Vurderer sterkt å gå ifra barnefar og samboer...

Takk, var veldig vanskelig for meg. Jeg måtte ringe spontant, for fant ut om jeg planla, så passet det aldri ikke, og jeg måtte ringe når jeg følte jeg turte, ellers fikk jeg bare kalde føtter. Så da ringte jeg mens minsten hadde middagslur og eldste var borte. De mente helt klart at jeg hadde to valg, forlate eller få hjelp. Det som var positivt var at jeg også tror at min samboer ønsker det beste for barna, men hun syntes ikke det var rett og ikke løfte opp sutrete barn, hverken 11 mnd eller 3 år. Hun sa at det var stor sjanse for at hun måtte skrive bekymringsmelding til bv om jeg kom, for det er de pålagt, men da mest i samarbeid med meg. Jeg er redd for å spolere fremtidig samarbeid med samboer, og frykter at han vil være skuffet og ikke tilgi meg (banalt kanskje for dere utenfor at jeg er redd dette) jeg er vel ut hva hva jeg gt lest en skikkelig pleaser, og gjør det meste i min makt for at andre skal ha det bra, uten p tenke så mye på meg selv. Vanskelig når han plutselig kaller meg elskling, og jeg ser den egentlige personen jeg ble forelsket i. Samt at han nok dessverre har lært dette mønsteret i sin egen barndom... dere betyr mer enn dere tror, kjære forumbrukere! Takk for at jeg får utløp for tanker til dere!
 
Grunnen til at de må melde til bv, er at det du forteller er skadelig for barna. Så om ikke for egen del, så gjør det for ungene
 
Bryt sirkelen. Han lærte dette i sin barndom fordi hans mor ikke klarte å bryte med hans far. Ikke la det gå enda et slektsledd!
 
Takk, var veldig vanskelig for meg. Jeg måtte ringe spontant, for fant ut om jeg planla, så passet det aldri ikke, og jeg måtte ringe når jeg følte jeg turte, ellers fikk jeg bare kalde føtter. Så da ringte jeg mens minsten hadde middagslur og eldste var borte. De mente helt klart at jeg hadde to valg, forlate eller få hjelp. Det som var positivt var at jeg også tror at min samboer ønsker det beste for barna, men hun syntes ikke det var rett og ikke løfte opp sutrete barn, hverken 11 mnd eller 3 år. Hun sa at det var stor sjanse for at hun måtte skrive bekymringsmelding til bv om jeg kom, for det er de pålagt, men da mest i samarbeid med meg. Jeg er redd for å spolere fremtidig samarbeid med samboer, og frykter at han vil være skuffet og ikke tilgi meg (banalt kanskje for dere utenfor at jeg er redd dette) jeg er vel ut hva hva jeg gt lest en skikkelig pleaser, og gjør det meste i min makt for at andre skal ha det bra, uten p tenke så mye på meg selv. Vanskelig når han plutselig kaller meg elskling, og jeg ser den egentlige personen jeg ble forelsket i. Samt at han nok dessverre har lært dette mønsteret i sin egen barndom... dere betyr mer enn dere tror, kjære forumbrukere! Takk for at jeg får utløp for tanker til dere!

Det er ikke han som skal tilgi deg, det er motsatt. (Men det skal du ikke gjøre.)
Du trenger ikke hans godkjenning, eller kontakt med ham utover samværsavtale, og det er heller ikke ditt ansvar å legge til rette for ham. Du er ikke en "people pleaser," du er en kvinne som har blitt mishandlet til underkastelse. Beklager, men du kan ikke fortsette å unnskylde hans oppførsel, han lurer deg, og du faller for det.
Du savner ikke ham, du savner å være med noen. Når du finner et forhold som er slik et forhold skal være, vil du se at du ikke skal måtte takles med sånt. Du vil også se at du har en stor egenverdi, og er mer enn bra nok på egenhånd når du finner igjen deg selv etter å ha gått fra ham.
Håper du kommer deg vekk nå, i dag. <3
 
Jeg har ikke erfaring med disse tingene, men vil bare ønske deg masse lykke til:Heartred både du og ungene fortjener bedre enn det der :Heartred
 
