Flere som enda er i seteleie?

Jenta mi snudde seg med hode opp for en uke siden:/ nå er jeg 32 +1 uke. selvfølgelig har hun litt tid til å snu seg igjen..men jeg ble litt skremt etter alt jeg hadde lest om fødsel med seteleie.."Fødeavdelingen" i går hjalp ikke heller :(
 
Denne babyen vil bare ikke snu seg. Han ligger å dytter med hodet rett ut oppe på magen og der har han visst bestemt seg for å bli. Jordmor sa at jeg kunne prøve å stå i albue-kne-stilling for å hjelpe han å snu, og har prøvd det i over en uke nå uten at det hjelper. Bekymringen kommer jo sakte sigende da han er en stor baby, jeg har liten kropp og plass og det snart er for seint for han å snu. Er fortsatt flergangsfødende og bare 30+5 men huff..

Noen flere som enda har baby i seteleie? Er vel på denne tiden de bruker å snu seg..
Sniker. Mi snudde seg plutselig til hodeleie i uke 36+2. Så alt er mulig ;)
 
Har også en kollega som krevde å få KS pga seteleie. Men skal sies at hun i sin første fødsel fødte i uforberedt seteleie, så tror hun fikk litt forståelse for at hun ikke ville gjennom det på nytt..! Men det er nok ganske stor forskjell på om du er klar over at det er seteleie på forhånd eller om det blir en overraskelse på føden! Men ja, du kan kanskje med noe krangling få KS. Men risikoen er jo større enn å føde vanlig i sete, så de vil nok overtale deg så godt de kan om vaginalt er den beste løsningen :)
Hvorfor er risikoen større ved KS? Jeg vet det motsatte.. Min lege fra Bulgaria, som er spesialist i gynekologi og fødsel advarte meg for å ha setefødsel og synes at det er unødvendig grusomt og farlig for barnet. Disse fødslene ender i KS veldig ofte uansett, da er det ikke logisk å slite meg ihjel først og få KS i slutt.
 
Jenta mi snudde seg med hode opp for en uke siden:/ nå er jeg 32 +1 uke. selvfølgelig har hun litt tid til å snu seg igjen..men jeg ble litt skremt etter alt jeg hadde lest om fødsel med seteleie.."Fødeavdelingen" i går hjalp ikke heller :(

Ja så den episoden i går. Det var en kjip situasjon for både henne og mannen. Men gikk heldigvis bra til slutt da. Nå har min lille gutt snudd seg, etter mange snu-posisjoner de siste to ukene. Vet ikke om det hjalp eller om han hadde snudd seg uansett, men råder andre til å prøve det:)
 
Min ligger også i seteleie. Er 34+1 idag. Dersom han fortsatt ligger slik på kontroll i uke 36 blir jeg henvist videreutdanning sykehuset på kontroll. Har virkelig ikke lyst til å prøve snuing, og vil heller ikke føde vaginalt ved setefødsel.. Forrige ble estimert til ca 3200g (i alle fall ikke mer enn 3500g) en uke før fødsel, men han var 4544g, så regner med denne også blir stor. Setefødsel er vel uansett ikke anbefalt over 3.7-3.8kg.

Snakket også med en jordmor om setefødsel for noen dager siden før jeg fikk vite at min lå slik. Hun sa at når kun hodet var igjen inni hadde man maks 3 min på seg før hodet skal være ute. Mistet også pressriene sist, så det er litt skremmende om det skal skje nå også:p


Jeg fikk beskjed om at man kan fint føde setefødsel vaginalt så lenge barnet ikke er over 4500g
 
Ja så den episoden i går. Det var en kjip situasjon for både henne og mannen. Men gikk heldigvis bra til slutt da. Nå har min lille gutt snudd seg, etter mange snu-posisjoner de siste to ukene. Vet ikke om det hjalp eller om han hadde snudd seg uansett, men råder andre til å prøve det:)

Godt å høre!! Hva slags snu- posisjoner prøvde du?:)
 
Min snudde seg en eller annen gang for to uker siden, mellom kontrollene. Jeg prøvde å stå på alle fire, som en hund, med et teppe eller pute under knærne så underkroppen kom høyere opp, og så la jeg meg nesten flatt ned med overkroppen sånn at rompa stakk til værs og vugga og rugga på bekkenet. Dette skal gjøre bekkenet romsligere og inviter babyen til å snu seg. Kjente flere ganger at han kom "opp" av bekkenet, men ikke hvilken ende som så gled ned igjen etterpå. Passa på å gjøre øvelsen når han var i bevegelse.

Så jeg har ikke lenger baby i seteleie, men rakk å tenke en del på hva jeg ville gjøre. Siden jeg har født før og vet bekkenet er romslig, ville jeg forsøkt født i seteleie (ikke prøvd snuing).

Setefødsler er utrolig godt fulgt opp, og ved hvert minste tegn til at det ikke går er de på vakt, og tar ingen sjangser. Ja, sjangsen for haste-ks er høyere enn for vanlig fødsel, men de har det også mer i bakhodet enn ved vanlige fødsler. Det som skjedde på Fødeavdelingen-programmet i går kveld skjer jo også i vanlige fødsler i blant, deriblant med to av de jeg lå på føden med, natta før jeg fødte - de gikk til full åpning, barnets hode kom ikke ned, ks.

Og så er de fleste utenlandske leger skeptiske til setefødsler. Norge er et av få land som faktisk gjennomfører setefødsler, og legene er gode på det. Dette er ikke bare et spørsmål om vilje til å akseptere risiko, men og holdninger. Hadde man spurt en brasiliansk lege om fødsel, ville han kanskje anbefalt ks uansett babyens leie - der er ks-raten på sykehusene på over 80 prosent, fordi de gravide synes det er mest praktisk, og legene anbefaler det. Jeg stoler på at norske leger, som er gjennom den treninga og har de rutinene de har, er i stand til å vurdere om jeg er en god kandidat for setefødsel eller ei, og er klar over at risikoen for ks er høyere enn ellers ved setefødsel.
 
DSC_0901.JPG
Godt å høre!! Hva slags snu- posisjoner prøvde du?:)

Er enklest å vise med tegning :happy: men mine tegneevner er ikke de beste da..
Nr.1 (albue-kne-stilling) er den vanligste som jordmor anbefalte meg.
Nr.2 (opp-ned-stillinga)var noe jeg fant på Internett. Da står man sånn i en sofa, jeg valgte å ha puter under. Er viktig at man føler man mestrer det ifht balanse /styrke men jeg tror den er mer effektiv enn den andre.
Jeg gjorde disse stillingene flere ganger per dag og helst når han var i bevegelse (som er hele tiden) nå holder han seg faktisk i hodeleie:happy: aner ikke nårtid det egentlig skjedde for jeg kjente ikke akkurat da han snudde seg..
 
Last edited:
Hvorfor er risikoen større ved KS? Jeg vet det motsatte.. Min lege fra Bulgaria, som er spesialist i gynekologi og fødsel advarte meg for å ha setefødsel og synes at det er unødvendig grusomt og farlig for barnet. Disse fødslene ender i KS veldig ofte uansett, da er det ikke logisk å slite meg ihjel først og få KS i slutt.
Vet ikke, men spurte jordmor hva som var verst av setefødsel og KS og hun ropte nesten KS før jeg hadde fullført setningen. Så sa hun at siden KS er et kirurgisk inngrep er faren for komplikasjoner alltid høyere osv. Men jeg vet ingen ting om sånt, da er de tydeligvis uenige. Men i følge min kollega så prøvde de veldig lenge å overtale henne til vaginal fødsel pga risikoene med og omstendighetene med KS. Dette var på st. Olavs så de bør jo vite hva se snakker om håper jeg. Men nå er det snakk om risiko, ikke smerte altså :p
 
Vis vedlegget 193076

Er enklest å vise med tegning :happy: men mine tegneevner er ikke de beste da..
Nr.1 (albue-kne-stilling) er den vanligste som jordmor anbefalte meg.
Nr.2 (opp-ned-stillinga)var noe jeg fant på Internett. Da står man sånn i en sofa, jeg valgte å ha puter under. Er viktig at man føler man mestrer det ifht balanse /styrke men jeg tror den er mer effektiv enn den andre.
Jeg gjorde disse stillingene flere ganger per dag og helst når han var i bevegelse (som er hele tiden) nå holder han seg faktisk i hodeleie:happy: aner ikke nårtid det egentlig skjedde for jeg kjente ikke akkurat da han snudde seg..
Skal prøves her ja!
 
