Vitaminer

Har ingen peiling hun sa man skulle max ta 400 når man var gravid så... mer enn det vet jeg ikke
 
Anbefalingen for gravide er på 10 mikrogram, så da bør man vel følge anbefalingen og ikke ta mer. Så lenge man tar d-vitamin som kosttilskudd kan man faktisk overdosere som gjør at kroppen tar opp for mye kalsium. Symptomer på dette er økt tretthet, kvalme, tap av matlyst, og blir mer tørst. Med andre ord. I et svangerskap er det ikke lett å finne det ut med mindre man tar en prøve for å se verdiene i blodet.

Med et godt variert kosthold får man stort sett de vitaminene man trenger, man bør ikke ukritisk knaske multivitaminer.
 
Anbefalingen for gravide er på 10 mikrogram, så da bør man vel følge anbefalingen og ikke ta mer. Så lenge man tar d-vitamin som kosttilskudd kan man faktisk overdosere som gjør at kroppen tar opp for mye kalsium. Symptomer på dette er økt tretthet, kvalme, tap av matlyst, og blir mer tørst. Med andre ord. I et svangerskap er det ikke lett å finne det ut med mindre man tar en prøve for å se verdiene i blodet.

Med et godt variert kosthold får man stort sett de vitaminene man trenger, man bør ikke ukritisk knaske multivitaminer.

på samme tid er det merkelig å mene at man har tatt ALT FOR MYE uten å ha sett på verdiene tenker jeg... jeg har tidligere hatt d vitamin mangel og var helt utslitt i lange perioder. Så fikk jeg opp verdiene og ble mere pigg (gikk da på 50 microgram) - nivået jeg ble bedre av var da over 100... når jeg nå ligger på rundt 70 (etter en sommer med sol og 50 microgram) så reagerte jeg på at legen ba meg redusere til 30. Min nye lege har satt meg på 50 microgram igjen, men følges opp med jevnlige prøver for å følge med at det ikke øker for mye.

d vitamin mangel er det forresten veldig veldig mange som har tross godt kosthold ;)
 
Ja hu mente IE og ja jeg burde ha mer kontroll over det der men jeg har rett og slett ikke tenkt over at man kunne ta for mye d vitaminer etc vertfall nå om vinteren. Jeg har alltid informert legen min om hva og hvor mye jeg tar. Men nå har jeg en vikar lege å hun er litt vel... rar... hun følger liksom ikke helt med. Bla ble ikke alle blodprøvene tatt og jeg har vært inne tre ganger for å få tatt alt. Men nå kuttet jeg ut d vitaminer helt et par dager for å ikke få alt for mye. Så skal jeg ringe labben i løpet av uka å høre hva de vet om verdiene.

å takk ayms for forklaringen det kan gode være de symptomene forklarer litt hos meg.

jeg tar litt forskjellige vitaminer pga depresjoner, for meg kan det gjør veldig stor forskjell i en depressiv periode. Å jeg tar ikke svangerskaps pakken for av en eller annen grunn syns jeg de lukter å de trigger kvalmen min.
 
Jeg klarer ikke finne noe info om for mye d vitaminer og graviditet heller. Det står kun om at gravide har mangel. Jeg ringte lege kontoret men de sa jeg må vente på svaret på prøvene. Så er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre nå. Jeg kan jo egentlig ikke gjøre noe fra eller til. Men blir jo bekymret for at jeg kan ha skadet barnet mitt. Noen som vet?
 
Jeg klarer ikke finne noe info om for mye d vitaminer og graviditet heller. Det står kun om at gravide har mangel. Jeg ringte lege kontoret men de sa jeg må vente på svaret på prøvene. Så er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre nå. Jeg kan jo egentlig ikke gjøre noe fra eller til. Men blir jo bekymret for at jeg kan ha skadet barnet mitt. Noen som vet?

Ta anbefalt dose fram til du får svar på prøvene du :) verdiene dine synker ikke så fort uansett så det er ikke fare for at du får i deg for lite ;)
 
Jeg klarer ikke finne noe info om for mye d vitaminer og graviditet heller. Det står kun om at gravide har mangel. Jeg ringte lege kontoret men de sa jeg må vente på svaret på prøvene. Så er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre nå. Jeg kan jo egentlig ikke gjøre noe fra eller til. Men blir jo bekymret for at jeg kan ha skadet barnet mitt. Noen som vet?
Du skader ikke babyen din :Heartred senk skuldrene og ta det helt med ro. Det skal en del til å nå farlige verdien om du har tatt for mye d-vitamin. Ta anbefalt dose og så ser du etterhvert hva som ligger i kroppen din etter du har fått tatt en blodprøve, det kommer til å gå bra
 
Back
Topp