Hva er grunn nok til å snu barna i bilstolen for tidlig?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Ikke i bruk

Forumet er livet
Kvalme og at barna er for store er de to hyppigste årsakene til at foreldre lar barna sitte forovervendt i bil før de fyller fire år. Men er det gode nok grunner? Vi har spurt ekspertene.

Blir barn mer kvalme bakovervendt?
18 prosent av dem som snur barnet før det fyller fire år oppgir at kvalme er årsaken. Dette kommer fram i en undersøkelse presentert av Trygg Trafikk og If Skadeforsikring i mai 2016. Men blir barn mer kvalme bakovervendt?

– Ja, det kan nok være at barn blir mer kvalme bakovervendt. Det blir vanskeligere for dem å feste blikket på en hensiktsmessig måte, og det påvirker balanseorganet – resultatet kan bli at barnet blir kvalmt, sier fastlege Kari Løvendahl Mogstad.

Les hele artikkelen HER

VIKTIGE RÅD:
  • Ha stramme seler i bilstolen.
  • La selene være helt inntil barnets kropp. Dersom barnet har på seg tykke klær, må disse tas av i bilen. Etterstram hver gang du setter barnet i bilstolen.
  • Bruk gjerne en spenne som holder sammen selene over barnets bryst. Det er farlig med små utbryterkonger i bilstolen.

Lytt til Babyverdens podcast om bilsikring!
 
Kommer ALDRI til å snu de før etter fylte fire! Heller oppkast enn å risikere større skader ved en eventuelt krasj.
 
Nå vil jeg få pepper herifra. Men vi har snudd eldstemann. Det er mange grunner og alle de kan bli argumentert og slått med et og samme kort. Så ikke noen grunnlag å legge ut hvorfor.
 
Jeg måtte snu min største når hu var 2, folk kan gjerne kalle meg gal og dårlig mor, det bryr meg rett bak, min datter kasta opp og satt oppnast i halsen hver eneste biltur, en gang slutta hu faktisk å puste og jeg måtte vrenge ut på ei busslomme, i 80 sona, hadde noen liggi bak meg da så hadde det antagelig endt dårlig, konklusjonen min er at man ikke er en god sjåfør om fokuset er hos barnet i baksetet, fokuset bør være på veien og bilturen er tryggere med et fremovervendt barn og trygg sjåfør enn en utrygg og ufokusert sjåfør og et bakovervendt barn. Ja, jeg vet man kam ha de i forsetet, for meg er det likestilt med å sitte på mobilen mens man kjører, fokuset er ikke på veien.

Så ja, jeg syns det finnes gode grunner men det er ytters få, dessverre blir man hengt ut som dårlig mor om man er en av de få som føler de må snu, det syns jeg er trist.
 
Jeg snudde min eldste da hun var litt over 3 år. Hun var på størrelse med en 4-5-åring i kroppen, og fikk ikke pass. Hun satt helt krøket, stakkars. Det var mye på grunn av at hun var så stor! Brukte 104-110 i klær.
 
I teorien er eneste grunn som er god nok at de er for store/høye, men da er jo gjerne kroppen rystet til å snus uansett.

Jeg derimot forventer et bilsykt barn. Alle vi søskne spyr/spydde på lengre turer, jeg sluttet først når jeg begynte kjøre selv. Så her må vi nesten bare se det an når den tid kommer hvordan vi løser det med frøkna. Men håper virkelig hun kan sitte bakover så lenge som mulig og vil legge til rette for det. Om vi så heller får ta tog til Vestlandet eller andre steder vi skal. Korte turer håper jeg vil gå fint.
 
