Hva er grunn nok til å snu barna i bilstolen for tidlig?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Det «rådet» der kan du ta selv. Kjeft funker sjelden, man kommer alltid lengst med en hyggelig tone uten sarkasme

Men problemet med bilstol tråder er jo at de som snur går rett i forsvar slenger dritt og kaller de som har satt seg inn i dette for bedrevitere. Uansett hvilken fremtoning man har så vil det aldri være bra nok for den som snur vet at dette ikke er riktig innerst inne.
Denne tråden her er ett perfekt eksempel på det. Det var masse nedsettende skriving om personer som har satt seg inn i bilsikring, det var snakk om at jeg blir halshogd osv lenge før noen i det hele tatt hadde skrevet noe til disse personene. For å være ærlig med deg så synes jeg de som «snur» (om jeg skal kalle de det) er de som er utrolig stygge med mennesker med kunnskap, det var ikke motsatt i denne tråden.
Det er finnes grunner for å snu «tidligere», men man snur ikke en på 2 år. Vi burde vite bedre i dag synes jeg. Jeg fikk barn i 2008, allerede da var vi ganske opplyste og jeg har mye å takke dette forumet for, jeg lærte enormt og mine barn sitter lenge bakovervendt nettopp fordi det er sikrest :)
 
Setter stor pris på en god diskusjon, men det har utviklet seg litt videre til en litt utrivelig stemning her nå.
Jeg har ryddet litt bakover i tråden, og ber om at dere holder diskusjonen saklig fremover. Argumenter og diskuter så mye dere vil, men unngå personkarakteristikker og personangrep, og ellers litt sånn halvveis utrivelige kommentarer rett mot motparten som person.
 
Da skal jeg passe på å ikke bruke humor eller vidd, eller komme med flere tiltrengte råd til deg jeg, så slipper du irritere deg mer. :)

Hva tjener du på å ha denne tonen? Må jo lure. Du og jeg er uenige, noe som er helt innafor, jeg har aldri sagt at ikke bakovervendt sikring er best, jeg har vel heller skrevet at det er svært få grunner til å snu, det jeg har skrevet derimot er at jeg er en av de som følte jeg måtte snu tidlig og med god grunn, dette var en virdering jeg tok og som jeg står for 100% og jeg har full forståelse for andre som evt er i samme situasjon, jeg syns det er trist at man ikke kan være åpen om slikt uten å bli halshugd, og jeg syns det er trist at mange (deriblandt du) er så krasse og frekke i talen rundt dette tema. Jeg blir ikke hårsår, jeg får ikke høyt blodtrykk men jeg føler en trang til å snakke tilbake mot slikt fordi man fint kan formidle god info på en fin måte uten sarkasme og frekke kommentarer
 
Men problemet med bilstol tråder er jo at de som snur går rett i forsvar slenger dritt og kaller de som har satt seg inn i dette for bedrevitere. Uansett hvilken fremtoning man har så vil det aldri være bra nok for den som snur vet at dette ikke er riktig innerst inne.
Denne tråden her er ett perfekt eksempel på det. Det var masse nedsettende skriving om personer som har satt seg inn i bilsikring, det var snakk om at jeg blir halshogd osv lenge før noen i det hele tatt hadde skrevet noe til disse personene. For å være ærlig med deg så synes jeg de som «snur» (om jeg skal kalle de det) er de som er utrolig stygge med mennesker med kunnskap, det var ikke motsatt i denne tråden.
Det er finnes grunner for å snu «tidligere», men man snur ikke en på 2 år. Vi burde vite bedre i dag synes jeg. Jeg fikk barn i 2008, allerede da var vi ganske opplyste og jeg har mye å takke dette forumet for, jeg lærte enormt og mine barn sitter lenge bakovervendt nettopp fordi det er sikrest :)

Les litt bakover. Syns du jeg har vært frekk eller frontet feil sikring på noen måte?
 
Les litt bakover. Syns du jeg har vært frekk eller frontet feil sikring på noen måte?

Synes flere av de som har skrevet om at de har snudd tidlig var skrevet negative ting om de som kun ønsker barnets beste. For det er mange som kun bare snur fordi egentlig uten grunn. Å bli opplyst om noe er aldri galt. Og kalle de som sitter med kunnskap for bedrevitere f.eks er ikke pent.
Jeg synes verken man skal halshogge eller kalle noen bedrevitere. Men den «siden» som kommer dårlig ut i denne tråden er de som synes det er helt greit at barn blir snudd i bilen.
Du har qoutet flere å sagt deg enig så da er vel du enig at folk med kunnskap, som formidler sin kunnskap, som prøver å hindre folk i å snu små barn er personer som er bedrevitere. Så for å svare på spørsmålet ditt så er du også en av de som snakket negativt om noen før noen i det hele tatt hadde sagt noe til de som har snudd sine barn. Slik jeg har oppfattet både deg og andre i denne tråden etter å ha lest hele tråden. Vi skal bry oss med andre, viktig at vi gjør det og kanskje man da kan redde ett barn eller to i en bilulykke.
 
