Andre flagg i 17 mai toget

Dette er et veldig godt poeng.
Man snakker om å godta, å integrere, å respektere.
Men å vifte med andre flagg på 17. Mai er faktisk det stikk motsatte. Da godtar man ikke at dette er Norges grunnlovsdag, man står og skiller seg ut som en borger av et annet land som da ikke er å integrere seg, og man respekterer ikke at det er Norge det handler om.

Nettopp!!
 
For meg blir det også helt feil. Mange som ikke vet hva 17.mai er og hva flagget er :p
Synes også det er respektløst og selvsentrert å komme med flagget til et annet land enn det er nasjonaldagen til.
 
Hvis de er en del av det norske samfunnet så kan de bruke norske flagg. Hvorfor skal de skille seg ut som utlendinger når de feirer at se bor i Norge? Kan de ikke identifisere seg med å være norske? Det er ingen som har sagt de ikke har en egen identitet selv om de bruker norskt flagg. Og helt ærlig så bør det norske flagget være en del av deres identitet når de har integrert seg i Norge.

Jeg synes det er egoistisk og selvopptatt å dra fram sin egen nasjonal-identitet på en slik felles dag.

Nå tror jeg ikke du har skjønt det jeg prøver å si. De jeg snakker med identifiserer seg med å være norsk, og det norske flagget. Derfor går de i tog på 17. mai med det norske flagget. Noen vil også gjerne ta med flagget fra det landet de kommer fra. Ikke fordi de er egoistiske eller selvopptatt, men fordi det er viktig for dem å føle at det kan være seg selv. Mange har aldri opplevd det før. Og er det ikke det vi feirer, å ha en grunnlov som beskytter retten til å være seg selv? Jeg syns det er fint at Norge kan vise seg fram på den måten, som et land der alle er velkomne.
 
Synes det blir litt feil. Ser gjerne innvandrere kle seg i festklær fra eget hjemland, men andre flagg blir rart og meningsløst. Hisser meg ikke opp men.
 
Her tror jeg at du må utdype og være litt mer konkret. Hva, konkret, er integrering?
Det var et ironisk svar på spørsmålet ditt - sett i lys av den kommentaren du siterte, som jeg er dypt uenig i.
 
Back
Topp