Å, hallelujah. Denne tråden åpner jo nærmest for å bli skutt på åpen gate :wideyed::nailbiting::hilarious:
Tror egentlig jeg holder mine meninger for meg selv her altså. Det betyr for guds skyld IKKE at jeg mener man skal ta lett på å snu setet for tidlig
 
Å, hallelujah. Denne tråden åpner jo nærmest for å bli skutt på åpen gate :wideyed::nailbiting::hilarious:
Tror egentlig jeg holder mine meninger for meg selv her altså. Det betyr for guds skyld IKKE at jeg mener man skal ta lett på å snu setet for tidlig

Hehe.., der sier du noe ja, blir en sånn tråd der man skal svare etter en fasit og de som sier noe annet blir kritisert og kalt dårlig mamma[emoji51]
 
Å, hallelujah. Denne tråden åpner jo nærmest for å bli skutt på åpen gate :wideyed::nailbiting::hilarious:
Tror egentlig jeg holder mine meninger for meg selv her altså. Det betyr for guds skyld IKKE at jeg mener man skal ta lett på å snu setet for tidlig
Haha tror man kaller slike tråder for henrettelser! Eller how to die a slow sosialdeath.
 
Haha tror man kaller slike tråder for henrettelser! Eller how to die a slow sosialdeath.

Tenker det fortsatt er viktig å si det man mener jeg da, jeg blir gledelig sosialt henrettet her inne hvis jeg får noen med samme problemstilling som meg til å ikke føle seg som verdens værste foreldre.
 
Haha tror man kaller slike tråder for henrettelser! Eller how to die a slow sosialdeath.

Haha, jess, der har du det :hilarious:
Tenker det fortsatt er viktig å si det man mener jeg da, jeg blir gledelig sosialt henrettet her inne hvis jeg får noen med samme problemstilling som meg til å ikke føle seg som verdens værste foreldre.

Klart, noen må stå opp for det man mener er riktig, og helt ærlig syns jeg vi skal bli litt flinkere til å passe våre egne saker. De fleste her inne har aldri og ville aldri kommet til å møtt deg, så jeg skjønner ikke hvordan folk kan sitte å skylde på at de ikke kan sitte å se på feilene andre gjør og at de får dårlig samvittighet om noe skulle skjedd barnet hvis ikke de hadde sagt noe bla bla bla. Det er vel ene og alene en selv som forelder som må stå for balgene man tar.
 
De blir snudd tidligere i min manns bil enn i min. Pga plass. Men de sitter mest i min bil og på ferier blir stolen fra min bil plassert i hans ( selv om det heller ikke er forsvarlig siden jeg da sitter inni hanskerommet). I stolen i min manns bil så blir det fort ubahegelig og de skriker masse når de sutter bakovervendt i den stolen der ( den eneste som gir lovlig plass i forhold til plass foran også). Min bil er mindre men større mellom frem og bakseter så jeg har større bakovervendt stol som varer mye lengre og ingen skriking. Benplass er ett stort problem innimellom. Alle biler burde vært lagd for stoler som besafe izi pluss.
 
Tenker det fortsatt er viktig å si det man mener jeg da, jeg blir gledelig sosialt henrettet her inne hvis jeg får noen med samme problemstilling som meg til å ikke føle seg som verdens værste foreldre.
Da skjønner du at det er noe som skurrer, når folk må "tåle" å bli sosialt henrettet for å si det som man faktisk praktiserer ting hjemme.

.....[emoji849]
 
Haha, jess, der har du det :hilarious:


Klart, noen må stå opp for det man mener er riktig, og helt ærlig syns jeg vi skal bli litt flinkere til å passe våre egne saker. De fleste her inne har aldri og ville aldri kommet til å møtt deg, så jeg skjønner ikke hvordan folk kan sitte å skylde på at de ikke kan sitte å se på feilene andre gjør og at de får dårlig samvittighet om noe skulle skjedd barnet hvis ikke de hadde sagt noe bla bla bla. Det er vel ene og alene en selv som forelder som må stå for balgene man tar.


Veldig enig med deg.

