Fikk du bil sertifikatet dersom du holdt deg borte ifra røyk og alkohol før 18 års dagen?

..christine..

Forumet er livet
VIP
Snøfnuggene 2018
Vet at det var mange foreldre som lagde den avtalen til barna sine når jeg var ungdom. Men jeg selv hadde den aldri.

Ble inspirert av en annen tråd. Kommer du til å lage slike avtaler til dine barn?
 
Nei, tviler på det.

Jeg hadde ikke den avtalen. Mamma og pappa hadde ikke penger uansett, og pengene jeg fikk (5000kr) i min borgerlige konfirmasjon ble til og med brukt til å betale ned deres gjeld.
Tror jeg, jeg har i hvert fall aldri sett de pengene igjen. Mannen hjalp meg med lappen min. :p
 
Nei. Hadde aldri avtale om slikt. Betalte selv lappen jeg.

Onkel og tante hadde det. Alle unga fikk lappen. Alle 3 skjulte godt røykinga og drikkinga da. Selv om de ble tatt i drikking av andre, var det ikke deres unge som gjorde det så [emoji14] Enkelte nekter visst å se slikt også.

Min mann har sagt til unga de får 10 000 kr om de ikke begynner å røyke før 20 år. Helst ikke etter heller men. Den er de med på da.
 
Nei.

Mine foreldre betalte ikke førerkortet mitt, de hjalp meg med å få sommerjobber og mulighet til å spare til det selv.

Kommer ikke til å lage slike avtaler med ungene selv, syns det er litt teit å «betale» eller bestikke (eller hva jeg skal kalle det) unger for å ta valgene man vil at de skal ta.
Jeg håper jeg oppdrar selvstendige unger som gjør feil og lærer av dem, er tøffe nok til å ta egne valg og som tør å komme til meg hvis de havner i situasjoner der de må forholde seg til tobakk og alkohol og er usikre på hva de skal gjøre.

Ei venninne av meg ble lovet lappen av mora og bil av faren hvis hun ikke røyket eller drakk før hun ble 18. Hun ble skjenket på en fest da vi var 16 uten å vite det og turte ikke å ringe noen av foreldrene for å bli hentet siden hun hadde drukket i frykt for å miste lappen og bilen hun enda ikke hadde fått. Den risken tar jeg ikke.


Og ikke har jeg noe jeg skulle sagt heller. Jeg smakte alkohol før jeg ble 18. Og jeg røyket fast i 13 år før jeg sluttet før ungene ble født.
 
Hadde den avtalen og det funket fint

Både bra og dårlige ting med den avtalen.
 
Nei, hadde ikke noen slik avtale.

Har heller ingen avtale med ungene. Skal de ha lappen, får de finne seg en jobb, og sponse den selv. [emoji4]
 
Vi hadde avtale om at hvis jeg ikke tok mopedlappen og ringte for å bli henta uansett tilstand og sted fikk jeg lappen. Easy deal :p

Ungene er så små, så det har ikke blitt diskutert enda hos oss.
 
Nei.

Mine foreldre betalte ikke førerkortet mitt, de hjalp meg med å få sommerjobber og mulighet til å spare til det selv.

Kommer ikke til å lage slike avtaler med ungene selv, syns det er litt teit å «betale» eller bestikke (eller hva jeg skal kalle det) unger for å ta valgene man vil at de skal ta.
Jeg håper jeg oppdrar selvstendige unger som gjør feil og lærer av dem, er tøffe nok til å ta egne valg og som tør å komme til meg hvis de havner i situasjoner der de må forholde seg til tobakk og alkohol og er usikre på hva de skal gjøre.

Ei venninne av meg ble lovet lappen av mora og bil av faren hvis hun ikke røyket eller drakk før hun ble 18. Hun ble skjenket på en fest da vi var 16 uten å vite det og turte ikke å ringe noen av foreldrene for å bli hentet siden hun hadde drukket i frykt for å miste lappen og bilen hun enda ikke hadde fått. Den risken tar jeg ikke.


Og ikke har jeg noe jeg skulle sagt heller. Jeg smakte alkohol før jeg ble 18. Og jeg røyket fast i 13 år før jeg sluttet før ungene ble født.
Sier meg helt enig med deg. Jeg lærer ungene til å ta egne valg, og heller gjøre dem trygge på at de kan ringe oss foreldre uansett. Både lappen og bosted kan vi hjelpe til med uten å binde dem opp med valg.
 
