Fikk du bil sertifikatet dersom du holdt deg borte ifra røyk og alkohol før 18 års dagen?

Nei, betalte det selv på lærling lønn.
 
Nei, var ikke interessert i bil og lappen da og bodde såpass sentralt at jeg hadde ikke behov for det . Hadde drukket/smakt på alkohol før det..Men da jeg ble 24 år betalte di for lappen for meg om mine søstre :)
 
Nei, ingen slik avtale.
De som var yngre enn meg som hadde slik avtale smugdrakk uansett så ;)
Betalte deler av førerkortet mitt selv mens foreldrene mine spleisa på resten.
Første bilen som ble registrert på meg og som jeg betaler på er den jeg har nå :)
Disponerte mamma sin mens jeg bodde hjemme.
 
Nei.

Mine foreldre betalte ikke førerkortet mitt, de hjalp meg med å få sommerjobber og mulighet til å spare til det selv.

Kommer ikke til å lage slike avtaler med ungene selv, syns det er litt teit å «betale» eller bestikke (eller hva jeg skal kalle det) unger for å ta valgene man vil at de skal ta.
Jeg håper jeg oppdrar selvstendige unger som gjør feil og lærer av dem, er tøffe nok til å ta egne valg og som tør å komme til meg hvis de havner i situasjoner der de må forholde seg til tobakk og alkohol og er usikre på hva de skal gjøre.

Ei venninne av meg ble lovet lappen av mora og bil av faren hvis hun ikke røyket eller drakk før hun ble 18. Hun ble skjenket på en fest da vi var 16 uten å vite det og turte ikke å ringe noen av foreldrene for å bli hentet siden hun hadde drukket i frykt for å miste lappen og bilen hun enda ikke hadde fått. Den risken tar jeg ikke.


Og ikke har jeg noe jeg skulle sagt heller. Jeg smakte alkohol før jeg ble 18. Og jeg røyket fast i 13 år før jeg sluttet før ungene ble født.
Enig med deg

Jeg tok faktisk opp lån fra lånekassen til å dekke lappen jeg [emoji13]
Bodde ikke hjemme, så fikk borteboerstipend. Og så skaffet jeg meg jobb.

Det jeg bodde det året var også landets billigste sted å ta lappen den gang. Kosta meg 11-12000 tenker jeg.

Mine foreldre hadde ikke råd til å dekke lappen for noen av oss.

Vi kommer nok ikke til å lage avtaler med ungene på dette, de skal ikke måtte lyve for oss.
 
Regner med vi kommer til å hjelpe de med lappen når den tid kommer.
Alkohol er en ting.. er mye mer redd for narkotika. Det er mye narkotika på fester, DET er det verste.
 
Nei jeg hadde ingen slik avtale, med mange søsken var det ikke noe foreldrene minne kunne få til økonomisk.

Og alle venne mine som hadde slike avtaler var de som var verst på både drikking, røyking og snusing:hilarious:

I tillegg som en over her skrev har jeg opplevd bekjente venner som havnet litt på kjøret i ungdumstiden, som ikke turte å fortelle foreldrene sine om det i frykt for at de skulle miste avtalen.

Jeg kommer nok heller til å oppfordre mot det og samtidig oppfordre barnet til å kunne komme til oss uansett hva problemet skulle være.

I mine øyer er denne type avtale en uting.
 
Jeg hadde denne avtalen, og holdt den. Har fortsatt ikke prøvd å røyke. Pappa henta alltid på fest både før og etter jeg tok lappen (var 19 da jeg tok den), så kom meg alltid trygt hjem.

Jeg kan godt tenke meg å ha en lignende avtale, men det kommer nok litt ann på hvordan både mine barn og ungdomsmiljøet er.
 
Nei, og det passet meg bra siden jeg ikke ville kjøre bil ^^
De jeg visste om som hadde en slik avtale drakk eller røykte i smug uansett. Vi kommer ikke til å ha en slik avtale.
 
Vet at det var mange foreldre som lagde den avtalen til barna sine når jeg var ungdom. Men jeg selv hadde den aldri.

Ble inspirert av en annen tråd. Kommer du til å lage slike avtaler til dine barn?
Jeg hadde ikke sånn avtale. Jeg røyka og drakk, men betalte hele førerkortet selv. Så nei jeg kommer ikke til å lage slik avtale nei.
De skal få jobbe og bli belønnet for arbeid som skal gå på egen konto til førarkort.
 
Jeg hadde ingen sånn avtale, men holdt meg unna alkohol og røyk allikevel (var vel 20 første gang jeg drakk alkohol, fremdeles aldri forsøkt å røyke/snuse).

Fikk 2-3 kjøretimer med faren min da jeg var 16, etter det måtte jeg stå for alt selv, og betalte førerkortet med selvtjente penger da jeg var 20.

Hadde flere venner som hadde avtaler av den typen, alle hadde vært på flatfylla innen de fylte 17 og alle fikk sponset førerkort, for SÅ lett er det ikke for foreldrene å vite med sikkerhet at ungen har brutt avtalen.

Ser derfor ikke for meg noen slik avtale med barnet mitt, men jeg planlegger å sørge for at de får øvelseskjøre så mye de bare vil med meg.
 
Vi hadde den avtalen ja. Brødrene mine klarte den, jeg ikke. Jeg fikk likevel et par kjøretimer husker jeg, men dekte nesten alt selv.
 
Hadde ikke den avtalen og ikke hadde de hatt muligheten til det heller, kommer ikke til å lage noen sånn avtale med ungene heller.
 
Ble alltid lovet det om jeg ikke røykte. Jeg har aldri røykt, men fikk det ikke likevel.
 
Nei hadde ikke noe sånn avtale, men fikk førerkortet :)
 
Hadde det ikke på meg, jeg betalte selv.


Om vi lager en slik avtale eller ikke til mini må vi se ann om noen år.
 
Den avtalen hadde jeg.. Men skjønte tidlig, i en alder av 12-13 at mine foreldre ikke hadde råd.. Derfor ble det til at motivasjonen til å holde meg var dårlig.. Jeg begynte å feste litt i 16-17 årsalderen men røykte aldri.. Jeg ble skuffet så mange ganger så orka ikke å bli skuffet av dette..
Men syntes i og for seg at avtalen ikke er så dum dersom foreldre har mulighet og holder avtalen
 
Nei, tviler på det.

Jeg hadde ikke den avtalen. Mamma og pappa hadde ikke penger uansett, og pengene jeg fikk (5000kr) i min borgerlige konfirmasjon ble til og med brukt til å betale ned deres gjeld.
Tror jeg, jeg har i hvert fall aldri sett de pengene igjen. Mannen hjalp meg med lappen min. :p
Trist at dine konfirmasjonspenger gikk til deres gjeld.. Her ble mine dåpspenger og alle oppsparte penger gjennom barndommen brukt til mines gjeld. Så den kjenner jeg litt til
For en snill mann du har
 
Back
Topp