Vil ha dyrere julemat

Ja bonden gjør jo det samme. Men om vi vil ha bedre dyrevelferd så må det mer plass til. Mer plass til hvert dyr, mer strø (synes jeg da, enkelte er så gniene med stø til dyra) mer tid ute osv. Det koster penger å utvide, og det koster penger å holde ved like den ekstra plassen. For ikke å snakke om strøm osv. Og tid er penger. Det er stort forbedringspotensiale hos bøndene, mye av det går på penger.
Helt enig med deg i det du sier om å være selvforsynt. I tillegg til at det er dumt å stole på andre land når det kommer til mat, så vet vi heller ikke hvordan dyra har det. Og den norske dyrevelferden er veldig bra, sammenlignet med mange andre land.

Det er nok ikke bare prisen som må opp for at ting skal bli bedre, da må folk begynne å handle norskt. Hjelper ikke om kjøttet blir kostende 500 kroner kiloen hvis ingen kjøper det. Da blir det jo til at alle legger ned i stedet.
 
Er til dels enig ja. Samboer er slakter, og jeg vet at det koster mye mer å slakte dyret enn ribba koster pr kilo. Butikker selger og med tap. God, norsk mat er verdt mer. Pinnekjøttet er dyrt ja, men utrolig godt. Sparer heller inn på noen annet da.

Det koster å produsere, og vi skal være stolt at norsk mat og tradisjoner :)
 
Ikke vær helt naiv, tro at billig betyr at bonden ikke for betalt for kjøttet! Dere vet at ved å senke prisen på EN ting som ALLE skal ha for folk til å komme inn i butikken for handle mer og ikke bare en ting 80% handler også ting de i utgangspunktet ikke skal ha når de går inn for et tilbud! Samt at mange butikker TJENER IKKE på å selge ribbe til 14 kr kg! de tjener på alt annet du handler samtidig!

Bønner i Norge som blir TATT for vannkjøttelse av sine dyrene, (ca 97% av de som blir anmeldt ) er folk som har psykiske lidelser ikke pga av at de ikke kan selge kjøttet til en fornuftig pris, Og du velger om du skal kjøpe fra dagligvarehandelen eller det lokale slakteriet som du må betale 70 kr kg for.

Jeg er ikke naiv og snakker heller ikke om vannkjøttelse av dyrene. I Norge synes jeg det er generelt dårlig dyrevelferd, det er trangt, de skiller mor og barn, lite ute osv.
Skal man hele tiden ha press på prisen vil man få en dårligere dyrevelferd. Jeg synes det er trist at man er villig til å gi så lite for maten sin, at dyrene ikke betyr mer.
For ja butikken taper akkurat i desember, men de har høy fortjeneste gjennom hele året og det har ikke bonden.
 
Er da godt ribba er billig, er jaggu dyrt nok med jul for veldig mange :) godt mange har råd til å spise seg gode å Mette i jula :D
 
Jeg er ikke naiv og snakker heller ikke om vannkjøttelse av dyrene. I Norge synes jeg det er generelt dårlig dyrevelferd, det er trangt, de skiller mor og barn, lite ute osv.
Skal man hele tiden ha press på prisen vil man få en dårligere dyrevelferd. Jeg synes det er trist at man er villig til å gi så lite for maten sin, at dyrene ikke betyr mer.
For ja butikken taper akkurat i desember, men de har høy fortjeneste gjennom hele året og det har ikke bonden.

Helt ærlig så er lovene rundt dyrehold ganske dårlige i Norge! utenom noen få mennesker, så holder de fleste som driver med dyr seg til akkurat hva lovene krever og legger ikke mer til det først pga utgifter og for det andre, de har ikke mer vett i skallen.

Ser det selv når jeg driver å planlegger å sette opp for dyrehold, tar jeg i bruk de målene som er standard for norsk lovgivning blir alt billig, men med en gang jeg ønsker å utvide høyden, for jeg mener at 2,5 m er for lav takhøyde til en hester som er over 170 i mankehøyde koster det meg det dobbelte å sette opp stallen! men viss loven hadde sakt at takhøyden SKAL være over 3.5 m så hadde jo problemet vært løst!
 
Det er nok ikke bare prisen som må opp for at ting skal bli bedre, da må folk begynne å handle norskt. Hjelper ikke om kjøttet blir kostende 500 kroner kiloen hvis ingen kjøper det. Da blir det jo til at alle legger ned i stedet.

Ja det er jeg enig i (skrev meg litt bort der ser du :p )
 
Helt ærlig så er lovene rundt dyrehold ganske dårlige i Norge! utenom noen få mennesker, så holder de fleste som driver med dyr seg til akkurat hva lovene krever og legger ikke mer til det først pga utgifter og for det andre, de har ikke mer vett i skallen.

Ser det selv når jeg driver å planlegger å sette opp for dyrehold, tar jeg i bruk de målene som er standard for norsk lovgivning blir alt billig, men med en gang jeg ønsker å utvide høyden, for jeg mener at 2,5 m er for lav takhøyde til en hester som er over 170 i mankehøyde koster det meg det dobbelte å sette opp stallen! men viss loven hadde sakt at takhøyden SKAL være over 3.5 m så hadde jo problemet vært løst!

Ja dessverre her i landet har vi elendige lover som skal beskytte dyrene våre. Jeg skulle først og fremt ønsket at det bedrer seg. Vi tar små museskritt hele tiden.
Men som denne regjeringen som bare vil satse på stordrift, så vil jo det hele bli en industri og der er det lite rom for velferd. Er vi villig til å betale mer da til bonden så vil man jo også øker dyrevelferden. Velferd koster og det burde jo vi i Norge forstå synes jeg :)
Jeg er bevist på det jeg kjøper, men det er vanskelig å få tak i mat som er fra bønder som driver litt bedre velferd her jeg bor.
Og det er jo sykt at ting skal koste så vanvittig mye mer om man ønsker å bygge ut litt mer enn minstekravene :(
 
Ja dessverre her i landet har vi elendige lover som skal beskytte dyrene våre. Jeg skulle først og fremt ønsket at det bedrer seg. Vi tar små museskritt hele tiden.
Men som denne regjeringen som bare vil satse på stordrift, så vil jo det hele bli en industri og der er det lite rom for velferd. Er vi villig til å betale mer da til bonden så vil man jo også øker dyrevelferden. Velferd koster og det burde jo vi i Norge forstå synes jeg :)
Jeg er bevist på det jeg kjøper, men det er vanskelig å få tak i mat som er fra bønder som driver litt bedre velferd her jeg bor.
Og det er jo sykt at ting skal koste så vanvittig mye mer om man ønsker å bygge ut litt mer enn minstekravene :(

Det er vanskelig å finne godt velferd. der jeg kommer fra er vi alle bønner og vi driver ulikt, men alle håper jo at den metoden man selv bruker er godt.

og forbrukere ser også på slik ulikt! ;P
 
Men skal bonden få mer må butikken få mer. Butikkene er avhengig av en viss inntekt for å ikke gå i minus og de har en enorm makt når det kommer til pris. Når de selger ut ribben så billig går de i minus og må dekke dette på en måte. Men den billige ribba har vel heller ikke nødvendigvis hatt norsk opprinnelse når jeg tenker meg om, uten at jeg tenker at det er greit. Uansett bør bønder få mer, ja. Det er først da man reelt kan forvente mye bedre dyrevelferd. Men da må vi forbrukere være villig til å betale mer for kjøtt.
Det kalles lokketilbud
 
Så 97% av bøndene vannskjøtter dyrene sine? Og har psykiske lidelser? Har du kilder til dette?
Det hun mente er nok at av de som vanskjøttet den sine eer 97% psykisk syke
 
Men har dere lest artikkelen, dette handler jo litt om våre syn også. Vi er jo forbrukerne som krever billig kjøtt, hva sier det om vårt syn på dyrene?

Ola nordmann reiser Til Sverige for å kjøpe billig kjøtt fra Danmark/Tyskland. Vet de egentlig hvor dyret stammer fra?

Og hvorfor spiser ingen høne?
Spiser gjerne høne om jeg får tak i det, hane og
 
Altså, å få teken på høne er ikke bare bare:p
Men jeg har blitt servert det og det var veldig godt.

Det jeg egentlig mente var, folk krever billig kylling, og dette skjer med hønene (som kan spises)

"Tre millioner høns, som har fullført sin oppgave med å verpe på samlebånd i et år, blir årlig gasset ihjel i containere og kastet fordi det ikke er høy nok profitt på salg til matmarkedet"
Da må en pg se på alt det gode hestekjøttet som blir kastet hver år
 
Jo jeg handler på kiwi og jeg dømmer ikke mennesker hvor de handler hva! Men forbrukere som bestemmer, vi har makt til å gjøre forandringer. Du kan bare se på kyllingen som ble fòret med Antibiotika helt opp til i sommer. Når dette kom frem, sluttet forbrukere å handle kylling og salget gikk så drastisk ned at de sluttet med det...(vel sier de da!)

Men jeg synes at folk skal kunne velge om de vil kjøpe ribbe til 14 kr kg eller til 70 kr kg, det er forskjell på kvaliteten av kjøttet!
Tror ikke det er så forskjell på kjøttkvaliteten og var vel det de kom frem til hinn året (om jeg erindrer rett)
 
Det er nok ikke bare prisen som må opp for at ting skal bli bedre, da må folk begynne å handle norskt. Hjelper ikke om kjøttet blir kostende 500 kroner kiloen hvis ingen kjøper det. Da blir det jo til at alle legger ned i stedet.
Norsk er ikke nødvendigvis kvalitet akkurat som pris ikke nødvendigvis er kvalitet
 
Er til dels enig ja. Samboer er slakter, og jeg vet at det koster mye mer å slakte dyret enn ribba koster pr kilo. Butikker selger og med tap. God, norsk mat er verdt mer. Pinnekjøttet er dyrt ja, men utrolig godt. Sparer heller inn på noen annet da.

Det koster å produsere, og vi skal være stolt at norsk mat og tradisjoner :)
Om din sambo er slakter så kjøp inn hele lam og lag pinnekjøttet selv
(Det vi gjør 125kr kiloen for villsau lam er ikke så ille selv om jeg må partere selv)
 
Mye av prisene på jule-/nyttårsmat kommer jo av den ekstreme priskonkurransen som foregår. Og der også, bonden tar jo like godt vare på dyrene sine om de skal bli til mat som skal selges på sommeren eller om deler skal bli til julemat.
Så sånn sett så blir det nok ikke dårligere behandling av dyrene av den grunn.
Men jeg er fortsatt enig i at bonden bør få mer for dyrene og alle bør kjøpe norsk mat og kjøtt, så fremt det er mulig. For er det noe vi må øke, så er det hvor stor prosent selvforsynt vi er. Men det er jo en annen sak.
Men
De feirer ofte ikke jul :p
Vil tro det er ganske mange i dette landet som spiser annet enn ribbe på julaften.
 
Back
Topp