Kjenner jeg blir irritert hver gang det komme en spnn her tråd, virker sol de er laget for å sørge for at alle følger reglene og er gode foreldre. Går noen i mot hagler kommentarene, har vært der selv mange ganger og det er virkelig ikke gøy å forsvare egne valg som foreldre. Jeg mener en situasjon alltid har ulike løsninger og unntak. Ingen er vel like så at noen kan sitte her inne å dømme er jo i grunn bare tragisk. Og for de som blir dårlige, bekymret eller redde på begne av andre, de syns jeg skal ta seg ei bolle og passe egne saker[emoji23][emoji87]
 
Da skjønner du at det er noe som skurrer, når folk må "tåle" å bli sosialt henrettet for å si det som man faktisk praktiserer ting hjemme.

.....[emoji849]
Helt enig. Kjenner ei som snart blir mamma som ikke tørr å bli medlem av sånne forum pga hva hu leser. Når man snus siden barna burde være opp til en selv. Loven er en ring og anbefalinger en annen. Man må tenke på fattige familier er noe som blir sagt hele tiden, men ikke når det gjelder dette. Ikke alle har råd til biler hvis det er plass til de største setene. Og ikke alle har råd til de største setene. Jeg kjøpt bil etter pengene jeg hadde( betalte kontant) kjøpte dyreste bilstol og passer heldigvis i min bil men ikke i mannens bil. Den i mannens er mindre og ett vendbart sete noe som mitt ikke er. Loven sier 15 mnd. Så er opptil hver enkelt hvor lenge de vil ha de bakover etter det. Min yngste er 2 år og 3 mnd og sitter bakover i min bil og akkurat snudd i mannens pga plass og skriking hele turen ( han skriker ikke i min bil så var plassen det gikk på). Han har sitti i den bilen 1 gang på de to ukene den stolen har vært snudd, han sitter i min hver dag ( og nå forsvarer jeg det selv om vi ikke bryter loven eller noe).
 
Helt enig. Kjenner ei som snart blir mamma som ikke tørr å bli medlem av sånne forum pga hva hu leser. Når man snus siden barna burde være opp til en selv. Loven er en ring og anbefalinger en annen. Man må tenke på fattige familier er noe som blir sagt hele tiden, men ikke når det gjelder dette. Ikke alle har råd til biler hvis det er plass til de største setene. Og ikke alle har råd til de største setene. Jeg kjøpt bil etter pengene jeg hadde( betalte kontant) kjøpte dyreste bilstol og passer heldigvis i min bil men ikke i mannens bil. Den i mannens er mindre og ett vendbart sete noe som mitt ikke er. Loven sier 15 mnd. Så er opptil hver enkelt hvor lenge de vil ha de bakover etter det. Min yngste er 2 år og 3 mnd og sitter bakover i min bil og akkurat snudd i mannens pga plass og skriking hele turen ( han skriker ikke i min bil så var plassen det gikk på). Han har sitti i den bilen 1 gang på de to ukene den stolen har vært snudd, han sitter i min hver dag ( og nå forsvarer jeg det selv om vi ikke bryter loven eller noe).

Dette med økonomi har jeg tenkt på mange ganger, er en viss side på face der folk viser at de «jakter» på ganle stoler på finn.no er stolen for gammel så klippes selene, det er jo grenser for hvor gammel en stol bør være. Jeg kjenner jeg blit sinna av å lese slikt, stoler som gis bort er jo supert for de sol ikke har så mye, de er sikkert glade for å kunne ha ungen bakover i et gratis for gammelt sete framfor et utrygt sete som er i riktig alder.
 
Dette med økonomi har jeg tenkt på mange ganger, er en viss side på face der folk viser at de «jakter» på ganle stoler på finn.no er stolen for gammel så klippes selene, det er jo grenser for hvor gammel en stol bør være. Jeg kjenner jeg blit sinna av å lese slikt, stoler som gis bort er jo supert for de sol ikke har så mye, de er sikkert glade for å kunne ha ungen bakover i et gratis for gammelt sete framfor et utrygt sete som er i riktig alder.
Ja det er jeg enig i. Har ei veninne som ikke får solgt sitt izi pluss sete. Dårlig at det skal være så vanskelig og hu er nok redd for at noen skal ødelegge det.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp