Flere som enda er i seteleie?

Det som er litt skummelt er at snuing i visse tilfeller kan sette i gang fødsel og/eller ende med keisersnitt. Men kan gå helt fint også.. Er nok lett å bli tidlig bekymra ja. Jeg bekymrer meg for det meste, så da er det helt naturlig at jeg er bekymret for dette med seteleie og at babyen i magen min er så stor. Vi får krysse fingre og tær og håpe på det beste:)
Aha! Ja jeg regner med det er derfor man må komme fastende, sånn tilfelle det plutselig må bli keisersnitt. Har ikke lyst på keisersnitt! Men heller ikke så gira på setefødsel :p men håper babyene våre tar til fornuft før det. I dag sa jordmor at han lå med beina rett ut til hver kant og hodet i mellom og det kan jo umulig være noe godt..! Haha
 
Min ligger i seteleie og jeg kjenner også dulting helt nede der fordi om. Men man kjenner ofte hvor hodet er fordi det er så rundt og hardt. Jordmoren min bruker å klemme og kjenne og så er hun enig med min følelse av hvordan han ligger etter hvor sparkene går. Hvis man kjenner de i blæra og utgangen så er det seteleie. Hvis man kjenner spark/rumpa dyttes i ribbeina så er det hodeleie:happy:

Det jeg mente å si med dulting var når han hikker altså, så kjenner jeg det også der nede. Haha glemmer viktige ord her:p

Du kjenner hikking helt nede ved skambeinet? Men hodet ligger oppe ved ribbeina? Jeg kjente nemlig hikking oppe ved ribbeina her for ett par uker siden og tenkte han hadde snudd seg, men så flyttet det seg ned igjen..
Rart da at vi begge kjenner det der nede igrunnen for da jeg sa det til jordmor idag at jeg trodde han lå med hodet ned fordi jeg kjente hikkinga der nede så sa hun ja, da stemmer nok det :)
Ikke at jeg tror at du tar feil altså, bare synes det er rart hvordan dette fungerer :p
 
Du kjenner hikking helt nede ved skambeinet? Men hodet ligger oppe ved ribbeina? Jeg kjente nemlig hikking oppe ved ribbeina her for ett par uker siden og tenkte han hadde snudd seg, men så flyttet det seg ned igjen..
Rart da at vi begge kjenner det der nede igrunnen for da jeg sa det til jordmor idag at jeg trodde han lå med hodet ned fordi jeg kjente hikkinga der nede så sa hun ja, da stemmer nok det :)
Ikke at jeg tror at du tar feil altså, bare synes det er rart hvordan dette fungerer :p

Hehe ja, jeg kjenner det og han hikker opptil 3-4 ganger per dag. Er nede ved skambeinet men kjenner også hodet som dulter oppe ved ribbeina. Er kanskje fordi det er så trangt at det kjennes overalt da:p
 
Aha! Ja jeg regner med det er derfor man må komme fastende, sånn tilfelle det plutselig må bli keisersnitt. Har ikke lyst på keisersnitt! Men heller ikke så gira på setefødsel :p men håper babyene våre tar til fornuft før det. I dag sa jordmor at han lå med beina rett ut til hver kant og hodet i mellom og det kan jo umulig være noe godt..! Haha

Haha nei det hørtes ikke noe særlig ut. Vi får håpe de er lur og snur seg snart;)
 
Hehe ja, jeg kjenner det og han hikker opptil 3-4 ganger per dag. Er nede ved skambeinet men kjenner også hodet som dulter oppe ved ribbeina. Er kanskje fordi det er så trangt at det kjennes overalt da:p

Og jeg kjenner rumpa som dulter oppe ved ribbeina :p Hehe!
 