Dere er så ufattelig gode å ha. Hans mor brøt med faren hans ganske tidlig. Han selv sier at han ikke har sett det, er hans mor som har fortalt meg. Vanskelig når det går tid, og jeg ser på han, og tenker jeg ofte på det gode han gjør, og hva som vil skje når jeg velger å bryte. Vil vi i det heletatt kunne samarbeide? Er det best å ikke gå via krisesenter, men rett til familieværnkontoret? Vil han forstå at han trenger hjelp, eller er det jeg som. Lir den store stygge ulven for han og alle han kjenner som beskylder han for vold og eventuelt blander inn bv. Jeg tenker på hvordan livet vil se ut hvis jeg gjør dette, får jeg han og hele hans familie mot meg? Jeg tar meg selv i å tenke «er det virkelig så ille». Selv om jeg vet at fet føles skikkelig ille når det først skjer. Jeg har selv mange symptomer på effektene av å være i et voldelig forhold. Hvor skal jeg gjøre av meg dagen jeg eventuelt bryter... hva vil han få vite om bv blir innblandet, vil det slå tilbake på meg. Kanskje jeg virker ulogisk for dere, men dere har så langt bare sagt gode ord, tøffe kanskje, men sanne, så jeg stoler på dere.
 
Dere er så ufattelig gode å ha. Hans mor brøt med faren hans ganske tidlig. Han selv sier at han ikke har sett det, er hans mor som har fortalt meg. Vanskelig når det går tid, og jeg ser på han, og tenker jeg ofte på det gode han gjør, og hva som vil skje når jeg velger å bryte. Vil vi i det heletatt kunne samarbeide? Er det best å ikke gå via krisesenter, men rett til familieværnkontoret? Vil han forstå at han trenger hjelp, eller er det jeg som. Lir den store stygge ulven for han og alle han kjenner som beskylder han for vold og eventuelt blander inn bv. Jeg tenker på hvordan livet vil se ut hvis jeg gjør dette, får jeg han og hele hans familie mot meg? Jeg tar meg selv i å tenke «er det virkelig så ille». Selv om jeg vet at fet føles skikkelig ille når det først skjer. Jeg har selv mange symptomer på effektene av å være i et voldelig forhold. Hvor skal jeg gjøre av meg dagen jeg eventuelt bryter... hva vil han få vite om bv blir innblandet, vil det slå tilbake på meg. Kanskje jeg virker ulogisk for dere, men dere har så langt bare sagt gode ord, tøffe kanskje, men sanne, så jeg stoler på dere.

Krisesenter, det hjelper ikke å forhandle med psykopater
 
Da har jeg ringt krisesenter. De mente ut fra hva de hørte, at jeg ble utsatt for psykisk, latent og materiell vold. Ønsket meg gjerne for dagsamtale, men da kan de ikke love at ikke bv blir trukket inn, så da må jeg være klar for det eventuelt. Dette var en stor barriere for meg, og skjønner ikke helt hva jeg har gjort enda. Var godt å snakke uten filter
Bra jobba!!!
 
Krisesenter, det hjelper ikke å forhandle med psykopater
Enig


Det er ikke negativt for deg at du søker hjelp for trygghet til barna dine.
Bf får vite det ift bekymringsmelding ja, men barnevernet vil hjelpe. De starter ikke med plan om å ødelegge eller ta barna eller noe. De vil hjelpe slik at barna deres har det bra.
 
Dere er så ufattelig gode å ha. Hans mor brøt med faren hans ganske tidlig. Han selv sier at han ikke har sett det, er hans mor som har fortalt meg. Vanskelig når det går tid, og jeg ser på han, og tenker jeg ofte på det gode han gjør, og hva som vil skje når jeg velger å bryte. Vil vi i det heletatt kunne samarbeide? Er det best å ikke gå via krisesenter, men rett til familieværnkontoret? Vil han forstå at han trenger hjelp, eller er det jeg som. Lir den store stygge ulven for han og alle han kjenner som beskylder han for vold og eventuelt blander inn bv. Jeg tenker på hvordan livet vil se ut hvis jeg gjør dette, får jeg han og hele hans familie mot meg? Jeg tar meg selv i å tenke «er det virkelig så ille». Selv om jeg vet at fet føles skikkelig ille når det først skjer. Jeg har selv mange symptomer på effektene av å være i et voldelig forhold. Hvor skal jeg gjøre av meg dagen jeg eventuelt bryter... hva vil han få vite om bv blir innblandet, vil det slå tilbake på meg. Kanskje jeg virker ulogisk for dere, men dere har så langt bare sagt gode ord, tøffe kanskje, men sanne, så jeg stoler på dere.

Ser du mønsteret i tråden her?
ALLE andre forteller deg at du må vekk, inkludert krisesenteret (som er eksperter på dette), og du sier deg enig, også faller du tilbake i samme gamle mønster hvor du skylder på deg selv, tviler på deg selv, og skal ta ham i forsvar. Så forteller vi deg igjen at dette er typisk oppførsel fra voldelige partnere, og fra ofrene deres.
Jeg forstår at det er vanskelig, men nå må du begynne å se fremover mot en fremtid uten ham, og hans familie. Nå slipper du å forholde deg til det. Du trenger ikke engang være i rommet når det eventuelt(!) skal forhandles om samvær, og hva hans familie eller deres omkrets tenker eller synes er IKKE ditt ansvar. Det er han som har skrevet sin skjebne, ikke du. Du skylder ikke ham noe.
Han kommer aldri til å ta imot hjelp, for han mener alt er din feil. Han har en dyssosial personlighetsforstyrrelse, og det kan ikke kureres. Det er uansett ikke ditt ansvar å skaffe ham hjelp heller. Han VET at det han gjør er galt, men han bryr seg ikke.

Nå skal du drite i alt annet, og bare forholde deg til krisesenteret. At de kobler inn BV er utelukkende positivt, og hva han får vite er i så fall bare sannheten, og den vet han om fra før av. Det taler i ditt favør at du tar kontakt med krisesenteret. Dersom noen i deres omkrets må kontakte BV før du/krisesenteret gjør det, vil det derimot kunne gå andre veien. Konsentrere deg om å komme deg til krisesenteret med ungene nå, og ikke snakk med ham, hverken om dette eller noe annet, før de kan hjelpe deg med hvordan. Ikke svar ham på beskyldninger, eller unnskyldninger, og ikke tenk på noe annet enn at du nå gjør det rette, og skaper et trygt nytt liv for deg selv og barna. De fortjener det, og du fortjener det.
 
Takker igjen, for at dere orker å være med på denne følelsesmessige karusellen. Jeg har ikke følt det sånn her før, kanskje det er bra. Vi har ikke vært så mye samler i sommer, han har jo egentlig pappaperm, men prioriterer arbeid på hytte. Så jeg har vært for det meste med barne hjemme eller hos familie. Merker når jeg ser han at jeg føler en form for forakt, samtidig en trang til å bli elsket (?!!) Så nå er det ikke hyggelig, for jeg svarer ganske kjapt og en smule nebbete dersom jeg er uenig med han. Han har ikke reagert voldsomt på det nå. Jeg merker jeg ikke ønsker å være i samme rom, ikke ønsker å finne på ting, for jeg vet at vi alltid blir uenig, og det er alltid jeg som gjør eller håndterer noe feil. Tror småbarnsfasen er tøff for mange, men for oss er den nok litt spesielt tøff siden vi er så uenig, og jeg ikke bøyer meg så lett, siden noe strider mot mine instinkter og moraler. Samboer mener jeg blir utslitt av å gi barna mine så mye oppmerksomhet, men hjeg føler jeg blir mest sliten av å forsvare valgene mine, og at jeg ikke får hjelp når de er urolige, siden det er jeg som har «skapt» dem slik. Jeg får gjøre som jeg vil sier han, men da kan jeg ikke regne med hjelp fra han. Hvis du vil trøste og kose dem på natta når de våkner, så får du gjøre det, men jeg vil gjøre det på min måte. Hvis du vil løfte dem når de gråter, får du gjøre det, men ikke krev at jeg skal gjøre det. Han mente jeg var sååå provoserende når jeg sa at dersom han ikke hjalp meg med barna når de gråt og jeg lagde middag, så kanskje jeg ikke skulle lage middag lenger, det var skikkelig ille at jeg kunne si noe sånt. Han har forøvrig heller nesten aldri tatt en bæsjebleie, siden han brekker seg av det (veldig of topic, vet det). Skal oppdaterer dere videre (om dere vil eller ikke). Ks ville gjerne at jeg skulle ringe tilbake, helst komme inn på samtale, men det blir nok et skummelt steg jeg må ta. Vurderer om jeg skal finne noen å si det til, noen i familie eller en venn. Hun jeg snakket med påpekte at jeg ikke måtte finne på å ta på meg skylda, selv om det er lettere sagt enn gjort. Jeg tar meg selv i å tenke «er jeg kanskje bare en gal, dramaqueen??» byggger jeg dette opp i mitt eget hode, hvordan kan jeg egentlig vite at jeg ikke bare er en smule gal? Jeg prøver å bygge meg opp med positive ord fra mennesker rundt meg, vet at mange beskriver meg som en glad, positiv jente, som jobber hardt. Så kommer jeg hjem, og hører at alt jeg tenker er så negativt, at jeg alltid ser på ting negativt. Men jeg får også heldigvis noen positive ting fra samboer, men ikke så ofte. Jeg kan spørre om hjelp til å rydde hjemme, han kan bli med å hjelpe, men så stopper han hvis han kommer over noe jeg har gjort feil. F.eks stoppet han en gang med å hjelpe, siden søpla var full. Jeg håper jo ved eventuelt brudd å kunne ha kontakt med svigermor, som jeg kommer godt overens med, men skjønner at selv om hun også har reagert på hvordan han kjeftet på henne selv og andre, så vil han alltid være sønnen, og gullgutten. Hun forsvarte også deres far, at hun selv var skikkelig provoserende. Så dersom jeg beskylder sønnen for vold, uten slag, tror jeg hun mener det er tullball. Men jeg vet at hun har reagert på hans oppførsel noen ganger. Og hun nevner episodene for meg, som noe hun aldri glemmer hvordan. Jeg tror at i tillegg til å være hva jeg har fått beskjed av som voldelig, har han noen holdninger som jeg er dypt uenig. Så selv uten «vold» vet jeg ikke om jeg hadde villet bli. Skjønner virkelig nå hvorfor man bør snakke om ting før man får barn, selv om han var mer voldelig før barna kom, så er det nok mer konflikter nå. Jeg føler også at han nå har en svertekampanje mot min mor, hun er veldig lik meg på mye. Han legger skylda på om ungene blir syke etter opphold hos henne, og at eldste blir mer trass etter å ha vært hos henne, siden hun skjemmer han bort, og hun legger seg for mye i oppdragelsen. Jeg mistet raskt mine beste venner når jeg ble sammen med han, men har ikke sett at det var han som gjorde det, men han mente jo helt klart at jeg fortjente bedre så støttet meg, og fikk meg til å føle at jeg ikke trengte kjempe for dem. Siden har jeg ikke hatt så mange nære venner jeg har truffet så ofte. Blir så veldig uoversiktelig disse innleggene, men trenger virkelig å åpne meg.
 
Du har kanskje ikke nok selvtillit til å forlate ham for din egen skyld, men du bør absolutt finne den styrken for barna dine!

Hva så om du er en dramaqueen? Du må ha det bra for å kunne skape et godt hjem, og for å ha det bra må du dra.
Nå tror jeg absolutt ikke at du er overdramatisk altså, du høres ut som meg i et tidligere forhold..

Vil forresten påpeke at det ikke er ham du savner, eller kommer til å savne den dagen du har dratt. Det du savner er idéen om ham, og drømmen om det dere kunne blitt.. Prøv å ikke forveksle fantasi med virkelighet ♡

Vær sterk. For barna.
Etter en lang stund alene vil du bli sterkere i deg selv også.

Så små barn skal selvfølgelig trøstes og bæres. Slik dere lever nå blir ikke overgangen til alenemor særlig stor, du klarer allerede alt på egenhånd!

Dette går bra, men det går ikke over av seg selv!
 
Hei igjen! Beklager lite oppdatering i det siste. Vi har vært på ferie og bodd veldig trangt, så ingen mulighet til å skrive. Vært ubehagelig stemning på tur. Samboer sa til og med at vi nå må til samtale terapeut, siden vi diskuterer så mye. Selv om han selv har lite tro på det. Jeg har jo ønsket dette mange ganger, men nå vet jeg ikke lenger. Jeg vet ikke om jeg vil kjempe lenger... jeg vet jo godt hva som er problemet nå, det er at jeg svarer på kritikken. Jeg forsvarer meg mer enn før, jeg er lei av at jeg gjør alt galt! Kan nevne noen ting som han gir kritikk for: jeg har ikke system nok i stellebaggen. Jeg la en nesten ubrukt tissebleie under vogna når vi var på utflukt, siden jeg ikke fant søppelkasse, dette var ekstremt uhygienisk. Jeg klarer liksom ikke ha system på ting sier han. Og jeg vet at jeg er et lite surrehue altsa, spesielt sammen med to små, og hen ene i verste trassen. Og trassen er visst også min og min mor sin skyld. Han nekter meg å komme med innspill eller meninger hvis han gjør noe med barna, men han får si ting til meg hele tiden mens jeg har barna. Han mener at også jeg eller min mor er skyld i visse redsler som min eldste har, da vi har dårlig innflytelse. Her om dagen gråt min eldste siden han ville ha juice, da sier han at «nå er du med pappa, da kan du ikke gråte deg til ting», da klarer ikke jeg holde meg, og sier at han ikke får det hos noen andre heller, da kommer han med pekefingeren igjen og iskalde øyne og sier at om jeg sier et ord til så drar vi hjem. Jeg tror som sagt trassen kommer av at eldste nå nærmer seg 3 år, og virkelig begynner å få egne meninger. Jeg tror også man skal være der og støtte dem, ikke straffe. Men jeg tror jo ikke at de skal få gråte seg til noe, men jeg tror man kan trøste og støtte. Jeg sier det til eldste «jeg skjønner at du er sint, mamma er her og kan trøste deg, men du kan ikke gjøre det nå». Noen ganger må jeg holde han fast, for han utager voldsomt. Når eldste trassen mot far nå, gråt hen og sa at far måtte trøste, da fikk han til svar at han bare var trass og da trøstet han ikke. Bare når han var lei seg på ordentlig. Han sier også til eldste at det ikke er sånn hen kam få oppmerksomhet. Jeg tror som sagt at trassen er naturlig, og at ingen barn kan kontrollere trassen når den først kommer, og vi kan støtte igjennom. Men jeg tør ikke lenger dele meninger med min samboer, da jeg ikke får gehør for mine meninger. Jeg har pedagogikk i utdannelsen min, og dersom jeg snakker for «pedagogisk riktig» eller henviser til «nyere forskning» blir det bare avvist. Han blir faktisk sint og irritert. Jeg må begrunne mine meninger uten forskning. Han sier at jeg overkjører han, men jeg føler at det er jeg som blir overkjørt. Han mener nemlig at jeg har bestemt hvor lenge lille skal ammes på natt, og at jeg løfter opp og trøster, selv bare med sutring. Da hører jeg ikke på han. Kan ikke huske forrige «voldsepisode» nå, men føler det bestandig hagler kritikk. Og virker jo som at han når jeg nå forandrer meg med å svare, ikke vil lenger han heller. Vi er i en ond sirkel. Andre ting han kan kritisere med småting i hverdagen er f.eks at jeg ikke ser så mye nyheter, for å se serier er bare hjernedødt. Jeg bør også trene hjernen litt, siden jeg er så distré. Jeg har snakket mye med psykologen om at det er vanlig å være distre i småbarnsårene, han sier at det bare en unnskyldninger, og at jeg ikke kan bruke den unnskyldningen så lenge. Han sier selv også at han kunne trengt trening i hjernestimulering da, det er sånn han pakker det inn.jeg aner ikke hvordan fordelingen hadde blitt om vi skilte lag. Han måtte gjort store omveltninger i allefall med jobb om han skulle hatt de hverdag. Jeg er «redd» han kommer til å straffe meg dersom heg tar dette videre, og kanskje kreve mye samvær. Jeg ønsker jo at de skal ha kontakt, men jeg tror helt ærlig at de enn så lenge burde være mest hos meg. Begge er veldig mammadalte. De bryr seg knapt om pappan drar noe sted (de er jo så vant til det)....
 
Det er ikke alle forhold som er mulig å redde, og hvis dere skal ha mulighet til å få hjelp må han først og fremst innse at HAN trenger hjelp. Noe som høres lite sannsynlig ut, da selvinnsikt ikke er så selvsagt som man skulle tro..

Men hvis han nå snakker om terapi kan det kanskje være lurt å ta bruddet gjennom familievernkontoret? Så han ikke blir trassig og krenket av at du drar til krisesenter?

Jeg vet jo litt om reaksjonsmønstre hos sånne menn, så med kjennskap til det og å være den engstelige halvdel hadde jeg nok gått med på terapi. Og latt ham vite at jeg etter å ha tenkt litt var enig i HANS forslag om terapi.
Jeg ville hatt en klar agenda om at målet med parterapien var tydeliggjøring av at dere ikke kan leve godt sammen, og så fått avtalt et brudd foran nøytral tredjepart etter kortest mulig tid. Evt forklare terapeuten situasjonen først, så hen vet hva du ønsker :)

Tenker på deg, og ønsker deg masse styrke og lykke i den krevende kommende tiden!

Gleder meg, på din vegne, til du er ferdig med ham!
 
All denne kranglingen og hvordan han trykker (eller i hverthver fall prøver) deg ned (og psykisk vold) er virkelig ikke bra for barna! Og de får med seg mye mer enn man tror! Så om du trenger en konkret «grunn» til å gå fra han så mener jeg du har mer enn nok allerede der! Som andre sier, det er ikke minst for deres skyld.
Hører også om mange med skilte foreldre hvor barna mener det er blitt mye bedre etter de skilte lag, nettopp på grunn av all kranglingen etc.
 
Hei igjen! Jeg er utrolig sliten om dagen. Dagene går med på å tenke, tenke igjennom alt, sluke informasjon jeg finner. Veie frem og til bake. I går skrev jeg et brev til han. Bare for å skrive ned hvorfor jeg ikke ville dra, men ikke kan bli (inspirert av en boktittel som traff meg). Prøver å vinkle tankene mine til at jeg i såfall også gjør setter for han. At han skal få pushet seg til å få hjelp. Kanskje han kan få det fint i fremtiden, med en annen. Før var jeg veldig redd for at han skulle finne noen andre. Kan jo se i ettertid at han alltid har prioritert seg selv. Fra dag nr en har han prioritert seg selv, ville aldri (og vill ikke nå heller) gjøre avtaler lenger frem i tid, i tilfelle noe bedre dukket opp. Ville heller ikke avtale med meg, noe som gjorde at jeg sto på vent, og gjorde ingen avtaler med venninner selv, slik at jeg var parat om han skulle ville være med meg. Han ser dog nå, at noen avtaler må gjøres, pga barna. Det var slik jeg mistet mitt nettverk, kanskje de så det jeg ikke så, at jeg prioriterte han, var aldri med på ting lenger.... han har aldri vært den «standard» kontrollerende sjalu mannen som man leser at voldelige menn er, han har heller bare fått meg til å føles som nr 2. At jeg aldri kan «bestemme» noe over han. En gang jeg snakket om barnehagehenting med psykologen, anbefalte hun at jeg kanskje en gang ikke spurte, men sa i all selvfølgelighet at han skulle hente. Da sa jeg noe i likhet som «så da tenkte jeg at du henter i dag». (Jeg henter 95%). Da ble han sint, da at jeg beordret han, og han skulle i hvertfall ikke hente da. Og så endte det opp med at han la på. Han begynner før barnehagen begynner i jobb, så da er det naturlig at jeg tar levering, men syntes jo selv at han kan hente litt uten å gi meg dårlig samvittighet noen dager, kanskje til og med uten at jeg spør, eller har en grunn for det. Han ønsker også gjerne varm middag klar når han kommer hjem... jeg har stoppet å ta opp ting som irriterer meg, en gang ble det en kjempe krangel da jeg spurte om han kunne rydde inn toastjernet. Da var det ord som om «er det så jævela vanskelig i rydde det inn? Han var sliten etter jobb og orket ikke maset mitt». Han setter gjerne frem mange ting når han holder på, han rydder som regel ikke opp etterseg. Spesielt gidder han ikke rydde opp etter seg om det er rot på kjøkkenet for det. Hvis jeg mener kjøkkenet er ryddig, påpeker hva jeg kan høre bedre. Han har vel ikke tatt i en vaskeklut på flere år, ja, han klipper gresset, rydder garasje, og snøfreser. Men han vil gjerne at jeg også skal gjøre det, og jeg kan ikke si nei om han spør meg om noe. Han sier at jeg gjør så mye halvveis, at jeg ikke klarer å gjøre det 100%. Men han klarer ikke hjelpe til, for han vet jo ikke hvor noe skal sier han. Eller så klager han på hvordan noe ligger, og streiker. Nå har jeg kommet til et punkt der jeg kjenner meg følelsesløs oven for han. Bryr meg ikke lenger hva han gjør, om han skulle vært utro, så hadde jeg nesten bare følt en lettelse. Men jeg må helt klart få hjelp til å forstå at det ikke blir bedre, selv om han innimellom lover å gi meg forståelse, at små småbarnsårene er tøffe. Men realiteten er at han alltid har vært sånn, men nå som vi må samarbeide om barna, og hverdagen krever mer, merker jeg det bedre. Beklager rot i innlegget. Ikke lett å få ro til tanker ila en dag med to små
 
Etter å ha lest alle innleggene du har skrevet kan jeg ikke finne noe sted hvor du omtaler han i positive ordlag eller at han gir deg og barna den kjærlighet og omsorgen dere trenger. Tenker at det viktigste nå, så du ikke sliter deg helt ut, er å ta et valg bli og gå i terapi eller følge hjerte og barnas beste og gå. For deretter gjøre det beste ut ifra det valget du tar. Styrken har du, heiagjeng har du her inne + at krisesenteret vil bistå deg hvis du velger å gå. Sender deg en stor klem :Heartred
 
Nei, det er dessverre lite positivt å si nå, men har jo selvfølgelig vært gode perioder, og han kan leke fint med barna, ta initiativ til morsomme utflukter, spontan, og morsom. Men denne tråden handler vel mest om hva jeg føler er feil. Jeg tror nesten at noen må avgjøre for meg, jeg klarer liksom ikke ta steget selv. Vurderer å fortelle en venninne, eller min far. Dersom min far får vite, vet jeg at han hjelper meg å løse det, han finner alltid løsninger.
 
Høres ut som psykopatiske trekk. Med å bestemme at du skal slutte å snakke, er truende, gir deg skylden for at han blir sint, gjør at du mister kontakt med venner. Er han sjalu fordi du gir barna oppmerksomhet?
Jeg ville kommet meg unna! Jeg ville også vært skeptisk til at han skulle hatt barna alene etter et brudd. Han høres ikke bra ut!

Høres ut som han følger i hans fars fotspor. Og er påvirket av farens måte å behandle moren på. Barn forstår mye, selv om de er små.

Det er ikke normalt å kaste ting. Da har man et sinnemestringsproblem.

Går det an å prate med han om dette? Si at det er to sider av en sak og at det han sier ikke nødvendigvis er sant. Går det an å kritisere han slik han kritiserer deg og si at «ja du kritiserer jo meg og forventer at jeg skal være ydmyk når jeg gjør noe feil. Det må jo gå begge veier». Hvis ikke så vil du vel få en bekreftelse på at dette ikke er et respektfullt og gjenstod forhold.

Det høres ut som du er blitt litt underkuet og hjernevasket. Stol på deg selv. I tillegg til å skrive alt det du gjør om han som du vet er feil, så skriver du også «unnskyldinger» for han. Skjønner også det er vanskelig å «stå alene» etter så mange år. Men du virker som en reflektert dame som vet hva som er riktig for deg og barna. Ut i fra det du skriver høres det ikke ut som du trenger å være redd for barnevernet - med mindre du velger å la de bli boende i dette miljøet. Det er nok heller han som blir fulgt opp i samvær med barna.

Du trenger ikke tilgivelse fra han - det er omvendt ;) Det går det fint an å si til han om han begynner å lage vanskeligheter etter er brudd. «Hør her; jeg skylder ikke deg noe, det er du som skal gi meg en unnskylding og takke meg for å ha tatt meg av barna alene og tar ansvar for at de ikke vokser opp i et hjem med psykisk terror og vold fra deg».

Bryt sirkelen, så ikke barna blir skadet av dette. Lykke til :)
 
Nei, det er dessverre lite positivt å si nå, men har jo selvfølgelig vært gode perioder, og han kan leke fint med barna, ta initiativ til morsomme utflukter, spontan, og morsom. Men denne tråden handler vel mest om hva jeg føler er feil. Jeg tror nesten at noen må avgjøre for meg, jeg klarer liksom ikke ta steget selv. Vurderer å fortelle en venninne, eller min far. Dersom min far får vite, vet jeg at han hjelper meg å løse det, han finner alltid løsninger.

Jeg kan gjøre det for deg: Du må gå, nå, så fort som mulig. Du fortjener ikke dette! <3
 
Back
Topp