Folk som skriver feil

Synes det er en dårlig holdning hos folk som «ikke bryr» seg om å skrive riktig. Er generelt mye skrivefeil blant folk og dette overføres igjen til barna deres.
 
Jeg lurer på hvordan det vil gå med det norske tale-og skriftspråket jeg hvis man ikke bryr seg, eller tar litt tak i det... Hvis man ikke mener det er så viktig osv.

Hvordan snakker eller skriver våre barnebarn da?

Hvor mange flere tilfeller av blendere i skjeden får man til slutt?

Jeg synes det er litt leit og litt skremmende faktisk at vi tar så lett på det, for da tenker jeg at dette bare vil bli verre og verre når vi ikke bryr oss om hvordan vi og barna våre skriver/snakker.

Joda, jeg vet at det norske språket har utviklet seg gjennom flere tiår, men skal vi virkelig gå rundt og snakke om shøttkaker, sykkelskjeder, henne tok den, hvem bukse skal du ha på osv? Er det virkelig den veien det bærer??

Kommer til å gremmes på mine eldre dager skjønner jeg [emoji85]


Akkurat!
 
Når folk skriver
Hvordan stoler har du? (Hvilken)
Hvem shampo bruker du? (hvilken)

Er det dialekt eller klarer ikke folk å skrive riktig?

Tror mange er ikke vet helt hva de skal bruke. Mange har en vane for å skrive «muntlig språk».

På norsk skrives det sjampo [emoji85]
 
Jeg lurer på hvordan det vil gå med det norske tale-og skriftspråket jeg hvis man ikke bryr seg, eller tar litt tak i det... Hvis man ikke mener det er så viktig osv.

Hvordan snakker eller skriver våre barnebarn da?

Hvor mange flere tilfeller av blendere i skjeden får man til slutt?

Jeg synes det er litt leit og litt skremmende faktisk at vi tar så lett på det, for da tenker jeg at dette bare vil bli verre og verre når vi ikke bryr oss om hvordan vi og barna våre skriver/snakker.

Joda, jeg vet at det norske språket har utviklet seg gjennom flere tiår, men skal vi virkelig gå rundt og snakke om shøttkaker, sykkelskjeder, henne tok den, hvem bukse skal du ha på osv? Er det virkelig den veien det bærer??

Kommer til å gremmes på mine eldre dager skjønner jeg [emoji85]

https://www.nrk.no/ostfold/kj-lyden-er-pa-vei-ut-1.13147912

Tror de i 18 pil og bue syntes ungdomen var helt forferdelig som ikke klarte å snakke slik de gjorde. Men er du ikke litt glad språket har utviklet seg siden da? [emoji16]
 
D verste e når folk ikkje vet forskjellen på når dem ska bruke i fjor eller fjord.
 
De som henger på babyverden er som regel opptatt av forsking.
En interessant artikkel dette for de av dere som synes ungdommen er så dumme og man ikke forstår hva andre sier når man ikke prater slik de «eldre» bestemmer hihi
Jeg har ikke tenkt til å mase og hakke på ungene mine pga språket. Det synes jeg er en uting og barna kanskje ender opp med komplekser for at de ikke klarer å få til lyden.
http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart...t/2006/Spraaknytt_1_2006/Fonetisk_perspektiv/
 
Last edited:
Nja, jeg vet ikke. Det kommer an på hvilke ord man får istedet, og om betydningen blir en helt annen.

Man forstår fint betydningen av ordene, aldri hatt problem med å forstå hva andre sier pga feil uttale. Og vi har mange like ord som f.eks skjære (fugl) og skjære gulrot. Vi forstår forskjellen av de ordene gjør vi ikke? [emoji5]
Jeg bruker skjære når jeg sier jeg skal skjære en skive av brødet :p (mulig det er dialekt altså[emoji23])
 
Latskap og dumskap har mye å si også. Ved å ikke rette opp skrivefeilene sine så fremstår man jo som mindre smart om feilene gjentar seg gang på gang
Sorry. Dyslektikere vil ha noge lunde samme feil vær gang. Dette er en del av problemmet, med dyslektikere...nei jeg dømmer ikke folk for skrivefeil.

Det blir som å dømme personer etter hvordan de går kledd ...
 
Sorry. Dyslektikere vil ha noge lunde samme feil vær gang. Dette er en del av problemmet, med dyslektikere...nei jeg dømmer ikke folk for skrivefeil.

Det blir som å dømme personer etter hvordan de går kledd ...
Jeg dømmer folk på klærne, gjør ikke du?
 
Jeg sendte to av ungene mine til logoped når de ikke mestret å endre lyd fra skj til kj på egenhånd. Jeg får vondt i sjela av å høre sånne slurvefeil. Datteren min gikk ut av tiende nå med seksere i norsk, nettopp fordi hun har blitt rettet på gjennom oppveksten, og lært seg både å snakke og å skrive korrekt norsk.

Jeg retter også på mennesker som skriver feil, selv om det garantert sniker seg inn skrivefeil hos meg også. Hadde ikke blitt sur om noen rettet på meg.