Hva er det som er grunnen til at dere ikke vil prøve snuing? Er det risiko med det? Tenkte med en gang at det hadde vært knall om det gikk an å snu ham, men er det noe jeg ikke vet her? :p på jordmor virket det som at det var neste "steg" om han fremdeles lå i sete etter uke 37
Ikke for å skremme, men hørte om tilfelle der livmoren sprakk. Også er det navlestrengen som kan snurre seg etc, det er tilfeller der det blir hastekeisersnitt pga snuing og dem står klar til det. Det går selvsagt helt fint med flertallet, men jeg har en dårlig følelse når det gjelder min situasjon, vet ikke hvorfor. Pleier å lytte til magefølelsen... Setefødsel er jeg redd for pga rask fødsel sist, kun 2,5t fra første rien.
 
Skulle ønske jeg også skjønte litt mer hva som var hvilken kroppsdel! Tror han ligger på skrå på grunn av hvor jeg kjenner bevegelser, men selv om jeg tror det så klarer jeg ikke å kjenne at her er hoder, her er rumpa, det var en for Etc. 29+0 i dag.
 
Ikke for å skremme, men hørte om tilfelle der livmoren sprakk. Også er det navlestrengen som kan snurre seg etc, det er tilfeller der det blir hastekeisersnitt pga snuing og dem står klar til det. Det går selvsagt helt fint med flertallet, men jeg har en dårlig følelse når det gjelder min situasjon, vet ikke hvorfor. Pleier å lytte til magefølelsen... Setefødsel er jeg redd for pga rask fødsel sist, kun 2,5t fra første rien.
Uæ, det hørtes ikke bra ut :( men håper virkelig det er sjeldent. Men ja, JM sa man måtte faste før snuing, så da tar de vel høyde for at plutselig keisersnitt i verste fall kan bli nødvendig. Men uansett stoler jeg på at de klarer å redde en sånn situasjon også, selv om det er kjipt å havne i den! :) jeg har vært ganske ubekymret for alt i svangerskapet unntatt akkurat det med leie. Så hadde vært litt beroligende om han bare kunne ligget rett allerede..
 
Skulle ønske jeg også skjønte litt mer hva som var hvilken kroppsdel! Tror han ligger på skrå på grunn av hvor jeg kjenner bevegelser, men selv om jeg tror det så klarer jeg ikke å kjenne at her er hoder, her er rumpa, det var en for Etc. 29+0 i dag.
Ja jeg fatter ikke hvordan jordmor bare så vidt er borti og så vet hun hva som er hva. Er også redd for å klemme for mye tilfelle jeg trykker en finger rett i nesa på ham eller noe :D
 
Her ligger han delvis på tvers for tiden, men helsigvis med hode ned. Har hatt et par rotasjoner de siste ukene, men han har snudd hodet ned mot venstre igjen. Kjenner det også godt på hikkinga. I dag ble jeg litt stressa da jeg kjente hikking veldig godt langt oppe på magen, så at magen rista der også. Men det var heldigvis bare rumpa, kjente den vanlige hikkinga langt ned samtidig etterhvert, puh! ;)
Heller ikke noe gira på setefødsel og snuing, håper han ligger rett veg fremover. Legen sa han ville sjekke leiet med UL i uke 36 :)
 
Hun hadde lagt seg med hodet ned forrige uke, merket det på hikkingen, nå derimot tror jeg hun ligger tvers, kjenner all hikkingen på høyre side ganske høyt oppe og mye sparking nedover.
 
Jeg er i uke 35 og hun har nettopp snudd seg, jordmor mente at det ikke var noe krise før jeg var i uke 37 og at hun fortsatt kan finne på å snu seg rundt der inne:) hodet har ikke festet seg enda, så virker ikke som om hun har det travelt med å komme:)
 
Jeg er i uke 34+3 å hun har enda ikke snudd seg. Er "livredd" for snuing da jeg har hørt så mye om det. Skal vist ikke være så godt. Første gangs fødende så blir keisersnitt på meg om hun ikke snur seg.
 
Hos JM på torsdag lå han fortsatt i sete. JM begynte å snakke om setefødsel. Torsdags kveld kjente jeg at han bevegde noe voldsomt på seg og plutselig kunne jeg sitte litt fremoverbøyd :) Tenkte det var for godt til og være sant at han hadde snudd seg. På ekstra 3D ul fredags morgen viste det seg at lille hadde snudd seg :D Så da håper jeg han ikke snur seg igjen!!
 
