Fikk du bil sertifikatet dersom du holdt deg borte ifra røyk og alkohol før 18 års dagen?

Hadde selv denne avtalen og den fungerte fint med meg. Brødrene mine derimot

Synes det er en fin ting å føre videre. Men selvfølgelig både positive og negative sider med denne avtalen
 
Fikk lappen mot å ikke røyke, men røyket i smug fra jeg var 14-15.
Smugrøyka for mormor som jeg hadde avtalen med frem til jeg var 30 og ble gravid :hilarious:
 
Nei, begynte å snuse når jeg var 16, så hadde ikke kommet så langt med det heller [emoji23]
 
Nei, jeg betalte lappen selv.
Tror ikke ungene får en slik avtale, men de får nok litt hjelp til lappen uansett.
 
Nei, det hadde jeg ikke :) Hadde mista den på røyken, men drakk faktisk ikke før jeg ble 18 :p

Kommer ikke til å lage noen sånn avtale med mine barn :) Vi sparer penger til de hver mnd og vi kommer til å heller hjelpe de med å få jobb, som en over her skrev :)
 
Ja, vi hadde en sånn avtale med foreldrene mine. Er så utrolig glad for at jeg fikk lappen av de når jeg var 18 år!

Det er veldig mye penger for en 18-åring å spare til selv. Skal en spare selv kan det ta lang tid før en faktisk får billappen. Har flere venninner som nærmer seg 30 og ikke har lappen. Da unngår gjerne barnet å bli en gratis passasjer også, for de er det mange av.

En annen fordel er jo at foreldrene slipper å kjøre rundt så mye på barnet når det bare kan ta bilen selv.

Jeg er veldig glad for at foreldrene mine gjorde dette for meg og det er derfor noe jeg også kommer til å gjøre for barna mine :)
Muligens det kommer til å være for en annen agenda enn å ikke drikke og røyke. Kanskje heller hvordan de skal oppføre seg mot andre eller liknende. Jeg ønsker at de skal føle seg frie til å ringe meg dersom de likevel har drukket og vil hjem.


Selv om jeg fikk lappen gratis har jeg likevel lært meg å være selvstendig ved å blant annet skaffe meg egen deltids-jobb fra jeg var 16. Flyttet ut hjemifra samme året. Fullført mastergraden når jeg var 23 og klarer meg veldig greit økonomisk nå.
 
Last edited:
Hadde ikke den avtalen og fikk lappen av mamma og pappa. Nå er det veldig mange år til unga skal ta lappen, men vi kommer til å hjelpe dem økonomisk til å ta lappen. Fint hvis de blir med å betaler litt selv såklart, men vi bor på en plass hvor vi kommer til å måtte kjøre dem hit og dit i mange år. Så jo fortere de kan kjøre selv( eller hverandre), jo bedre;)
 
Nei. Men har likevel aldri røykt/drukket alkohol.
 
Jeg hadde den avtalen med mamma. Drakk noen få ganger, så fikk halvparten
 
Mine barn får lappen med oss om de ikke drikker røyker eller snuser frem til de er 18 år. I tillegg får de 10.000 kr av mormor
 
Nei, jeg betalte lappen selv. Flere venninner hadde den avtalen. De skulle også hatt avtale om å betale tilbake pengene om de begynte å røyke etterpå! Hjalp jo ingenting [emoji13]
Jeg fikk bil av onkel dersom jeg ikke tok mopedlappen og kjørte moped! Fikk 10 000,- til bil og la i resten selv :) helt magisk!
 
Det blir ingen slik avtale nei. Vil heller at de skal ringe meg om de kommer til å bli driting før de blir 18, og det er vel 99% sikkert at det skjer. De har allerede greie sparekontoer begge to, og jeg tenker at de skal begynne å jobbe når de blir 13 år.
 
Nei, jeg betalte lappen selv. Flere venninner hadde den avtalen. De skulle også hatt avtale om å betale tilbake pengene om de begynte å røyke etterpå! Hjalp jo ingenting [emoji13]
Jeg fikk bil av onkel dersom jeg ikke tok mopedlappen og kjørte moped! Fikk 10 000,- til bil og la i resten selv :) helt magisk!

Hvorfor skille du ikke ta mopedlappen?
 
Nja, mamma og pappa prøvde seg, men jeg ble egentlig bare irritert, for de sa «ja, søstera di fikk jo lappen siden hun ikke røykte og drakk før hun ble 18» (dette valgte hun HELT SELV og de hadde ingen avtale) så da jeg begynte å gå på fest fikk jeg den slengt i trynet. Hadde det vært en ordentlig avtale helt fra starten hadde jeg nok holdt den, men siden det ble sånn, så begynte jeg å drikke i skjul da jeg var 17.. (ikke så ille det da, spør du meg :p) og jeg fikk lappen av mine foreldre ;)
Vet ikke helt hva slags avtale vi kommer til å ha med egne barn..
 
Hadde heller ikke sånn avtale men husker jeg hørte om det. Har betalt lappen selv men bodde hjemme gratis til jeg fant mannen. Så brukte studielånet og sparepenger på lappen:p litt fornøyd med å ha betalt selv faktisk. Kommer ikke til å ha en sånn avtale med ungene men vi kommer nok til å støtte de økonomisk når vi kan:)
 
Tror den der var vanligere før, jeg. Sjeldnere og sjeldnere at ungdom begynner å røyke nå for tida. Og mange tar bevisste valg om å holde seg unna alkohol pga idrett f.eks..

Jeg hadde ikke den avtalen. Pappa betalte lappen for meg, og min første bil. Og jeg har betalt tilbake hver eneste krone av det! Liker ikke å stå i gjeld til folk. Jeg var 21 da jeg tok førerkort da.

Mannen hadde den avtalen med mora si, klarte ikke å holde den og fikk lappen av faren sin istedet. Sånn gikk det med skilte foreldre [emoji85]

Min egen unge skal få spare pengene hun selv tjener, men regner med vi sponser deler av kjøreopplæringen. Men det er jo enda 17 år til så.. Det er en utgift vi vet kommer, i likhet med konfirmasjonen. Så plana er å spare til slikt når vi er ferdige å pusse opp [emoji1360]
 
Back
Topp