Gravid etter MA/SA/BO o.l., når ble du det? Avstemning.

Er kjempeletta for at alt står bra til der inne, og er like glad hver dag jeg er kvalm (var ikke kvalm eller hadde spesielle graviditetssymptomer da jeg var gravid første gangen)!  Tror man bør prøve å slappe mest mulig av i prøveperiodene. Jeg droppa folsyre og alt som kunne stresse meg ekstra, så ordner naturen opp selv når man er klar! 
 
Jag hade MA i november 2011, var då 9+5. Vi försökte igen med en gång, men jag har inte blivit gravid igen än. Nu är det försök nr 4, och 10 dagar till IKM... Håller tummarna för att det ska ha tagit sig den här gången!
 
Åhh.. Så kjedelig at det tar sånn tid, og at alt er så uvisst!

Får du positive EL-tester da?

Er så spent jeg nå.. Er 7 dpo i dag, da jeg ble gravid i november kjente jeg det på kroppen 9 dpo.. Da hadde skikkelig vondt i puppa. Ikke noe tegn til det enda, men det kan sikkert være forskjellig fra svangerskap til svangerskap.. Bortsett fra det, hadde jeg skikkelig mensmurringer helt fra 4 dpo.. Nå har jeg hatt mensmurringer siden jeg hadde utskrapning 9. januar, så tør ikke å håpe så mye.
 
Jeg hadde en MA i mai i fjor. Prøvde en periode etter dette å bli gravid, men til ingen nytte. ble slutt med meg og samboer etter over 6 år sammen.. Sluttet å prøve, begynte på prevansjon.. nå er jeg snart 10 uker på vei :p :) Så ting skjer når det er meningen. Sist hadde jeg bare ømme bryst, ellers ingen symptom. Nå spyr jeg og er kjempe dårlig.. :) Og er fornøyd med det...
 
Sa i uke 7, ingen utskrapning. Vi begynte og prøve med en gang, men det tok 6 mnd før spira satt igjen. I siste menustrasjon kom det klumper, så kanskje var det rester igjen? At boet på en måte hadde vært opptatt i 6 mnd?:-) Iallefall ble jeg gravid i neste syklus:-) Har hørt om flere som har blitt gravid i første pp etter å ha mistet, uten at det har endt i ny ma/sa:-)
 
Jeg hadde SA i midten av januar. Da var jeg 7 uker. Håper og håper at jeg er gravid igjen. Klarer nesten ikke vente til IKM. Tok en test på onsdag kveld, men den var negativ. Vet ikke hvor lang tid det tar fra SA til det er vanlig å få igjen mensen? Det er sikkert veldig forskjellig, men ifg el- test hadde jeg el for to uker siden. Kan det stemme at det bare var litt over en uke fra siste rest av SA til eggløsning? Jeg har liksom på følelsen av at spiren sitter igjen, men tør jo ikke håpe for mye. Hva er grunnen til at noen sier at man bør vente en periode? Større sjanse for å miste igjen?
 
Ble gravid igjen på 2. pp etter første SA, men mistet igjen. Etter 10 mndrs prøving, flere av dem med medisiner, ble jeg overraskende gravid den måneden vi bestemte oss for å legge prøvinga på hylla for en stund. Er nå snart 16 uker.
(jeg fikk forresten påvist progesteronmangel etter min andre SA, så hadde jeg ikke fått medisiner denne gangen hadde det mest sannsynlig gått galt igjen)
 


Marian87 skrev:
Er kjempeletta for at alt står bra til der inne, og er like glad hver dag jeg er kvalm (var ikke kvalm eller hadde spesielle graviditetssymptomer da jeg var gravid første gangen)!  Tror man bør prøve å slappe mest mulig av i prøveperiodene. Jeg droppa folsyre og alt som kunne stresse meg ekstra, så ordner naturen opp selv når man er klar! 


Jeg hadde alle tegna jeg da, men var ikke spesiellt kvalm. Husker jeg sa at bare jeg ikke blir kvalm, så skal jeg klare alt. *Palmface* At det går an å være så dum? Man bør være glad for alt man har, så lenge alt er bra med den lille i magen. Nå sier jeg bare at jeg håper jeg får alt. Og dersom jeg blir sengeliggende, så skal jeg nok klare det også!

 
Ja, som jeg sa til en annen. Bare jeg har en levende baby i magen så spiller det ingen rolle om jeg ligger i doskåla resten av svangerskapet. Bare jeg får et levende barn i armene, så skal jeg klare alt!
 


-Magnolia- skrev:
Sa i uke 7, ingen utskrapning. Vi begynte og prøve med en gang, men det tok 6 mnd før spira satt igjen. I siste menustrasjon kom det klumper, så kanskje var det rester igjen? At boet på en måte hadde vært opptatt i 6 mnd?:-) Iallefall ble jeg gravid i neste syklus:-) Har hørt om flere som har blitt gravid i første pp etter å ha mistet, uten at det har endt i ny ma/sa:-)


Det var ufattelig godt å høre.. Jeg har jo gått mot legens råd, og har begynt prøvinga meed en gang.. Men det måtte jeg, ellers hadde jeg ikke kommet meg gjennom hverdagen!

Håper så inderlig at jeg har en spire i magen nå, som har tenkt å bli der. 8dpo i dag! :D
 


kamilla82 skrev:
Jeg hadde SA i midten av januar. Da var jeg 7 uker. Håper og håper at jeg er gravid igjen. Klarer nesten ikke vente til IKM. Tok en test på onsdag kveld, men den var negativ. Vet ikke hvor lang tid det tar fra SA til det er vanlig å få igjen mensen? Det er sikkert veldig forskjellig, men ifg el- test hadde jeg el for to uker siden. Kan det stemme at det bare var litt over en uke fra siste rest av SA til eggløsning? Jeg har liksom på følelsen av at spiren sitter igjen, men tør jo ikke håpe for mye. Hva er grunnen til at noen sier at man bør vente en periode? Større sjanse for å miste igjen?

Jeg tror at grunnen til at du fikk postiv EL-test en uke etter SA'en er at EL-testen slo ut på HCG i kroppen din.. Jeg fikk EL tre uker og tre dager etter at jeg mistet.

Når det kommer til grunnen for å vente, foreligger det ingen faktisk forskning som sier at man skal vente. Det som blir sagt i dag, er at man antar at det er lurt å bli kvitt den slimhinna som er i livmora, altså den gamle slimhinna, slik at et nytt embryo får de beste forhold. Men, som sagt, det er ikke noe faktabasert forskning på dette(som jeg har klart å finne).

Jeg går altså utifra mine egne teorier: Jeg tenker at kroppen ikke blir gravid dersom den ikke er klar for det. Jeg hadde også utskrapning, slik at slimhinna mi ble sugd opp med vakum..

Man må bare gjøre det man tror er best for seg! =)

 


ToneKone skrev:
Ble gravid igjen på 2. pp etter første SA, men mistet igjen. Etter 10 mndrs prøving, flere av dem med medisiner, ble jeg overraskende gravid den måneden vi bestemte oss for å legge prøvinga på hylla for en stund. Er nå snart 16 uker.
(jeg fikk forresten påvist progesteronmangel etter min andre SA, så hadde jeg ikke fått medisiner denne gangen hadde det mest sannsynlig gått galt igjen)


ÅÅ, interessant kunnskap! Takk for at du delte dette! Er det pergo som er løsninga da ell?
 Mener å huske deg fra august-forumet? =) Jeg hadde vel vært 15 uker jeg og, egentlig...
 


Lykkepjuska skrev:


ToneKone skrev:
Ble gravid igjen på 2. pp etter første SA, men mistet igjen. Etter 10 mndrs prøving, flere av dem med medisiner, ble jeg overraskende gravid den måneden vi bestemte oss for å legge prøvinga på hylla for en stund. Er nå snart 16 uker.
(jeg fikk forresten påvist progesteronmangel etter min andre SA, så hadde jeg ikke fått medisiner denne gangen hadde det mest sannsynlig gått galt igjen)


ÅÅ, interessant kunnskap! Takk for at du delte dette! Er det pergo som er løsninga da ell?
 Mener å huske deg fra august-forumet? =) Jeg hadde vel vært 15 uker jeg og, egentlig...


Var du med i august-forumet ja, syntes det var noe kjent med nicket ditt. Fryktelig trist at det gikk galt for dere!
For meg var det Crinone (progesteronstøtte) som var løsningen. Jeg hadde grei syklus, med el hver måned, men hadde kort lutealfase, noe som kan gjøre at spiren ikke klarer å  feste seg skikkelig før en ny tr melder seg. Jeg hadde ikke dette problemet før jeg fikk sønnen min, men fikk høre at det er relativt vanlig at man kan få litt kluss med hormoner etter et svangerskap.
Etter 2. SA fikk jeg resept på Crinone som skulle tas i lutealfasen. Prøvde dette i 4-5 ppr uten virkning, men første pp etter det igjen satt spiren. Da hadde jeg lagt el-testene og alt på hylla, og bestemt oss for å utsette prøvinga.
Begynte på crinone med en gang jeg fikk positiv test, og gikk på det frem til uke 12, da morkaken tar over produksjonen av progesteron selv når man kommer til 10-12 uker.

Vil ønske deg masse lykke til med prøvingen, og håper dere får full klaff igjen raskt!
 


Lykkepjuska skrev:
Åhh.. Så kjedelig at det tar sånn tid, og at alt er så uvisst!

Får du positive EL-tester da?

Er så spent jeg nå.. Er 7 dpo i dag, da jeg ble gravid i november kjente jeg det på kroppen 9 dpo.. Da hadde skikkelig vondt i puppa. Ikke noe tegn til det enda, men det kan sikkert være forskjellig fra svangerskap til svangerskap.. Bortsett fra det, hadde jeg skikkelig mensmurringer helt fra 4 dpo.. Nå har jeg hatt mensmurringer siden jeg hadde utskrapning 9. januar, så tør ikke å håpe så mye.


Jag har haft tydlig ÄL varje månad, och sett det både på tester och på tempen. Så jag vet inte varför det inte tar sig :( Men det kommer väl så småningom hoppas jag. Det är ganska påfrestande för psyket detta här...
Hoppas att du har en liten i magen - när ska du testa?
 
SA i 6 uke. Skjønte hva det var pga klumper, men dro til fastlegen for sikkerhets skyld for å dokumentere at HCG nivået senket seg (kunne jo for eks. vært én baby av et tvillingpar som døde). Da den kjedelige nyheten var bekreftet sa legen at jeg ikke skulle være redd for å prøve på nytt med en gang, selv om en del råder deg til å vente.

Fikk igjen mensen et par-tre uker etter at blødningene hadde gitt seg og ble gravid på neste forsøk etter det. Nå har vi vært på to ultralyder og det ser ut som det er en frisk og fin liten baby der inne!

Selv om det er en mager trøst, så skjer dette med veldig, veldig mange. Og ikke minst, dere vet at dere kan bli gravide! Ikke noe mindre trist av den grunn... Legen sa også at vi ofte er veldig fruktbare etter en SA (vet ikke om MA). Sikkert derfor så mange blir gravide igjen med en gang. Flere jeg kjenner som har prøvd en stund hadde veldig godt av en liten ferie, bort fra kulden, jobben og babytankene. Og vips :)

Lykke til!
 
Etter MA tok det ca 2mnd før mens kom tilbake. Medregnet den så ble jeg gravid på 6 eller 7.pp! (husker ikke helt lenger) :) 33uker imorgen!
 


mtt78 skrev:


Lykkepjuska skrev:
Åhh.. Så kjedelig at det tar sånn tid, og at alt er så uvisst!

Får du positive EL-tester da?

Er så spent jeg nå.. Er 7 dpo i dag, da jeg ble gravid i november kjente jeg det på kroppen 9 dpo.. Da hadde skikkelig vondt i puppa. Ikke noe tegn til det enda, men det kan sikkert være forskjellig fra svangerskap til svangerskap.. Bortsett fra det, hadde jeg skikkelig mensmurringer helt fra 4 dpo.. Nå har jeg hatt mensmurringer siden jeg hadde utskrapning 9. januar, så tør ikke å håpe så mye.


Jag har haft tydlig ÄL varje månad, och sett det både på tester och på tempen. Så jag vet inte varför det inte tar sig :( Men det kommer väl så småningom hoppas jag. Det är ganska påfrestande för psyket detta här...
Hoppas att du har en liten i magen - när ska du testa?


Tester vel en gang til uka.. Har lyst til å vente et par dager over IKM, kanskje om en uke(neste søndag)? =)  Skjønner at det er fryktelig slitsomt! Er i første pp og tankene virrer dagen lang.. Satser på at det snart klaffer for deg, om det ikke har gjort det alt ;)
 


nora-mor skrev:
SA i 6 uke. Skjønte hva det var pga klumper, men dro til fastlegen for sikkerhets skyld for å dokumentere at HCG nivået senket seg (kunne jo for eks. vært én baby av et tvillingpar som døde). Da den kjedelige nyheten var bekreftet sa legen at jeg ikke skulle være redd for å prøve på nytt med en gang, selv om en del råder deg til å vente.

Fikk igjen mensen et par-tre uker etter at blødningene hadde gitt seg og ble gravid på neste forsøk etter det. Nå har vi vært på to ultralyder og det ser ut som det er en frisk og fin liten baby der inne!

Selv om det er en mager trøst, så skjer dette med veldig, veldig mange. Og ikke minst, dere vet at dere kan bli gravide! Ikke noe mindre trist av den grunn... Legen sa også at vi ofte er veldig fruktbare etter en SA (vet ikke om MA). Sikkert derfor så mange blir gravide igjen med en gang. Flere jeg kjenner som har prøvd en stund hadde veldig godt av en liten ferie, bort fra kulden, jobben og babytankene. Og vips :)

Lykke til!


Så bra! Det virker som flere og flere leger ikke har noe i mot at man begynner prøvingen med en gang. Ja.. Klaffer det ikke nå, så skal jeg prøve å glemme prøvinga litt.. Men nå har det vært litt spesielt fordi jeg trengte disse tankene for å glemme litt av sorgen.. =)

Håper det er en liten spire i magen nå! =)
 


DK82 skrev:
Etter MA tok det ca 2mnd før mens kom tilbake. Medregnet den så ble jeg gravid på 6. eller 7.pp! (husker ikke helt lenger) :) 33uker imorgen!



Åh, så godt at du er gravid og at spiren har holdt seg der! gratulerer så mye! =)
 
Hadde MA som ble oppdaget i uke 13. Valgte å vente med prøving litt da kroppen var fysisk utslitt. Etter 5mnd men 2pp ble jeg gravid igjen. Har termin neste uke:)
 
Back
Topp