Vektoppgang

200 gram opp fra startvekta. 1,7 kg opp fra det laveste jeg har vært på å dette svangerskapet.
 
23+0 i dag og opp ca 5 kg :) virker veldig riktig på min kropp hvertfall. Fra 60 til 65 :) har vært forberedt på å ende på 75 pluss/minus :)
 
Slenger meg på de som undrer litt på hvorfor det er så mange som ikke har gått opp mer. For det første spiller det noen rolle? Det er ingen konkurranse det her!! Og for det andre så har alle forskjellige utgangspunkt. Med det så mener jeg at det er forskjellige faktorer å ta høyde for, blant annet høyde, vekt, aktivitetsnivå osv.. selv er jeg 172 høy, trent profesjonelt idrett fra jeg var 11 år gammel, har en fryktelig aktiv jobb og trente 6 dager i uken. Nå så har jeg gått opp fra startvekt på 65 kg til 71, trener 3-4 dager i uken fortsatt i 100% jobb og er i uke 22.jeg spiser hva jeg vil kontra tidligere og har det helt topp. Går jeg opp 15 kg eller 20 eller 30 så gjør jeg det, jeg vet jeg og bebis har der bra, og dette funker for oss.. jordmor sier ingenting om vekten min og har faktisk aldri nevnt noe om det, og jeg tenker det er viktig å presisere fordi alle er forskjellige, alle har forskjellig utgangspunkt og alle har forskjellige utfordringer og ulike svangerskap. Vekta forteller ingenting om hvor sunn eller usunn man er. Det er det bare du som vet noe om!! Slutt å sammenligne det kommer aldri noe godt ut av det. Alle er like bra
 
Er det ingen som legger på seg her eller? Pittelille 1kg her og 1 kg der! Hehe :woot: Neida, jeg har gått opp nå.....ca... 7 kg! 18+4 :bored: gikk opp ca 12/13 med første, andre ca 20kg og frykter det med 3 å... utrolig mye væske i kroppen! Rant av meg alt etter fødselen da.jeg
 
Er det samme som når jeg ble gravid, og er uke 21 nå. Har imidlertid hatt to tette svangerskap førut (2014 og 2016), så hadde nok av kilo å tære på etter dette Og lillebror i magen er akkurat så stor som han skal være, så han tar den næringen han trenger. La ikke så mye på meg i de to forrige svangerskapene heller, siden jeg var mye kvalm og hadde dårlig matlyst, men etterpå, når ammingen startet og energien var laber, da kom kiloene fort! Var ikke mye motiverende å høre på svigermor som poengterte at hun raste ned i vekt når hun ammet, når eg selv gjorde det stikk motsatte Men, det flotte med disse ekstra kiloene er at de kan trenes bort i etterkant. Jeg har ingen planer om flere graviditeter når jeg er ferdig med denne tredje runden, og da er det også enda mer motiverende å trene siden man ikke skal opp i vekt igjen etter et år eller to. I mellomtiden har jeg vært bra nok som jeg er, til tross for de overflødige 10-15 kiloene. Det med vektøkning under graviditeten er så individuelt, og for min del sammenligner jeg meg kun med meg selv, før og etter graviditet. Målet er å komme tilbake til vekten som var før første graviditet, og om det tar litt tid...ja så gjør det det. Jeg skal le og kose meg med de tre små, og de bryr seg definitivt ikke om mamma har noen ekstra kilo.

Noen kan være syltynne før graviditeten og legger på seg 30 kg, og noen legger knapt på seg noen ting. Noen av kiloene kan komme pga matmengde og godteri, mens noen raser opp i vekt pga vann i kroppen. Man bør ikke sammenligne seg så mye med andre når det gjelder vektøkning i denne fasen. Fokus bør være på kostholdet, og ikke på antall kilo. Spis så sunt som du klarer, kos deg med noe godt inn i mellom, unngå mat som kan skade barnet, ta vitaminene dine (inkl omega 3) og drikk mye vann. Les deg litt opp på svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes slik at du vet hva du kan gjøre for å redusere sjansen for slikt. Og ikke stress med de ekstra kiloene, de kommer og de går
 