Hadde før en mening om at folk må få snu når de vil.
Så meldte jeg meg inn i gruppa på Facebook - og lærte brått en hel haug og følte meg MYE mer opplyst.
Nå har jeg endret mening, og kommer aldri til å snu mine barn før de er minst 4 år gammel. Og jeg må si at det knyter seg i magen når jeg leser om alle som snur før.
 
Ja, men det er dessverre nok av dem å "vår" generasjon som ikke vet nok, og nekter å lære nye/flere ting også. ;)
Er jo ganske grei informasjon å finne på trygg trafikk, og ganske mange andre steder. Babyverden har vel til og med en podcast om tema, hvor passasjersetet foran nevnes som godt alternativ.
 
Synes flere av de som har skrevet om at de har snudd tidlig var skrevet negative ting om de som kun ønsker barnets beste. For det er mange som kun bare snur fordi egentlig uten grunn. Å bli opplyst om noe er aldri galt. Og kalle de som sitter med kunnskap for bedrevitere f.eks er ikke pent.
Jeg synes verken man skal halshogge eller kalle noen bedrevitere. Men den «siden» som kommer dårlig ut i denne tråden er de som synes det er helt greit at barn blir snudd i bilen.
Du har qoutet flere å sagt deg enig så da er vel du enig at folk med kunnskap, som formidler sin kunnskap, som prøver å hindre folk i å snu små barn er personer som er bedrevitere. Så for å svare på spørsmålet ditt så er du også en av de som snakket negativt om noen før noen i det hele tatt hadde sagt noe til de som har snudd sine barn. Vi skal bry oss med andre, viktig at vi gjør det og kanskje man da kan redde ett barn eller to i en bilulykke.

Jeg trodde jeg var klar på meningen min der, jeg syns info er supert men når noen tar en valg som andre ikke liker basert på egen risikovurdering så syns jeg man kan spare seg de frekke kommentarene, de kommentarene kom jo i denne tråden, ja det ble snakket om før de kom og det er jeg enig i er en uting. Der er jeg enig. Jeg syns ikke man skal føle seg som en dprlig forelder fordi man tok et valg som går i mot det flertallet mener ol man selv har kunnskap og tok valget utifra egen situasjon. Jeg har selv vært der så derfor jeg føler sterkt rundt det.

For meg handler det om måten info kommer ut på, dessverre er det mange bilsikringsentusiaster som snakker på en veldig krass og lite hyggelig måte, det mener jeg man ikke kommer noen vei med.
 
Jeg lurer på hva som skjer hvis dert blir påbudt å ha barn bakovervendt lengre.....

Det håper jeg det blir men jeg håper også man kan søke via lege om å få attest til å snu av enkelte grunner[emoji5]
 
Det


Hvorfor snu når det ikke er noen grunn da? :)
Jeg har mine grunner. Men jeg har ikke ork å bruke andre sin tid på dette forumet til å kverulere med meg om hva som er riktig for meg og mine:)
 
Jeg trodde jeg var klar på meningen min der, jeg syns info er supert men når noen tar en valg som andre ikke liker basert på egen risikovurdering så syns jeg man kan spare seg de frekke kommentarene, de kommentarene kom jo i denne tråden, ja det ble snakket om før de kom og det er jeg enig i er en uting. Der er jeg enig. Jeg syns ikke man skal føle seg som en dprlig forelder fordi man tok et valg som går i mot det flertallet mener ol man selv har kunnskap og tok valget utifra egen situasjon. Jeg har selv vært der så derfor jeg føler sterkt rundt det.

For meg handler det om måten info kommer ut på, dessverre er det mange bilsikringsentusiaster som snakker på en veldig krass og lite hyggelig måte, det mener jeg man ikke kommer noen vei med.

Og det er svært mange foreldre som ikke tar risikovurdering når de snur barna sine, de snur de av latskap som jeg vil kalle det.
Dårlig plass i bil, mannen min er for lang, ungen gråt osv. Da tenker jeg at da har man virkelig ikke satt seg inn i farene med å snu. Og da er det helt greit at man får beskjed om farene, det jeg da opplever er at de som opplyser blir oppfattet som krasse, frekke og er lite hyggelig. Men egentlig så handler det kun om følelsen til den som snur som føler at mitt valg må forsvares og etter ti år her så er det egentlig dårlig samvittigheten til den som snudde som har vært problemet. Jeg har sett svært få «stygge» kommentarer(noen ja, men få), men jeg ser at man gir fakta. Og fakta er at barnet har større sjanse for å dø, fakta er at det er at det er ti ganger bedre med knekte bein enn knekt nakke osv. Men fakta oppleves som lite hyggelig. Hvorfor? Jo fordi man vet den personene har rett.
Men det er godt du ser hva jeg mener for her var egentlig ingen som var frekke eller stygge mot noen ,bortsett fra de som har snudd barna sine. Kunnskap er en flott ting og jeg synes flere burde ta til seg den kunnskapen.
Du har jo heller ikke snudd dine to siste og du sier det er best med bakovervendt, men jeg synes vi skal tåle å høre grunnene til hvorfor det er best uten at man får høre at man er en bedreviter.
 
