Vektoppgang

Jeg gikk opp 3kg i første 12 uker. Nå,bare 1kg opp i siste 8uker,jul inkludert :) I morgen blir jeg 20+0. Jeg spiser ofte og sikkert mer en før men jeg er sulten,veldig sulten. Har timen hos jordmor om 4 uker så vi ser hva sier hun,hvis dette er normalt.

Nesten likt som meg 3,5 kg opp 12 første uker. 300 g siste 6 uker!
 
Jeg er 18 uker og 2 dager i dag, og veier 4 kg mindre enn da jeg ble gravid.. da veide jeg 64,7, gikk ned til 59.. og nå er jeg oppe i 61,5 igjen.

Heldigvis er matlysten mye bedre nå, men jeg kaster opp en gang de fleste morgener, kanskje 4-5 ganger i uka, og har begynt å få endel halsbrann.

Jeg er så glad for at jeg klarer å spise normalt igjen! Får i meg grønnsaker og kylling og kjøtt og fisk. Men jeg tenker Iallefall ikke på vekta, spiser det jeg har lyst på av vanlig mat(jeg er uansett ikke glad i søtsaker), og har på saus osv.

For jeg må faktisk prøve å gå litt mer opp i vekt. Doctor’s order :p

Når jeg ikke er gravid kan jeg spise opp en potetgullpose på en kveld. Nå varer en pose kanskje en uke: jeg tar et par håndfuller nesten hver kveld. Både fordi det er godt, men også for å fylle på med litt kalorier. Og salt (har lavt blodtrykk). Men bortsett fra det går det mye i sunn mat. Er så digg å orke å spise grønnsaker og grovt brød og sånt igjen at jeg fråtser i det. Grovbrød med leverpostei og tomat - mmm!
 
Jeg er 18 uker og 2 dager i dag, og veier 4 kg mindre enn da jeg ble gravid.. da veide jeg 64,7, gikk ned til 59.. og nå er jeg oppe i 61,5 igjen.

Heldigvis er matlysten mye bedre nå, men jeg kaster opp en gang de fleste morgener, kanskje 4-5 ganger i uka, og har begynt å få endel halsbrann.

Jeg er så glad for at jeg klarer å spise normalt igjen! Får i meg grønnsaker og kylling og kjøtt og fisk. Men jeg tenker Iallefall ikke på vekta, spiser det jeg har lyst på av vanlig mat(jeg er uansett ikke glad i søtsaker), og har på saus osv.

For jeg må faktisk prøve å gå litt mer opp i vekt. Doctor’s order :p

Når jeg ikke er gravid kan jeg spise opp en potetgullpose på en kveld. Nå varer en pose kanskje en uke: jeg tar et par håndfuller nesten hver kveld. Både fordi det er godt, men også for å fylle på med litt kalorier. Og salt (har lavt blodtrykk). Men bortsett fra det går det mye i sunn mat. Er så digg å orke å spise grønnsaker og grovt brød og sånt igjen at jeg fråtser i det. Grovbrød med leverpostei og tomat - mmm!
Åh,leverpostei eller makrell på grovbrød og iskald melk :)
 
Nesten likt som meg 3,5 kg opp 12 første uker. 300 g siste 6 uker!
Jeg varierer veldig på morgen og kveld men med første mann gikk jeg opp 20kilo :) Men 10dager etter fødsel hadde jeg bare 6kilo mer en før graviditet. Håper jeg går ikke så mye opp men var og nå er jeg sulten :)
 
Men da har du nok gått ned av deg selv. For man har en liter ekstra blod, som veier en kg, fostervann, livmor, morkake etc! Det er jo ikke slik at om man legger på seg er det fett! Det er jo svangerskapet som veier :) jeg hadde gått ned igjen alt minus en kg kort tid etterpå :)
Ja er nok sant det. Nå veier jeg 3 kg mindre enn hva jeg veide som høygravid med nr 1 og 2, og 9 kg mindre enn med nr 3. Så jeg har nok å ta av. Trenger ikke å legge på meg så mye. Og om jrg tar av, dva vekta står på stedets hvil. Så er det helt i orden for meg som har litt ekstra.
Men man skal ikke være bekymret om man legger på seg. Er helt normalt. Noen legger på seg mer enn andre og sånn er det bare.
Syns ikke vi skal ha dårlig samvittighet om vi ikke klarer å spise sunt og trene. Sunn fornuft er jo bra da :)
 
