Habituell abort

Tolmodighet, ja... Jeg har også tidspress. Det som har fått meg til å stresse ned på "bli-gravid-fort" fronten er at noen litt stressende ting har oppstått etter forrige MA. Det har gitt meg andre ting å samle tankene rundt, en liten stund ihvertfall...
 
Hos oss var det kunn mannen som fikk testet sine kromosomer, mine ble ikke sjekka pga jeg har to barn fra før av. Hans prøve var fin.
Hos meg har det ikke blitt sjekket annet en standard blodprøver som taes av alle en gang i blant. Prøver skal bli tatt i DES, men har ikke fått noe beskjed om at det skal tas noen på spesielle dager. Må det ikke tas på visse dager for å se kvalitet på egg å sånt?
Jeg fikk progesteron ( crinone) nå sist, det kostet omtrent 500kr for 15 stk, skulle ta en hver dag. Betalte gladelig for å prøve det og tror det var det som gjorde jeg kom til uke 11 ( foster målt til 8-9) denne gangen, de to forrige har ikke utviklet seg mer enn til uke 5-6.
Føler at jeg stresser veldig ang at jeg er redd ting skal ta tid, har alderen så imot meg. Har ikke tid til å miste fler ganger eller vente på svar uff. Får prøve å ta en dose tålmodighet.

Jeg vet at visse blodprøver som har med forskjellige hormoner i allefall må taes på visse dager. Har sett flere si at leger ikke vil skrive resept på Crinone og blodfortynnende da det er dyrt medisiner. Jeg går nå på begge deler fram til uke 12 og det koster meg vel ca 6000kr, men dette må jeg jo betale selv så skjønner ikke hvorfor de skal nekte på det da. Jeg er villig til å betale for det i tro om at det er dette som skal til.
 
Tusen takk krølle❤️ Det er såååå kjipt å være i ingenmannsland
TSH var 0.54
FT4 var 24.5
Er jo ikke sååååå høyt det, men dumme meg har jo googla det da. Skulle ta ny prøve om 6 uker, og det er jo akkurat da gyn skal ta prøver også. Hun kommer sikkert til å ta de samme i tillegg til fler.
Er en så utålmodig sjel, hater å vente. Er så redd for at vi må vente på ditt å vente på datt, har ikke tid å gå på. Har jo symptomer som uro innvendig ( ekkel følelse) høy puls og fryser/ svetter omhverandre.
Min TSH i august var 1,2 mU/l og FT4 var 17,2 pmol/l
Begge deler fint innen referanserammene til laboratoriet og gyn var fornøyd.
Var trolig 9dpo og hadde hcg på 127 samme dag. Hadde en SA hvor hcg ikke falt før jeg ble gravid igjen...

Jeg har forøvrig diagnosen habituell abort. Har hatt totalt 9 aborter hvorav 5 kjemiske på 15 måneder.
 
Jeg vet at visse blodprøver som har med forskjellige hormoner i allefall må taes på visse dager. Har sett flere si at leger ikke vil skrive resept på Crinone og blodfortynnende da det er dyrt medisiner. Jeg går nå på begge deler fram til uke 12 og det koster meg vel ca 6000kr, men dette må jeg jo betale selv så skjønner ikke hvorfor de skal nekte på det da. Jeg er villig til å betale for det i tro om at det er dette som skal til.
Jeg har prøvd Prednisolon og har fått progesteron fra gyn. 3 ganger om dagen fra EL.... har ikke hjulpet så vurderer be om sterkere progesteron.
Også har jeg fått albyl-e.
 
Min TSH i august var 1,2 mU/l og FT4 var 17,2 pmol/l
Begge deler fint innen referanserammene til laboratoriet og gyn var fornøyd.
Var trolig 9dpo og hadde hcg på 127 samme dag. Hadde en SA hvor hcg ikke falt før jeg ble gravid igjen...

Jeg har forøvrig diagnosen habituell abort. Har hatt totalt 9 aborter hvorav 5 kjemiske på 15 måneder.
All ære til deg som holder ut❤️ Jeg klager over mine tre ganger og syns det er helt forferdelig, hvordan må det da ikke være for deg. Klem❤️ Har du blitt skikkelig utredet? Mulig jeg har spurt om det før.
Finns det noe sterkere progesteron?
Jeg fikk beskjed om å sjekke stoffskiftet igjen om 6 uker.
Men er ikke stoffskifte prøve dine heeeeelt i nederste sjiktet?
 
Jeg har prøvd Prednisolon og har fått progesteron fra gyn. 3 ganger om dagen fra EL.... har ikke hjulpet så vurderer be om sterkere progesteron.
Også har jeg fått albyl-e.

Har du tatt blodprøver som viser at du trenger progesteron eller er det mer for å forebygge? Har du gått på albyl-e tidligere eller blir det første gangen nå?
 
All ære til deg som holder ut❤️ Jeg klager over mine tre ganger og syns det er helt forferdelig, hvordan må det da ikke være for deg. Klem❤️ Har du blitt skikkelig utredet? Mulig jeg har spurt om det før.
Finns det noe sterkere progesteron?
Jeg fikk beskjed om å sjekke stoffskiftet igjen om 6 uker.
Men er ikke stoffskifte prøve dine heeeeelt i nederste sjiktet?
Var jo gravid akkurat da de ble tatt. Har tatt tidligere og og de har jeg ingen tall på, men gyn var fornøyd. Vet ikke om ulike laboratorier har ulike benevninger. Mine tall var ihvertfall fint innenfor de grensene jeg fikk oppgitt og som sagt var gyn fornøyd og sa de var bra.
Det finnes flere typer progesteron og de er ulike varianter sånn at man kan også ha bedre effekt av en enn en annen, men ikke alle er godkjent i Norge. Kan dog skaffes med spesiell søknad.
Skal være ferdig utredet såvidt jeg vet. Har ikke fått beskjed om flere prøver eller flere ganger å ta.
 
Har du tatt blodprøver som viser at du trenger progesteron eller er det mer for å forebygge? Har du gått på albyl-e tidligere eller blir det første gangen nå?
Startet med albyl-e for halvannen-to måneder siden.
Har ingen prøver som viser jeg trenger det ene eller andre, er bare for å prøve og se om det kan gjøre en forskjellz
 
Var jo gravid akkurat da de ble tatt. Har tatt tidligere og og de har jeg ingen tall på, men gyn var fornøyd. Vet ikke om ulike laboratorier har ulike benevninger. Mine tall var ihvertfall fint innenfor de grensene jeg fikk oppgitt og som sagt var gyn fornøyd og sa de var bra.
Det finnes flere typer progesteron og de er ulike varianter sånn at man kan også ha bedre effekt av en enn en annen, men ikke alle er godkjent i Norge. Kan dog skaffes med spesiell søknad.
Skal være ferdig utredet såvidt jeg vet. Har ikke fått beskjed om flere prøver eller flere ganger å ta.
Da har nok gyn helt rett, håper du kommer i mål snart og ikke mister fler. Jeg tror jeg hadde noe effekt ved bruk av crinonen, kom ihvertfall dobbelt så langt som de to forge gangene. Men blir endel styr og ganske dyrt om man skal ta crinone flere ganger om dagen, for ikke å snakke om hvor sår man vil bli. Burde finnes noe med større dose ellerno sånt. Jeg er ihvertfall villig til å prøve hva som helst.
 
Da har nok gyn helt rett, håper du kommer i mål snart og ikke mister fler. Jeg tror jeg hadde noe effekt ved bruk av crinonen, kom ihvertfall dobbelt så langt som de to forge gangene. Men blir endel styr og ganske dyrt om man skal ta crinone flere ganger om dagen, for ikke å snakke om hvor sår man vil bli. Burde finnes noe med større dose ellerno sånt. Jeg er ihvertfall villig til å prøve hva som helst.
Takk.
Ja, det blir dyrt. Skal egentlig ta progesteron tre ganger om dagen fra EL, men siden det blir så dyrt og det ikke har gjort noen forskjell hittil tenker jeg heller begynne ved ikm eller positiv test, at det får klare seg til da ihvertfall på egne hånd...
 
Takk.
Ja, det blir dyrt. Skal egentlig ta progesteron tre ganger om dagen fra EL, men siden det blir så dyrt og det ikke har gjort noen forskjell hittil tenker jeg heller begynne ved ikm eller positiv test, at det får klare seg til da ihvertfall på egne hånd...
Jeg fikk beskjed om å begynne ved positiv test, tror ikke det gjør så store forskjellen. Er det crinone du bruker?
Har hørt om lutinus, men ingen erfaring med den. Men sitter med inntrykk av hva jeg har lest at den er enklere å sette inn der du veit:happy: får sikkert beskjed om å ta mer enn en om/hvis jeg blir gravid. Rart det ikke går å ta progesteron i tablett sånn som primolutt eller noe sånt.
 
Jeg fikk beskjed om å begynne ved positiv test, tror ikke det gjør så store forskjellen. Er det crinone du bruker?
Har hørt om lutinus, men ingen erfaring med den. Men sitter med inntrykk av hva jeg har lest at den er enklere å sette inn der du veit:happy: får sikkert beskjed om å ta mer enn en om/hvis jeg blir gravid. Rart det ikke går å ta progesteron i tablett sånn som primolutt eller noe sånt.
Lutinus
Føler det blir mindre søl/at kroppen får tatt opp mer av det enn av crinone.
Om det gjør noen forskjell avhenger nok av egen produksjon. Men med så mange kjemiske og tidlige aborter så tenker jeg at spira får gjøre første del av jobben selv...