På kontroll i dag har min snudd seg og satt hodet ned, men har ikke festet seg og har god plass inni der til å turne fortsatt, seinest i går kveld snudde hun andre veien :p

Håper på at hun dropper det da, kan godt snu denne veien nå :)
 
Vis vedlegget 193076

Er enklest å vise med tegning :happy: men mine tegneevner er ikke de beste da..
Nr.1 (albue-kne-stilling) er den vanligste som jordmor anbefalte meg.
Nr.2 (opp-ned-stillinga)var noe jeg fant på Internett. Da står man sånn i en sofa, jeg valgte å ha puter under. Er viktig at man føler man mestrer det ifht balanse /styrke men jeg tror den er mer effektiv enn den andre.
Jeg gjorde disse stillingene flere ganger per dag og helst når han var i bevegelse (som er hele tiden) nå holder han seg faktisk i hodeleie:happy: aner ikke nårtid det egentlig skjedde for jeg kjente ikke akkurat da han snudde seg..

Tusen takk for det!skal prøve selv!!:) tegningen din var veldig fin!!:)
 
Jeg stoler på at norske leger, som er gjennom den treninga og har de rutinene de har, er i stand til å vurdere om jeg er en god kandidat for setefødsel eller ei, og er klar over at risikoen for ks er høyere enn ellers ved setefødsel.
Veldig enig i dette. Jeg kommer til å følge den anbefalingen legene gir hvis det skulle komme til det punktet. Hvis de sier at jeg burde forsøke setefødsel stoler jeg på at de anbefaler det beste for meg og ungen. HVIS noe skulle skje med meg eller baby så vil ikke jeg at det skal være fordi jeg har trosset en anbefaling de har gitt.
 
Min ligger på tvers, men er bare 30+5, så stresser ikke noe med det enda. God tid til å snu seg!:)
 
Exactly! Er helt bestemt på at vil ikke prøve snuing eller vanlig fødsel hvis babyen er i seteleie etter uke 36, har også fått beskjed på at det blir en stor gutt. Kan man nekte da og insistere på keisersnitt? Har en kollega som sa at hun nektet helt bestemt og fikk keisersnitt.
Aner ikke egentlig, men tror da de hører på våre tanker i alle fall. Min gutt var blant de største hodene også sist på termingruppa så frister ikke med setefødsel da når ting haster mer. Ser for meg at det kommer til å ende med tang eller haste ks.
 
Jeg fikk beskjed om at man kan fint føde setefødsel vaginalt så lenge barnet ikke er over 4500g
Mulig det. Men ei på termingruppa på fb sa hun hadde fått beskjed om maks 3.7. En annen venninne sa 3.8, så man får tydeligvis litt forskjellig informasjon muligens. Skal i alle fall prøve det tipset som var tegnet ovenfor, vil helst ikke gå glipp av vanlig fødsel. :)
 
Jeg kjenner jeg begynner å bli passe bekymret da hun enda ikke har snudd seg med hode ned. Jeg er nå i 36+2 å har virkelig ikke lyst å føde i seteleie...Jeg har heller ikke særlig lyst til å oppleve snuing...
 
Jeg er bare 32+3, men her sitter hu godt og har gjort det lenge... Har noen uker på seg da, håper hu finner veien sjøl! Om hu ikke har snudd seg til uke 36 må vi inn på sjukehuset på vendingsforsøk. Om det ikke går blir det keisersnitt. På sjukehuset her tar de ikke setefødsler, om jeg vil prøve må jeg til Bergen. Frister jo ikke det heller, sjøl om jeg ikke var så veldig gira på keisersnitt!
 
Lillegutt her ligger i seteleie, han har ligget sånn i mange mange uker, nærmer meg uke 32 nå.. Masse spark i blæra og ned mot underlivet, og stadig ting som skjer oppe ved høyre ribbein :p Håper jo ikke han har funnet seg altfor godt til rette, for jeg har verken lyst på KS eller føde i seteleie :wtf:
 
Jeg er bare 32+3, men her sitter hu godt og har gjort det lenge... Har noen uker på seg da, håper hu finner veien sjøl! Om hu ikke har snudd seg til uke 36 må vi inn på sjukehuset på vendingsforsøk. Om det ikke går blir det keisersnitt. På sjukehuset her tar de ikke setefødsler, om jeg vil prøve må jeg til Bergen. Frister jo ikke det heller, sjøl om jeg ikke var så veldig gira på keisersnitt!
Lillegutt her ligger i seteleie, han har ligget sånn i mange mange uker, nærmer meg uke 32 nå.. Masse spark i blæra og ned mot underlivet, og stadig ting som skjer oppe ved høyre ribbein :p Håper jo ikke han har funnet seg altfor godt til rette, for jeg har verken lyst på KS eller føde i seteleie :wtf:

Prøv de snu-stillingene som jeg fåreslo tideligere i tråden. De funket på meg, men kunne også vært tilfeldig. Nå har han faktisk holdt seg i hodeleie siden da :happy:
 
Back
Topp