35+0
Nå begynner det virkelig å nærme seg! Det merkes på kropp og i hode. Jeg syns så langt jeg har hatt en fin graviditet uten komplikasjoner eller strevsomme plager og håper det vedvarer til fødsel. Riktignok merker jeg nå mer til det jeg opplever alle snakker mest om, nemlig siste del av graviditeten. typ mye og tidvis vonde spark i ribbein, økning av vann i kroppen (spesielt bein og hender), enda hyppigere tissing (litt som i starten igjen, selvom det har vært mye hele graviditeten så har det tatt seg enda mer opp siste tiden), mye kynnere, stikninger mot underliv/bein (trykk på nerver), vanskelig å snu seg i senga, finne gode stillinger, dårlig søvn og redusert energi generelt. Likevel syns jeg det fortsatt går veldig greit, plagene er ikke så store at jeg tenker nå orker jeg ikke mer. Jeg syns faktisk det beste er å ikke tenke så mye på plagene, det gjør de lettere å håndtere over tid.
Jeg begynner å bli utålmodig i den forstand at jeg gleder meg til å møte babyen og bli ferdig med fødsel/graviditet, se hvem han er, hvordan han ser ut, bli kjent med han og den nye hverdagen og se samboer som pappa osv. Tiden mot permisjon snegler seg av gårde i varmen, straks bare to uker igjen før jeg er ferdig å jobbe for godt. neida ikke for godt, men det føles litt sånn, når jeg ikke skal tilbake før neste sommer. hjelp det er lenge, samtidig gleder jeg meg veldig til å gå hjemme og ha fokus på den nye tilværelsen. Jobben er jo fortsatt der når jeg kommer tilbake.
Jeg har lyst til å skrive at alt til baby er klart og på plass, men det stemmer ikke helt. Dvs så og si alt er kjøpt inn, jeg mangler bare et par ting. bl.a. må jeg innom barnas hus å hente bleiebøtte, kjøpe refill og adapter til vogn/understellet. Smått har jeg begynt å organisere og planlegge hvor jeg ønsker å ha ting osv. Det er delvis bevisst at ting ikke har kommet på plass enda, det meste står fortsatt i esker på et gjesterom, og tanken er at jeg skal ordne med dette i permisjonstiden. Tenker det er greit å ha noen prosjekter å styre med når dagene kan bli lange mot slutten. Skulle jeg føde før tiden, vet jeg likevel at alt er tilgjengelig i hus og vi kan ordne det etter babyen har kommet.
Jeg er så sykt spent på når ting setter i gang, hvordan fødselen blir og den første tiden etterpå. Det er en blanding av spenning, bekymring, glede og masse forventninger samtidig. Må si jeg syns termingruppa på facebook er veldig fin, der er det alltid andre som tenker på eller lurer på det samme som meg. Snart er det tid for ny jordmortime og neste gang jeg skriver i dagboka har jeg startet permisjonen. iiih gleder meg
Til alle som lurer på om de skal kjøpe air condition og om det er verdt pengene, svaret er JA! vi bruker vårt daglig, store deler av året og det har mye og si for søvnkvaliteten.