Fostervannsprøve i uke 37? Barn med hjertefeil..

Huff skjønner det er vanskelig med så mye usikkerhet :(
Vanskelig å sette seg inn i din situasjon uten å ha opplevd dette selv, men skjønner hvis du har det tøft..

Hvor lenge er det evt til fostervannsprøven?

I førsteomgang skulle vi vente til uke 35, men i uke 35 ble det bestemt at jeg skulle vente til jeg skulle legges inn i uke 37 (om 9 dager). Men siden jeg var usikker sist kontroll, på hva jeg skulle gjøre, så tror jeg vi skulle bestemme det i morgen, hva det ble til. Så jeg vet faktisk ikke...
 
Da jeg tok morkakeprøve fikk jeg svar på de tre trisomiene pluss en genfeil de testet etter, mens endel andre greier (som var enda mindre sannsynlig) tok lenger tid (2-3 uker tror jeg). Men godt mulig de kan speede det opp litt!

Jeg forstår godt hvordan du har det og at du vil i mål med fødsel så du får svar, men det spørs om du blir mindre sliten etter en igangsatt fødsel så lenge før kroppen er klar (antakelig).

Kan du høre på helsestasjonen om de har noen du kan snakke med der og få en hastetime? Hvis det er noen du får kjemi med kan du kanskje fortsette samtalene når lille er født også.

Jeg begynte å gå til psykolog ganske raskt etter at vi oppdaget hjertefeilen.. Problemet er bare at jeg sliter med å sette ord på hva jeg føler, fordi jeg faktisk ikke helt vet hva jeg føler... Jeg har slitt med depresjon før, og har aldri hatt problemer med å ordlegge meg, og forklare hva jeg føler, og hva mine behov er, før nå... Så for første gang i mitt liv, så føler jeg ikke at det hjelper å snakke med noen om problemet!

Jeg vil bare bli ferdig, og få henne ut, sånn at jeg vet hvor vi står henn.... Det er mye lettere å løse et problem, hvis jeg bare vet hva problemet er.. Hvis du skjønner? For nå vet vi jo faktisk ingenting...

Vi vet ikke om hun kommer til å overleve. Vi vet ikke om hun har kromosomfeil. Vi vet ikke hvordan fremtiden vår vil se ut.

Ikke før hun er født...
 
Jeg begynte å gå til psykolog ganske raskt etter at vi oppdaget hjertefeilen.. Problemet er bare at jeg sliter med å sette ord på hva jeg føler, fordi jeg faktisk ikke helt vet hva jeg føler... Jeg har slitt med depresjon før, og har aldri hatt problemer med å ordlegge meg, og forklare hva jeg føler, og hva mine behov er, før nå... Så for første gang i mitt liv, så føler jeg ikke at det hjelper å snakke med noen om problemet!

Jeg vil bare bli ferdig, og få henne ut, sånn at jeg vet hvor vi står henn.... Det er mye lettere å løse et problem, hvis jeg bare vet hva problemet er.. Hvis du skjønner? For nå vet vi jo faktisk ingenting...

Vi vet ikke om hun kommer til å overleve. Vi vet ikke om hun har kromosomfeil. Vi vet ikke hvordan fremtiden vår vil se ut.

Ikke før hun er født...

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Som et flytskjema hvor du mangler noen piler så du ikke vet hvilke bokser i skjemaet du skal trenge å snakke om med psykologen?
 
I førsteomgang skulle vi vente til uke 35, men i uke 35 ble det bestemt at jeg skulle vente til jeg skulle legges inn i uke 37 (om 9 dager). Men siden jeg var usikker sist kontroll, på hva jeg skulle gjøre, så tror jeg vi skulle bestemme det i morgen, hva det ble til. Så jeg vet faktisk ikke...

