Fostervannsprøve i uke 37? Barn med hjertefeil..

Sparklefart

Forelsket i forumet
Hei!

Jeg er for tiden i en litt vanskelig situasjon, hvor jeg sliter veldig med å bestemme meg...

I uke 29 oppdaget vi etter en trivselsultralyd, og videre sjekk på Rikshospitalet, en alvorlig hjertefeil på jenta i magen min.

Det har vært mye snakk om fostervannsprøve i det siste, og også risikoen rundt dette, da så alvorlige hjertefeil ofte sees i sammenheng med kromosomfeil.

Jeg vet at det ikke er noe å gjøre med, hvis det skulle vise seg at hun har en kromosomfeil, men siden vi sitter i den situasjonen vi gjør, hvor vi ikke aner utfallet av det hele, så har jeg et stort ønske om å vite noe. Alt hjelper.

Jeg vil bare være forberedt på noe, sånn at sjokket ikke blir så stort. Jeg har slitt mye med depresjon siden vi oppdaget dette, og har et stort ønske om å vite.

Jeg er uke 35+2 i dag, og skal flytte inn på Rikshospitalet i uke 37. Da må jeg ha bestemt meg for om jeg vil ta fostervannsprøve eller ikke.
Jeg vet at jeg kan finne ut av dette etter fødsel, men jeg er så redd for fødselen, og føler at det vil hjelpe meg igjennom å få et svar på dette før.

Samtidig så er jeg redd for at det skal gå galt. Hva hvis hun beveger seg når de stikker inn nåla, og de skader henne?

Så det jeg lurer på er.... Hva ville dere ha gjort om dere var i min situasjon? Og hvor stor er risikoen for at noe skal gå galt om jeg skulle ta en fostervannsprøve nå?

Setter pris på all hjelp.....
 
Trist å høre om jenta deres! ❤️ Håper virkelig at hjertefeilen er noe som kan fiksea når hun kommer ut!

Jeg kan ikke noe om risiko i forhold til fostervannsprøve osv, men er det noen hensikt å gjøre det så sent som uke 37? Jeg hadde nok ikke gjort det så sent hvis det er noen risiko. Som du skriver så er det jo ikke noe å gjøre fra eller til nå uansett. Selv om du selvfølgelig må gå lenger i uvissheten ved å ikke gjøre det..

Håper du finner ut hva du vil gjøre!
 
Enig med hun over! [emoji1369]
Lykke til, og krysser fingrene for at de kan fikse hjertefeilen! [emoji173]️
 
Jeg hadde ikke gjort det så sent, men da mer for min egen del. Jeg vet ikke noe om risikoen for babyen.
 
Jeg har dessverre ingen gode råd til deg, ønsker bare å sende deg en god klem og ønske dere alt godt fremover.
 
Kan du ta en NIPT prøve i utlandet nå med en gang istedenfor fostervannsprøve? Viser de 3 mest vanlige kromosomfeilene. På vei til Norge som erstatning for fostervannsprøve, men ikke innført enda. Svar på 7 dager.
 
Jeg ville reist til London og tatt nipt og fått svar samme dag!
 
Du kan få tatt blodprøven hjemme hos fastlegen og sende til utlandet. Usikker på hvor. Fastlegen min sa noen hadde gjort det.

Det kan teknisk sett gjøres men er per nå ulovlig i Norge..
Legen får problemer med bioteknologinemnda om ham tilbyr dette.. men det kan jo godt hende noen gjør det allikevel :)
 
Ja men hun er i 35+2 er hun ikke?
Jeg leste feil. Takk som retter opp. Rådet står fremdeles. 35+2 på tirsdag er vel 35+4 i dag. Flere flyselskap nekter gravide å fly fra uke 36. Tenk å føde et barn med hjertefeil ombord i et fly :eek: Da hadde jeg nesten vært mer for fostervannsprøve selv om det også hadde føltes for risikofylt for meg.
 
Det kan teknisk sett gjøres men er per nå ulovlig i Norge..
Legen får problemer med bioteknologinemnda om ham tilbyr dette.. men det kan jo godt hende noen gjør det allikevel :)

Sier du det ja? Det visste jeg ikke. Vet om 2 som har gjort det. Men det skal innføres i Norge, er bare forsinket. Er vedtatt. Men uansett, enig i at uke 35 er sent å fly. Det går nok absolutt ikke. Kan det være fare for barnet så sent med fostervannsprøve altså? Barnet kan jo fint fødes nå.
 
Hva sier de på sykehuset ift risiko og fostervannsprøven?

Tror forøvrig ikke NIPT er riktig i dette tilfellet. Hjertefeil kan komme av/opptre sammen med en god del andre kromosomfeil enn de «vanlige tre».
Regner med at det er en plan for hvilke undersøkelser som skal gjøres basert på den konkrete hjertefeilen også.

Ville snakket med sykehuset og JM derfra, evt andre hjertemammaer.
Lykke til!!!
 
Som Eskimonika sier, så vil ikke en NIPT gi meg de svarene jeg trenger, da det er så mange andre kromosomfeil hun kan ha, utenom de tre vanlige.

Vi har vært til kontroll 3 ganger, med 3 forskjellige hjertespesialister. De to første ga inntrykk for at den største risikoen ved å ta en fostervannsprøve var at vannet kunne gå. Det var derfor det ble bestemt at det skulle gjøres så sent som mulig i svangerskapet.

Han siste jeg var hos ga derimot intrykk for at det var en stor fare ved å gjøre det fordi nåla kunne skade barnet, om hun skulle bevege på seg når prøven ble tatt..

Og det var etter det jeg ble så utrolig usikker på hva jeg skulle gjøre!
 
Jeg ville ikke tatt fostervannsprøven. For meg hadde det holdt å vite at det er en hjertefeil og at det kan være en kromosomfeil. Hadde det vært tidligere tror jeg det hadde vært annerledes, men i uke 37 så hadde jeg ikke giddet å ta risikoen. Da er det ikke lenge igjen uansett
 
Jeg har også vært i en slik situasjon med stor uvisshet og forstår godt ditt behov for å vite og forberede deg så mye du kan følelsesmessig.

Jeg ville ha sortert tankene rundt dette så godt du kan, før du tar en ny prat med de på fostermedisin. Kanskje du kan få mailadressen til en så du kan spørre om de tingene du lurer på og de kanskje kan gi deg tall på risiko.

Lykke til :Heartred
 
Vet ingenting om slikt, men ønsker deg masse lykke til med innleggelse på riksen! Og håper dagene går fort.
 
Det kan teknisk sett gjøres men er per nå ulovlig i Norge..
Legen får problemer med bioteknologinemnda om ham tilbyr dette.. men det kan jo godt hende noen gjør det allikevel :)
NIPT har blitt godkjent i stortinget men er ikke blitt implementert ennå:)
 
Back
Topp