I utlandet er det noen steder der de tar progesteron i munnen. Men det er vel litt ymse meninger om hva som er best ift opptak i kroppen/utnyttelse av det
 
Jeg har prøvd Prednisolon og har fått progesteron fra gyn. 3 ganger om dagen fra EL.... har ikke hjulpet så vurderer be om sterkere progesteron.
Også har jeg fått albyl-e.
Hei:) tenkte å be om prednisolon når vi skal begynne prøvingen igjenn. Ser du har prøvd det, når fikk du beskjed om å begynne med dem? Er det noe som må brukes en stund før evt?
 
Hei:) tenkte å be om prednisolon når vi skal begynne prøvingen igjenn. Ser du har prøvd det, når fikk du beskjed om å begynne med dem? Er det noe som må brukes en stund før evt?
Jeg vet ikke. Tror det er litt ulik praksis.
Jeg skulle begynne på dem når som helst. Begynte da vel EL. Ble gravid, men mistet. Hadde superkort lutealfase den måneden, fikk mensen om kvelden 9dpo.... det var bare oppstartsmåneden det ble noe krøll med syklusen da. Hadde begynt fra første syklusdag om jeg skulle begynne igjen.

Nå er avtalen at jeg skal ringe ved positiv test (4+0) og få resept på Prednisolon og begynne da. Er greit å ikke gå på det fast alt for lenge.

Leste på nett før jeg begynte at man kan ha behov for ekstra kalsium blant annet.
 
Jeg vet ikke. Tror det er litt ulik praksis.
Jeg skulle begynne på dem når som helst. Begynte da vel EL. Ble gravid, men mistet. Hadde superkort lutealfase den måneden, fikk mensen om kvelden 9dpo.... det var bare oppstartsmåneden det ble noe krøll med syklusen da. Hadde begynt fra første syklusdag om jeg skulle begynne igjen.

Nå er avtalen at jeg skal ringe ved positiv test (4+0) og få resept på Prednisolon og begynne da. Er greit å ikke gå på det fast alt for lenge.

Leste på nett før jeg begynte at man kan ha behov for ekstra kalsium blant annet.
Tusen takk for svar:happy:
Skal spørre om å få det neste time hos gyn. Har litt trua på at det kan hjelpe.
 
Har hatt tre spontanaborter ( MA mars, sa juli og MA oktober) fått diagnosen habituell abort.
Fler med samme problem?
Får ikke begynne å prøve igjenn før etter noen blodprøver tatt 8 uker etter siste MA , var noen hemostase prøver som ikke viste riktig før etter de ukene. Tok vanlige blodprøver hos fastlegen en uke etter MA og fikk tilbake at jeg hadde d vit mangel og høyt stoffskifte. Men så tenker jeg da, at kanskje stoffskifte prøvene viser feil i og med de blei tatt så tidlig etter MA , noen som vet?
Har lest at høyt stoffskifte øker faren for abort og er redd det er grunnen til at vi mister gang på gang.
Stoffskiftet øker vanligvis når man er gravid, så jeg ville fått de prøvene kontrollert når det har gått minst 6 uker etter MAen, for eksempel samtidig med de hemostaseprøvene. Nå vet jeg ikke hvilke verdier du hadde på prøvene, men litt høyt stoffskifte skal ikke gi økt risiko for abort. Veldig høyt stoffskifte blir noe annet, men hvis det var så høye verdier, ville fastlegen din grepet fatt i det med en gang. Faktisk er det sånn at de som får behandling mot lavt stoffskifte (som gir økt abortrisiko) blir anbefalt å øke dosen med medisiner så de blir liggende helt på grensen til høyt stoffskifte når de blir gravid. Ved både høyt og lavt stoffskifte kan man ha ulike antistoffer mot seg selv (autoantistoffer) som kan være forbundet med abortrisiko. De prøvene tipper jeg blir tatt hvis du får påvist vedvarende høyt stoffskifte.

Skjønner dun bekymring, og håper du får mange gode svar av gyn når du kommer til utredning. Det verste er å være i ingenmannsland uten å vite... Klem til deg!

Må spørre dere to:)
Jeg var hos gynekologen min 18 dager etter forrige utskrapning. Jeg og mannen ble sendt for å ta kromosonprøvene, og jeg hemostase og div. andre hormonprøver, så vi dro til Sykehuset og tok dem der samme dag. Men er det altså for tidlig å ta disse prøvene?

Da jeg var hos gyn. så han også at jeg straks skulle ha eggløsning og har satt opp ny time til "vannscan" av livmor etter neste mens, han ønsket å ha resultatene klare til da. HCG var nede i 35 for noen dager før dette.
Bør jeg ta noen av disse prøvene på nytt nå da?o_O
 
Last edited:
Må spørre dere to:)
Jeg var hos gynekologen min 18 dager etter forrige utskrapning. Jeg og mannen ble sendt for å ta kromosonprøvene, og jeg hemostase og div. andre hormonprøver, så vi dro til Sykehuset og tok dem der samme dag. Men er det altså for tidlig å ta disse prøvene?

Gyn. så at jeg straks skulle ha eggløsning og har satt opp ny time til "vannscan" av livmor etter neste mens, han ønsket å ha resultatene klare til da. HCG var nede i 35 for noen dager siden.
Bør jeg ta noen av disse prøvene på nytt nå da?o_O
Så merkelig, jeg fikk beskjed om at hemostase prøvene tidligst kunne taes 8 uker etter graviditet av min gyn, ( gyn på sykehuset mente jeg skulle vente 5-6 mnd, det er uaktuelt) fikk også beskjed om ikke å bli gravid for da var det ingen vits å ta prøvene( hemostase) var hemostase prøvene hun var mest opptatt av ikke kunne taes før tidligst 8 uker etter, også stoffskifte prøvene kunne vise " feil" en stund etter graviditet.
"Vannscan" har jeg ikke fått noe tilbud om, er det det samme som hysteroskopi?
Kromosom prøvene tror jeg ikke har noe å si når blir tatt. Ville kanskje ringt å spurt gyn om dette med prøvene, kan jo hende det går helt greit å ta dem når du gjorde. Skal se det er jeg som driver med unødvendig ventingo_O
Hvordan går det med deg nå etter MA?
 
Må spørre dere to:)
Jeg var hos gynekologen min 18 dager etter forrige utskrapning. Jeg og mannen ble sendt for å ta kromosonprøvene, og jeg hemostase og div. andre hormonprøver, så vi dro til Sykehuset og tok dem der samme dag. Men er det altså for tidlig å ta disse prøvene?

Da jeg var hos gyn. så han også at jeg straks skulle ha eggløsning og har satt opp ny time til "vannscan" av livmor etter neste mens, han ønsket å ha resultatene klare til da. HCG var nede i 35 for noen dager før dette.
Bør jeg ta noen av disse prøvene på nytt nå da?o_O

Kromosomprøver kan man ta når som helst. Hemostaseprøver og hormonprøver kan klusses mye til så tidlig etter graviditet, men dersom de er normale, er det jo i orden. Hvis de er unormale, må du nok gjenta dem for å se at det ikke bare var pga graviditeten. Både stoffskiftet og hemostaseprøvene endrer seg mye ved graviditet, og bruker i snitt 6-8 uker på å normalisere seg til ikke-gravid nivå. Kortere tid hvis man var veldig kort på vei. Det er vanlig at man blir bedt om å vente med å ta de blodprøvene, men du får nok svar når du kommer på kontroll. Vannscan kan jeg ingenting om, er det for å se etter polypper, anomalier i livmor og åpne eggledere? Uansett ønskes du lykke til!!
 
Nå skjønner jeg ikkeno, lettere frustrert etter å ha vært i postkassa i dag. Der lå det brev fra sykehuset om infertilitetsutredning??? Er vel ikke det jeg skal, skal jo utredes ang habituellabort..... det står blandt annet : etter manglende graviditet etter 1 år med regelmessig samliv og at årsakene kan være manglende eggløsning og bla bla bla.... blir jo litt frustrert da det i allefall virker som jeg ikke har problemer med å bli gravid ( tre ganger i år har jeg blitt det) er jo å miste jeg sliter med.
Har jo tusen spørsmål også ang den utredninga det sto om, og virker ikke som det er noen jeg kan prate med heller. Var best om jeg skrev brev om det var noe jeg lurte på!!!! Pga lite tid og stor pågang. Kommer til å ringe de i morra uansett jeg.
 
Nå skjønner jeg ikkeno, lettere frustrert etter å ha vært i postkassa i dag. Der lå det brev fra sykehuset om infertilitetsutredning??? Er vel ikke det jeg skal, skal jo utredes ang habituellabort..... det står blandt annet : etter manglende graviditet etter 1 år med regelmessig samliv og at årsakene kan være manglende eggløsning og bla bla bla.... blir jo litt frustrert da det i allefall virker som jeg ikke har problemer med å bli gravid ( tre ganger i år har jeg blitt det) er jo å miste jeg sliter med.
Har jo tusen spørsmål også ang den utredninga det sto om, og virker ikke som det er noen jeg kan prate med heller. Var best om jeg skrev brev om det var noe jeg lurte på!!!! Pga lite tid og stor pågang. Kommer til å ringe de i morra uansett jeg.

Ville ringt dem, ja! Høres jo ut som om de har blingset litt på brevet de har sendt ut. Så bra at det skjer noe lenge før de lovet da... når har du fått time?
 
Back
Topp