Den dagen jeg kommer på et advokatkontor, og advokaten ikke klarer å uttale kylling, er den dagen den advokaten ikke tjener penger på meg. Ikke helt uviktig å kunne føre et korrekt språk, både skriftlig og muntlig i arbeidslivet.
 
Det IRRITERER meg, men etter jeg ble «voksen» og litt mer nyansert (håper jeg) så innser jeg jo at jeg sikkert er fryktelig dårlig på noe de er gode på som også må betegnes som ganske grunnleggende kunnskaper (feks geografi, politikk, praktiske kunnskaper osv)

Så jeg holder kjeft så godt jeg kan. Hvis jeg ikke blir SPURT da!
 
Jeg sendte to av ungene mine til logoped når de ikke mestret å endre lyd fra skj til kj på egenhånd. Jeg får vondt i sjela av å høre sånne slurvefeil. Datteren min gikk ut av tiende nå med seksere i norsk, nettopp fordi hun har blitt rettet på gjennom oppveksten, og lært seg både å snakke og å skrive korrekt norsk.

Jeg retter også på mennesker som skriver feil, selv om det garantert sniker seg inn skrivefeil hos meg også. Hadde ikke blitt sur om noen rettet på meg.

Den dagen jeg kommer på et advokatkontor, og advokaten ikke klarer å uttale kylling, er den dagen den advokaten ikke tjener penger på meg. Ikke helt uviktig å kunne føre et korrekt språk, både skriftlig og muntlig i arbeidslivet.

Amen! Jeg nekter ungene å se på Daniel tiger. Der snakker de ikke norsk, «lissom» er ikke et ord.

Hvor gamle var barna dine da du sendte de til logoped?
 
Jeg skal ikke påstå at jeg selv er plettfri når det gjelder rettskriving. Men jeg får allikevel totalt fnatt av feil som det der.
Jeg lurer veldig på hvor vedkommende har lært å skrive eller snakke på den måten.

Jeg har heller aldri vært ute for denne typen skrive og talefeil før for noen år siden. Er det trend?

Uten å legge noe mer i dette, er det en ganske vanlig talemåte i kretser med lavere sosial status.
"Meg å henner skal bort på parken å grille sjylling."
 
Jeg sendte to av ungene mine til logoped når de ikke mestret å endre lyd fra skj til kj på egenhånd. Jeg får vondt i sjela av å høre sånne slurvefeil. Datteren min gikk ut av tiende nå med seksere i norsk, nettopp fordi hun har blitt rettet på gjennom oppveksten, og lært seg både å snakke og å skrive korrekt norsk.

Jeg retter også på mennesker som skriver feil, selv om det garantert sniker seg inn skrivefeil hos meg også. Hadde ikke blitt sur om noen rettet på meg.

Den dagen jeg kommer på et advokatkontor, og advokaten ikke klarer å uttale kylling, er den dagen den advokaten ikke tjener penger på meg. Ikke helt uviktig å kunne føre et korrekt språk, både skriftlig og muntlig i arbeidslivet.
Hvordan kan du "sende" barna dine til logoped?
Jeg har kranglet med lærerne i to år om å få sendt søknad om å få logopedhjelp, og når den endelig ble sendt så sto vi 1 år på venteliste.. Og nå får h*n 20 minutter hver 4 uke...
 
Jeg skriver feil, jeg snakker feil, jeg er antageligvis ett menneske med mange feil. Derimot så mener jeg at retter man på andres skrive og talemåte bør man være rimelig sikker på at man selv ikke skriver eller snakker feil. Derfor retter eller irriterer jeg meg aldri over andre feilskriving eller talefeil [emoji5]

Jeg tenker helt motsatt: Dersom noen ser at jeg gjør noe feil, vil jeg gjerne høre det, så jeg kan utbedre feilen. Hvorvidt de er "perfekte" selv er irrelevant. De kan/ser noe jeg ikke ser/kan, og det holder.
 
Hvordan kan du "sende" barna dine til logoped?
Jeg har kranglet med lærerne i to år om å få sendt søknad om å få logopedhjelp, og når den endelig ble sendt så sto vi 1 år på venteliste.. Og nå får h*n 20 minutter hver 4 uke...

Kanskje hun gikk privat?
Ventelistene og prosessene er horribelt lange, dersom kommunen har logoped i det hele tatt da. -_-
 
Jeg tenker helt motsatt: Dersom noen ser at jeg gjør noe feil, vil jeg gjerne høre det, så jeg kan utbedre feilen. Hvorvidt de er "perfekte" selv er irrelevant. De kan/ser noe jeg ikke ser/kan, og det holder.
Enig. Jeg skriver mye feil. Særlig når jeg er sliten. Men jeg tror jeg har blitt flinkere.
(F.eks så har jeg og de andre moddene her inne en avtale på at hvis de ser skrivefeil i innleggene mine så er det fritt frem for dem å gå inn å rette de opp ;) )
 
Back
Topp