp at jeg får for lite jod så da begynte jeg med tilskudd.
 
Bare husk å sjekk innhold i evt multivitamin dersom man tar det :happy: Jeg tar multivitamin med omega 3 fra Nycoplus, der er det 150 mikrogram jod inkludert i dagsdosen.. For det blir jo fort for mye dersom man tar multivitamin og i tillegg tar ekstra tilskudd :)
 
Bare husk å sjekk innhold i evt multivitamin dersom man tar det :happy: Jeg tar multivitamin med omega 3 fra Nycoplus, der er det 150 mikrogram jod inkludert i dagsdosen.. For det blir jo fort for mye dersom man tar multivitamin og i tillegg tar ekstra tilskudd :)

Jepp! Tar ikke multivitamin. Tar «bare» folat, vitamin D, omega-3, B-kompleks, betakaroten for det gule legemet, zinc for å bedre celledelingen, magnesium mot kramper, selen også for å styrke cellene i kroppen og q10 for eggene mine [emoji13] Har sjekket nivå av dette før jeg begynte og hadde ikke mangel på noe, men lå i nedre sjiktet så da ble jeg rådet til å ta dette på Frøyaklinikken. Er en fordel å ha litt høyere verdier av noe av dette når man prøver visstnok. Har diskutert det med gyn også og han sa det var helt greit å ta det hvis jeg ville.

Nå blir det jod også [emoji849] Koster en formue alt dette, men når skolemedisinen ikke strekker til og finner årsaken til abortene mine, så føler jeg at jeg må gjøre noe mer og da tyr jeg til litt alternative metoder som de tilbyr på Frøyaklinikken [emoji6]
Skal gi det en sjans hvertfall [emoji4]
 
Back
Topp