Nei, det hadde jeg ikke og kommer neppe til å tilby den til ungene heller.

Jeg betalte lappen selv men fikk 10000 til attenårsdagen som egentlig finansierte det meste av den.

Jeg har aldri hverken drukket eller røyka uansett. Men det var ikke pga en avtale om lappen
 
Ja, både jeg og samboeren hadde den avtalen. Funket supert for min del, men min bror brøt avtalene og fikk allikevel lappen. Noe jeg syns var veldig urettferdig.

Tror vi kommer til å ta utgangspunkt i at vi skal ha en slik avtale, men ser det an på hvordan hun blir når hun vokser opp [emoji4]
 
Fikk det for å ikke bruke tobakk.
Kommer ikke til å lage en sånn avtale med våre, har vi råd til å hjelpe dem med det så skal vi det. Har selv vokst opp med mamma med kjempedårlig råd og fikk omtrent aldri være med på ting hun måtte betale for, så målet er å ha penger til at barna kan være med på ting når de ønsker det, selvfølgelig med måte da.
 
Ja, jeg hadde den :) og ser litt ann ungene før jeg bestemmer om vi skal ha den eller ikke :)
 
Ja, hvis jeg ikke begynte å røyke.. Begynte da jeg var 13 år, men sluttet før jeg fikk lappen av de :D
 
Ja, hadde hvis jeg ikke begynte å røyke og har enda den dag i dag - aldri prøvd å røyke.

Alkohol rørte jeg ikke før en mnd før jeg ble 18 [emoji28]
 
Nei, hadde ikke en slik avtale. Fikk lappen uansett :) Jeg drakk for første gang da jeg var 16 år, men har aldri røykt.

Hvis vi får barn kommer vi ikke til å innføre en slik avtale. Jeg mener at det er viktigere at barna er noen lunde åpne om hvor de er og om de skal på fest. Blir helt feil å forvente at barna våre skal oppføre oss bedre en vi gjorde. De må lære av sine egne feil... Tror ikke det kommer noe godt ut av at de løper rundt og lyver om at de ikke røyker/drikker bare så de skal få sertifikat.

Men jeg er for at dårlig oppførsel skal få konsekvenser, spesielt mtp innetid og dårlig oppførsel. Hadde ikke hatt problemer med å gi husarrest til tenåringer som tøyer grensene for langt.
 
Nei.

Mine foreldre betalte ikke førerkortet mitt, de hjalp meg med å få sommerjobber og mulighet til å spare til det selv.

Kommer ikke til å lage slike avtaler med ungene selv, syns det er litt teit å «betale» eller bestikke (eller hva jeg skal kalle det) unger for å ta valgene man vil at de skal ta.
Jeg håper jeg oppdrar selvstendige unger som gjør feil og lærer av dem, er tøffe nok til å ta egne valg og som tør å komme til meg hvis de havner i situasjoner der de må forholde seg til tobakk og alkohol og er usikre på hva de skal gjøre.

Ei venninne av meg ble lovet lappen av mora og bil av faren hvis hun ikke røyket eller drakk før hun ble 18. Hun ble skjenket på en fest da vi var 16 uten å vite det og turte ikke å ringe noen av foreldrene for å bli hentet siden hun hadde drukket i frykt for å miste lappen og bilen hun enda ikke hadde fått. Den risken tar jeg ikke.


Og ikke har jeg noe jeg skulle sagt heller. Jeg smakte alkohol før jeg ble 18. Og jeg røyket fast i 13 år før jeg sluttet før ungene ble født.
Så enig! Indre motivasjon er mye viktigere i lengden enn foreldre som vifter med gulrøtter :)
 
Nei, lappen betalte jeg for selv når jeg fikk råd.

Tror ikke d blir en slik avtale her, syns «alle» hadde slike avtaler da jeg vokste opp med de drakk og røyka allikavel [emoji85]
 
Tror de hadde den avtalen med min bror, han både røykte og drakk før 18årsdagen men fikk alikevel hjelp, så da fikk vi småsøskenene det også uten avtale.

At jeg hadde bil hjalp med med å få min første sommer-/deltidsjobb (avhengig av bil pga ugunstig arbeidstid) da jeg var 18.

Kommer til å hjelpe ungene mine så sant vi har råd til det. Men kommer ikke til å lage en sånn avtale
 
Nei. Betalte selv. Bestefar var med på å kjøpe min første bil til meg. En bil til 9000 som han betalte halvparten av.
 
Back
Topp