Håper dere kommer til en konklusjon i morgen , lykke til [emoji173]️
 
Som Eskimonika sier, så vil ikke en NIPT gi meg de svarene jeg trenger, da det er så mange andre kromosomfeil hun kan ha, utenom de tre vanlige.

Vi har vært til kontroll 3 ganger, med 3 forskjellige hjertespesialister. De to første ga inntrykk for at den største risikoen ved å ta en fostervannsprøve var at vannet kunne gå. Det var derfor det ble bestemt at det skulle gjøres så sent som mulig i svangerskapet.

Han siste jeg var hos ga derimot intrykk for at det var en stor fare ved å gjøre det fordi nåla kunne skade barnet, om hun skulle bevege på seg når prøven ble tatt..

Og det var etter det jeg ble så utrolig usikker på hva jeg skulle gjøre!

Jeg aner ikke men har de ikke ultra lydd apparatet på når de stikker? Var på vending og da følgte de med på alt med ul og stoppet når baby beveget seg...
 
Jeg skal inn til ny kontroll på Rikshospitalet i morgen. Da skal jeg riktignok ikke til en hjertespesialist, men til en jordmor(?) fordi jeg i utgangspunktet kun trenger oppfølging av vekst hos den lille!

Jeg har fortsatt ikke bestemt meg for hva jeg vil gjøre, og tror egentlig ikke at jeg klarer å bestemme meg heller, så jeg får lufte det litt med de på Rikshospitalet i morgen, og høre hva de sier da.

Hva tror dere forresten om tidlig igangsetting? Jeg har slitt mye psykisk etter at vi oppdaget feilen, og har vel egentlig nådd bånn i bøtta akkurat nå. Jeg gråter flere ganger om dagen, og jeg føler ikke at jeg klarer å være glad lenger. Jeg blir helt utslitt. Jeg er redd jeg skal være så utslitt at når hun blir født, og når det virkelig gjelder, så er jeg tom for krefter og drivkraft.
Jeg sliter med å forklare dere hvordan jeg har det på en måte at dere skal forstå alvoret, og jeg regner ikke med at dere forstår, men tror dere at det er en mulighet å heller be om å få igangsatt fødsel tidligere, så jeg kan droppe fostervannsprøve, og samtidig komme meg hel igjennom dette?

Eller er jeg bare helt dum nå?

Leger og jordmødrene på Ullevål/riksen er dyktige slik jeg har opplevd de.
Jeg har alltid takket nei til fostervannsprøve, men nå har de ikke ikke funnet noe galt på ultralyd med mine barn.
Jeg ville bare fortelle deg at jeg fikk beskjed av legen på Ullevål , (de samme som er på riksen)
At de setter i gang fødsel om de ser på dette som nødvendig for mor eller barn.
Jet hadde ett knalltøft svangerskap, var totalt utslitt, sov ikke og kastet opp enormt mye.
Legen på Ullevål la da press på sykehuset jeg skulle føde på slik at de satt i gang fødselen, de sa at hadde jeg skulle født der så hadde de satt igang fødselen min mye før.
Snakk med jordmor/lege, jeg har bare godt å si om de som jobber der og tenker at de kan fint sette igang en fødsel om alt ligger tilrette for det. Ønsker deg lykke til, håper de finner ut hva som feiler barnet ditt :)
 
Lykke til
 
Tusen takk alle sammen :Heartred

Timen i dag gikk greit, men ikke helt som jeg hadde håpet.

Den gode nyheten er at det ikke er noen overraskelser, og at den lille vokser som hun skal. Alt så veldig bra ut, og hun har det bra i magen min.
Den dårlige nyheten, for min egen del, var at de ikke vil sette meg igang før tiden.. Ei heller vil de ta en fostervannsprøve på meg så sent... Så da har jeg ingen andre muligheter enn å vente.... Selvom det er umenneskelige tungt akkurat nå :(
 
Tusen takk alle sammen :Heartred

Timen i dag gikk greit, men ikke helt som jeg hadde håpet.

