Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Med gratisversjonen av FF, lager den ikke sånn kryss og linjer da? Første mnd jeg temper og forstår egentlig ganske lite 4 dpo i dag.
Tusen takk for utfyllende svar!Jo, den gjør det
Den er nok litt forvirret av temperaturene dine tidlig i syklusen din. Har du vært syk og hatt feber? Hva skjer om du ignorerer disse første høye temperaturene? (huker av for at disse ikke skal tas med). FF trenger 6 temperaturmålinger for å måle et gjennomsnitt før en temperaturøkning. Vanligvis er tempen lav i starten på syklus, for å stige etter eggløsning. Siden du har så høyt utgangspunkt gjenkjenner ikke FF el hos deg ser det ut som. Jeg klarer ikke se av grafen at du har hatt noen tempstigning som indikerer eggløsning Tar du tempen til samme tid (innenfor 30 min periode) før du står opp?
Temping kan være frustrerende i starten, men absolutt til god hjelp Prøv å ignorere de første 4 tempmålingene og kanskje legge inn el-tester om du har tatt noen og se hva som skjer
Så bra det ordnet seg!Tusen takk for utfyllende svar!
Tok vekk feber/sykdom dagene og vipps så retta det seg og den satte krysset alle snakker om
FF mener jeg er 3 dpo, bruker premom og el tester og den mener 4 dpo. Ikke så uvanlig at de kan være litt uenige har jeg skjønt
Ut ifra andre symptomer er jeg veldig sikker på at el har vært, men at FF mener 3 dpo kan faktisk være mer riktig om jeg tenker på når el smertene ga seg
Noen her inne som har opplevd en syklus uten eggløsning? FF har satt kryss. Men det matcher ikke helt med de fysiske tegnene mine eller EL-testene. Aldri opplevd en syklus uten eggløsning mens vi har vært prøvere. Så begynner å bli litt bekymret. Vis vedlegget 372365
Nå i dag etter å ha lagt inn dagens temp så viser FF det samme som premom. Uansett ble det veldig mye bedre når "feilmålingene" ble tatt bortSå bra det ordnet seg!
Her er sjeldent FF og Premom enige. FF mener at el er en dag før enn Premom. Men stoler mest på FF siden den oftest har rett når det gjelder dagen for forventet mens. Men synes Premom er genialt når det gjelder tolkning av el-tester! Tar bort mye frustrasjon
Hvordan ser kurven din ut nå da?
Vis vedlegget 372366
Jeg fikk denne i posten i dag.
Har ikke drevet med temping før, så tenkte jeg skulle begynne i morgen tidlig.
Prøve og få det til ca. samme tid hver dag, men det blir i hvert fall det første jeg gjør når jeg våkner, fremover.
Så legger jeg det inn i Premom og Fertility Friend.
Tok tempen nå, for å teste det ut.
Ble litt overrasket, for jeg har vært vant med å ligge på mellom 36.5 og 37.0.
Nå var den på 37.21.
Men så har jeg ikke akkurat pleid å tempe, som sagt. Så jeg vet jo ikke med sikkerhet hva som er min normal lenger.
Kan noen forklare hva stigning i temp tyder på, i løpet av syklusen, og senkning?
Jeg er CD8 i dag, og har uregelmessige sykluser.
Forrige var bare på 23 dager, men den kan jo ha vært kortere fordi den endte med kjemisk?
Så bra du starter med temping! Det kan gi mye info når du har noen sykluser bak deg, selv om det kan føles som mye når du starter. Har samme termometer, og er fornøyd med det
Basaltemperaturen din er kroppens temp i hvile, og er gjerne lavere på morgenen før du er i aktivitet. Det er lite som skal til før tempen endres, som å bevege deg, sove med munnen åpen eller for varmt/kaldt soverom. Det er derfor viktig å ta tempen til samme tid pluss minus 30 min før du gjør noe annet og etter minst tre timers sammenhengende søvn (har jeg lest). Jeg temper i munnen under tunga, da jeg er mest komfortabel med det. Det gir ca 1 grad lavere temp enn om jeg skulle tempet vaginalt eller analt, men så lenge du følger oppskriften ellers skal ikke det ha mye å si. Termometere kan også være forskjellige, og gi ulik kroppstemperatur, men så lenge du bruker samme termometer når du temper skal ikke det ha noe å si Feber og alkohol kan påvirke tempen din, så kan være greit å notere det i FF
Du starter i morgen tidlig med å tempe der du er mest komfortabel, f eks klokka 06:30, og temper til samme tid og sted hver dag. Samtidig logger du el-tester, aksjelegging og gjerne også utflod Basert på å måle tempstigning i tre dager opp mot seks foregående temperaturer, setter FF et kryss for antatt eggløsning. Du vil da også få en linje kalt coverline, som tempen bør holde seg over. Det finnes mye spekulasjoner på hva som utgjør en «gravidkurve» som festedipp, trifasisk kurve der tempen stiger ytterligere et nivå, men det eneste positive tegnet på en graviditet er at tempen holder seg over coverline i 15-16 dager etter antatt EL.
