Habituell abort

Ut ifra det jeg har funnet ut på nettet så er det bare ca 5% som opplever bo to ganger på rad. Trur jeg skal beholde legetimen jeg skulle ha i uke 12 og spørre legen om ting... var inne på tanken å avbestille, men no trur jeg bare at jeg skal bruke den.....
Det høres veldig lurt ut, jeg pratet mye med min fastlege etter abortene. Hjalp noe å prate med noen som har erfaring og utdanning. Og oppfølging videre ikkeminst. Aller mest hjelp fikk jeg av gyn, som hadde tid til å forklare ennå bedre og som tok prøver allerede etter 2 aborter.
 
27 August fikk vi en nydelig liten datter❤️
Tenk at etter så mange nedturer skulle vi endelig klare det. Svangerskapet gikk sin gang men frykten for å miste nok en gang lå hele veien å ulmet i bakhodet,men denne gangen gikk det bra.
Så selv om man har Habituell abort, er sjangsen der for at det går bra til slutt.
 
27 August fikk vi en nydelig liten datter❤️
Tenk at etter så mange nedturer skulle vi endelig klare det. Svangerskapet gikk sin gang men frykten for å miste nok en gang lå hele veien å ulmet i bakhodet,men denne gangen gikk det bra.
Så selv om man har Habituell abort, er sjangsen der for at det går bra til slutt.

Så godt å høre :Heartred Jeg er akkurat gravid igjen etter 3 MA, er livredd for å miste igjen, og klarer ikke glede meg. Har også fått påvist lavt protein S i utredningen, så faren for blodpropp er høy, muligens derfor jeg også har mistet. Håper medisin gjør underverker, men stoler ikke på hverken den eller kroppen.

Men du gir håp:Heartred gratulerer:Heartred
 
27 August fikk vi en nydelig liten datter[emoji173]️
Tenk at etter så mange nedturer skulle vi endelig klare det. Svangerskapet gikk sin gang men frykten for å miste nok en gang lå hele veien å ulmet i bakhodet,men denne gangen gikk det bra.
Så selv om man har Habituell abort, er sjangsen der for at det går bra til slutt.

Takk for at du deler [emoji173]️
Jeg er i gjørma fremdeles, men håper på klaff snart og at alle gode ting er 4! [emoji4]
 
Så godt å høre :Heartred Jeg er akkurat gravid igjen etter 3 MA, er livredd for å miste igjen, og klarer ikke glede meg. Har også fått påvist lavt protein S i utredningen, så faren for blodpropp er høy, muligens derfor jeg også har mistet. Håper medisin gjør underverker, men stoler ikke på hverken den eller kroppen.

Men du gir håp:Heartred gratulerer:Heartred
Tusen takk❤️
Husker deg godt, vi mistet omtrent samtidig tror jeg. Var i samme termin gruppe.
Gratulerer med ny spire på vei❤️
Å glede seg over ny graviditet etter å ha mistet er vanskelig. Man tolker alt av signaler og grubler å tenker og googler. Det går opp å ned og i tillegg er kroppen full av hormoner. Sjangsen er jo størst for at det går bra, og nå har du fått medisiner.jeg fikk crinone og albyl e denne gangen. Tipper du har terminspire nå også.
Lykke til og klem fra meg❤️
 
Takk for at du deler [emoji173]️
Jeg er i gjørma fremdeles, men håper på klaff snart og at alle gode ting er 4! [emoji4]
Alle gode ting var 4 for oss, håper det for deg også❤️Den gjørma er seig, men er sikker på du kommer deg opp igjenn.
Klemmer fra meg❤️
 
Takk for at du deler [emoji173]️
Jeg er i gjørma fremdeles, men håper på klaff snart og at alle gode ting er 4! [emoji4]

Krysser fingrene for deg! Håper du får medisiner, støtte og god oppfølging!
Alle gode ting ble 5 for oss, nå er jeg kommet i 3.trimester og det er deilig å endelig glede seg! Akupunktur+albyl-E+progesteron+fragmin sprøyter+masse oppfølging og jevnlige ultralyder var det som skulle til for oss, og det var oppskriften gitt[emoji4][emoji177]
 
Krysser fingrene for deg! Håper du får medisiner, støtte og god oppfølging!
Alle gode ting ble 5 for oss, nå er jeg kommet i 3.trimester og det er deilig å endelig glede seg! Akupunktur+albyl-E+progesteron+fragmin sprøyter+masse oppfølging og jevnlige ultralyder var det som skulle til for oss, og det var oppskriften gitt[emoji4][emoji177]

Fikk du medikamentell oppfølging i flere enn dette siste vellykkede svangerskapet?
 
Fikk du medikamentell oppfølging i flere enn dette siste vellykkede svangerskapet?

I et av de tidligere mislykkede svangerskapene fikk jeg kun progesteron, men det gikk dårlig. Det viste seg at jeg scoret litt høyt på «antikardiolipin antistoff» etter utredning, det vil si «tykt» blod som lett koagulerer. Progesteron har litt fortykkende effekt på blodet, så at jeg fikk dette alene uten blodfortynnende til var jo helt feil, så da gikk det jo dårlig. Blodfortynnende var nok det viktigste for meg. Det er visst blodet det ofte er noe galt med i habituell abort-caser. Skader ikke å prøve blodfortynnende i hvert fall[emoji5]
 
I et av de tidligere mislykkede svangerskapene fikk jeg kun progesteron, men det gikk dårlig. Det viste seg at jeg scoret litt høyt på «antikardiolipin antistoff» etter utredning, det vil si «tykt» blod som lett koagulerer. Progesteron har litt fortykkende effekt på blodet, så at jeg fikk dette alene uten blodfortynnende til var jo helt feil, så da gikk det jo dårlig. Blodfortynnende var nok det viktigste for meg. Det er visst blodet det ofte er noe galt med i habituell abort-caser. Skader ikke å prøve blodfortynnende i hvert fall[emoji5]

Jeg har fått både albyl-e og klexane som jeg skal stå på gjennom hele svangerskapet hvis jeg blir gravid. :)
Får satse på at det går bra da - suger til meg alle solskinnshistorier [emoji16]
 
Jeg har aldri lagt inn noe på forum før, men har brukt forumet mye til å lese andres erfaringer.
Blitt klokere, forvirret, usikker og fått veldig mye hjelp i at andre også opplever det jeg opplever, jeg er ikke alene.

Jeg gikk i går gjennom min 3 hjemme abort etter MA siden nyttår.
Når man sitter på sykehuset og får beskjeden om at det nok en gang ikke har klaffet, føler man at alt går i svart. All informasjonen som kommer blir bare en grøt.
Jeg fikk beskjed om at jeg skulle utredes for habituell abort, men hva går det ut på?
Følte at jeg fikk en merkelapp "defekt" stemplet i panna...men har forstått at det stort sett ikke blir funnet noen grunn til at noen opplever flere MA på rad.

Det ble nevnt at det var bare å prøve igjen.
Jeg skulle da begynne på blodfortynnende når jeg fikk positiv test. Noen som har erfaringer rundt dette og vil dele?
Det ble også nevnt noe om sprøyter som skulle settes i magen...noen som har fått dette?
 
Jeg har aldri lagt inn noe på forum før, men har brukt forumet mye til å lese andres erfaringer.
Blitt klokere, forvirret, usikker og fått veldig mye hjelp i at andre også opplever det jeg opplever, jeg er ikke alene.

Jeg gikk i går gjennom min 3 hjemme abort etter MA siden nyttår.
Når man sitter på sykehuset og får beskjeden om at det nok en gang ikke har klaffet, føler man at alt går i svart. All informasjonen som kommer blir bare en grøt.
Jeg fikk beskjed om at jeg skulle utredes for habituell abort, men hva går det ut på?
Følte at jeg fikk en merkelapp "defekt" stemplet i panna...men har forstått at det stort sett ikke blir funnet noen grunn til at noen opplever flere MA på rad.

Det ble nevnt at det var bare å prøve igjen.
Jeg skulle da begynne på blodfortynnende når jeg fikk positiv test. Noen som har erfaringer rundt dette og vil dele?
Det ble også nevnt noe om sprøyter som skulle settes i magen...noen som har fått dette?

Hei, trist å høre at du har måttet gå igjennom dette, det er no dritt. Jeg har blitt utredet for habituell abort, det gikk ut på at jeg og samboer måtte ta en hel del blodprøver, også sjekker de alt mulig og man får svar etter noen måneder. Veldig ofte finner de ikke noe feil, men i mitt tilfelle fant de ut at blodet mitt hadde antistoffer som gjorde at det koagulerer fortere, så derfor var blodfortynnende medisinen jeg trengte. Jeg fikk fragmin som er sprøyte i magen hver kveld de første 12 ukene.(man blir vant til det, klype ut litt fett fra magen, og sprøyte sakte inn, det går fint, men blåmerker får man) Albyl-E blodfortynnende piller en gang om dagen til uke 36 fikk jeg. Og jeg fikk progesteron tilskudd 3 ganger om dagen, settes vaginalt de første 12 ukene. I tillegg gikk jeg til akupunktur, Vibeke Fjell på Majorstuen i Oslo, hun er ekspert på habituell abort. I tillegg til dette fikk jeg full sykemelding av fastlege som mente det var viktig å slappe av. Jeg ble også rådet til å kutte ned trening og heller bare gå litt turer, spesielt de første 12 ukene. Siden jeg fikk påvist et blod-problem er det kanskje ikke så rart at blodfortynnende funka for meg, men jeg har også hørt om folk som ikke har fått påvist noe som helst, men som likevel fikk gjennomført et vellykka svangerskap da de fikk blodfortynnende. Det er ikke forsket nok på, men man ser stadig at det funker. Det er visst ofte blodet som må tynnes ut litt i habituell abort-caser har jeg inntrykk av. Masse lykke til!!! Ikke gi deg, det skal gå til slutt, prøv å ha håp! [emoji813]️
 
Hei!
Jeg er ny her på forum. Har hatt 1 exu, 3 sa og 1 ma + mest sannsynlig en kommende ma nå etter tul (har ingen barn). Har vært til full utredning med 0 funn.
Har gått på klexane, lutinus og prednisolon i denne graviditeten.

Nå vurderer vi ivf mtp å få satt tilbake gode egg som kroppen vil ta imot. Føler det er en litt høy terskel for meg med ivf også siden vi kan bli gravide på egenhånd og tenker at vi styrer fælt med det her da.. Men er også så lei av denne evige runddansen, så prøver jo liksom alt da.

Det jeg lurer på er om det er noen her som også har habituell abort og har hatt et vellykket svangerskap med ivf?
 
Hei!
Jeg er ny her på forum. Har hatt 1 exu, 3 sa og 1 ma + mest sannsynlig en kommende ma nå etter tul (har ingen barn). Har vært til full utredning med 0 funn.
Har gått på klexane, lutinus og prednisolon i denne graviditeten.

Nå vurderer vi ivf mtp å få satt tilbake gode egg som kroppen vil ta imot. Føler det er en litt høy terskel for meg med ivf også siden vi kan bli gravide på egenhånd og tenker at vi styrer fælt med det her da.. Men er også så lei av denne evige runddansen, så prøver jo liksom alt da.

Det jeg lurer på er om det er noen her som også har habituell abort og har hatt et vellykket svangerskap med ivf?

Så trist å høre om alle du har mista og at du kanskje må gjennom ny MA ❤️
Har ikke akkurat denne type erfaring du lurer på, men kan hende noen "assistert befruktning" har opplevde det, legg i enn tråd der om du ikke får svar her (underforum til vi som prøver).
Stor klem
 
Hei!
Jeg er ny her på forum. Har hatt 1 exu, 3 sa og 1 ma + mest sannsynlig en kommende ma nå etter tul (har ingen barn). Har vært til full utredning med 0 funn.
Har gått på klexane, lutinus og prednisolon i denne graviditeten.

Nå vurderer vi ivf mtp å få satt tilbake gode egg som kroppen vil ta imot. Føler det er en litt høy terskel for meg med ivf også siden vi kan bli gravide på egenhånd og tenker at vi styrer fælt med det her da.. Men er også så lei av denne evige runddansen, så prøver jo liksom alt da.

Det jeg lurer på er om det er noen her som også har habituell abort og har hatt et vellykket svangerskap med ivf?
Hei! Så trist å høre at du har mistet så mange ganger..:(Jeg har HA og er nå gravid på 1. Forsøk med ivf. Passert uke 11 og vært på 3 ultralyd hvor alt ser bra ut.:happy: Jeg har mistet tilsammen 5 ganger. 3 av de før min datter på 3 år (hun ble til på naturlig vis, gikk på albyl og crinone under det svangerskapet). De har heller ikke funnet noe på utredningen min. Etter å ha mistet ytterligere 2 ganger etter min datter fikk jeg henvisning til ivf, for å prøve å legge forholdene best mulig tilrette for graviditet. Det har tydeligvis funka her. Denne gangen gikk jeg bare på lutinus fram til positiv test. Ingen andre medisiner denne gangen. Masse lykke til videre!:Heartred
 
Hei! Så trist å høre at du har mistet så mange ganger..:(Jeg har HA og er nå gravid på 1. Forsøk med ivf. Passert uke 11 og vært på 3 ultralyd hvor alt ser bra ut.:happy: Jeg har mistet tilsammen 5 ganger. 3 av de før min datter på 3 år (hun ble til på naturlig vis, gikk på albyl og crinone under det svangerskapet). De har heller ikke funnet noe på utredningen min. Etter å ha mistet ytterligere 2 ganger etter min datter fikk jeg henvisning til ivf, for å prøve å legge forholdene best mulig tilrette for graviditet. Det har tydeligvis funka her. Denne gangen gikk jeg bare på lutinus fram til positiv test. Ingen andre medisiner denne gangen. Masse lykke til videre!:Heartred

Tusen takk for at du deler din erfaring! Gleder meg over at det har gått bra med deg så langt i graviditeten og håper virkelig det fortsetter den veien for deg❤️

En annen ting jeg stusser på i fht lutinus, er at man i følge felleskatalogen ikke skal ta det om man har hatt ma og exu. Og når jeg spør gynekologene, gir de ikke noe ordentlig svar på det..
Så for min del er jeg veldig skeptisk til lutinus neste gang siden jeg hadde ma sist og kanskje har ma denne gangen også + tror jeg er litt overfølsom for det (gikk på det sist og i denne graviditeten). I følge felleskatalogen, skal crinone være bedre.
 
Driver og tenker og funderer og lurer på om problemet mitt kan være at egget ikke fester seg ordentlig.. Jeg mister jo alltid/ fosteret slutter alltid å vokse mellom uke 5-6. Men det får jeg heller sikkert aldri ordentlig svar på. Husker at fastlegen min nevnte noe om det etter den første eller andre aborten.

Har noen av dere hørt om slike feste-problemer før og evt hva som kan hjelpe?
 
Back
Topp