Jeg hadde gått opp 5 kg på mitt tyngste dette svangerskapet, men nå er jeg +3. Så håper jeg kommer meg ned på minussiden før neste kontroll i slutten av februar.. =)
 
Jeg hadde gått opp 5 kg på mitt tyngste dette svangerskapet, men nå er jeg +3. Så håper jeg kommer meg ned på minussiden før neste kontroll i slutten av februar.. =)

Du bør ikke aktivt jobbe for å gå ned kg du har lagt på deg i svangerskapet under svangerskapet. Det er en generell anbefaling. Så sant må ikke har en spesiell sykdom eller helse som tilsier at reduksjon av vekten i svangerskapet er greit. Håpe du så fall har avtalt dette med legen.
 
Hvorfor vil du på minussiden? Det er vel litt feil vei når man er gravid? [emoji848]
Fordi jeg er overvektig og det var legens ord om å legge om kostholdet. Siden jeg er såpass overvektig så er det ikke farlig for babyen å gå ned litt hver mnd. På en helt sunn og fin måte. Bare ved å kutte ut sukker så "raser" jeg ned :)
 
Du bør ikke aktivt jobbe for å gå ned kg du har lagt på deg i svangerskapet under svangerskapet. Det er en generell anbefaling. Så sant må ikke har en spesiell sykdom eller helse som tilsier at reduksjon av vekten i svangerskapet er greit. Håpe du så fall har avtalt dette med legen.

Var legens "krav". Legg om kosthold - gå tur og ikke legg på deg. Så jeg har gjort det. Føler meg sunnere og gir et bedre utgangspunkt for fødselen:)
 
Skal gi deg en lommelykt jeg ;)

Kan nå vær greit å legge til det er legens anbefaling da, da det er nok av folk som får panikk av å legge på seg i graviditeten! Men selv de som et på plussiden skal vell legge på seg? [emoji85]
 
Kan nå vær greit å legge til det er legens anbefaling da, da det er nok av folk som får panikk av å legge på seg i graviditeten! Men selv de som et på plussiden skal vell legge på seg? [emoji85]
Tenkte ikke så langt. Beklager =)

Nei, må ikke det, men de fleste gjør jo det uansett=). Ene svangerskapet gikk jeg opp 1 kg. (Overvektig) 5 og 6kg ned to andre. Første var jeg normalvektig og gikk opp 30 kg (kun dårlige valg hele svangerskapet) derfor jeg er ekstra påpasselig.
 
Tenkte ikke så langt. Beklager =)

Nei, må ikke det, men de fleste gjør jo det uansett=). Ene svangerskapet gikk jeg opp 1 kg. (Overvektig) 5 og 6kg ned to andre. Første var jeg normalvektig og gikk opp 30 kg (kun dårlige valg hele svangerskapet) derfor jeg er ekstra påpasselig.

Hva skjer når du er ferdig da? Går du ned automatisk 12-13 kg? :) mamma var slik som nesten ikke la på seg i graviditet ( var normalvektig) og raste ned ca til -10 etter fødsel.
 
Hva skjer når du er ferdig da? Går du ned automatisk 12-13 kg? :) mamma var slik som nesten ikke la på seg i graviditet ( var normalvektig) og raste ned ca til -10 etter fødsel.
Ja, etter fødselen var jeg 10 kg lettere enn start. Det var veldig godt =) (på den tyngste, der jeg gikk opp 1 kg)
Ikke like "heldig" med de jeg gikk opp mer på.
 
Jeg er også overvektig, og har fått beskjed om å passe på hvor mye jeg går opp (så langt det lar seg gjøre), spise sunt og bevege meg. Jeg har bare gått ned til nå, og det er ikke bra. Skulle gjerne gått opp fem kilo, istedenfor å bekymre meg for at mageboeren ikke får nok næring (jeg vet jo at den tar det den trenger, men bekymringen hører likevel med).
Jeg håper at kvalmen letter før fødsel denne gangen, og at jeg kan spise igjen.
 
Har ikke våre på vekta siden før jul så det aner jeg ikke :eek:
Skal ikke til legen før 12/2 og vekta vår har de to minste tatt knekken på :(
Må få ordnet meg en ny :)
Tror vekta er helt ok i forhold til hva som er normalt.
 
Back
Topp