Den gode nyheten er at det ikke er noen overraskelser, og at den lille vokser som hun skal. Alt så veldig bra ut, og hun har det bra i magen min.
Den dårlige nyheten, for min egen del, var at de ikke vil sette meg igang før tiden.. Ei heller vil de ta en fostervannsprøve på meg så sent... Så da har jeg ingen andre muligheter enn å vente.... Selvom det er umenneskelige tungt akkurat nå :(

Ånei, så tungt :( Kunne de ikke gi noen flere svar om hjertefeilen heller? Det er vel et godt tegn mtp kromosomfeil at de ikke finner noe på andre organer?
 
Det høres vanskelig ut å vente ja. Men hun har det ihvertfall bra! Er det neste uke du skal flytte inn på Rikshospitalet? Og du skal føde vanlig? Da må de vel være sikre på at en vanlig fødsel går fint. Eller er keisersnitt et alternativ?
 
Ånei, så tungt :( Kunne de ikke gi noen flere svar om hjertefeilen heller? Det er vel et godt tegn mtp kromosomfeil at de ikke finner noe på andre organer?

Nei, hjertefeilen forblir den samme som den var da vi fant ut av det første gangen. Det er vanskelig for de å gi meg mer info om evt. hva som må gjøres, fordi de selv ikke vet hva de kan gjøre. Det kommer de ikke til å vite før hun er ute, og de kan undersøke henne direkte, istedenfor gjennom meg. Det er også et helt team som må finne ut sammen hva som blir den beste løsningen. Hvis det finnes en løsning i det hele tatt!

Det trenger ikke å bety at det er mindre sannsynlighet for at hun har en kromosomfeil. Sånn jeg har forstått det, så kan dette være godt skjult, og det kan være vanskelig å se på ultralyd. Men det er jo lov å håpe :Heartpink
 
Det høres vanskelig ut å vente ja. Men hun har det ihvertfall bra! Er det neste uke du skal flytte inn på Rikshospitalet? Og du skal føde vanlig? Da må de vel være sikre på at en vanlig fødsel går fint. Eller er keisersnitt et alternativ?

Jeg flytter inn Onsdag 8. August, da skal jeg også til ny kontroll samme dag. Sånn jeg forstod det, så virker det som at de vil at jeg skal føde normalt, og prøve så godt det lar seg gjøre å unngå keisersnitt. Og det virker også som at de mener at det skal gå helt fint!
 
Jeg flytter inn Onsdag 8. August, da skal jeg også til ny kontroll samme dag. Sånn jeg forstod det, så virker det som at de vil at jeg skal føde normalt, og prøve så godt det lar seg gjøre å unngå keisersnitt. Og det virker også som at de mener at det skal gå helt fint!
Det er sjelden hjertefeil hos barnet alene er indikasjon for keisersnitt. Problemene vil jo først vise seg etter fødsel når blodsirkulasjon skal tilpasses livet utenfor magen
 
Sender en stor klem <3 lykke til, krysser fingrene for dere og jenta deres! Håper du vil oppdatere oss <3
 
Å settes i gang før tiden er jo mer risikabelt for babyen,spesielt om den må opereres fortløpende. Beste er at babyen kan vokse seg sterk å stor i magen der den har det tryggt før den må ut i verden
 
Sender deg mange gode tanker og klemmer:Heartpink
 
Hvordan går det med deg? :Heartpink
 
So far, so good! Har flyttet inn på Rikshospitalet i dag.. Merker det tærer på psyken å sitte på det deprimerende rommet her, helt alene, å glo :( Men men.... Var på kontroll i dag, og det er fortsatt ingen nye overraskelser. Hun vokser som hun skal, og har det bra i magen min. :Heartred Nå er det bare å vente... Neste kontroll er om en uke, så frem til da, skal jeg bare ligge her å glo :hilarious::hilarious:
 
Back
Topp