Andre flagg i 17 mai toget

Så fordi man er uenig med deg så er man blank i toppen ?

Denne kommentaren hadde nok ikke noe med uenighet å gjøre, men det er ganske mye uvitenhet lenger opp her om hvorfor vi faktisk feirer 17. mai. Enkelte burde ta en titt i ei historiebok.
 
Har ikke sterke meninger om det.
Ville ikke ha bært to flagg sjøl mtp alle som blir fornærma.

Jeg har flytta til et nabolag der 70% er eldre folk ( eneboligstrøk) Et buddistisk hus hadde en stor gullfarga buddah på verandaen. Gjett om det ble bråk! Gamle sure folk som protesterte høylytt over denne blasfemiske pynten i nabolaget.som om de ugly hagenissene deres er noe finere pynt .
Jeez... I- landsproblemer
 
Klarer virkelig ikke å ha sterke meninger om det, og syns det er helt greit! Viktigste er jo at man er glad og med på feiringa syns jeg :)
 
17.mai er Norges nasjonaldag, da er det Norges flagg som skal veives med og ingen andre! Kjenner jeg blir direkte forbanna av slikt! De som kommer til Norge burde sette pris på det, og vise respekt og ære det landet de er kommet til, spesielt ved å ikke bruke et annet lands flagg på Norges nasjonaldag.
 
Nei nei og nei. Blir som å feire andre personer i egen bursdagfest.

Helt feil og jeg kjenner jeg blir forbanna av å tenke på det
 
Jeg synes det er feil. Å vifte med andre flagg på bursdagen til Norge.
Det er kjempeflott at andre nasjoner feirer Norge, og jeg synes det er kjempeflott at de feks tar på seg sine nasjonaldrakter/klær og er med i tog. Kjempefint om de selger produkter fra sitt land, og også matretter. Det er en del av det å være et multikulturelt samfunn og det er flott. Ta med gaver, mat og bring til Norge det man kan bidra med. Blir litt som å ta med seg en kake i et bursdagsselskap. Men akkurat flagget, synes jeg skal være hellig på 17. mai. Det er signifikant for selve Norge, landet.
Jeg synes ikke noe om å veive med norsk flagg på svenskenes nasjonaldag, eller russernes, eller kinesernes, egypernes, australiernes, engelskmennenes, somalieres, chilenernes, japanernes nasjonaldag. Osv. Og særlig ikke i deres land. For meg er det respektløst. Inntrengende, i stedet for oppløftende. På denne ene dagen i året, vift med norske flagg. Vis at du er stolt av å få være norsk og feire Norge, på Norges nasjonaldag. Og vift med ditt lands flagg, når det er din nasjonaldag.
 
Som sagt, har man ikke et ønske om å bli integrert/at barna blir integrert, så hadde de blitt hjemme/holdt barna hjemme.

Nei det tror jeg ikke. De nektet ikke barna sine morro, men må på død og liv gjøre det på sin måte. Kvalmt.
 
At noen viser flagg fra sitt hjemland sammen med norske er helt feil, men at nordmenn koloniserer seg i Spania, innfører norsk kultur, norske skoler, norske butikker med norsk mat og nekter å lære seg språket er OK?

Ja til mangfold, frihet, samhold og alle flagg på 17.mai [emoji173]️

Det er ingen som har sagt det er greit. Jeg har sagt det stikk motsatte!

Dette handler ikke om at folk er rasistiske og synes at nordmenn er bedre. For det er de virkelig ikke. Nordmenn i Spania er like respektløse.
 
..... og grunnloven som er basert på den kristne tro...som igjen står for å elske dine medmennesker ...noe som mange glemmer.

Hadde vi ikke blitt frie fra Danmark /svergie eller Tyskland hadde vi ikke hatt denne dagen vil jeg tro.

Haha i den opprinnelige grunnloven var et av punktene at jødene ikke var velkomne. Religion er jo noe drit fordi de ikke godtar at andre tror på noe annet. Å forvente respekt er ikke å ikke elske sin neste (ikke medmennesker) som kristendommen sier. Kristendommen har mange normer som skal følges.

Og frihet fra Tyskland har ingenting med 17.mai å gjøre, bortsett fra ar vi ikke fikk lov å feire dagen under krigen.

Tror du bør gå grunnskolen omigjen i både religion og historie
 
Jeg syns dette har blitt en merkelig diskusjon. De fleste av oss har to hender og kan vifte med to flagg. Å føle seg norsk og å være en del av det norske samfunnet utelukker ikke å ønske å huske den plassen vi/de kommer fra. Eller den plassen pappa og mamma kommer fra.
Jeg vil tro at på 17. mai 2018 så feirer vi (dere?) det moderne samfunnet Norge er i dag. Og det samfunnet er multikulturelt og urnorsk samtidig. Og åpen og imøtekommende, håper jeg.

Men HVORFOR er det viktig å poengtere overfor andre at man opprinnelig kommer fra et annet land på Norges nasjonaldag? Er det ikke bra nok å feire over å bo i Norge nå?
 
NEI!!!!! Ikke andre flagg!

Hvis man skal feire NORGE er det med norskt flagg.

Føler du ikke at det norske flagget representerer deg, så bør du virkelig gjøre noen grep for å integrere deg bedre i det landet du bor i!

Helt enig!
De gidder ikke integrere seg ikkesant.
 
Men HVORFOR er det viktig å poengtere overfor andre at man opprinnelig kommer fra et annet land på Norges nasjonaldag? Er det ikke bra nok å feire over å bo i Norge nå?

Dette er et veldig godt poeng.
Man snakker om å godta, å integrere, å respektere.
Men å vifte med andre flagg på 17. Mai er faktisk det stikk motsatte. Da godtar man ikke at dette er Norges grunnlovsdag, man står og skiller seg ut som en borger av et annet land som da ikke er å integrere seg, og man respekterer ikke at det er Norge det handler om.
 
Man kan gjøre to ting.

Enten kan man la seg provosere over ting som ikk skader noen, man kan bli fornærmet og såret og mene at andre bør endre seg. Og aller helst forby det man ikke liker. Jeg kan garantere en ting: man vil fortsette å være provosert og såret og fornærmet over forskjellige ting resten av livet.

Eller så kan man SELV mene at ikke andre flagg en det norske passer inn i 17. mai-toget, bare ha med seg norsk flagg selv (i likhet med 999 av 1000 andre), og gå foran som et godt eksempel. Om en er fryktelig opptatt av at utlendinger skal ha norske flagg kan man for eksempel dele ut gratis flagg til dem som bor på asylmottak. Det finnes mye POSITIVT man kan gjøre.

Å sutre og klage og være fornærma/føle seg krenket endrer i allefall ingenting.

Be the change you want to see in this world.

Til alle som blir fryktelig provosert av tanken på at det kanskje finnes noen veldig få som har andre flagg på 17. mai (for hvor mange er de egentlig? De må være et pittelite mindretall! Færre enn de som går i olabukse på 17. mai, noe jeg personlig synes er uhørt men ikke legger meg opp i, skal ikke forby olabukse fordi JEG mener det ikke passer på 17. mai), pust med magen. Prøv å tenke på alt du LIKER med 17. mai. På hvordan du VIL det skal være, og jobb for det. Som ved å dele ut flagg eller inviterer utlendinger på 17. mai-arrangement.
 
Men HVORFOR er det viktig å poengtere overfor andre at man opprinnelig kommer fra et annet land på Norges nasjonaldag? Er det ikke bra nok å feire over å bo i Norge nå?

For mange er det ikke så viktig. Jeg personlig har ikke behov for å gå med mitt lands flagg på 17. mai. Men jeg har snakket med mange som har flyktet fra krig og forfølgelse, og som går i 17. mai tog for å vise at de er takknemlig og glad for å ha fått et andre hjemland. De er glad for å ha kommet til et land der de har lov til å være seg selv; de er en del av det norske samfunnet samtidig som de får lov til å beholde sin utenlandske identitet. Det er det det representerer for dem, å gå med begge flagg på 17. mai.
 
Tenker ikke noe særlig over det. Ser jeg "utlendinger" med flagg fra deres hjemland så tenker jeg "se så fint at de er med å feirer Norge. Så fint de har pynta seg. Så morsomt de har det."
Syns det er verre ting å bekymre seg over enn de som faktisk koser seg ute på 17 mai.
 
For mange er det ikke så viktig. Jeg personlig har ikke behov for å gå med mitt lands flagg på 17. mai. Men jeg har snakket med mange som har flyktet fra krig og forfølgelse, og som går i 17. mai tog for å vise at de er takknemlig og glad for å ha fått et andre hjemland. De er glad for å ha kommet til et land der de har lov til å være seg selv; de er en del av det norske samfunnet samtidig som de får lov til å beholde sin utenlandske identitet. Det er det det representerer for dem, å gå med begge flagg på 17. mai.

Hvis de er en del av det norske samfunnet så kan de bruke norske flagg. Hvorfor skal de skille seg ut som utlendinger når de feirer at se bor i Norge? Kan de ikke identifisere seg med å være norske? Det er ingen som har sagt de ikke har en egen identitet selv om de bruker norskt flagg. Og helt ærlig så bør det norske flagget være en del av deres identitet når de har integrert seg i Norge.

Jeg synes det er egoistisk og selvopptatt å dra fram sin egen nasjonal-identitet på en slik felles dag.
 
Back
Topp