Hva er grunn nok til å snu barna i bilstolen for tidlig?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Ja mammapolitiet tok den ned fordi lappen sa at barna kunne snues ved 15 mnd alder. Så skjønner ikke helt hvorfor de gjorde det når regelen er verre enn infoen på den lappen. Men jeg holder meg unna dem. De er frekke og omtrent dytter deg unna hvis man ikke er enig. Ble uvenner med ei fordi jeg ikke likte bæretøy. Skjønte ikke hva det var å bli sint av, jeg liker heller å holde i barna selv uten å få vondt i en kropp som allerede er vond( alle sånne ting skal festet og gi tyngde de stedene jeg ikke skal ha tyngde).

Jøss, åssen tilstander er det der du bor? Høres jo ut som ungsomskolen dette med en gjeng som snakker dritt og bestemmer hva andre skal gjøre[emoji15]
 
Hvis man tenker på antallet barn som blir kvestet og omkommer av å bli snudd fremover før de fyller fire, så er det et så forsvinnende lite tall, vil tippe at det er tett på null, fordi av de 7-8 barn som dør i trafikkulykker årlig (av 900 000 barn i Norge) så dør de fleste av dem fordi de ikke sitter sikret etter GJELDENDE regelverk, og om man sitter i fremovervendt stol er det etter gjeldende regelverk.

Skal også sies at i alvorlige ulykker der bilen blir totalvrak eller havner under vann så spiller det så utrolig liten rolle om man sitter den ene eller den andre veien.

Så noe som er et så marginalt problem, en så liten problemstilling, er latterlig superviktig i en del forum.

Synes mannen min sa det best. Jeg sa at ei hadde spurt i forumet om det var greit at hun snudde ungen på 3 år og 10 måneder fordi ungen bare spøy bakover, og mannen min himlet med øynene og sa «problemet hennes er at hun bryr seg om hva folk på et tilfeldig forum mener! Hvorfor spørre? Det er deilig å være mann. Jeg hadde bare snudd ungen.»

Sjansen for at man blir skadet av å klarte i et tre eller at man dør ved å leke ved et vann er jo MYE større enn for at man blir skadet eller dør av å sitte forovervendt i en moderne bil i Norge i 2018.

Om man skulle tatt med seg logikken ut av bilen burde unger måttet ha på seg hjelm hele tida når de var ute og lekte.

Jeg synes i allefall det er direkte tragikomisk at så mange har gjort dette til en nesten religiøs overbevisning og satt et skarpt skille. De som snur barna fremovervendt før 4-årsdagen er forferdelige forferdelige mennesker. Også sitter man der på sin høye moralistiske hest og er fryktelig fryktelig opptatt av snu-forovervendt-flisen i sin søsters øye, men hva med alle bjelkene i eget øye? Nei, de finnes ikke, for har man barnet bakovervendt til barnet er 4 år, og enda bedre: til barnet er 7 år, fortjener man gullmedalje og et stort diplom der det står «Verdens Beste Mamma». Og du vet at barnet ditt har en strålende framtid og vil leve lykkelig alle sine dager fordi du gjorde en så god og riktig jobb og hadde det bakovervendt til sjuårsdagen. Da kan du klappe deg på skuldra.

Jeg har min treåring bakovervendt altså, men jeg tror på ingen som helst måte at DET gjør meg til en bedre mamma enn den koselige mammaen i barnehagen som har snudd sitt barn framovervendt.

Jeg synes det er andre ting som er så UTROLIG mye viktigere. Tilknytning, kjærlighet, omsorg.

Ser dere at mange av disse mammaene har det? Og at mange mammaer som har barna bakovervendt ikke har det? For eksempel alle de som forteller andre mammaer hvor forferdelige de er? Hva slags forbilder er de for sine barn?
Min 2 åring kan ikke sitte i det ene setet pga hans sykdom. Men den stolen kan brukes både bakover og fremovervendt så innenfor loven både på alder og vekt. Skulle helst hatt han bakover lengre men kunne ikke forutse at han kom til å bli syk og hadde heller kjøpt ny bil enn alt utstyret som vi følte vi manglet med eldste meb kunne overlevd uten. Heldigvis er dette bilen som brukes minst.
 