Det fine med temping er at det ofte bekrefter eggløsning,dersom du har tydelig tempstigning vel og merke, og viser hvor lang lutealfase du har. Dersom den er kortere enn 10 dager kan det være for kort tid for egget å feste seg. Tempdropp kan du få dagen før/samme dag som mens, som også tar vekk mye gjetting. Det er min erfaring Synker tempen, vet jeg at mensen kommer og jeg tar ikke enda en grsviditetstest den dagen Og positive EL-tester er ingen bekreftelse på eggløsning, bare en indikasjon på at hormonet som forbereder kroppen på en eggløsning stiger.
Beklager om dette ble langt, men dette er mine «two cents».
Masse lykke til med tempingen!
Ser jo ut som du har hatt tempstigning. Kan det være fordi du har lagt inn el-testene under fertilitetsmonitor? Om det da ikke er det du bruker da Om ikke, legg de inn som positive eller negative. Dersom du har lagt dem inn med tanke på hva Premom tolker (low, high, peak) finnes det en egen funksjon for å legge inn ratioen som Premom gir, f. Eks low= 0,18, high = 0,85 og peak = 1,1. Tallet er ratioen / fargeforskjell mellom teststrek og kontrollstrek
Nei, nei... Ikke beklag!
Dette var perfekt.
Tusen takk for grundig og informativt svar.
Må sikkert lese det flere ganger, skal også lagre det på pc'n min.
For det er mye å sette seg inn i.
SkjønnerJeg bruker fertilitetsmonitor Og jeg hadde noe som lignet EL-smerter rundt CD8/9 sammen med spotting. Men er veldig usikker på om jeg skal stole på tempen siden jeg våknet opp forkjøla da jeg hadde temphopp. Men det er jo ikke feber heller. Så hakke peiling. Rundt 6dpo pleier jeg også å ha ømme nipler. Det har jeg heller ikke denne gangen. Vanskelige greier
Dere som er så gode på temping
I følge FF er jeg bare på 3DPO, men tror det er feil siden jeg startet testing så seint og jeg ammer fremdeles på natta. Hadde EL testene kommet når dem skulle hadde jeg hadd ett klarere syn
kan EL ha vært på CD 22/23 og ikke 25 som FF har beregnet?
Vanskelig å si når du har så få målinger foreløpig. FF trenger seks målinger før tempstigning for å måle gjennomsnitt og sette coverline. FF har jo ikke satt fast kryss ennå, så den er usikker. Jeg er ingen ekspert, men lite sammenhengende søvn kan påvirke tempen og amming kan vel påvirke om du får eggløsning, i alle fall fullamming. Men du har kanskje fått igjen stabile sykluser, for da skal det jo gå fint
tror du bare må vente å se i morgen om du kanskje får fast kryss. Så får du starte tidligere eventuelt neste syklus Lykke til!
fullammer ikke, og har ikke fått normalsyklus tilbake. Hadde el 11 dager før forrige mens, og forrige mens var første mens etter fødsel hvis jeg ikke tar med blødningene jeg fikk pga covid vaksiner.
Er våken for en amming mellom 2-3 på natta og måler kl 06:10 hvær morgen. Men temperaturene er ganske gjevne synes jeg, bortsett fra normal økning da EL mest sannsynlig har vært.
Om det ikke klaffer denne syklusen så må jeg måle hele neste syklus for å være sikker
Tusen takk er ikke helt på bærtur da tror jegSkjønner Da må du kanskje bare vente på at syklus stabiliserer seg og tempe i mellomtiden? Da får du jo «øvd» deg litt, selv om kanskje ikke får så mye ut av kurvene dine per nå.
Ellers skriver FF på sine sider følgende:
If you have already gotten your first postpartum period, you should be able to chart while breastfeeding and see your fertility cycle without much difficulty, though you may have a few added challenges. Some breastfeeding women, for example, notice unusual cervical fluid and temperature patterns. The combination of breastfeeding hormones and night-waking (or early morning waking) can cause erratic temperatures and either multiple patches of fertile cervical fluid, or a decrease in cervical fluid.
While you may get some rocky temperatures, you should still be able to get a reliable chart interpretation and a recognizable biphasic (ovulation) pattern if you chart as accurately as you possibly can.
Så flere målinger er kanskje det som skal til? Lykke til
Har alle som temper en dupp i tempen hvis egget fester seg? Hær er tempen kun på økning av temperaturen
Den er gjevn temp opp