Hei. Sniker fra september.

Leser her at det er mange som er veldig redd for setefødsel.
Jeg er nå 38+ 2 og skal føde vaginalt setefødsel.

Har vært på samtale og på måling av bekken.

Fikk beskjed om at så lenge målingene av bekkenet er stor nok så er det ikke noe fælt å føde vaginalt. Man får epidural, ekstra oppfølging og flere fødsels leger vil være tilstede under fødselen.
Barnet får elektroder på rumpa slik at de kan følge med formen hele tiden.

Jeg tror nok at å føde seteleie høres mye mer skummelt ut enn hva det kanskje er.
 
Min ligger også i seteleie. Er 34+1 idag. Dersom han fortsatt ligger slik på kontroll i uke 36 blir jeg henvist videreutdanning sykehuset på kontroll. Har virkelig ikke lyst til å prøve snuing, og vil heller ikke føde vaginalt ved setefødsel.. Forrige ble estimert til ca 3200g (i alle fall ikke mer enn 3500g) en uke før fødsel, men han var 4544g, så regner med denne også blir stor. Setefødsel er vel uansett ikke anbefalt over 3.7-3.8kg.

Snakket også med en jordmor om setefødsel for noen dager siden før jeg fikk vite at min lå slik. Hun sa at når kun hodet var igjen inni hadde man maks 3 min på seg før hodet skal være ute. Mistet også pressriene sist, så det er litt skremmende om det skal skje nå også:p
 
Min ligger også i seteleie. Er 34+1 idag. Dersom han fortsatt ligger slik på kontroll i uke 36 blir jeg henvist videreutdanning sykehuset på kontroll. Har virkelig ikke lyst til å prøve snuing, og vil heller ikke føde vaginalt ved setefødsel.. Forrige ble estimert til ca 3200g (i alle fall ikke mer enn 3500g) en uke før fødsel, men han var 4544g, så regner med denne også blir stor. Setefødsel er vel uansett ikke anbefalt over 3.7-3.8kg.

Snakket også med en jordmor om setefødsel for noen dager siden før jeg fikk vite at min lå slik. Hun sa at når kun hodet var igjen inni hadde man maks 3 min på seg før hodet skal være ute. Mistet også pressriene sist, så det er litt skremmende om det skal skje nå også:p
Exactly! Er helt bestemt på at vil ikke prøve snuing eller vanlig fødsel hvis babyen er i seteleie etter uke 36, har også fått beskjed på at det blir en stor gutt. Kan man nekte da og insistere på keisersnitt? Har en kollega som sa at hun nektet helt bestemt og fikk keisersnitt.
 
Skjønner ikke hvordan dere vet hvilken vei barnet ligger. Her er det dulting i alle ender av magen...
Er nok fordi jordmor eller lege har sjekket på kontrollene :) du vil merke det om sparkene holder seg på samme plassen over lang tid :p
 
Exactly! Er helt bestemt på at vil ikke prøve snuing eller vanlig fødsel hvis babyen er i seteleie etter uke 36, har også fått beskjed på at det blir en stor gutt. Kan man nekte da og insistere på keisersnitt? Har en kollega som sa at hun nektet helt bestemt og fikk keisersnitt.
Har også en kollega som krevde å få KS pga seteleie. Men skal sies at hun i sin første fødsel fødte i uforberedt seteleie, så tror hun fikk litt forståelse for at hun ikke ville gjennom det på nytt..! Men det er nok ganske stor forskjell på om du er klar over at det er seteleie på forhånd eller om det blir en overraskelse på føden! Men ja, du kan kanskje med noe krangling få KS. Men risikoen er jo større enn å føde vanlig i sete, så de vil nok overtale deg så godt de kan om vaginalt er den beste løsningen :)
 
Back
Topp