Jøss, åssen tilstander er det der du bor? Høres jo ut som ungsomskolen dette med en gjeng som snakker dritt og bestemmer hva andre skal gjøre[emoji15]
Helt riktig. Er sånn her. Enda verre er innflyttingen som gjør at det på en måte blir flere klaner. De som er oppvokst her og oppfører seg sånn og de som har flyttet hit. Jeg flytta hit når jeg var liten så heldige meg havner i mellom disse to gruppene. Heldigvis finnes det noen vettuge folk her, men kan glemme å møte dem på babytreff osv. Fant ei her inne. Ble til å med stengt ute av dugnaden i bhg fordi de fleste der er innflyttere og de regner ikke meg som det. Så var kun på fen ene dugnaden og blir spennende å de hva som skjer med fau og foreldrene til høsten når mange slutter.
 
Men en ting jeg har lagt merke som kanskje er farligere enn å snu de før 4 år. Ser mange barn i bhg til mine barn sitter fremovervendt i 5 punkt sele som 4-5 åringer. Er det da ikke tryggere å sitte med beltestol da? Nå ser jeg selvfølgelig forskjell på str på barn osv og kan da ta utgangspunkt i mi på 4.5 år og 18 kg. Ser barn større enn hu sotte fremover med 5 punkt sele. Aner ikke om dette er trygt eller ikke selvfølgelig men ser ganske skrøpelig ut og ser mange stoler som også bærer preg av dette.
 
Må bare spørre siden jeg ikke har fått med meg dette, hvorfor er det farlig at de sitter forover i 5-punkts sele?
 
Må bare spørre siden jeg ikke har fått med meg dette, hvorfor er det farlig at de sitter forover i 5-punkts sele?

Fordi det holder kroppen igjen mens hodet kastes fremover og kan dermed føre til innvendig halshugging.
 
Må bare spørre siden jeg ikke har fått med meg dette, hvorfor er det farlig at de sitter forover i 5-punkts sele?

De minste, skal uansett sitte i 5pkt da, altså snur man en på 2 så er det tryggest i 5pkt, en 4 åring er tryggest med bilens belter
 
Han er kronisk syk. Skriking i 2 timer til hytta osv er ikke bra. Mye skriking fra hans side er ubehag pga kronisk sykdom. Sitter ham med beina høyt mot magen så er ikke det bra for sykdommen. Men ser du har bestemt deg for hva som er rett og galt.

Nei, det har ingenting med hva jeg har bestemt meg for eller ikke. Jeg endrer meninger etter bevisene, ikke omvendt, slik mange her tydeligvis gjør.
Jeg skjønner at du har behov for å forsvare et dårlig valg, men det hjelper ikke å sutre over at jeg tilfeldigvis er en av dem som vet bedre.
 
Er du forvirret, eller har du blitt korrigert tidligere, og sliter litt med det?
Lettere å straffe meg for andres "synder" enn å innse at du muligens kan ha tatt feil?
Tristere tror jeg ikke det får blitt...

Tror ikke du helt skjønner hvor jeg vil, men det er helt ok[emoji23]
 
Jeg er enig i at barnet må sikres på best måte og at dette er bakovervendt til barnet er 4 år eller høyde og vekt tilsvarer at det er forsvarlig å snu.

Synes også dette med amming vs flaske, våtservietter vs hjemmelagde med oljer, fast føde og etc etc er noe annet enn det å faktisk sikre barnet korrekt i bil. Barnet kan ikke ta dette valget selv. Får nesten lyst å skrive at hvis du selv vil velge å sikre deg selv dårlig i bil så får man gjøre det, men når det kommer til å sikre et lite barn korrekt så er det noe annet.

Vi får bare fortsette å opplyse, så får vi håpe at stadig flere får opp et lite lys og ser hvor viktig dette er. Som skrevet tidligere viste jeg ikke hvor stor forskjell bakover og forover vendt var før jeg leste meg opp på det selv.

Og dessverre så er det alltid noen det ikke nytter å ha en diskusjon med, tror ikke du, jeg eller noen andre får snudd tankegangen til de som allerede har bestemt seg for hva de selv mener er forsvarlig.

Nei, enkelte her, og ellers har større behov for å stå på sitt enn å sikre ungene sine, og bruker mer krefter på å krangle enn å faktisk finne løsninger, til tross for at løsningene er et simpelt spørsmål unna.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp