Fostervannsprøve i uke 37? Barn med hjertefeil..

Hva sier de på sykehuset ift risiko og fostervannsprøven?

Tror forøvrig ikke NIPT er riktig i dette tilfellet. Hjertefeil kan komme av/opptre sammen med en god del andre kromosomfeil enn de «vanlige tre».
Regner med at det er en plan for hvilke undersøkelser som skal gjøres basert på den konkrete hjertefeilen også.

Ville snakket med sykehuset og JM derfra, evt andre hjertemammaer.
Lykke til!!!

Et fullpanel panorama nipt tester jo mye mer enn de vanlige tre... DiGeorge, Turner og en hel haug av andre sykdommer hvor medfødt hjertesykdom er vanlig. Du kan jo i teorien teste akkurat det du vil, på lik linje som ved en fostervannsprøve. Nettopp fordi du analyserer fosterets DNA..
 
Et fullpanel panorama nipt tester jo mye mer enn de vanlige tre... DiGeorge, Turner og en hel haug av andre sykdommer hvor medfødt hjertesykdom er vanlig. Du kan jo i teorien teste akkurat det du vil, på lik linje som ved en fostervannsprøve. Nettopp fordi du analyserer fosterets DNA..
Men NIPT’en som er vedtatt her tester vel ikke på alle de?
 
Jeg hadde lett tatt den prøven; jo mer informasjon jo bedre.
Det går jo fint om babyen blir født i uke 37, og de kan jobben sin, så de skader henne ikke.
De skal bare såvidt gjennom for å ta prøven, og de bruker ultralyd for å passe på at det ikke skjer noe.

Håper alt går bra for dere! <3
 
Jeg vet ikke hva jeg ville gjort i din situasjon, men jeg forstår veldig godt ditt behov for å vite så mye som mulig så tidlig som mulig. Tror jeg ville snakket mer med legene og fått garanti for at det verste som kan skje er at vannet går. I uke 37 er jo ikke det noe problem.
Du må uansett ha masse lykke til! Håper det "bare" er hjertefeil og at denne lar seg fikse når vesle jenta di blir født [emoji173]
 
Har de ikke lov til å sende blodprøver en gang?

Nei, det er ikke lov enda. Helsedirektoratet har gikk forhåndsgodkjenning til de fem fostermedisinske avdelingene i landet men avventer den endelige godkjenningen til det er etablert infrastruktur for prøvetakingen.

Alt dette er forsinket... og inntil endelig godkjenning er gitt er det i praksis ulovlig å ta slike prøver. Men hva som gjøres i praksis er noe annet :)
 
Det blir i hvert fall ikke lov å teste med NIPT etter spesifikke arvelige sykdommer selv om samme test er lov med morkakeprøve.

Helt bak mål spør du meg... når det er mulig og risikofritt så skal vi i Norge heller gjøre et risikabelt inngrep på mor/barn...
jeg skjønner godt at flere og flere reiser til utlandet for å teste slike ting tidlig i svangerskapet.
 
Helt bak mål spør du meg... når det er mulig og risikofritt så skal vi i Norge heller gjøre et risikabelt inngrep på mor/barn...
jeg skjønner godt at flere og flere reiser til utlandet for å teste slike ting tidlig i svangerskapet.
Enig :(
 
Nei, det er ikke lov enda. Helsedirektoratet har gikk forhåndsgodkjenning til de fem fostermedisinske avdelingene i landet men avventer den endelige godkjenningen til det er etablert infrastruktur for prøvetakingen.

Alt dette er forsinket... og inntil endelig godkjenning er gitt er det i praksis ulovlig å ta slike prøver. Men hva som gjøres i praksis er noe annet :)
Aha... da er jeg med! Tusen takk for svar:) det blir bra når det kommer i gang!!
 
Jeg skal inn til ny kontroll på Rikshospitalet i morgen. Da skal jeg riktignok ikke til en hjertespesialist, men til en jordmor(?) fordi jeg i utgangspunktet kun trenger oppfølging av vekst hos den lille!

Jeg har fortsatt ikke bestemt meg for hva jeg vil gjøre, og tror egentlig ikke at jeg klarer å bestemme meg heller, så jeg får lufte det litt med de på Rikshospitalet i morgen, og høre hva de sier da.

Hva tror dere forresten om tidlig igangsetting? Jeg har slitt mye psykisk etter at vi oppdaget feilen, og har vel egentlig nådd bånn i bøtta akkurat nå. Jeg gråter flere ganger om dagen, og jeg føler ikke at jeg klarer å være glad lenger. Jeg blir helt utslitt. Jeg er redd jeg skal være så utslitt at når hun blir født, og når det virkelig gjelder, så er jeg tom for krefter og drivkraft.
Jeg sliter med å forklare dere hvordan jeg har det på en måte at dere skal forstå alvoret, og jeg regner ikke med at dere forstår, men tror dere at det er en mulighet å heller be om å få igangsatt fødsel tidligere, så jeg kan droppe fostervannsprøve, og samtidig komme meg hel igjennom dette?

Eller er jeg bare helt dum nå?
 
Bare å spør! Du får helt sikkert støtte og hjelp av jordmor i morgen. Mulig de tenker det samme, det er kanskje derfor de skal sjekke veksten.
Jeg var også redd sist for å være fullstendig utslitt før fødselen fordi jeg slet med hyperemesis, og søvnmangel , men av en el annen grunn så har man på magisk vis krefter til fødsel allikevel. Det går!
 
Jeg skal inn til ny kontroll på Rikshospitalet i morgen. Da skal jeg riktignok ikke til en hjertespesialist, men til en jordmor(?) fordi jeg i utgangspunktet kun trenger oppfølging av vekst hos den lille!

Jeg har fortsatt ikke bestemt meg for hva jeg vil gjøre, og tror egentlig ikke at jeg klarer å bestemme meg heller, så jeg får lufte det litt med de på Rikshospitalet i morgen, og høre hva de sier da.

Hva tror dere forresten om tidlig igangsetting? Jeg har slitt mye psykisk etter at vi oppdaget feilen, og har vel egentlig nådd bånn i bøtta akkurat nå. Jeg gråter flere ganger om dagen, og jeg føler ikke at jeg klarer å være glad lenger. Jeg blir helt utslitt. Jeg er redd jeg skal være så utslitt at når hun blir født, og når det virkelig gjelder, så er jeg tom for krefter og drivkraft.
Jeg sliter med å forklare dere hvordan jeg har det på en måte at dere skal forstå alvoret, og jeg regner ikke med at dere forstår, men tror dere at det er en mulighet å heller be om å få igangsatt fødsel tidligere, så jeg kan droppe fostervannsprøve, og samtidig komme meg hel igjennom dette?

Eller er jeg bare helt dum nå?

Spør. Det kan nok være at de sier nei, så lenge baby har det bra i magen din, men da har du i det minste prøvd.
 
Du kan spørre, men skal mye til. Også fordi det er bedre både for deg og babyen og fødselsforløpet om fødselen starter av seg selv.
Men du kan forhøre deg om modningsakupunktur og be om å bli strippet om noen uker i håp om at kroppen starter fødsel selv.

Skjønner du har det tøft.
Men selv om man kan ha flotte opplevelser er ofte igangsatte fødsler tøffere og tidvis mer langvarige enn om kroppen starter selv, derfor bedre å prøve trigge kroppen til det..
 
Skjønner du har det kjempevanskelig! Og at det er vanskelige valg som tas :(

Hvis du tar fostervannsprøven vil det da ta lang tid før du får svar?
Har du fått vite noe om forløpet etter fødsel? Vil hun måtte bli operert med en gang?

Håper du får god støtte på RH
 
Skjønner du har det kjempevanskelig! Og at det er vanskelige valg som tas :(

Hvis du tar fostervannsprøven vil det da ta lang tid før du får svar?
Har du fått vite noe om forløpet etter fødsel? Vil hun måtte bli operert med en gang?

Håper du får god støtte på RH

Jeg tror det tar i overkant av en uke før testresultatene er ferdig behandlet! Har hørt at de i noen tilfeller fremskynder prosessen, og at det kun tar rundt 4 dager...

Vi vet egentlig ingenting. De vet heller ikke hva de skal gjøre med feilen, og hvordan de skal klare å løse den før hun er ute. Det eneste jeg vet er at jeg må være der når fødselen begynner, slik at hun kan bli sjekket ordentlig med en gang hun måtte vise sin ankomst!
 
Jeg tror det tar i overkant av en uke før testresultatene er ferdig behandlet! Har hørt at de i noen tilfeller fremskynder prosessen, og at det kun tar rundt 4 dager...

Vi vet egentlig ingenting. De vet heller ikke hva de skal gjøre med feilen, og hvordan de skal klare å løse den før hun er ute. Det eneste jeg vet er at jeg må være der når fødselen begynner, slik at hun kan bli sjekket ordentlig med en gang hun måtte vise sin ankomst!

Huff skjønner det er vanskelig med så mye usikkerhet :(
Vanskelig å sette seg inn i din situasjon uten å ha opplevd dette selv, men skjønner hvis du har det tøft..

Hvor lenge er det evt til fostervannsprøven?
 
Jeg tror det tar i overkant av en uke før testresultatene er ferdig behandlet! Har hørt at de i noen tilfeller fremskynder prosessen, og at det kun tar rundt 4 dager...

Vi vet egentlig ingenting. De vet heller ikke hva de skal gjøre med feilen, og hvordan de skal klare å løse den før hun er ute. Det eneste jeg vet er at jeg må være der når fødselen begynner, slik at hun kan bli sjekket ordentlig med en gang hun måtte vise sin ankomst!
Da jeg tok morkakeprøve fikk jeg svar på de tre trisomiene pluss en genfeil de testet etter, mens endel andre greier (som var enda mindre sannsynlig) tok lenger tid (2-3 uker tror jeg). Men godt mulig de kan speede det opp litt!

Jeg forstår godt hvordan du har det og at du vil i mål med fødsel så du får svar, men det spørs om du blir mindre sliten etter en igangsatt fødsel så lenge før kroppen er klar (antakelig).

Kan du høre på helsestasjonen om de har noen du kan snakke med der og få en hastetime? Hvis det er noen du får kjemi med kan du kanskje fortsette samtalene når lille er født også.
 
Back
Topp