Habituell abort

Veldig leit å høre at du har mistet flere spirer!! Jeg ville bedt om å få ta stoffskifteprøvene på nytt. TSH var jo midt i blinken, men fT4 var ganske lav, i hvertfall hvis den er tatt i forbindelse med at du nylig var gravid. Da pleier fT4 å legge seg i øvre normalområde. Be om å få målt antistoffer (antiTPO) samtidig. Det kan indikere om du har autoimmun tyroideasykdom under oppseiling. Lavt stoffskifte er en kjent risikofaktor for abort i første trimester... Og hvis man er i tvil, kan det ikke skade å prøve et bittelite Levaxin-tilskudd neste gang du får to streker, evt nye prøver og henvisning til endokrinolog.

Ønsker deg masse lykke til! Håper du får en varig spire!!

Takk for svar!

Fritt T4 ble tatt noen måneder etter siste "langvarige" (10 uker) graviditet og ca 1 1/2 måned etter siste kjemiske graviditet.

Kan lavt stoffskifte føre til at jeg mister veldig tidlig i første trimester, altså rundt den tiden jeg venter mensen? Det er det som oftest skjer. :-( Jeg kjenner at graviditetssymptomene kommer, de øker på over noen dager, jeg får oftest noen svakt positive tester og så forsvinner symptomene og testen blir negativ igjen. Oftest føler jeg meg også veldig syk (voldsom svimmelhet, kvalme, veldig høy hvilepuls, smerter i kroppen m.m.) på ett tidspunkt i overgangen fra positive tester/symptomer til negative tester/ingen graviditetssymptomer. Kan dette også eventuelt skyldes lavt stoffskifte?

Jeg fikk faktisk resept på Levaxin fra gynekolog for å teste ut om det kunne ha noen effekt, men bestemte meg for ikke å prøve det før dette forsøket da jeg også skulle prøve noen andre medisiner som interagerte med Levaxin. Nå etter å ha hatt nok en kjemisk graviditet, angrer jeg selvfølgelig, for tenk om det er det som er løsningen. :-( Jeg skal bestille meg en time hos fastlegen for å måle stoffskiftet igjen, i hvert fall.
 
Jeg har trua på at dette er en liten beibis du kommer til å møte til sommern:) er jo kjempe bra tegn at testene er så positive, du har finere tester enn jeg hadde sist[emoji173]️ Greit å være realistisk også, men litt håp må man ha. Er jo så koselig at fint at du følger med og svarer så bra for oss som grubler å lurer på ting, har hjulpet meg mye. Husker bare at for mye lesing om sa/MA var for meg tøft for psyken sist, ( klarte Jo ikke å lavær heller, googlet alt jeg var redd kunne skje for å stålsette meg) De tingene som kan skje får man jo ikke gjort noe med allikevel. Er så utrolig glad for deg jeg, det må bare gå bra:)

Tusen takk for fine ord! Du er veldig god å ha her også [emoji7] Kommer alltid med så fine og gjennomtenkte kommentarer... Jeg håper jo av hele mitt [emoji173]️ at det skal gå bra denne gangen. Har time hos endo i morgen allerede (de ringte meg i dag, etter at jeg sendte melding om pos test i går). Er forespeilet oppstart av iv thyroxin og supertett oppfølging. Får vel vite mer i morgen. Har litt mer troen nå som innsatsen settes inn allerede i uke 4. Sist kom ikke endo inn i bildet før uke 9-10, bare to uker før det gikk galt...
 
Takk for svar!

Fritt T4 ble tatt noen måneder etter siste "langvarige" (10 uker) graviditet og ca 1 1/2 måned etter siste kjemiske graviditet.

Kan lavt stoffskifte føre til at jeg mister veldig tidlig i første trimester, altså rundt den tiden jeg venter mensen? Det er det som oftest skjer. :-( Jeg kjenner at graviditetssymptomene kommer, de øker på over noen dager, jeg får oftest noen svakt positive tester og så forsvinner symptomene og testen blir negativ igjen. Oftest føler jeg meg også veldig syk (voldsom svimmelhet, kvalme, veldig høy hvilepuls, smerter i kroppen m.m.) på ett tidspunkt i overgangen fra positive tester/symptomer til negative tester/ingen graviditetssymptomer. Kan dette også eventuelt skyldes lavt stoffskifte?

Jeg fikk faktisk resept på Levaxin fra gynekolog for å teste ut om det kunne ha noen effekt, men bestemte meg for ikke å prøve det før dette forsøket da jeg også skulle prøve noen andre medisiner som interagerte med Levaxin. Nå etter å ha hatt nok en kjemisk graviditet, angrer jeg selvfølgelig, for tenk om det er det som er løsningen. :-( Jeg skal bestille meg en time hos fastlegen for å måle stoffskiftet igjen, i hvert fall.

Lavt stoffskifte fører både til at det blir vanskeligere å bli gravid, og til økt sjanse for å miste tidlig. Kvalme og smerter i kroppen kan være symptomer på lavt stoffskifte. Svimmelhet og høy puls er ikke de vanligste symptomene, men generelt er det bare en masse vage uspesifikke symptomer ved lavt stoffskifte, derav ikke så lett å oppdage. Lurt å ta nye prøver synes jeg. Ikke start med medisiner før prøvene er tatt da, så slipper du at prøven er påvirket av medisinene...

Masse lykke til [emoji1303]
 
Kommer ruslende inn her. Har fått henvisning nå pga habituell abort. Lurer på om de først undersøker meg eller skal min kjære være med på første runde?
Vi blir jo gravide, tre ganger i år. Men det går jo bare galt.
Stoffskifte prøver ble tatt og var innenfor normalområdet, men disse var tatt med hcg i blodet. Kanskje det hadde vært lurt med nye eller tar man sånne prøver når man kommer til gyn?
 
Kommer ruslende inn her. Har fått henvisning nå pga habituell abort. Lurer på om de først undersøker meg eller skal min kjære være med på første runde?
Vi blir jo gravide, tre ganger i år. Men det går jo bare galt.
Stoffskifte prøver ble tatt og var innenfor normalområdet, men disse var tatt med hcg i blodet. Kanskje det hadde vært lurt med nye eller tar man sånne prøver når man kommer til gyn?

Jeg reiste aleine på timen da jeg ikke fikk noe særlig info. De skulle ta kromosom og DNA prøver av oss begge to så samboer kunne med fordel ha vært med for å ta disse med en gang. De tok i allefall stoffskifteprøver av meg når jeg var på gynekologisk poliklinikk på sykehuset for utredningen. Jeg fikk påvist noe lav TSH som vist eventuelt indikerer høyt stoffskifte, men fikk beskjed i ettertid at de ikke mente dette trengte føles opp noe mer da jeg fant ut at jeg var gravid når prøvene blei tatt, det er vist vanlig i starten av svangerskapet med lav TSH. Sikkert greit ta nye prøver uten HCG i blodet for å være sikret riktige resultater.
 
Lavt stoffskifte fører både til at det blir vanskeligere å bli gravid, og til økt sjanse for å miste tidlig. Kvalme og smerter i kroppen kan være symptomer på lavt stoffskifte. Svimmelhet og høy puls er ikke de vanligste symptomene, men generelt er det bare en masse vage uspesifikke symptomer ved lavt stoffskifte, derav ikke så lett å oppdage. Lurt å ta nye prøver synes jeg. Ikke start med medisiner før prøvene er tatt da, så slipper du at prøven er påvirket av medisinene...

Masse lykke til [emoji1303]

Takk for svar igjen! :) Da skal jeg bestille legetime for nye blodprøver. :)
 
Takk for svar igjen! :) Da skal jeg bestille legetime for nye blodprøver. :)

[emoji1303] Håper du finner ut av det, så du slipper å havne her inne flere ganger. [emoji173]️ Én gang er mer enn nok og egentlig en gang for mye spør du meg. Flere ganger orker jeg knapt å tenke på...
 
[emoji1303] Håper du finner ut av det, så du slipper å havne her inne flere ganger. [emoji173]️ Én gang er mer enn nok og egentlig en gang for mye spør du meg. Flere ganger orker jeg knapt å tenke på...

Takk! Ja, flere ganger er fælt! Nå trodde jeg faktisk at jeg hadde en ny kjemisk graviditet på gang/mistet igjen for streken på graviditetstesten min var veldig mye svakere igår enn i forgårs (men også tatt på mindre konsentrert urin), men idag er den sterkere igjen, så nå har jeg fått litt håp igjen. :) Har fått en akutt-time hos legen om noen timer for å få målt stoffskiftet idag, slik at jeg ikke mister igjen hvis det er stoffskiftet som er årsaken. Åh, dette skal det bli godt å få avklart! Vet du forresten hvor lang tid det tar å få svar på stoffskifteprøver hvis jeg tar prøvene på sykehuset?
 
Jeg reiste aleine på timen da jeg ikke fikk noe særlig info. De skulle ta kromosom og DNA prøver av oss begge to så samboer kunne med fordel ha vært med for å ta disse med en gang. De tok i allefall stoffskifteprøver av meg når jeg var på gynekologisk poliklinikk på sykehuset for utredningen. Jeg fikk påvist noe lav TSH som vist eventuelt indikerer høyt stoffskifte, men fikk beskjed i ettertid at de ikke mente dette trengte føles opp noe mer da jeg fant ut at jeg var gravid når prøvene blei tatt, det er vist vanlig i starten av svangerskapet med lav TSH. Sikkert greit ta nye prøver uten HCG i blodet for å være sikret riktige resultater.
Takk for svar. Tenker de skriver vel i innkallelsen om begge skal med.
Nå skal vi først til gyn avd, jeg vil prøve det før vi blir henvist til St.Olav. Lege ville henvise rett dit, men det er så langt og jeg håper vi innen 1/2år har klart oss med hjelp bare fra gyn.
Mulig jeg er rar, men det er stress å reise langt.
 
Denne tråden handler om habituell abort og jeg har «bare» mistet 2 ggr, men jeg lurer på:
Hva er det første tiltaket man gjør (utenom alle tester og blodprøver) når man blir gravid igjen?
Er det progesteron og albyl-e?

Fastlegen min mener det bare er uflaks disse to abortene, siden jeg har hatt et ukomplisert sv skap for 2 år siden.
Fikk resept på crinone og albyl av gyn da jeg var på sykehuset siste gang.
Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre!!
Prøve å stole på kroppen når jeg (forhåpentligvis snart) blir gravid igjen, eller begynne å bruke disse to tingene?
Er det noen bivirkninger eller grunner til at man blr prøve uten?
Er i dpo-land full av forhåpninger nå :D
 
Kommer ruslende inn her. Har fått henvisning nå pga habituell abort. Lurer på om de først undersøker meg eller skal min kjære være med på første runde?
Vi blir jo gravide, tre ganger i år. Men det går jo bare galt.
Stoffskifte prøver ble tatt og var innenfor normalområdet, men disse var tatt med hcg i blodet. Kanskje det hadde vært lurt med nye eller tar man sånne prøver når man kommer til gyn?
Jeg spurte om det sist jeg var hos gyn siden jeg hadde hcg på 127 da jeg tok de siste prøvene og fikk beskjed at det var iorden. Vet ikke mer enn det...
 
Denne tråden handler om habituell abort og jeg har «bare» mistet 2 ggr, men jeg lurer på:
Hva er det første tiltaket man gjør (utenom alle tester og blodprøver) når man blir gravid igjen?
Er det progesteron og albyl-e?