Dette handler om barn som sitter forovervendt.
Når airbag er skrudd av, og barnet sitter bakovervendt, er forsetet like trygt. (I nyere biler.)
Dersom du ser på min neste post viser den til en gjennomgang av forskning som sier det motsatte - baksetet er alltid tryggest.
 
Og det er svært mange foreldre som ikke tar risikovurdering når de snur barna sine, de snur de av latskap som jeg vil kalle det.
Dårlig plass i bil, mannen min er for lang, ungen gråt osv. Da tenker jeg at da har man virkelig ikke satt seg inn i farene med å snu. Og da er det helt greit at man får beskjed om farene, det jeg da opplever er at de som opplyser blir oppfattet som krasse, frekke og er lite hyggelig. Men egentlig så handler det kun om følelsen til den som snur som føler at mitt valg må forsvares og etter ti år her så er det egentlig dårlig samvittigheten til den som snudde som har vært problemet. Jeg har sett svært få «stygge» kommentarer(noen ja, men få), men jeg ser at man gir fakta. Og fakta er at barnet har større sjanse for å dø, fakta er at det er at det er ti ganger bedre med knekte bein enn knekt nakke osv. Men fakta oppleves som lite hyggelig. Hvorfor? Jo fordi man vet den personene har rett.
Men det er godt du ser hva jeg mener for her var egentlig ingen som var frekke eller stygge mot noen ,bortsett fra de som har snudd barna sine. Kunnskap er en flott ting og jeg synes flere burde ta til seg den kunnskapen.
Du har jo heller ikke snudd dine to siste og du sier det er best med bakovervendt, men jeg synes vi skal tåle å høre grunnene til hvorfor det er best uten at man får høre at man er en bedreviter.

Ja dessverre finnes det mange som snur pga det praktiske. Det støtter jeg overhodet ikke.

Men for mange, inkl meg selv handler det om pest vs kolera, for enten snudde jeg barnet på 2,5 og hadde henne dårlig sikret med en god og fokusert sjåfør eller så satt hun riktig med en utrygg og ufokusert sjåfør, tro meg jeg har fått høre det og jeg vet at å snu ikke er det beste valget men for meg var det absolutt det valget som var forbundet med minst risiko for bilturen. Så ja, det setter igang noen følelser når kritikken og kommentarene hagler, fordi jeg er såpass opplyst at jeg VET hvilket valg jeg tok og hvor farlig det var.jeg snudde jo ikke for morro skyld og da provoserer det voldsomt med de kommentarene av meget frekk karakter som kom på slutten her nå.
 
Er jo ganske grei informasjon å finne på trygg trafikk, og ganske mange andre steder. Babyverden har vel til og med en podcast om tema, hvor passasjersetet foran nevnes som godt alternativ.

Ja, informasjonen er faktisk tilgjengelig for absolutt alle, men altfor mange velger å enten ikke søke den, eller å ignorere den, fordi man tror man vet bedre, eller tror man er immun mot farene. :/
 
Det er alltid tryggere bakover, uansett type ulykke.
Stoler som kan snus fremover blir kritisert, og det med god grunn.
Ingen kritiserer stoler som kan vendes mot døren, og gjør de det, er det fordi de ikke kan nok om bilsikring.
Det er hvordan barnet sikres under transport som er viktig.
Jeg fatter ikke at noen kan ha forståelse for at folk velger bort sikreste alternativ.
Oi, der våknet mammapolitiet, ja...
Du skriver lengre opp om å feie for sin egen dør - hva med å ta ditt eget råd? Hvorfor er det din jobb å "omvende" foreldre som du er uenig med? For til syvende og sist så er det ingen lover som blir brutt, folk gjør bare det beste de kan gjøre for barnet sitt i deres situasjon. Folk er ikke dumme bare fordi de ikke gjør som du. Alle vil vi det beste for våre barn. Noen ganger er ikke det det samme som det du mener. Uansett hvor "ferdig snakka" du syns det er og at du mener at det bare finnes en fasit her. Hvem er du til å komme med den fasiten? Trygg trafikk kommer med anbefalinger, de er basert på forskning, det betyr ikke at det er et endelig svar skrevet i stein. Og ingen har utnevnt deg til å være politi over disse anbefalingene. Du kjenner ikke hver enkelt situasjon. Du kan komme med løsningene dine alt det du vil men ikke bli sur når folk ignorerer formaningene dine.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp