Vitaminer

Tar de vitaminene jeg tok før jeg ble gravid: b vitamin kompleks, omega-3, vitamin D, folat og choline. Mulig jeg går over på gravid vitaminer etterhvert men da må jeg kanskje kutte ut noe av deg jeg tar, untatt choline da.
Virker som du har kontroll på piller, så jeg lurer på: Skal folsyre taes på morgen eller kveld? Med eller uten mat?

Virker som du har kontroll på piller, så jeg lurer på: Skal folsyre taes på morgen eller kveld? Med eller uten mat?
Tror ikke det spiller noen rolle. Jeg tar vitaminer som også inneholder folat under frokosten. Spiser ca halve frokosten før jeg tar vitaminene, og så resten av frokosten. To grunner til det: Jeg husker å ta de og ved å ta de under mat slipper jeg å bli så kvalm.

Tar folsyre og jod kombinert tablett og d-vitamin da jeg har lite d-vitamin. Tar hvær kveld :shy:
Har alt stående ved vasken slik at jeg tar det ved kveldsstellet og før tannpuss

Det spiller nok ingen rolle når på dagen du tar den, men det hjelper å ha en rutine på det så du tar det til samme tid hver dag feks på morgenen sammen med frokosten eller rett etter. Jeg tar mine vitaminer på kvelden siden jeg også tar en kvalmestillende antihistamin som kan gjøre en litt døsig og da syns jeg det er ok å kunne ta alt sammen på en gang.

Tar Nycoplus gravid, men lurer på om noen vet om det er meningen å ta dette gjennom hele svangerskapet?

Tar Nycoplus gravid, men lurer på om noen vet om det er meningen å ta dette gjennom hele svangerskapet?
Står vel på pakken at du kan, men det er vel viktigst i første trimester. Jeg sluttet å ta dem kanskje rundt uke 8 siden jeg begynte å spy av dem :smiley-ashamed004 Tok blodprøver hos legen for 2 uker siden, men ikke fått svar på dem ennå, så vet ikke hva jeg evt. mangler. Har fått næringsdrikk på resept da, de skulle jeg egentlig tatt i tillegg til gravid pakken, men.. Føler det heller er bedre at det jeg får i meg blir nede, enn å tvinge i meg og spy det opp igjen?

Står vel på pakken at du kan, men det er vel viktigst i første trimester. Jeg sluttet å ta dem kanskje rundt uke 8 siden jeg begynte å spy av dem :smiley-ashamed004 Tok blodprøver hos legen for 2 uker siden, men ikke fått svar på dem ennå, så vet ikke hva jeg evt. mangler. Har fått næringsdrikk på resept da, de skulle jeg egentlig tatt i tillegg til gravid pakken, men.. Føler det heller er bedre at det jeg får i meg blir nede, enn å tvinge i meg og spy det opp igjen?
Spent på å endelig komme på første svangerskapskontroll etter hvert, sånn at blodprøve kan tas, og jeg kan finne ut om det evt er noen mangler. Ja, det høres lurt ut å tilpasse til det du får til å bli nede :)

Denne artikkelen på helsenorge er veldig oversiktlig og grei synes jeg. Bla deg litt ned så finner du "Viktige vitaminer og mineraler for gravide"

Jeg tar et vanlig multivitamin og omega3-kapsler + d- og b-vitamin som jeg trenger litt ekstra av utenom graviditeten også :)

Ang folat.

Var hos vikaren for fastlegen min som ga meg beskjed om å ta folat ut hele svangerskapet. Men har aldri hørt denne annbefalingen før, og leser jo over alt på nettet at man tar det de første tre måndene. Og hele poenget med folat er jo å forebygge denne ryggmarksbrokk-greia, men det gjelder jo, som jeg har skjønt, bare det første trimesteret, eller tar jeg feil?

Har blitt henvist til jordmor og venter bare på å få første time slik at jeg kan spørre henne om dette er nødvendig. Men samtidig vil jeg ikke stoppe å ta folat vis jeg da risikerer å gi barnet ryggmarksbrokk til den blir født!:nailbiting:

Noen her som har fått denne annbefalingen fra legen eller jordmor eller sitter med noe informasjon om temaet som jeg ikke vet om?

Ang folat.

Var hos vikaren for fastlegen min som ga meg beskjed om å ta folat ut hele svangerskapet. Men har aldri hørt denne annbefalingen før, og leser jo over alt på nettet at man tar det de første tre måndene. Og hele poenget med folat er jo å forebygge denne ryggmarksbrokk-greia, men det gjelder jo, som jeg har skjønt, bare det første trimesteret, eller tar jeg feil?

Har blitt henvist til jordmor og venter bare på å få første time slik at jeg kan spørre henne om dette er nødvendig. Men samtidig vil jeg ikke stoppe å ta folat vis jeg da risikerer å gi barnet ryggmarksbrokk til den blir født!:nailbiting:

Noen her som har fått denne annbefalingen fra legen eller jordmor eller sitter med noe informasjon om temaet som jeg ikke vet om?
Nevralrøret lukker seg jo i løpet av den første måneden, sånn ca., så det er egentlig bare helt i starten det er viktigst.
De fleste kilder (eksempel 1, eksempel 2) sier du bare skal ta det i første trimester, men her innrømmes det at de ikke vet hvorfor :scratch
Samtidig så står det f.eks. på pakken med gravidvitaminer at du kan ta dem i hele svangerskapet. Så det er vel veldig opptil en selv tenker jeg, samt hva slags mangler man kanskje måtte ha. Mange kan mangle folat (mannen min fikk påvist det, f.eks.), så hvis man ligger lavt uansett kan det sikkert være lurt å ta

Ang folat.

Jeg mener også å ha hørt at det er endret til at man anbefales å ta folat gjennom hele svangerskapet, men jeg finner ikke kilden. Kanskje jeg har drømt? Uansett skader det ikke å ta folat ut over 12. svangerskapsuke, de fleste multivitaminer inneholder folat. Jeg ville ikke stresset med det, og bare tatt folat. :confused005

Ang folat.

Jeg har fått beskjed av jordmor å fortsette med å ta graviditetsvitaminene selvom det er folat i, da det er så mye annet i dem som kroppen trenger. Fastlegen sa jeg skulle slutte med folat nå når jeg kommer til 13+0.

Skal til jordmor på mandag og skal da høre om jeg evt kan ta noe multivitamin istedenfor dersom man ikke trenger folat. Sambo kjøper multivitamin og da slipper vi kjøpe 2 forskjellige. Men det står på gravidpakken min at man kan bruke den hele svangerskapet :happy:

Jeg har fått beskjed av jordmor å fortsette med å ta graviditetsvitaminene selvom det er folat i, da det er så mye annet i dem som kroppen trenger. Fastlegen sa jeg skulle slutte med folat nå når jeg kommer til 13+0.

Skal til jordmor på mandag og skal da høre om jeg evt kan ta noe multivitamin istedenfor dersom man ikke trenger folat. Sambo kjøper multivitamin og da slipper vi kjøpe 2 forskjellige. Men det står på gravidpakken min at man kan bruke den hele svangerskapet :happy:
Altså, folat er på ingen måte farlig selv om man bikker 12-13 uker. Kroppen trenger folat også når man ikke er gravid. Folat er vannløselig, så alt overskuddsfolat skylles ut i urinen.

Altså, folat er på ingen måte farlig selv om man bikker 12-13 uker. Kroppen trenger folat også når man ikke er gravid. Folat er vannløselig, så alt overskuddsfolat skylles ut i urinen.
Jeg vet det. Men om jm sier det er greit at jeg går over på kun multivitamin, så slipper jeg å kjøpe 2 forskjellige typer. Som jeg skrev i innlegget mitt. Vil helst klarere det med henne først :happy:

Jeg har begynt å kaste opp etter jeg tar gravidvitaminene, så de blir jeg å slutte med...

Jeg har begynt å kaste opp etter jeg tar gravidvitaminene, så de blir jeg å slutte med...
Skjedde med meg i uke 8, føler meg litt skyldig, men håper alt er bra med den lille for det :smiley-ashamed004 Jeg tok blodprøver hos legen kort tid etter jeg sluttet på dem for å se om jeg manglet noe, men har ikke hørt noe. Skal til legen igjen på fredag og ta de 12 ukers blodprøvene, så vi får se da

Back
Topp