Fastlegen min mener det bare er uflaks disse to abortene, siden jeg har hatt et ukomplisert sv skap for 2 år siden.
Fikk resept på crinone og albyl av gyn da jeg var på sykehuset siste gang.
Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre!!
Prøve å stole på kroppen når jeg (forhåpentligvis snart) blir gravid igjen, eller begynne å bruke disse to tingene?
Er det noen bivirkninger eller grunner til at man blr prøve uten?
Er i dpo-land full av forhåpninger nå :D
Progesteron pleier være første tiltak. Du kan få bivirkninger av det, men det er som regel type svangerskapssymptomer ettersom det er progesteron som hjelper å holde svangerskapet gående.

det ideeelle er alltid å klare seg uten medisiner, men progesteron og blodfortynnende har vist seg å hjelpe mange i mål, også uten at man har fått målt behov for dem.
 
Takk! Ja, flere ganger er fælt! Nå trodde jeg faktisk at jeg hadde en ny kjemisk graviditet på gang/mistet igjen for streken på graviditetstesten min var veldig mye svakere igår enn i forgårs (men også tatt på mindre konsentrert urin), men idag er den sterkere igjen, så nå har jeg fått litt håp igjen. :) Har fått en akutt-time hos legen om noen timer for å få målt stoffskiftet idag, slik at jeg ikke mister igjen hvis det er stoffskiftet som er årsaken. Åh, dette skal det bli godt å få avklart! Vet du forresten hvor lang tid det tar å få svar på stoffskifteprøver hvis jeg tar prøvene på sykehuset?

Jeg tar prøvene samme dag som jeg er til kontroll på sykehuset. De analyseres daglig. Fastlegen sender vel prøvene i ettermiddag, da analyseres de i morgen og fastlegen din burde få svaret i løpet av morgendagen eller fredag...

Hååååper du ikke mister nå! Hadde vært kjekt å kunne slå følge over i den skumle augustgruppen...
 
Denne tråden handler om habituell abort og jeg har «bare» mistet 2 ggr, men jeg lurer på:
Hva er det første tiltaket man gjør (utenom alle tester og blodprøver) når man blir gravid igjen?
Er det progesteron og albyl-e?

Fastlegen min mener det bare er uflaks disse to abortene, siden jeg har hatt et ukomplisert sv skap for 2 år siden.
Fikk resept på crinone og albyl av gyn da jeg var på sykehuset siste gang.
Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre!!
Prøve å stole på kroppen når jeg (forhåpentligvis snart) blir gravid igjen, eller begynne å bruke disse to tingene?
Er det noen bivirkninger eller grunner til at man blr prøve uten?
Er i dpo-land full av forhåpninger nå :D

Har inntrykk av at progesteron og blodfortynnende er veldig vanlig selv om man ikke finner noe som tilsier at man trenger det, men andre ikke vil gi noe da de mener det bare er uflaks. De har ikke funnet noe grunn til at jeg mistet, men jeg startet med Crinone og Fragmin fra positiv test denne gangen. Dette er etter 3 SA rundt uke 5. Er nå 9+3, vanskelig si om det er medisinene som hjelper eller bare tilfeldigheter. For meg føltes det vanskelig skulle prøve en 4. Gang uten å ha prøvd noe annet. Du må nesten kjenne etter selv hva som føles riktig for deg. Jeg har ikke hatt noe bivirkning av medisinene som jeg har tenkt over, men Crinone kan blir litt ekkelt i lengden.
 
Så merkelig, jeg fikk beskjed om at hemostase prøvene tidligst kunne taes 8 uker etter graviditet av min gyn, ( gyn på sykehuset mente jeg skulle vente 5-6 mnd, det er uaktuelt) fikk også beskjed om ikke å bli gravid for da var det ingen vits å ta prøvene( hemostase) var hemostase prøvene hun var mest opptatt av ikke kunne taes før tidligst 8 uker etter, også stoffskifte prøvene kunne vise " feil" en stund etter graviditet.
"Vannscan" har jeg ikke fått noe tilbud om, er det det samme som hysteroskopi?
Kromosom prøvene tror jeg ikke har noe å si når blir tatt. Ville kanskje ringt å spurt gyn om dette med prøvene, kan jo hende det går helt greit å ta dem når du gjorde. Skal se det er jeg som driver med unødvendig ventingo_O
Hvordan går det med deg nå etter MA?

Jeg kobla visst litt ut herfra jeg:sorry:

Får se hvordan det går med blodprøvene og høre med gyn. når jeg skal tilbake dit har ikke ringt han enda. De hemostase prøvene, vil de kunne bli "positivt" feil, om jeg har tatt dem for tidlig, slik at eventuelle feil ikke blir oppdaget?

MA var fælt, men følte jeg ikke kunne ta meg tid til å sørge. Jeg skal i gang med behandling som nok kommer til å gjøre meg infertil, så alt er bare tragisk. Jeg/vi har ikke kunnet få barn før pga sykdom, men fikk i 2017 klarsignal til å gå i gang for å kunne gjøre det naturlig, men jeg har jo bare mistet. Vet ikke hvordan dette ender, er snart 37 år, og tiden renner jo fra oss på flere plan.

Gyn. ville ta blodprøver og gjøre vannscan for å se at alt var i orden i livmor, siden alt er temmelig kaotisk og tiden er knapp. Håper selvfølgelig på å få litt mere tid til å lage barn selv, men tror ikke det lar seg gjøre. Regner med å måtte fryse ned egg nå og håpe på å bli gravid med frosne egg om noen år, men det føles helt grusomt og utrygt:arghh:
 
Kromosomprøver kan man ta når som helst. Hemostaseprøver og hormonprøver kan klusses mye til så tidlig etter graviditet, men dersom de er normale, er det jo i orden. Hvis de er unormale, må du nok gjenta dem for å se at det ikke bare var pga graviditeten. Både stoffskiftet og hemostaseprøvene endrer seg mye ved graviditet, og bruker i snitt 6-8 uker på å normalisere seg til ikke-gravid nivå. Kortere tid hvis man var veldig kort på vei. Det er vanlig at man blir bedt om å vente med å ta de blodprøvene, men du får nok svar når du kommer på kontroll. Vannscan kan jeg ingenting om, er det for å se etter polypper, anomalier i livmor og åpne eggledere? Uansett ønskes du lykke til!!

Takk:) kobla litt ut herfra....;)

Da er der bare å vente og se, men da blir vel kanskje vanskelig for gyn. også å tolke svarene (?). Men så lenge de ikke viser "positvt feil", slik at ikke feil blir oppdaget så er det ok, vil jo helst ha svarene raskt:)

Så det at HCG er ute av kroppen sier ikke så mye om normaliseringen av resten av hormonene?

Vannscan forsto jeg er som du sa:)
 
Takk:) kobla litt ut herfra....;)

Da er der bare å vente og se, men da blir vel kanskje vanskelig for gyn. også å tolke svarene (?). Men så lenge de ikke viser "positvt feil", slik at ikke feil blir oppdaget så er det ok, vil jo helst ha svarene raskt:)

Så det at HCG er ute av kroppen sier ikke så mye om normaliseringen av resten av hormonene?

Vannscan forsto jeg er som du sa:)

De andre hormonene kan bruke betydelig lengre tid enn hcg på å normalisere seg, særlig stoffskifteprøvene.
Hemostaseprøvene kan bli vanskelig å tolke hvis de tas for tidlig. Er de normale, er nok alt ok, men hvis de indikerer at noe er galt (økt trombosetendens), trenger det ikke være riktig.
 
Jeg kobla visst litt ut herfra jeg:sorry:

Får se hvordan det går med blodprøvene og høre med gyn. når jeg skal tilbake dit har ikke ringt han enda. De hemostase prøvene, vil de kunne bli "positivt" feil, om jeg har tatt dem for tidlig, slik at eventuelle feil ikke blir oppdaget?

MA var fælt, men følte jeg ikke kunne ta meg tid til å sørge. Jeg skal i gang med behandling som nok kommer til å gjøre meg infertil, så alt er bare tragisk. Jeg/vi har ikke kunnet få barn før pga sykdom, men fikk i 2017 klarsignal til å gå i gang for å kunne gjøre det naturlig, men jeg har jo bare mistet. Vet ikke hvordan dette ender, er snart 37 år, og tiden renner jo fra oss på flere plan.

Gyn. ville ta blodprøver og gjøre vannscan for å se at alt var i orden i livmor, siden alt er temmelig kaotisk og tiden er knapp. Håper selvfølgelig på å få litt mere tid til å lage barn selv, men tror ikke det lar seg gjøre. Regner med å måtte fryse ned egg nå og håpe på å bli gravid med frosne egg om noen år, men det føles helt grusomt og utrygt:arghh:
❤️Skjønner godt at du kobler av litt, virker som du er i en tøff situasjon. Klem herfra❤️skjønner godt det der med at tiden renner, jeg blir straks 39 og føler på det. Er kunn alder og at vi mister som stresser meg da. MA var veldig tøft, men har på en måte kommet litt over det. Man får jo ikke gjort noe hverken fra eller til.
Virker på meg som behandlingen du må igjennom er livsnødvendig for deg, og at du har nok å tenke på .uff syns veldig synd på deg, livet skal vist ikke være helt rettferdig. Ønsker å håper dere får tid til å lage et ønskenurk på egenhånd og om ikke ,at du får en ett helt fotballlag på frys og kan bli gravide etter du er frisk av behandlingen❤️
 
Jeg tar prøvene samme dag som jeg er til kontroll på sykehuset. De analyseres daglig. Fastlegen sender vel prøvene i ettermiddag, da analyseres de i morgen og fastlegen din burde få svaret i løpet av morgendagen eller fredag...

Hååååper du ikke mister nå! Hadde vært kjekt å kunne slå følge over i den skumle augustgruppen...

Jeg tror nok at jeg mister igjen nå, dessverre, men enig i at det hadde vært fint å ha følge med noen som har vært gjennom det samme. Hcg var 18 på onsdag (14 dpo) og hadde bare steget til 21 på to døgn. Jeg har begynt å småblø litt også, så jeg har ikke mye håp igjen. Jeg har vært gjennom IVF og fortsetter med støttebehandling til jeg har målt hcg på mandag igjen, men jeg regner ikke med at dette går bra, dessverre. :-(
 
Jeg/vi har tatt alle testene de tar i Norge relatert til habituell abort og det er ikke funnet noe galt med noen av oss. Likevel mister og mister jeg gang på gang. Det er snakk om mange ganger nå. Har tidligere lest om forhøyet aktivitet av NK-celler i livmoren, noe om at mannen og kvinnen kunne være for like genetisk eller et eller annet slik at livmoren ikke oppdaget embryoet og gjenkjente det som et embryo som ikke skulle støtes ut før det var gått en stund og da støtte det ut. Tror jeg har lest om flere ting også som de kan teste for i utlandet, men det er en stund siden jeg leste om det, så jeg husker ikke helt. Jeg lurer på om noen her har tatt tester i utlandet for andre ting enn de tester for her i Norge? Hva slags tester og hvor eventuelt? Pris?

Kjenner at jeg begynner å bli desperat nå... To tidlige SA, en MA, en exu og en del kjemiske graviditeter er rett og slett mer enn nok. Neste gang må det bare gå og nå er jeg villig til å prøve det meste.
 
Back
Topp