Vil ha dyrere julemat

Boblefrua

Forumet er livet
Alt annet er så dyrt, at ribba kan fint være billig for min del. Evt sette opp ribbeprisen for å senke pinnekjøttprisen litt :D
 
Heller pinnekjøttprisen ned, synes den er alt for høy....

Skal vi ha familien over må vi har rett over 3 kg pinnekjøtt og med kilopris på ca 200 blir det 600 kroner KUN i kjøttet. Så kommer poteter, kålrabi og pølse utenom.... Da er det stor sannsynlighet for at vi heller velger svineribbe!
 
Jeg syns det er altfor billig! Det er et hån mot både grisen og den norske bonden! Ribbe/pinnekjøtt/julemat er et festmåltid som vi unner oss noen få ganger i året, og burde være noe vi var villige til å betale litt mer for :) 14kr/kg er latterlig.. Ei halv flaske cola koster 20kr, ei flaske vann koster til og med mer!! Som vi får gratis i springen..
 
Burde koste mer, og jeg tenker at vi burde jo skjønne hvem som blir straffet for den billige kjøttet i butikken. Det er ikke butikken selv, men bonden som igjen må spare driften, som igjen går utover dyrevelferden. Jeg betaler gjerne mer for ribba mi ;)
 
Betaler gjerne mer for ribbe hvis de kan garantere at det er mye kjøtt og ikke bare fett
 
Burde koste mer, og jeg tenker at vi burde jo skjønne hvem som blir straffet for den billige kjøttet i butikken. Det er ikke butikken selv, men bonden som igjen må spare driften, som igjen går utover dyrevelferden. Jeg betaler gjerne mer for ribba mi ;)
Signerer!

Ribbe er tross alt ett festmåltid for mange. Kunne gjerne betalt litt mer for det :)
 
For min del kunne ribba kosta mye mer, jeg spiser ikke ribbe. Men når prisen er så lav så sier det seg selv at det er noen tapere inni bildet og det er da grisen og bonden.
 
Syns pinnekjøttet er så dyrt så hvis den kan settes ned litt så kan de øke ribbeprisen. Må fort opp i 700-800 kr bare i pinnekjøtt på julaften.
 
Jeg synes godt ribba kunne kostet mer, selv med dobbel kilospris vil de fleste ha råd til ribbe. 30kr/kg er fortsatt lite.

Pinnekjøttet må man betale mye for rett og slett fordi sauedrift er dyrt, dyrene går ute hele sommeren og har det generelt veldig bra. Så skal kjøttet saltes, tørkes etc. Helt naturlig at kilosprisen da er høy. Lammerull er også veldig dyrt, av samme grunn.

Vi har ikke råd til å invitere hele familien på pinnekjøtt. Så da inviterer vi heller på kalkun som har en rimeligere kilospris. :)
 
Så det spiller ingen rolle om dyrene lider, så lenge alle er med?
Om man ikke har råd til dyrere ribbe så får man få støtte fra nav.
Livet til grisen betyr også noe, og grisen skal ikke ha dårligere dyrevelferden for vi forventer gi bort pris på kjøttet:(

Eller planlegge litt bedre. Man VET jo at julen kommer, og man kan legge av bittelitt i løpet av året eller skru ned forbruket på noe annet. Vet det ikke gjelder alle, og at noen lever fra hånd til munn hver mnd, men alle har halv skatt i desember, så det burde være mulig å betale litt mer for ribben. Syns det er trist at vi er villig til å la dyr lide for selv å meske oss med billig kjøtt.
 
Personlig betaler jeg gledelig mer for julematen. Det er en utgift som kommer en gang i året. Jeg vet den kommer, jeg kan legge av penger til den maten jeg trenger i julen om så er. Selv kjøper vi julematen vår fra en gård. Jeg syns det er fint å betale til lokale bønder som driver med god dyrevelferd samtidig som de leverer god kvalitet. Syns ikke 250-350 kr kg for pinnekjøtt er mye, når man tenker på all den jobben og tidsbruket som ligger bak. Ribbe til 100-150 kr kg syns jeg også er helt fint. Man spiser jo ikke dette ofte. Det paradoksale er at kjøttdeig (for å ikke nevne kjøttkaker og pølser), som de fleste av oss spiser relativt ofte og som er et bearbeidet produkt med mye fett koster nesten 100 kr kg. Men DET er vi villig til å betale for, og det spiser vi langt oftere enn julemat.
 
Bonden får det samme for grisen uansett han, det er butikkene som velger å selge til denne prisen.
Ta kalkun f.eks. den koster ca 99 kr kiloen, fra februar og til oktober/november. Så blir prisen lavere dess nærmere jul man kommer, så når mellomjula kommer ligger prisen gjerne på 9-19kr. Det betyr jo ikke at bonden får mindre penger for dyret akkurat disse månedene.
Butikkene satser på mersalg og kan derfor sette ned prisene til jul.

Men at bonden burde fått mer per kilo/dyr er det jo ingen tvil om
 
Bonden får det samme for grisen uansett han, det er butikkene som velger å selge til denne prisen.
Ta kalkun f.eks. den koster ca 99 kr kiloen, fra februar og til oktober/november. Så blir prisen lavere dess nærmere jul man kommer, så når mellomjula kommer ligger prisen gjerne på 9-19kr. Det betyr jo ikke at bonden får mindre penger for dyret akkurat disse månedene.
Butikkene satser på mersalg og kan derfor sette ned prisene til jul.

Men at bonden burde fått mer per kilo/dyr er det jo ingen tvil om
Men skal bonden få mer må butikken få mer. Butikkene er avhengig av en viss inntekt for å ikke gå i minus og de har en enorm makt når det kommer til pris. Når de selger ut ribben så billig går de i minus og må dekke dette på en måte. Men den billige ribba har vel heller ikke nødvendigvis hatt norsk opprinnelse når jeg tenker meg om, uten at jeg tenker at det er greit. Uansett bør bønder få mer, ja. Det er først da man reelt kan forvente mye bedre dyrevelferd. Men da må vi forbrukere være villig til å betale mer for kjøtt.
 
Personlig betaler jeg gledelig mer for julematen. Det er en utgift som kommer en gang i året. Jeg vet den kommer, jeg kan legge av penger til den maten jeg trenger i julen om så er. Selv kjøper vi julematen vår fra en gård. Jeg syns det er fint å betale til lokale bønder som driver med god dyrevelferd samtidig som de leverer god kvalitet. Syns ikke 250-350 kr kg for pinnekjøtt er mye, når man tenker på all den jobben og tidsbruket som ligger bak. Ribbe til 100-150 kr kg syns jeg også er helt fint. Man spiser jo ikke dette ofte. Det paradoksale er at kjøttdeig (for å ikke nevne kjøttkaker og pølser), som de fleste av oss spiser relativt ofte og som er et bearbeidet produkt med mye fett koster nesten 100 kr kg. Men DET er vi villig til å betale for, og det spiser vi langt oftere enn julemat.

Du sier noe der ^^
Og kjøttdeig er vel ikke det beste stykket av dyret heller, for å si det slik.
 
Så det spiller ingen rolle om dyrene lider, så lenge alle er med?
Om man ikke har råd til dyrere ribbe så får man få støtte fra nav.
Livet til grisen betyr også noe, og grisen skal ikke ha dårligere dyrevelferden for vi forventer gi bort pris på kjøtte

Ikke vær helt naiv, tro at billig betyr at bonden ikke for betalt for kjøttet! Dere vet at ved å senke prisen på EN ting som ALLE skal ha for folk til å komme inn i butikken for handle mer og ikke bare en ting 80% handler også ting de i utgangspunktet ikke skal ha når de går inn for et tilbud! Samt at mange butikker TJENER IKKE på å selge ribbe til 14 kr kg! de tjener på alt annet du handler samtidig!

Bønner i Norge som blir TATT for vannkjøttelse av sine dyrene, (ca 97% av de som blir anmeldt ) er folk som har psykiske lidelser ikke pga av at de ikke kan selge kjøttet til en fornuftig pris, Og du velger om du skal kjøpe fra dagligvarehandelen eller det lokale slakteriet som du må betale 70 kr kg for.
 
Last edited:
Ikke vær helt naiv, tro at billig betyr at bonden ikke for betalt for kjøttet! Dere vet at ved å senke prisen på EN ting som ALLE skal ha for folk til å komme inn i butikken for handle mer og ikke bare en ting 80% handler også ting de i utgangspunktet ikke skal ha når de går inn for et tilbud! Samt at mange butikker TJENER IKKE på å selge ribbe til 14 kr kg! de tjener på alt annet du handler samtidig!

de bønner i Norge som vannkjøtter dyrene sine (ca 97%) er folk som har psykiske lidelser ikke pga av at de ikke kan selge kjøttet til en fornuftig pris, Og DU velger om du skal kjøpe fra dagligvarehandelen eller det lokale slakteriet som du må betale 70 kr kg for.

Så 97% av bøndene vannskjøtter dyrene sine? Og har psykiske lidelser? Har du kilder til dette?
 
Men skal bonden få mer må butikken få mer. Butikkene er avhengig av en viss inntekt for å ikke gå i minus og de har en enorm makt når det kommer til pris. Når de selger ut ribben så billig går de i minus og må dekke dette på en måte. Men den billige ribba har vel heller ikke nødvendigvis hatt norsk opprinnelse når jeg tenker meg om, uten at jeg tenker at det er greit. Uansett bør bønder få mer, ja. Det er først da man reelt kan forvente mye bedre dyrevelferd. Men da må vi forbrukere være villig til å betale mer for kjøtt.

Ribbe er jo dyrt resten av året, det er jo kun til jul den er rimelig. I tillegg består jo grisen av mye mer enn bare ribbestykkene og disse tingene blir jo solgt til fast pris gjennom hele året. Men ja, for at bonden skal få mer, så må prisene opp, men da må prisen på hele grisen opp og gjennom hele året. Altså det jeg prøver å si er at det hjelper ikke for bonden sin del om de øker prisen på ribbe i 1,5 måned, det er helheten som teller for hva de sitter igjen med. Bonden fikk i fjor 24,07 kr per kilo for grisen og det fikk han både når ribba kostet 19 kr kiloen og når den kostet 150 kr kiloen.
 
Back
Topp