Slenger meg på de som undrer litt på hvorfor det er så mange som ikke har gått opp mer. For det første spiller det noen rolle? Det er ingen konkurranse det her!! Og for det andre så har alle forskjellige utgangspunkt. Med det så mener jeg at det er forskjellige faktorer å ta høyde for, blant annet høyde, vekt, aktivitetsnivå osv.. selv er jeg 172 høy, trent profesjonelt idrett fra jeg var 11 år gammel, har en fryktelig aktiv jobb og trente 6 dager i uken. Nå så har jeg gått opp fra startvekt på 65 kg til 71, trener 3-4 dager i uken fortsatt i 100% jobb og er i uke 22.jeg spiser hva jeg vil kontra tidligere og har det helt topp. Går jeg opp 15 kg eller 20 eller 30 så gjør jeg det, jeg vet jeg og bebis har der bra, og dette funker for oss.. jordmor sier ingenting om vekten min og har faktisk aldri nevnt noe om det, og jeg tenker det er viktig å presisere fordi alle er forskjellige, alle har forskjellig utgangspunkt og alle har forskjellige utfordringer og ulike svangerskap. Vekta forteller ingenting om hvor sunn eller usunn man er. Det er det bare du som vet noe om!! Slutt å sammenligne det kommer aldri noe godt ut av det. Alle er like bra
Så flott at du er i så bra form :)

Jeg var bekymra hele første svangerskapet mitt. Var i dårlig form hele svangerskapet, kvalm i 39 uker, ingen matlyst og brakk meg hver eneste morgen i 39 uker... og kjempehalsbrann (også av vann) hele siste halvdelen av svangerskapet. Gikk derfor opp bare 8 kg selv om jeg veide 57 kg da jeg ble gravid. Var bekymra og haddde dårlig samvittighet ovenfor babyen i magen for jeg ikke fikk i meg mer. Var på flere vekstkontroller, de sa barnet var 3,5kg to uker før fødsel, så ble hun før og veide 2,9, så de vekstkontrollene er ikke spesielt nøyaktige..

Dette svangerskapet startet jeg på 65 kg, men fikk hyperemesis, kasta opp flere ganger daglig fra uke 3(!) 100% sykemeldt fra jeg var litt over 4 uker :( gikk ned 6 kg, til 59 kg. I to måneder fikk jeg nesten ikke i meg noe mat. Og heller ikke vitaminer. Det var helt jævlig. Nå er jeg 30% sykemeldt og har blitt diagnostisert med høyt stoffskifte. Det hadde jeg nok litt av i forrige graviditet også. Det gjør vektoppgang svangerskapet svært vanskelig, og har også mange andre uheldige symptomer... så per NÅ, 20 uker på vei, veier jeg 61,5, over tre kg mindre enn da jeg ble gravid.

Misforstå meg rett, jeg skryter ikke av det. Men det er sånn det er, det er sånn kroppen min er. Skulle gjort hva som helst for å være i god form i graviditeten, jobbe 100% og ha energi til noe som helst annet. Å orke å gjøre husarbeid, orke å gjøre ting med dattera mi. Heller det og å gå opp 15-20 kg.

Men det er ikke noe jeg får til i graviditeten. :-/ :(
Nå har jeg Iallefall matlyst igjen :) spiser varier og sunt og så mye jeg klarer!! Ble så glad at jeg nesten gråt når jeg etter nesten 3 måneder for første gang klarte å spise vanlig mat. Aldri har leverpostei på grovt brød smakt sååå himmelsk. Hadde gladelig betalt 1000kr da jeg hadde hyperemesis for å ha lyst på og klare å spise og kose meg med ei slik brødskive. Nå klarer jeg det! Jippi!

Og jeg trener null dager i uka. En god dag er å klare å stå opp og komme seg på jobb i fem timer. Kanskje orke å lage middag, og sette i oppvaskmaskinen. Har kjempelavt blodtrykk og også veldig høy puls (100 i hvilepuls) pga høyt stoffskifte. Er helt utslitt, men jeg gjør jo ingenting.

Og nei, jeg er ikke stolt av det, men sånn er det.

Nå er ikke du inne på det skjulte forumet, men det er ganske mange av oss som er i ganske dårlig form. MANGE er gradert sykemeldte, en del 100%. Mange har hatt og har sterk kvalme.

Så når folk ikke har gått opp mer er det vel det som er grunnen for de aller aller fleste. Ikke at vi prøver å se ut som modeller etter fødsel. ;) :p

Hilsen -3,5kg siden startvekt.
 
Last edited:
Gått opp 12 kg er i uke 24. Bryr meg ikke [emoji1] gikk opp 25 kg med begge de andre jeg har gått med og gått ned igjen. Noen går opp mye andre ikke. Det er det siste jeg har fokus på i graviditeten... [emoji6]
Venninen min med modell kropp gikk opp 30, er normal igjen nå. Tror det er usundt å være så redd for det...
 
Er det ingen som legger på seg her eller? Pittelille 1kg her og 1 kg der! Hehe :woot: Neida, jeg har gått opp nå.....ca... 7 kg! 18+4 :bored: gikk opp ca 12/13 med første, andre ca 20kg og frykter det med 3 å... utrolig mye væske i kroppen! Rant av meg alt etter fødselen da.jeg

Jodajoda, 5,5 kg opp, veide meg sist 19+6. Er 3 uker siden da, og jeg tror nok vekta har krøpet enda mer oppover (det vil si hoppet opp hehe). Sulteeeeeen! :hilarious:
 
Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, er det ikke helt uviktig hvordan vektøkninga er i et svangerskap - da hadde de ikke fulgt det opp. Høy vektøkning er forbundet med blant annet økt risiko for forløsning med keisersnitt, tang eller vakum, dette gjelder også de med lav vekt i utgangspunktet. Så ja, jeg er opptatt av å ikke gå opp for mye, og hadde jeg kunnet, hadde jeg vært fysisk aktiv daglig, for å unngå å legge på meg mer enn anbefalt. Ikke alle raser ned i vekt etter fødsel heller, og det hadde gjort mye negativt med selvbildet mitt om jeg hadde lagt på meg 30 gjenstridige kilo i svangerskapet.
 
24+0 idag og opp 12 kilo!! Helt krise. Startvekt var 55 kg, men har gått fra å trene 5 ganger i uka til å ikke trene på 5 måneder på grunn av dårlig form og lite søvn. Håper det bremser nå:(
 
Så flott at du er i så bra form :)

Jeg var bekymra hele første svangerskapet mitt. Var i dårlig form hele svangerskapet, kvalm i 39 uker, ingen matlyst og brakk meg hver eneste morgen i 39 uker... og kjempehalsbrann (også av vann) hele siste halvdelen av svangerskapet. Gikk derfor opp bare 8 kg selv om jeg veide 57 kg da jeg ble gravid. Var bekymra og haddde dårlig samvittighet ovenfor babyen i magen for jeg ikke fikk i meg mer. Var på flere vekstkontroller, de sa barnet var 3,5kg to uker før fødsel, så ble hun før og veide 2,9, så de vekstkontrollene er ikke spesielt nøyaktige..

Dette svangerskapet startet jeg på 65 kg, men fikk hyperemesis, kasta opp flere ganger daglig fra uke 3(!) 100% sykemeldt fra jeg var litt over 4 uker :( gikk ned 6 kg, til 59 kg. I to måneder fikk jeg nesten ikke i meg noe mat. Og heller ikke vitaminer. Det var helt jævlig. Nå er jeg 30% sykemeldt og har blitt diagnostisert med høyt stoffskifte. Det hadde jeg nok litt av i forrige graviditet også. Det gjør vektoppgang svangerskapet svært vanskelig, og har også mange andre uheldige symptomer... så per NÅ, 20 uker på vei, veier jeg 61,5, over tre kg mindre enn da jeg ble gravid.

Misforstå meg rett, jeg skryter ikke av det. Men det er sånn det er, det er sånn kroppen min er. Skulle gjort hva som helst for å være i god form i graviditeten, jobbe 100% og ha energi til noe som helst annet. Å orke å gjøre husarbeid, orke å gjøre ting med dattera mi. Heller det og å gå opp 15-20 kg.

Men det er ikke noe jeg får til i graviditeten. :-/ :(
Nå har jeg Iallefall matlyst igjen :) spiser varier og sunt og så mye jeg klarer!! Ble så glad at jeg nesten gråt når jeg etter nesten 3 måneder for første gang klarte å spise vanlig mat. Aldri har leverpostei på grovt brød smakt sååå himmelsk. Hadde gladelig betalt 1000kr da jeg hadde hyperemesis for å ha lyst på og klare å spise og kose meg med ei slik brødskive. Nå klarer jeg det! Jippi!

Og jeg trener null dager i uka. En god dag er å klare å stå opp og komme seg på jobb i fem timer. Kanskje orke å lage middag, og sette i oppvaskmaskinen. Har kjempelavt blodtrykk og også veldig høy puls (100 i hvilepuls) pga høyt stoffskifte. Er helt utslitt, men jeg gjør jo ingenting.

Og nei, jeg er ikke stolt av det, men sånn er det.

Nå er ikke du inne på det skjulte forumet, men det er ganske mange av oss som er i ganske dårlig form. MANGE er gradert sykemeldte, en del 100%. Mange har hatt og har sterk kvalme.

Så når folk ikke har gått opp mer er det vel det som er grunnen for de aller aller fleste. Ikke at vi prøver å se ut som modeller etter fødsel. ;) :p

Hilsen -3,5kg siden startvekt.

Det er nettopp derfor jeg sier at folk skal slutte å sammenligne, fordi jeg mener at om man går i ned eller opp osv så kan man aldri sammenligne fordi alle har ulike utfordringer, men desverre så har samfunnet gjort at man får ett litt vrengt bilde på graviditet og hva som et normalen, og det er så synd at man fortsetter å vanne den standaren. Alle er ulike, og det et til syvende og sist bare du som vet hva som er best for deg og bebisen. Derfor må folk slutte å ha så dårlig samvittighet og heller tenke at de er bra nok uansett!!
 
24+0 idag og opp 12 kilo!! Helt krise. Startvekt var 55 kg, men har gått fra å trene 5 ganger i uka til å ikke trene på 5 måneder på grunn av dårlig form og lite søvn. Håper det bremser nå:(


Hm, har jordmor sagt noe ? Syns ikke det høres krise ut i det hele tatt, men normalt :)
 
Jeg har gått opp 3,5 kg fra startvekt...meeeen, jeg gikk jo ned i 1. trimester så total vektøkning er 6 kg. Enig i at det ikke er en konkurranse om å gå opp minst, det viktigste er selvfølgelig at barnet har det bra.
 
Jeg snakket med jordmor sist jeg var der fordi jeg hadde lagt på meg så lite, men hun sa som
Jeg også resonnerte meg frem til. At det var nok fordi kroppen hadde gått opp en god del i forkant av svangerskapet ( hormonbehandling i forbindelse med prøverør)
 
Jeg snakket med jordmor sist jeg var der fordi jeg hadde lagt på meg så lite, men hun sa som
Jeg også resonnerte meg frem til. At det var nok fordi kroppen hadde gått opp en god del i forkant av svangerskapet ( hormonbehandling i forbindelse med prøverør)
Og at det var normalt for min kropp:)
 
Hm, har jordmor sagt noe ? Syns ikke det høres krise ut i det hele tatt, men normalt :)

Hun sa at jeg må begynne å passe på kostholdet mitt, og begynne å bevege meg (liker for det meste på sofaen) - for jeg har fortsatt 15-16 uker igjen... Men målene var fine heldigvis.
 
Back
Topp